لدر کابل یا نردبان کابل، نوعی نگهدارنده برای محافظت از کابل‌ها هنگام جابه‌جایی در ارتفاعات ناهموار است. این لدر انواع مختلفی دارد و بیشتر برای کنترل و عبور قدرت استفاده می‌شود.

مجموعه بزرگ شکوه صنعت امکان ارسال لدر کابل به سراسر کشور برای پروژه‌های مختلف را فراهم کرده و به همین بهانه در ادامه این متن قرار است با جزئیات بیشتری درباره اینکه لدر کابل چیست؟ خرید لدر کابل، انواع آن، کاربرد و نحوه اجرایش صحبت کنیم.

لدر کابل چیست و چه مشخصاتی دارد؟

لدر کابل یا نردبان کابل (Cable Ladder) نوعی سازه از جنس‌های مختلف است که برای عبور سیم‌ها و کابل‌ها در ساختمان یا کارخانه‌ها استفاده می‌شود. از این نردبان برای انتقال قدرت در مسیرهای مختلف استفاده شده و به همین خاطر قابل‌نصب در مسیرهای افقی، عمودی و زاویه‌دار است.

استفاده از لدر کابل به کاهش دمای سیم و افزایش سرعت کابل‌کشی در تاسیسات برقی ساختمان کمک می‌کند. در‌واقع نحوه طراحی و ساخت نردبان کابل بسیار ساده‌ است. زیرا شامل دو ریل کناری و پله‌های نگهدارنده می‌‏شود که این پله‌ها به ریل‌ جوش خوردند.

لدر کابل چیست؟

لدر کابل‌ها معمولاً از جنس ورق گالوانیزه، استیل، فولاد و آلومینیوم هستند و در شکل‌ها و اندازه‌های مختلفی ساخته می‎شوند. از مهم‌ترین ویژگی‌های نردبان کابل می‌توان به موارد مهم زیر اشاره کرد:

  • قابلیت تحمل وزن بالا
  • دو تا سه متر طول هر شاخه
  • کاهش دمای سیم‌ها
  • قابل استفاده برای محیط‌ باز و شرایط نامساعد جوی
  • مناسب برای نگهداری کابل‌های سنگین در دهانه‌های عریض
  • جلوگیری از پوسیدگی در سیم‌های برق نازک و پوشش‌های ظریف

لدر کابل چگونه کار می‌کند؟

بیان کردیم که نردبان کابل امکان تحمل وزن بالایی را داشته و برای نگهداری کابل‌های سنگین در دهانه‌های عریض استفاده می‎شود. به همین خاطر هم در اندازه‌های مختلفی مانند شاخه‌های سه‌متری و شش‌متری ساخته می‎شود. از آن طرف گفتیم که از نردبان کابل برای انتقال و کنترل قدرت استفاده می‌شود، حالا در شرایطی که سیم‌های برق به‌خاطر عبور جریان زیاد برق حرارت بالایی داشته و خیلی داغ می‌شوند، لدر کابل برای انتقال این جریان انرژی استفاده می‌شود تا دمای سیم را کاهش داده و همچنین باعث نظم تعداد زیاد سیم استفاده شده در اسکلت ساختمان شود.

از دیگر کاربردهای لدر کابل می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • محافظت از سیم‌های برق به خصوص برای سیم‌هایی در مسافت‌های طولانی
  • تسهیل تعمیرات مربوط به سیم‌های برق
  • محکم‌ کردن جای سیم‌های برق برای جلوگیری از افتادگی
  • افزایش عمر مفید سیم‌های برق
  • جلوگیری از آسیب رسیدن به سیم به دلایل مختلف مانند حرارت یا شرایط نامساعد جوی

لدر کابل چگونه نصب می‌شود؟

بعد از آشنایی با موارد استفاده نردبان کابل، این سوال مطرح است که نحوه نصب نردبان کابل چگونه است؟ در نصب لدر کابل یادتان باشد که کابل‌ها نباید از روی هم عبور کنند مگر اینکه در موقعیت ورود و خروج کابل به نردبان باشد، در ضمن باید احتیاط شود که کابل هیچ تماسی با ریل‌های کناری نداشته باشد.

اگر قرار است از نردبان به‌صورت عمومی استفاده شود، نحوه نصب کابل‌ها یک در میان به پله‌ها است و در شرایط افقی باید کابل‌ها دو تا در میان به پله‌ها بسته شده و در فاصله ۵/۱ متری مهار شود. در ضمن فاصله از زمین، پیاده‌رو و پله‌ها هم بیش از دو متر است.

نکته مهم دیگر در نصب نردبان کابل این است که اگر از چند ردیف نردبان افقی روی هم استفاده شد، فاصله نباید از ۴۰ سانتی‌متر کمتر باشد و دیواره کناری ریل هنگام نصب بریده نشود.

استفاده از نگهدارنده برای تقویت ریل، نصب ریل‎های یک ردیفه با فاصله یک سانتی‌متری هم از دیگر نکاتی است که هنگام نصب لدر کابل باید به آن توجه کرد.

لدر کابل چگونه نصب می‌شود؟

انواع لدر کابل

لدر کابل‌ها معمولاً یا از ورق گالوانیزه، استیل، فولاد و یا آلومینیوم هستند. در همین راستا انواع لدر یا نردبان کابل به شرح زیر هستند:

  1. لدر کابل آلومینیومی: لدر کابل‌های آلومینیومی کیفیت بسیار بالایی داشته و از دیگر لدرها سبک‌تر هستند؛ به همین خاطر برای استفاده در محیط‌های صنعتی پیشنهاد شده و ایمنی فوق‌العاده‌ای هم دارند. لدرهای آلومینیومی از دو ریل جانبی تشکیل شده و باعث افزایش سرعت کابل‌کشی می‌شوند.

این نردبان‌ها با پیچ و مهره یا با جوش به هم متصل شده و ارتفاع و اندازه‌های مختلفی هم دارند.

  1. لدر کابل استیل: لدر استیل مدل با‌کیفیت دیگری از نردبان کابل است که طول عمر بالایی دارد، کاملاً ضدزنگ است و برای مناطقی با شرایط جوی نامساعد مانند اقلیم بارانی، شرجی، مرطوب، سرد و پربرف پیشنهاد می‎شود.
  2. لدر کابل گالوانیزه: مدل سوم لدرهایی از جنس ورق گالوانیزه است که برای محافظت و نگهداری کابل‌های سنگین استفاده شده و مانند لدر استیل، در برابر رطوبت و بارندگی بسیار مقاوم است. این لدرها کابل را خنک کرده و مانع از افزایش دمای سیم می‌شوند، قیمتشان هم در مقایسه با دیگر نردبان‌ها مقرون‌به‌صرفه‌تر است. شما در صورت سفارش لدر ورق گالوانیزه از شکوه صنعت می‌توانید انواع مدل‌های زیر را انتخاب کنید:
  • ورق گالوانیزه سرد
  • ورق گالوانیزه گرم
  • ورق گالوانیزه رنگی

اگر بخواهیم این سه مدل را باهم مقایسه کنیم، باید ورق گالوانیزه سرد را بسیار سست و ضعیف بدانیم که ضخامت زیادی نداشته و در برابر خراشیدگی و رطوبت، مقاومت چندانی از خودش نشان نمی‌دهد. ورق گالوانیزه گرم برخلاف مدل قبلی بسیار مقاوم است و روکش بسیار ضخیمی دارد که در برابر تغییرات شدید دما، رطوبت و بارندگی و حتی خراشیدگی بسیار مقاوم است.

سومین مدل یعنی مدل رنگی از جنس فلز است و از رنگ برای محافظت از ورق در برابر خراش و رطوبت استفاده می‎شود. همین هم باعث شده مقاومت کمتری در مقایسه با مدل ورق گالوانیزه گرم داشته باشد.

تفاوت لدر کابل با سینی کابل

احتمالا تا اینجا متوجه شدید که لدر کابل برای فضای روباز استفاده شده و در مقایسه با تجهیزاتی مانند لوله‌های فلزی و پی‌وی‌سی ایمن‌تر و کاربردی‌تر است؛ در حالی که سینی کابل برای سیم‌کشی محیط‌های سرپوشیده پیشنهاد می‌شود. از آنجایی که در لدر کابل در مقایسه با سینی کابل مقاومت بیشتری دارد، به همین خاطر هم برای انتقال انرژی و قدرت استفاده می‎شود.

تفاوت بعدی در سیستم تهویه و عبور جریان هوا است که لدر کابل تهویه مناسب‌تری در مقایسه با سینی کابل دارد و چون در نصب آن از صفحه زیرین استفاده نشده، مانع جمع شدن رطوبت یا گرد و غبار در سیم‌کشی می‌شود.

تفاوت لدر کابل با سینی کابل

محصول مرتبط: لیست قیمت و خرید سینی کابل

 

اتصالات لدر کابل

از لدر کابل برای انتقال قدرت و ارتباط بخش‌های مختلف در تاسیسات استفاده می‌شود که سروپا کردن و راه‌اندازی‌شان در یک فضای کارگاهی نیازمند اتصال قسمت‌های مختلف به یکدیگر است. برای اتصال این تجهیزات معمولا ۴ فرم زیر استفاده می‌شود.

  • زانویی نردبان کابل
  • سه راهی لدر کابل
  • چهار راهی لدر کابل
  • ردیوسر نردبان کابل

نحوه تولید لدر کابل

تولید لدر کابل شامل چند مرحله مهم برشکاری، پانچ، خم‌کاری، جوشکاری قطعات و بازرسی می‌شود. در مرحله برشکاری ورق‌های لدر کابل بریده شود و در فرایندهای آبکاری مقاوم می‌شوند. این مقاوم‌سازی برای رطوبت، نم، خوردگی، برف و باران و موارد مشابه است.

در مرحله دوم ورق‌های مقاوم و بریده شده باید به یکدیگر وصل شوند، پس در آن‌ها سوراخ یا پانچ ایجاد می‌شود. البته این پانچ کردن با حفظ مقاومت ورق‌ها و با دستگاه CNC ایجاد می‌شوند تا نوبت به خم‌کاری برسد. در خم‌کاری قرار است لبه‌های تیز با دستگاه‌های NC  از بین برود تا خم‌ها به‌صورت چهار طرفه و شش طرفه بر روی ورقه های فولادی ایجاد شوند.

بعد از خم‌کاری نوبت به جوشکاری می‌رسد که برای بهبود اتصالات و از طریق  گاز CO2  بر‌اساس ضخامت قطعات انجام می‌شود. در مرحله آخر هم باید تمامی لدرها بازرسی شده و در ۴ مرحله برای استفاده و فروش تاییدیه بگیرد. این تاییدیه‌ها برای مواد اولیه استفاده شده در ساخت لدر کابل، بازرسی مراحل تولید، بازرسی بعد آبکاری و بازرسی نهایی است.

ویژگی‌های مهم لدر کابل

لدر کابل ویژگی‌های مختلف  و کاربردهای متنوعی دارد که در بخشی از مقاله به آن اشاره کردیم اما در این قسمت و به‌‍صورت کلی، مهم‌ترین ویژگی‌های لدر کابل را می‌توان در لیست زیر خلاصه کرد:

  • مواد اولیه استفاده شده در تولید نردبان کابل از آلیاژهای فولادی پر کربن است تا ورق‌ها بیشترین مقاومت ساختاری را داشته باشند.
  • طول شاخه نردبان کابل ۲ متری و ۳ متری است تا به راحتی بتوانید نردبان‌ها را تا محل پروژه حمل کرده و در نصب هم مشکلی نداشته باشید.
  • برای مقاومت لدر کابل در برابر اتمسفر محیط، رطوبت، زنگ‌زدگی و تغییر رنگ علاوه‌بر همه موارد ذکر شده در آبکاری، ورق‌ها با پوشش زینک هم مقاوم‌سازی می‌شوند.
  • نحوه اتصال و پیاده‌سازی شاخه‌های نردبان کابل در سازه از طریق اتصالات مختلف نظیر پیچ و مهره است.
  • نمونه‌های استنلس استیل لدر کابل نیاز به پوشش‌های گالوانیزه ندارند و کاملا ضد زنگ هستند.
  • ورق‌های فولادی که در ساخت بدنه لدر کابل استفاده می‌شوند، در ضخامت‌های ۱.۲ ، ۱.۵، ۲ میلی‌متر هستند و عرض و ارتفاع کمتری دارند.
  • ارتفاع نردبان کابل متغیر است و در اندازه‌های ۵ سانت, ۶ سانت , ۷ سانت , ۱۰ و ۱۵ سانت استفاده می‌شود.
  • پهنای لدر کابل از ۱۰ سانتی‌متر تا ۱۰۰ سانتی‌متر متغیر است تا امکان پشتیبانی از تعداد بالای کابل‌ها را فراهم ‌کند.
  • در فرایند ساخت نردبان کابل یک درپوش جداگانه نیز برای آن‌ها در‌نظر گرفته می‌شود. درپوشی که از ورق فولادی است.

کلام آخر

در این مقاله به موضوع لدر کابل یا همان نردبان کابل چیست پرداختیم و انواع مختلفش را معرفی کردیم. علاوه‌بر صحبت درباره کاربردهای لدر درباره نکات مهم نصب و اجرای لدر کابل هم صحبت کردیم.

مجموعه شکوه صنعت، تولید‌کننده ابزارآلات ساختمانی و صنعتی مانند سیم و کابل، انواع تابلوهای برقی و ساختمانی و نصب دیزل‌های ژنراتور صنعتی است که از وزارت نیرو و توانیر هم تاییدیه‌های لازم را دارد. بعد از بررسی لیست قیمت لدر کابل در صورتی که قصد سفارش داشتید، می‌توانید از ساعت ۹ الی ۱۸ با بخش فروش ۰۲۵۳۷۱۵۲ تماس بگیرید.

سوالات متداول

  1. کدام جنس لدر کابل مقاومت بیشتری در برابر رطوبت دارد؟

ورق‌های گالوانیزه و ورق‌هایی که با گالوانیزاسیون تولید شدند، به دلیل پیوندهای قوی‌تر بین مولکول‌های فولاد و فلز روی، مقاومت بیشتری در برابر رطوبت دارند.

  1. آیا لدر کابل تاثیری در افزایش امنیت کابلکشی ساختمان دارد؟

بله؛ لدر کابل با حفاظت فیزیکی بالا در حمل کابل‌ها باعث امنیت بیشتر کابل‎‌کشی تاسیسات برقی می‎شود.

  1. ضعیف‌ترین مدل لدر کابل چه جنسی است؟

ورق گالوانیزه سرد ضخامت زیادی نداشته و در برابر رطوبت، ضربه و خراشیدگی بسیار ضعیف عمل می‎‌کند.

امتیاز دهید