ایده ارتباطات دیجیتالی با اختراع مورس و تلگراف وارد زندگی بشر شد. شاید این روش‌های ارتباطی در نگاه اول با آنچه که امروزه ما داریم، بسیار متفاوت باشد اما در اصل یکی است و تفاوت مهم آن‌ها سرعتشان است. امروزه سرعت ارتباطات به بیش از یک گیگابیت رسیده است. در چهل سال اخیر که سرعت ارتباطات بیشتر شده و نیاز به برقراری ارتباط سریع بین کامپیوترها افزایش یافته است، استانداردهای مختلفی در این زمینه ارائه شده، اما آنچه که کاملا مشخص است این است که افزایش سرعت به تجهیزات بهتر و سریع‌تر شبکه و کابل ها و سخت افزارهای ارتباطی بهتر نیاز دارد. انتقال اطلاعات از طریق کابل‌های شبکه از اهمیت بالایی برخوردار است. کابل شبکه در واقع رابط بین دستگاه‌ها برای اتصال و انتقال داده است که در بستر شبکه اتفاق می‌افتد. در این مقاله به‌ طور دقیق و با جزئیات کامل به بررسی انواع کابل شبکه و کاربردهای انواع کابل شبکه خواهیم پرداخت.

کابل شبکه چیست و چه کاربردی دارد؟

یکی از اساسی‌ترین عناصر در شبکه‌های کامپیوتری، کابل شبکه است که انواع و اشکال مختلفی دارد. کابل شبکه یکی از مهم‌ترین و در عین حال ساده‌ترین عواملی است که هر متخصص شبکه باید با آن آشنایی داشته باشد تا بتواند یک شبکه کامپیوتری را پیکربندی کند. کابل شبکه به مجموعه سیم‌هایی از جنس مس یا شیشه گفته می‌شود که برای اتصال و انتقال داده و اطلاعات بین کامپیوترها، روترها و سوییچ‌ها و شبکه‌های استورج و به طور کلی بین اجزا و مولفه های شبکه استفاده می‌شود. 

کابل شبکه چگونه کار می‌ کند؟

کابل‌های شبکه رسانه‌ای هستند که داده‌ها در آن جریان دارند و اطلاعات از طریق آن‌ها از دستگاهی در شبکه به دستگاه دیگری منتقل می‌شود. برای آنکه بتوانیم اطلاعات را از طریق کابل شبکه از هر یک از این دستگاه ها ارسال و یا دریافت کنیم باید مراحل نرم افزاری و سخت افزاری خاصی را دنبال کرد که این مراحل شامل دسته بندی اطلاعات، کد گذاری آن‌ها ، مشخص شدن مبدا و مقصد اطلاعات و… است.  در نهایت این اطلاعات آماده ارسال می‌شود که از طریق کابل شبکه در شبکه انتقال پیدا می کنند. در حقیقت کابل شبکه رابط بین این دستگاه‌ها و کامپیوترها است که فقط اطلاعات را رد و بدل می‌کند و هیچ دخالتی در اصل اطلاعات ندارد. در واقع داده‌هایی که برای ما قابل فهم هستند، هنگام انتقال توسط کابل از یک دستگاه به دستگاه‌های دیگر و طی فرآیندهای نرم افزاری و سخت افزاری به کدهای صفر و یک تبدیل می‌شوند و بعد از آن به همان صورت اولیه به مقصد تحویل داده می‌شوند. شما می‌توانید با انواع کابل‌ انتقال داده به صورت جزئی آشنا شوید.

کابل شبکه چگونه کار می‌ کند؟

انواع کابل شبکه

کابل‌های ارتباطی شبکه انواع مختلفی دارند و انتخاب نوع مناسب کابل شبکه کاملا بستگی به ساختار و توپولوژی و نوع خدمات و  پروتکل یا اندازه شبکه (LAN – WAN) دارد؛ از جمله این موارد اینکه بزرگی شبکه چقدر است، چه پروتکلی استفاده می‌شود و چه توپولوژی دارد. شناخت انواع کابل شبکه و اطلاع از چگونگی ارتباط آنها با دیگر ویژگی‌ها و کاربردهای شبکه، به شما کمک خواهد کرد تا شبکه موفق و مطابق اصولی راه‌اندازی کنید. کابل‌های شبکه بر اساس پارامترهای مختلفی مانند جنس، کتگوری CAT و بسیاری از پارامترهای دیگر با یکدیگر تفاوت دارند.

دو نوع اصلی کابل‌ها در شبکه‌های LAN است. شما می‌توانید برای خرید کابل شبکه LAN با متخصصان ما در ارتباط باشید.منظور از شبکه LAN مخفف عبارت Local Area Network است که همان شبکه محلی می‌باشد و عموماً در یک ساختمان راه اندازی شده‌است و در اندازه‌های کوچک و بزرگ هستند. شاین تقسیم‌بندی از نظر جنس کابل عبارت است از:

  • کابل شبکه مسی

کابل‌های مسی دارای کاربرد بسیار زیادی هستند. توجه داشته باشید سیم‌های مسی با استفاده از ولتاژ و جریان الکتریکی به انتقال سیگنال‌ها در شبکه می‌پردازند. در اکثر مواقع از کابل‌های مسی در سیم‌کشی‌های کوتاه همچون بین کامپیوترها، وال پلیت‌ها، داخل داکت و… مورد استفاده قرار می‌گیرند. این نکته را در نظر داشته باشید زمانی که میزان مس موجود در یک کابل افزایش پیدا کنند توانایی کابل در پهنای باند نیز بیش‌تر می‌شود. همچنین کابل‌های با هادی آلومینیومی وجود دارند که نسبت به کابل‌های مسی قیمت کمتری دارند و می‌توانید ویژگی‌های هر یک از آن‌ها را در مقاله مقایسه کابل مسی و آلومینیومی مطالعه کنید.

انواع کابل مسی عبارت اند از:

  1. کابل کواکسیال که شامل Thinnet و Thicknet است و در صنایع بیشتر استفاده می‌شود.
  2. کابل زوج سیم به هم تابیده Twisted Pair که در ادامه به طور مفصل آن را بررسی خواهیم کرد.
  • کابل شبکه فیبر نوری

کابل فیبر نوری از متریال شیشه ساخته می‌شود. توجه داشته باشید این سیگنال‌ها با استفاده از کابل شبکه فیبر نوری با استفاده از پالس‌ها و امواج نوری انتقال پیدا می‌کند. این نوع از کابل سرعت بسیار بالایی دارد به همین دلیل در اتصالات بین ساختمانی استفاده می‌شود. البته کابل شبکه فیبر نوری با توجه به کاربرد و کارایی که دارد بیشتر در مرکز داده، بیمارستان‌ها، فرودگاه‌ها و بانک‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. زیرا در این فضاها به پهنای باند بیش‌تر و سرعت بالاتری نیاز داریم. توجه داشته باشید کابل شبکه فیبر نوری توانایی این را دارد که حجم بالایی از داده را با بالاترین سرعت انتقال دهد. کابل شبکه فیبر نوری یکی از پرکاربردترین کابل‌های شبکه موجود در بازار می‌باشد. این روزها فروش این نوع از کابل شبکه به شدت افزایش پیدا کرده است؛ به این دلیل که هر روز مناطق بیش‌تری به اینترنت فیبر نوری مجهز می‌شوند. برای اطلاع دقیق از جزئیات این نوع از کابل‌ها بهتر است به مقاله کابل فیبر نوری چیست مراجعه کنید. انواع کابل فیبر نوری عبارت اند از:

  • Single Mode: که در فواصل خیلی دور استفاده می‌شود.
  • MultiMode: که ظرفیت بالاتری دارد.

انواع کابل شبکه

کابل های زوج تابیده شده چیست؟

رایج‌ترین انواع کابل‌های شبکه، کابل‌های زوج تابیده شده هستند. این کابل ها را با نام کابل های به هم پیچیده شده نیز می‌شناسند که به طور کلی مورد بررسی قرار داده‌ایم. شبکه های محلی، دفاتر، مغازه‌ها و فروشگاه‌ها مثال‌هایی از کاربردهای کابل زوج به هم تابیده شده است. کابل زوج به هم تابیده در بسیاری از شبکه‌های اینترنت استفاده می‌شود. این کابل‌ها از چهار جفت سیم نازک تشکیل شده‌اند که با هم زیر روکش بیرونی قرار می‌گیرند.

  • کابل بدون شیلد Unshielded Twisted یا UTP

کابل Unshielded Twisted یا UTP که زوج به هم تابیده بدون شیلد است و در اترنت و Fast Ethernet کاربرد دارد. نام استاندارد این نوع کابل شبکه U/UTP است. ارزان‌ترین کابل از بین تمام انواع کابل شبکه، کابل شبکه U/UTP است؛ چون هیچ شیلد و محافظی به دور سیم‌هایش ندارد و بنابراین در شبکه‌هایی که اهمیت داده خیلی مطرح نیست و اهمیتی ندارد، استفاده می‌شود.

  • کابل شیلد دار Shielded Twisted Pair  یا STP

کابل Shielded Twisted Pair یا STP که زوج به هم تابیده شیلد دار است و در شبکه های توکن رینگ و Gigabit Ethernet کاربرد دارد.

کابل شبکه STP بیشتر در محیط‌هایی که نویز بیشتری وجود دارد استفاده می‌شود؛ برای مثال در کابل‌کشی فواصل طولانی و یا وقتی کابل شبکه قرار است در نزدیکی میدان‌های مغناطیسی مثل کابل برق قرار گیرد.

در کابل‌هایSTP ، شیلدها به روش های مختلفی به دور سیم‌ها اعمال می‌شود. در نام کابل‌های STP، حرف F  بیانگر وجود فویل است و S بیانگر وجود شیلد یا محافظ بافته شده است.

فویل برای جلوگیری از نویز و شیلد برای تخلیه اثرات القایی و الکتریسیته ساکن به سیستم ارت، در ساختار کابل شبکه STP قرار می‌گیرد.

شما می‌توانید بهترین هفت نوع کابل شبکه شیلد دار یا STP  وجود دارد که در شبکه‌بندی کامپیوترها می‌توان از آن‌ها استفاده کرد.

  • کابل شبکه شیلددار U/FTP

در کابل شبکه U/FTP  یک فویل دور هر جفت سیم وجود دارد.

  • کابل شبکه شیلددار F/UTP

در کابل شبکه F/UTP  یک فویل دور چهار جفت سیم یعنی کل سیم‌ها وجود دارد.

  • کابل شبکه شیلددار S/UTP

در کابل شبکه S/UTP یک شیلد دور چهار جفت سیم یعنی کل سیم‌ها وجود دارد.

  • کابل شبکه شیلددار SF/UTP

در کابل شبکه SF/UTP  یک شیلد و یک فویل، دور چهار جفت سیم یعنی کل سیم‌ها وجود دارد. به آن STP  هم گفته می‌شود.

  • کابل شبکه شیلددار S/FTP

در کابل شبکه S/FTP  یک فویل دور هر جفت سیم و یک شیلد دور چهار جفت سیم یعنی کل سیم‌ها وجود دارد.

  • کابل شبکه شیلددار F/FTP

در کابل شبکه F/FTP  یک فویل دور هر جفت سیم و یک فویل دور کل سیم‌ها وجود دارد.

  • کابل شبکه SF/FTP

در کابل شبکه SF/FTP  هم محافظ بافته شده و هم فویل دور سیم ها وجود دارد و هر جفت سیم هم فویل دارد. برای استفاده در شبکه‌هایی که امنیت و اهمیت بالا دارند استفاده می‌شود و البته گران‌ترین نوع کابل شبکه است.

کابل شبکه

Cat  یا Category در انواع کابل شبکه

کابل‌های زوج تابیده شده از نظر سرعت انتقال دیتا به چند دسته تقسیم می‌شوند. هر جفت سیم با تعداد پیچش خاص در هر اینچ، به دور هم پیچیده می‌شوند تا ضمن آنکه روی جفت‌های دیگر تداخل سیگنالی ایجاد نکنند، از دیگر دستگاه‌های الکتریکی تاثیری نگیرند. هر چه میزان تابیده‌شدن جفت سیم‌ها بیشتر باشد، نرخ انتقال و البته قیمت کابل، بیشتر خواهد بود. میزان پیچش باعث به وجود آمدن انواع کابل شبکه زوج سیم به هم تابیده می‌شود که آن را تحت عنوان« Cat یا Category در انواع کابل شبکه» می‌شناسند.

  • کابل شبکه Cat1 UTP

کابل Cat1 UTP در سال ۱۹۸۵ ارائه شد و معمولا در انتقال صدا و سیستم تلفن استفاده می‌شود، تابیده و توییست نیست و از ترافیک شبکه کامپیوتری پشتیبانی نمی‌کند. شرکت‌های مخابراتی که ISDN و PSDN ارایه می‌کنند از کابل Cat1 UTP استفاده می‌کنند؛ مثلا سیم کشی بین محل مشتری تا شبکه مخابراتی با کابل cat 1 انجام می‌شود. در برخی خانه‌های قدیمی ممکن است هنوز کابل Cat1 UTP وجود داشته باشد اما در خانه‌های جدیدتر کابل Cat1 UTP با کابل Cat3 UTP یا کابل Cat5 UTP جایگزین شده است. سایر cat ها مخصوص شبکه هستند و می‌توانند ترافیک تلفن و شبکه کامپیوتری را پشتیبانی کنند.

  • کابل شبکه Cat2 UTP

کابل Cat2 UTP دارای ۴ سیم است که دو به دو به هم تابیده شده‌اند و اغلب در شبکه‌های توکن رینگ استفاده می‌شوند. سرعت کابل شبکه Cat2 UTP حداکثر ۴ Mbps است. استفاده از این نوع کابل چندان رایج نیست و ممکن است در سیستم‌های تلفنی قدیمی دیده شود، به خصوص که از استانداردهای TIA/EIA- 568  پشتیبانی نمی‌شود.

  • کابل شبکه Cat3 UTP

کابل Cat3 UTP دارای ۴ جفت سیم مسی به هم تابیده است و اغلب در شبکه‌های توکن رینگ و ۱۰BaseT  استفاده می‌شوند. T نشان دهنده Twisted است و تا سرعت ۱۰ Mbps را پشتیبانی می‌کنند. از کت ۳ به بعد فواصل زیاد تا ۱۰۰ متر را می‌توان کابل کشی کرد. هنوز هم ممکن است در برخی سیستم‌های تلفنی قدیمی از کابل Cat3 UTP استفاده شود. حداکثر پهنای باند در کابل Cat3 UTP برابر با ۱۶ مگاهرتز است.

  • کابل شبکه Cat4 UTP

کابل Cat4 UTP دارای ۴ جفت سیم مسی به هم تابیده است و اغلب در شبکه‌های توکن رینگ استفاده می‌شوند و تا سرعت ۱۰ Mbps را پشتیبانی می‌کنند. امروزه به ندرت این نوع کابل استفاده می‌شود.

  • کابل شبکه Cta5

کابل‌های Cat5 از گونه UTP هستند که البته دیگر چندان مورد توجه قرار نگرفته و حتی خرید و تهیه کابل‌های آن به سختی صورت می‌گیرد. حداکثر پهنای باند آن‌ها ۱۰۰ مگاهرتز است و سرعت آن‌ها به حداکثر ۱۰۰ مگابیت در ثانیه می‌رسد. حداکثر مسیری که توسط این کابل پوشش داده می‌شود  ۱۰۰ متر است. این استاندارد در حال منقضی شدن است.

  • کابل شبکه Cat5e

دومین استاندارد با نام Cat5e شناخته می‌شود که پسوند e در آن به معنی Enhanced است. استاندارد  Cat5e  به منظور جلوگیری از تداخل ناخواسته در سیم‌کشی طراحی شده است که البته دارای ویژگی های بهبود یافته دیگر نیز بود. Cat5e نیز با فرکانس موثر ۱۰۰ مگاهرتز، دارای سرعت انتقال حداکثر ۱۰۰۰ مگابیت در ثانیه است. این پروتکل نیز از ویژگی ارتباط UDP پشتیبانی کرده و یکی از مزایای آن قیمت مناسب است که استفاده آن را گسترش داده است.

  • کابل شبکه Cat6

در Cat6 یک پوشش محافظ اضافی بر روی کابل‌ها قرار داده شده است که برای کاهش تداخل و بهم ریختگی سیگنال‌ها ایجاد و طراحی شد. اما مهم‌ترین مزیت آن پیکربندی UTP یا STP در کنار فرکانس ۲۵۰ مگاهرتز است. در نتیجه با سرعت ۱۰۰۰ مگابیت در ثانیه پهنای باند مناسبی را در اختیار خواهید داشت. اما یکی از نقاط ضعف Cat6 محدودیت در مسافت است که به ۵۵ متر محدود شده است و در صورت افزایش این مسیر، سرعت آن حتی تا ۱ گیگابیت در ثانیه نیز کاهش خواهد یافت. به دلیل ساختار Cat6، قیمت نهایی کابل شبکه Cat6  مقداری از کابل‌های شبکه Cat5e گران‌تر است.

  • کابل شبکه Cat6a

پروتکل Cat6a به همراه پسوند a به معنی Augmented است. این استاندارد کابل‌هایی که با فرکانس ۵۰۰ مگاهرتز سازگار هستند. دومین مزیت آن‌ها، ضخامت و حفاظت بیشتر است. بر خلاف مدل ساده Cat6 می توان طول کابل‌کشی را تا ۱۰۰ متر نیز گسترش داد. پروتکل Cat6a از استاندارد STP پشتیبانی کرده و سرعت ۱۰ هزار مگابیت یا حداکثر ۱۰ گیگابیت در ثانیه را ارائه می‌کند. از کابل‌های Cat6a برای مواردی از جمله کاربردهای صنعتی و شرایط غیر خانگی استفاده می‌شود.

  • کابل شبکه Cat7

در نهایت به یکی از پیشرفته‌ترین فناوری‌های موجود، یعنی Cat7  این پروتکل ضمن پشتیبانی از SSTP، دارای فرکانس ۶۰۰ مگاهرتز است. سرعت ۱۰ هزار مگابیت یا حداکثر ۱۰ گیگابیت در ثانیه نیز برای این فناوری صادق است؛ با این وجود محدودیت مسافت آن، می تواند در تصمیم‌گیری شما موثر باشد. Cat7 در مسافت‌های طولانی، سرعت ۱۰ گیگابایت در ثانیه را در اختیار کاربران قرار می‌دهد؛ در مسافت‌های کوتاه (۱۵ متر) این استاندارد می‌تواند سرعت حداکثر ۱۰۰ گیگابایت در ثانیه را نیز برای نقل و انتقال بدست آورد. استاندارد Cat8 همچنان در حال تدوین مراحل نهایی است تا با سرعت و پهنای باند بیشتر راهی بازار گردد. Cat7 برای سیستم‌های پایگاه داده، حرفه‌ای، سرور و… بسیار مناسب است.

  • کابل شبکه  CAT8

آخرین و مدرن‌ترین انواع کابل لن، کابل CAT8 نام دارد که دارای ویژگی‌های منحصر به فردی است. توجه کنید که این کابل نیز همانند کابل CAT7 تنها به صورت شیلددار تولید و عرضه شده است. برخی از ویژگی‌های کابل CAT8 ،سرعت انتقال: ۴۰ گیگابیت در ثانیه، فرکانس: ۲۰۰۰ مگاهرتز و حداکثر طول ۳۰ متر است. توجه کنید که سرعت و فرکانس تحت پوشش بسیار بالای این کابل، به عنوان انقلابی در زمینه کابل‌های لن شناخته می‌شود؛ به طوری که نسبت به نسل‌های پیشین خود پیشرفت چشمگیری داشته است. همین امر موجب شده است که CAT8 قیمت بالاتری نسبت به نسل‌های پیشین خود داشته باشد و به همین دلیل مورد توجه شبکه‌های نیازمند سرعت و پهنای باند بسیار بالا قرار گرفته است.

یک نوع کابل شبکه

نکات مهم هنگام خرید انواع کابل شبکه

مهم‌ترین قدم هنگام خرید انواع کابل شبکه، توجه به نکات پیش از خرید آن است. در این بخش از مقاله به نکات مهمی که هنگام خرید باید به آن توجه کرد، می‌پردازیم. برای تست کابل‌های شبکه، می‌توانید راهنمای جامع ما در مقاله «تست فلوک چیست؟» را مطالعه کنید.

مهم‌ترین نکاتی که باید قبل از خرید کابل شبکه به آن توجه کنید، فاصله بین دستگاه‌ها، سرعت مورد نیاز شما، فرکانس مورد نیاز و البته قیمت کابل‌ها است.

  • پهنای باند قابل دستیابی برای شبکه

 هر کدام از انواع کابل شبکه دارای پهنای باند و سرعت انتقال اطلاعات متفاوتی هستند. از این رو برای ایجاد بستر ارتباطی مناسب باید پهنای باند شبکه، به درستی برآورد شود.

  • فاصله مورد نیاز بین اجزا شبکه

در انتخاب نوع کابل شبکه باید به فاصله‌های موجود بین اجزا شبکه مانند فاصله بین کامپیوترها و سوییچ ها توجه ویژه‌ای شود و از کابلی استفاده شود که فاصله مورد نظر را پشتیبانی کند.

  • مسیر عبور کابل شبکه

 باید به میزان تداخل کابل شبکه با میدان‌های مغناطیسی توجه داشت. میدان‌های مغناطیسی باعث ایجاد مشکل در انتقال درست سیگنال عبوری و تخریب آن می‌شوند. در انتخاب کابل شبکه باید به مسیر کابل کشی توجه داشت؛ به این دلیل که اگر در مسیر کابل‌ کشی، تجهیزاتی مانند کابل برق فشار قوی، چال آسانسور، موتور برق صنعتی و… وجود داشته باشد، میدان مغناطیسی قوی تولید می‌شود. به همین دلیل باید از کابل شبکه با استاندارد ضد تخریب بالا استفاده کرد. پس از بررسی این موارد می‌توانید خرید رضایت بخشی تجربه کنید.

با متخصصان ما در شرکت مهندسی شکوه صنعت در ارتباط باشید!

شما می‌توانید با مطالعه این مقاله، نکات لازم را در رابطه با کابل شبکه، به صورت دقیق متوجه شوید. فرآیند خرید کابل شبکه با توجه به گستردگی‌ و تنوع این محصول می‌تواند امری دشوار و پیچیده برای افراد غیر متخصص باشد. مشاوران و متخصصان مجرب ما در شرکت مهندسی شکوه صنعت آماده هستند تا شما را برای داشتن خریدی مطمئن و رضایت‌ بخش همراهی کنند. شما می‌توانید با مشاوران ما در تماس باشید و همچنین نظرات و سوالات خود را از طریق کامنت‌ها با ما به اشتراک بگذارید.

۴.۶/۵ - (۱۹ امتیاز)