تابلو برق GIS یک دستگاه کامپوزیتی است که در یک قاب فلزی جامد محصور شده است و وسایل الکتریکی مختلفی مانند کلیدهای مدار، ترانسفورماتورها، کلیدهای زمین و برقگیرها را در خود جای می‌دهد. این محصول جایگزینی برای تابلوهای عایق هوا  AIS است و کوچک‌تر و ایمن‌تر بوده و همچنین نگهداری آن آسان‌تر است. ویژگی اصلی GIS استفاده از گاز هگزا فلوراید گوگرد  (SF6) است که دارای خواص عایق استثنایی، پایداری شیمیایی و پایداری حرارتی است. در مقایسه با AIS، GIS به فضای و نگهداری بسیار کمتری نیاز دارد.

تابلو برق GIS چیست؟

تابلو برق فشار متوسط به مجموعه‌ای از تجهیزات الکتریکی محصور در محفظه‌ای فلزی گفته می‌شود. این مجموعه متمرکز شامل انواع کلیدها، ترانس‌ها، فیوزها و قطع کننده‌های مدار است. ممکن است ندانید تابلو برق چه کاربردهایی دارد که به همین خاطر باید بگوییم، تابلوهای برق برای محافظت، کنترل و تفکیک بهتر تجهیزات الکتریکی از یکدیگر به کار گرفته می‌شوند و معمولا در سراسر سیستم‌های انتقال و توزیع برق و همچنین در تاسیسات تجاری یا صنعتی با اندازه متوسط تا بزرگ به کار گرفته می‌شوند.

یک تابلو برق فشار متوسط با محدود کردن سیستمی جریان الکتریکی به سطح ایمن، از پرسنل و تجهیزات الکتریکی به خوبی محافظت می‌کنند. سطح ولتاژ مورداستفاده در تابلو برق فشار متوسط بین هزار ولت تا ۳۶ هزار ولت قرار دارد. در بسیاری از سازمان‌ها و مکان‌هایی که نیاز به تجهیزات الکترونیک دارند استفاده از تابلو برق فشار متوسط می‌تواند کاربردی باشد. به همین جهت میتوانید برای خرید انواع تابلو برق فشار متوسط با قیمت عالی با مشاوران ما در شکوه صنعت در تماس باشید.

۷ ویژگی های تابلو GIS

در هنگام خرید تابلو برق باید ویژگی های زیر را در نظر داشته باشید:

  1. تامین سطح جریان مورد نیاز
  2. امکان نصب در شرایط آب و هوایی مختلف
  3. امکان صرفه جویی فیزیکی در فضای موردنیاز
  4. قابلیت تعمیر و نگهداری آسان
  5. دوام بالا و عملکرد پایدار
  6. قیمت مقرون به صرفه

تابلو برق فشار متوسط چیست؟اجزای تابلو برق GIS

تابلو برق فشار متوسط هم از اجزای مختلفی تشکیل ‌شده است. هرکدام از اجزا و قطعات نصب‌شده به‌منظور بهبود عملکرد تابلو برق در حال فعالیت و کارکرد هستند و این قطعات میتوانند موثر بر تعیین قیمت تابلو برق های فشار متوسط باشند. در این قسمت سعی داریم تا با معرفی انواع قطعات به‌کار رفته در تابلو برق فشار متوسط، معرفی کاملی از این تجهیزات ضروری و مهم در تاسیسات الکترونیکی داشته باشیم.

  • کابل ‌های ورودی

کابل‌های مورد استفاده در این تابلو برق قابلیت استفاده در ولتاژهای سطح مختلف را دارند. از این کابل‌ها می‌توان در ولتاژهای سطح ضعیف، متوسط و بالا بهره برد. برخلاف گذشته که از کاغذ آغشته به روغن برای عایق سازی کابل‌ها استفاده می‌کردند امروز بهره‌مندی از لاستیک اتیلن پروپیلن و اتیلن متقاطع بهترین عایق محسوب می‌شود و از کابل‌های متناسب با ولتاژ تابلو برق استفاده می‌گردد. استفاده از کابل استاندارد، یکی از مهم‌ترین نکاتی است که باید در ساخت تابلو برق به آن توجه کرد و به همین دلیل شما می‌توانید برای خرید انواع سیم و کابل با کیفیت با کارشناسان ما در ارتباط باشید.

  • کلید تیغه ‌ای

یکی دیگر از اجزای تشکیل‌دهنده تابلو برق های MV؛ کلید تیغه‌ای است. گاهی اوقات به‌منظور تعمیرات و نگهداری از تابلو برق نیاز به جدا کردن قسمت‌های خاصی از تابلو خواهیم داشت. استفاده از کلیدهای تیغه‌ای در تابلو برق فشار متوسط می‌تواند به‌منظور جدا کردن این قسمت‌ها و ایزولاسیون کاربردی و مهم باشد.

  • کلید قطع بار

یکی از کلیدی‌ترین تجهیزات در تابلو برق فشار متوسط (MV)، کلید قطع بار است. اهمیت نصب این کلید به این دلیل است که هنگامی‌که تابلو در زیر بار قرار دارد و در مواقع اضطراری می‌توان به بهترین نحو از کلید قطع بار استفاده کرد. این کلید با قطع مدار در این شرایط کمک می‌کند تا از آسیب دیدن تجهیزات جلوگیری کنیم.

  • کلید زمین

برای انجام اموری مانند تعمیر و نگهداری استفاده از سوئیچ یا کلید در تابلو برق و ضروری خواهد بود. به‌منظور جدا کردن فولدرها و ایزولاسیون در تابلو برق فشار متوسط از کلید زمین استفاده می‌شود. نوع طراحی کلید باید به‌ گونه‌ای باشد که هنگامی‌که مدار در حال وصل شدن است با جلوگیری از اتصال کوتاه از آسیب‌های پیش رو بتواند پیشگیری کند. این کلیدها به دو صورت بری کر اینترلاک و مکانیکی با قطع کننده مدار در دسترس قرار دارند.

  • کنتاکتور

یکی دیگر از اجزای مهم مورد استفاده در تابلو برق، کنتاکتور است که در مقاله کنتاکتور چیست و چه کاربردی دارد؟ به طور مفصل به بررسی این بخش مهم از تابلو برق پرداخته‌ایم. کنتاکتور وظیفه قطع و یا برقراری اتصال مدار از راه دور را بر عهده دارد و در واقع وظیفه اصلی کنتاکتور این است که تمامی وسایل برقی و دستگاه‌های تک فاز و سه فاز موجود در صنعت را از راه دور قطع و وصل می‌کند.

  • فیوز های ولتاژ متوسط

در برابر اتصال کوتاه فیوزها می‌توانند در تابلو برق به‌ عنوان محافظعمل کنند. فیوزها به دودسته محدودکننده جریان و فیوزهای Expulsion تقسیم‌ می‌شوند. به نسبت فیوزهای معمولی این فیوزها ویژگی‌ها و کاربردهای متفاوتی دارند. برخی از این تفاوت‌ها می‌توانند ظرفیت شکستن بالا، عملکرد سریع، عمر طولانی و تحمل جریان بالا باشند. باید توجه داشته باشید که این فیوزها را باید در ولتاژ اسمی مناسب خود استفاده شود.

  • رله حفاظتی

تجهیزات تابلو برق فشار متوسط به شکلی طراحی می‌شوند که در زمان ایجاد مشکل در بخشی از مدار، باید سریعا از مدار خارج شود. رله محافظتی به همین منظور با بروز نخستین خطا بخش معیوب را از مدار خارج خواهد کرد. برای محافظت از تجهیزاتی مانند خازن‌ها، ژنراتورها، موتورها، فیدرها و ترانسفورماتورها از رله حفاظتی استفاده می‌شود. رله حفاظتی یکی از انواع مختلف رله است و نقش مهمی در تابلو برق دارد.

مطلب پیشنهادی: تابلو برق GIS چیست؟

انواع تابلو برق های فشار متوسط

تابلوهای برق فشار متوسط در دسته‌‌بندی‌های مختلفی قرار می‌گیرند و با توجه به ساختمان، نوع عایق به کار رفته، محیط استفاده و نوع کارکرد به انواع زیر تقسیم‌بندی می‌شوند:

انواع تابلو برق های GIS

  • تابلو برق فشار متوسط متال کلد

این تابلو برق‌ مطابق استاندارد IEE C38.20 طراحی شده است. این نوع از استاندارد به متد‌های مختلف تولید تابلو برق ولتاژ متوسط اطلاق می‌شود که در آن ‌همه‌ وسایل الکترونیکی در محفظه‌های فلزی شکل جدا از هم قرار گرفته‌اند و از جمله این موارد می‌توان به باس‌های ابتدایی و پایانی، ابزارهای اندازه‌گیری و سوئیچ‌ها اشاره کرد. سطح ولتاژ برق برای تابلو برق‌های متال کلد از ۷ کیلوولت تا ۴۰ کیلوولت متغیر است. تابلوهای متال کلد دارای سه کلید قطع کننده مدار برق برای راحتی و آسایش در نگهداری هستند و اغلب در نیروگاه‌ها و خطوط منتقل‌کننده برق مورد استفاده قرار می‌گیرند.

  • تابلو فشار برق متوسط عایق ‌بندی شده با گاز GIS

این گروه از تابلو برق فشار متوسط شامل محفظه‌های بسته‌ای است که با سولفور هگزا فلورید یا ترکیبی از SF6 پرشده است. محفظه‌های بسته آن با گاز، قابلیت نصب و تنظیم را آسان‌تر نموده و سبب اشغال ظرفیت کمتری از فضا می‌شود.بهره‌گیری از گاز به جای هوا، به ‌عنوان یک محیط عایق و مناسب اجازه می‌دهد تا فاصله بین اجزای قطع کننده به مقدار بسیار زیادی کاهش پیدا کند.

  • تابلو برق محفظه فلزی (Metal Enclosed)

تابلوهای محصورشده با فلز یا تابلو Metal Enclosed دارای تجهیزات محافظتی مانند قطع کننده مدار، انواع ترانس‌ها و فیوزهای برق هستند. همچنین این وسایل را می‌توان در محفظه‌های مشترک نیز تنظیم و نصب کرد و لزومی به جدا کردن آن نیست. تابلو برق‌های متال انکلوزد معمولا در حوضه‌های صنعتی و تجاری استفاده می‌شوند.

  • تابلو برق فشار متوسط بخش‌ بندی شده

این تابلو برق از جمله تابلوهای برق محصور شده با فلز هستند و تمامی اجزای الکتریکی این نوع تابلو برق فشار متوسط، از جمله گذرگاه ورودی، گذرگاه خروجی، ابزار دقیق و قطع کننده اصلی مدار یا سوئیچ در درون محفظه‌‌های فلزی جداگانه محصور شده‌اند که می‌تواند مزایای بسیار مهمی داشته باشد. یکی از این مزایا آن است که سطح نگهداری راحت‌‌تر بوده و به علاوه سبب افزایش ایمنی می‌گردد.

  • تابلو برق فشار متوسط زیر سطحی

تابلو برق زیر سطحی برای سیستم‌های توزیع برق با ولتاژ ۱۵ تا ۳۸ کیلوولت طراحی شده است. نوع طراحی این تابلو برق به گونه‌ای است که بتوان کار کردن صحیح دستگاه و متعلقات آن در زیر زمین وجود داشته باشد. این مکان‌ها می‌توانند خشک یا در معرض نفوذ آب باشند. تابلو برق فشار متوسط زیر سطحی همچنین می‌تواند به کاربر اجازه دهد که دستگاه را از روی زمین و به صورت دستی یا با استفاده از رله‌ها کنترل نموده و عیوب احتمالی را برطرف نماید. نوع متداول عایق بندی در این نوع از تابلو برق ولتاژ متوسط، شامل گاز SF6 ، فناوری جامد دی الکتریک در هوا و مواد جامد است.

مطلب پیشنهادی: تفاوت ورق روغنی و ورق سیاه

انواع قاب فلزی تابلوهای GIS

انتخاب قاب بستگی به ویژگی های ساختاری تابلوهای GIS دارد که در ادامه بررسی خواهیم کرد.

  • GIS فاز جدا‌شده

در پیکربندی GIS فاز جدا‌شده، هر فاز جداگانه مونتاژ‌ خواهد شد. در این حالت برای هرفاز،یک فاز کلید، یک فاز ایزولاتور، یک فاز ترانسفورماتور جریان در کنار هم قرار داده می شوند. این نوع GIS نسبت به سایر سیستم‌های عایق‌بندی گاز به عرض بیشتری نیاز خواهد داشت.

  • GIS مجتمع ۳ فاز

در مدل پیکربندی سه فاز، هر سه فاز کلید، ۳ فاز جداکننده و سه فاز ترانسفورماتور جریان در یک محفظه فلزی جداگانه قرار داده می شوند و  یک ماژول سه فاز تشکیل خواهد داد.

  • GIS کامپکت

در این سیستم تابلو GIS از یک عنصر کاربردی برای عایق بندی استفاده می شود. به طور مثال در برخی از آن ها از یک کلید سه فاز، ترانسفورماتور جریان، سوئیچ‌های زمین، حتی سایر عناصر تغذیه‌کننده در یک کپسول فلزی تک جاسازی استفاده می شود.

  • کاربرد تابلو برق GIS

این تابلو بسیار پرمصرف بوده و از آن برای در صنایع تولیدی، نیروگاه ها، میادین نفت و گاز و پتروشیمی ها استفاده می‌شود. به صورت کلی محیط‌های دارای رطوبت بسیار و یا آلوده گزینه مناسبی برای استفاده از این تابلوها هستند.

مطلب مرتبط: تابلو برق کشویی چیست؟

روش های عایق بندی گاز در تابلو برق GIS

بسته به ساختار تابلو برق، انواع روش های عایق بندی وجود دارد. به طور کلی می توان ۵ روش مختلف را در این زمینه نام برد:

۱-تابلو GIS با فازهای ایزوله شده (isolated phase switchgear)

در این پیکربندی، هر فاز از Bay به صورت منفردا جمع آوری شده و برای هر فاز یک قطب از قطع کننده جریان

یک مونتاژ فاز از تبدیل جریان و یک قطب ساده از یک جداکننده با یکدیگر ترکیب می شوند.

۲-تابلو GIS سه فاز

در این نوع تابلو برق عایق بندی شده گاز، هر سه فاز قطع کننده در یک محفظه قرار گرفته اند. در این مدل سیستم شامل سه فاز از ترانسفورماتور جریان و جدا کننده ها می بینیم.

۳-سیستم GIS هیبرید

در این حالت ترکیبی از تابلوی سه فاز و سیستم ایزوله را می بینیم. به علاوه عناصر سیستم عایق گاز ایزوله شده و سبب توقف خطاهای فاز به فاز خواهد شد.

۴-تابلو GIS کمپکت

تابلوی کامپکت نوع فشرده عناصر از قبل فشرده خواهند شد و یک سری موارد از جمله ترانسفورماتور، قطع کننده جریان، کلیدهای ارت و سایر عناصر تغذیه کننده در یک کپسول گذاشته شده اند.

۵.سیستم های بسیار تجمیع شده (Highly integrated systems)

این طرح که طراحی آن به سال ۲۰۰۰ باز می‌گردد تمامی تجهیزات در یک محفظه قرار گرفته اند.

مطلب پیشنهادی: تابلو برق UPS چیست؟

به نظر شما مهم ترین کاربردهای تابلوبرق های فشار متوسط کدامند؟

در این مقاله تابلوهای برق فشار متوسط را مورد بررسی قرار دادیم و در رابطه با اجزا و تجهیزات سازنده و انواع آن صحبت کردیم. همانطور که می‌دانید تابلو برق علاوه بر انتقال و توزیع انرژی الکتریکی وظیفه محافظت از تاسیسات و جان افراد را بر عهده دارد، لذا باید توجه داشت تابلو برق مورد استفاده مطابق با استاندارد و توسط افراد متخصص و مجرب نصب و راه‌اندازی شوند. به همین دلیل و برای حفظ اطمینان از سلامت و امنیت تجهیزات و افراد به شما توصیه می‌کنیم برای خرید بهترین تابلو برق ها با مشاوران و مهندسان ما در شرکت شکوه صنعت در ارتباط باشید. لیست قیمت انواع تابلو برق فشار متوسط را نیز میتوانید در وبسایت ما مشاهده و پس از مشاوره رایگان اقدام به خریدی مطمئن کنید. همچنین می‌توانید نظرات و سوالات خود را از طریق کامنت‌ها با ما در میان بگذارید.

مطلب پیشنهادی: تابلو برق فشار قوی

خلاصه مطلب

تابلو برق GIS یکی از انواع کلی تابلو برق موجود در بازار می باشد که با داشتن ویژگی‌هایی اعم از استفاده از گاز هگزا فلوراید، ابعاد کمتر نسبت به تابلو برق‌های AIS و… برای کارهایی اعم از سوئیچ، جداسازی، تبدیل، اندازه گیری و توزیع انرژی الکترونیک در سیستم‌های قدرت به کار می‌رود.

اصلی ترین کاربرد و مزیت استفاده از تابلو برق‌های GIS مقرون به صرفه‌تر بودن آن ها به نسبت تابلو برق‌های AIS می‌شد، به طور کلی می‌توان ادعا کرد که این تابلو برق‌ها نسبت به تابلو برق‌های AIS تا ۵۰ درصد مقرون به صرفه تر هستند؛ این تابلو برق‌ها خود دارای انواع مختلفی می باشند که شما می توانید برای خریداری و یا حتی مشاوره خرید تابلو برق GIS با شماره ۰۲۵۳۷۱۵۲ تماس برقرار نمایید تا مشاورین فروش تجهیزات برق صنعتی شکوه صنعت شما عزیزان را برای خرید این محصول راهنمایی نمایند.

۴.۴/۵ - (۱۷ امتیاز)