کابل‌ها رسانه‌ای هستند که داده‌ها در آن جریان دارند و این داده‌ها را از دستگاهی در شبکه به دستگاه دیگری منتقل می‌کنند. برای آن که بتوان اطلاعات را میان دو دستگاه انتقال داد، کابل شبکه مورد استفاده قرار می‌گیرد و داده‌ها از هر یک از این دستگاه ها ارسال و دریافت می‌شوند. برای این منظور باید مراحل نرم افزاری و سخت افزاری خاصی طی شود که این مراحل شامل دسته بندی اطلاعات، کد‌گذاری آن‌ها ، مشخص شدن مبدا و مقصد اطلاعات و مراحل دیگری باید طی شود. در نهایت این اطلاعات آماده ارسال می‌شود که از طریق کابل شبکه در شبکه انتقال پیدا می‌کنند . در حقیقت کابل شبکه رابط بین این دستگاه‌ها و کامپیوترها می باشد که داده‌ها را رد و بدل می‌کند و هیچ دخالتی در اصل اطلاعات ندارد و صرفا به مانند پیام‌رسان است. در این مقاله به بررسی اینکه کابل شبکه چیست و کاربردهای کابل شبکه کدام است خواهیم پرداخت.

کابل شبکه چیست و چه کاربردی دارد؟

یکی از اساسی‌ترین عناصر در شبکه‌های کامپیوتری، کابل شبکه است که انواع و اشکال مختلفی دارد. کابل شبکه یکی از مهم‌ترین عواملی است که هر متخصص شبکه باید با آن آشنایی داشته باشد تا بتواند یک شبکه کامپیوتری را پیکربندی کند. کابل شبکه به مجموعه سیم‌هایی از جنس مس یا شیشه گفته می‌شود که برای اتصال و انتقال داده و اطلاعات بین کامپیوترها، روترها و سوییچ‌ها و شبکه‌های استورج و به طور کلی بین اجزا و مولفه های شبکه استفاده می‌شود.

کابل شبکه چیست و چه کاربردی دارد؟کابل شبکه مسی چه تفاوتی با کابل شبکه فیبر نوری دارد؟

همانطور که در مقاله انواع کابل مسی و مشخصات و کاربردهای آن در صنعت بیان کردیم، کابل‌های مسی سیگنال‌ها را با استفاده از جریان الکتریکی و ولتاژ منتقل می‌کنند. کاربرد کابل مسی در سیم کشی های کوتاه مثل داخل داکت و بین کامپیوترها و وال پلیت‌ها، و یا کابل‌های پچ و یا اتصالات اینترکانکت است. کابل مسی به دو دسته کابل کواکسیل و کابل زوج به هم تابیده تقسیم‌بندی می‌شود. جزئیات بیشتر و کاربردهای کابل کواکسیل در مقاله کابل کواکسیال چیست و چه کاربردی دارد؟ مطرح شده است که برای اطلاعات بییشتر در رابطه با این نوع کابل‌ها می‌توانید این مقاله را مطالعه کنید.
کابل فیبر نوری از شیشه ساخته شده و سیگنال ها را با پالس‌ها و امواج نوری منتقل می‌کند. کابل فیبر نوری در اتصالات بین ساختمانی و یا ارتباطاتی که نیازمند سرعت بسیار بالا هستند کاربرد دارد. در مکان‌هایی که پهنای باند بالا و یا ظرفیت بالا نیاز داریم؛ مثل مراکز داده، بیمارستان‌ها و فرودگاه‌ها و بانک‌ها، کابل فیبر نوری مناسب است و علت این مساله آن است که فیبر نوری که در رابطه با آن در مقاله فیبر نوری چیست بیشتر صحبت کرده‌ایم، سرعت بسیار بالایی دارد و حجم بالایی از داده را انتقال می‌دهد. انواع کابل فیبر نوری شامل تک حالته و چند حالته است که از کابل فیبر نوری تک حالته در فواصل بسیار دور استفاده می‌شود و کابل فیبر نوری چند حالته ظرفیت بالاتری نسبت به کابل تک حالته دارد.

انواع کابل شبکه بر اساس روکش

کابل شبکهبر مبنای روکش به دو نوع شیلد دار و بدون شیلد تقسیم‌بندی می‌شود. شیلد برای جلوگیری از نویزهای داخلی و خارجی طراحی می‌شود. در حالت کلی کابل شبکه به لحاظ ساختار روکش به دو نوع STP که دارای شیلد است و UTP که بدون شیلد است، تقسیم می‌شود. انواع روکش کابل های شبکه مانند یک محافظ از کابل شبکه در برابر تهدیدات خارجی، مانند تداخل الکتریکی، سیگنال‌های مزاحم، ضربات و کشش‌های احتمالی که به کابل وارد می‌شود محافظت می‌کند. این روکش شامل روکش پی وی سی و یا فویل آلومینیمی، شیلد مسی و نخ ابریشمی است.

کابل شبکه جمع شو چیست؟

کابل شبکه جمع شو همانطور که از نامش پیداست، کابلی است که جمع می‌شود. این کابل سبک است و به راحتی مورد استفاده قرار می‌گیرد و به شکل قرقره‌ای است و می‌توانید در هر ابعاد و اندازه‌ای از آن استفاده کنید. کار با این کابل به این صورت است که با کشیدن کابل از هر دو طرف به اندازه دلخواه بیرون می‌آید. از مزایای این کابل می‌توان به این مورد اشا ره کرد که به سادگی قالب حمل است.

کابل شبکه صنعتی چیست؟

کابل‌هایی که در صنعت استفاده می‌شوند که کابل شبکه صنعتی نام دارند. همانطور که می‌دانید این مدل از کابل‌ها باید نسبت به مدل معمولی مقاومت بیشتری داشته باشند. یک شبکه برق شهری را در نظر بگیرید. کابل‌هایی که برای این شبکه استفاده می‌شود اگر مقاومت لازم را در مقابل حوادث طبیعی و… نداشته باشد خیلی زود خراب می‌شوند و اگر ویژگی‌های حفاظتی در آن‌ها مورد توجه قرار نگیرد و رعایت نشود، می‌تواند موجب بروز خسارت گردد. معمولا برای این مدل از کابل ضد حریق استفاده می‌شود که روکش خاص و متفاوتی دارند. شما می‌توانید برای آشنایی بیشتر با جزئیات این مدل از کابل‌ها، مقاله «کابل نسوز چیست و چه کاربردی دارد؟» مطالعه کنید.

کابل شبکه صنعتی چیست؟نکاتی جهت خرید کابل شبکه

در هنگام خرید کابل شبکه باید به مسائلی همچون پهنای باند قابل دستیابی برای شبکه، فاصله مورد نیاز بین اجزا شبکه، مسیر عبور کابل شبکه و… دقت داشته باشید تا متناسب با پهنای باند و سرعت انتقال داده متناسب با نیاز خود اقدام به خرید بهترین کابل شبکه کنید. همچنین در بازار، تنوع گسترده‌ای از کابل‌های شبکه دیده می‌شود که خرید کابل شبکه متناسب مستلزم آشنایی با انواع کابل شبکه است. کابل شبکه بازار گسترده‌ای دارد و گاها کابل‌های شبکه تقلبی در بازار مشاهده می‌شود که سرعت پایین و کارایی کم این کابل‌ها می‌تواند موجب ایجاد احساس نارضایتی در کاربران می‌شود و به همین جهت شناخت تفاوت کابل شبکه اصلی و تقلبی برای داشتن خریدی رضایت‌بخش را به شما توصیه می‌کنیم.

خرید کابل شبکه متناسب با کاربرد و نیاز کاربر

در این مقاله به بررسی کابل‌های شبکه و کاربردهای آن پرداخته‌ایم. همچنین نکاتی در رابطه با خرید بهترین کابل شبکه را ذکر کردیم که می‌تواند شما را در داشتن خریدی مطمئن و رضایت بخش کمک کند. خرید کابل شبکه می‌تواند چالش‌های زیادی برای شما به همراه داشته باشد، برای این منظور شما می‌توانید با مشاوران ما در شکوه صنعت در ارتباط باشید. همچنین شما می‌توانید نظرات و سوالات خود را از طریق کامنت‌ها با ما در میان بگذارید.

۴.۶/۵ - (۱۴ امتیاز)