تابلو برق به مجموعه ای از تجهیزات الکتریکی به هم پیوسته گفته می‌شود که از این تجهیزات حفاظت الکتریکی جهت به حداقل رساندن خطرات ناشی از جریان برق به افراد و تاسیسات استفاده می‌شود. این تجهیزات در صورتی که جریان از مقدار قابل تحمل سیم‌ها بیشتر شود، مدار را قطع می‌کنند. به همین دلیل تابلو برق و تجهیزات داخل آن از اهمیت بسیار بالایی برخوردار هستند. به دلیل این اهمیت در سیستم‌های الکتریکی و تابلوهای اصلی برق و در اغلب محیط‌های صنعتی، برای بررسی و مدیریت تجهیزات الکتریکی و آنالیز پارامترهایی مانند جریان، ولتاژ، توان، فرکانس، ضریب قدرت و… به دستگاه‌های اندازه‌گیری الکتریکی نیاز است که با توجه به پارامترهای مختلف تعیین می‌شوند. در این مقاله قصد داریم به آشنایی با ۱۰ مورد از لوازم اندازه‌ گیری در تابلو برق بپردازیم. پس به شما توصیه می‌کنیم تا پایان مقاله با ما همراه باشید.

۱۰ مورد از لوازم اندازه‌ گیری در تابلو برق

لوازم اندازه گیری در تابلو برق به منظور نمایش مقادیر پارامترهای الکتریکی شامل توان، جریان، ولتاژ، فرکانس و ضریب قدرت به اپراتور استفاده می شوند. به کارگیری این تجهیزات در مدارات برق صنعتی و قدرتی می‌تواند در کنترل و مدیریت یک سیستم اهمیت زیادی داشته باشد. برای انتخاب تجهیزات اندازه‌گیری باید نیاز سیستم و کارایی آن را در نظر گرفت و سپس لوازم اندازه گیری در تابلو برق را خریداری کرد. به همین منظور پیشنهاد می‌کنیم مقاله انواع تابلو برق و کاربردهای آنها را مطالعه کنید تا با آشنایی در این زمینه از لوازم اندازه‌گیری مناسب استفاده نمایید. دستگاه‌های اندازه‌گیری در تابلو برق به طور کلی به دو دسته آنالوگ (پیوسته، عقربه ای) و دیجیتال (ناپیوسته، دقیق تر) تقسیم می‌شوند. در ادامه با انواع لوازم اندازه‌گیری پرکاربرد در تابلو برق آشنا خواهیم شد.

  • آمپر متر

آمپرمتر دستگاهی جهت اندازه گیری مقدار جریان موثر در مدار است که به صورت سری با مصرف کننده قرار می‌گیرد. در تابلوهای برق می‌توان برای اندازه‌گیری جریان هر مصرف کننده یک آمپرمتر و برای اندازه‌گیری جریان کل نیز یک آمپرمتر جداگانه در مدار قرار داد. در جریان سه فاز در صورت متعادل بودن بار، می‌توان توسط یک آمپرمتر جریان یک فاز را اندازه گیری و برای دو فاز دیگر منظور کرد. اما چون معمولا بر روی شینه‌های اصلی تابلو، بارهای متعادل قرار نمی‌گیرد، لذا برای هر شین یک آمپرمتر و در مجموع از سه آمپرمتر استفاده می‌شود. پس در تاسیسات ۳ فاز برای مشاهده جریان‌های هر کدام از فازها، ۳ آمپر مختلف استفاده می‌شود. همانطور که در مقاله آشنایی با ترانسفورماتور و عملکرد آن بیان کرده‌ایم، در آمپراژ بالا از ترانس جریان برای اتصال استفاده می‌کنند. چرا که وصل‌کردن مستقیم در این حالت امکان‌پذیر نیست. آمپرمترها در دو نوع AC و DC در بازار موجود است. در هنگام استفاده از آمپرمتر باید شدت جریان مدار بیش از جریان نامی یا جریان ماکزیمم آن نباشد. به عنوان مثال آمپرمتر صفر تا ۱۰ آمپر جریان‌های در این محدوده را اندازه‌گیری می‌کند.

آمپر متر

  • ولت متر

یکی از مهم‌ترین لوازم اندازه‌ گیری در تابلو برق ولت متر است که به دو صورت دیجیتالی و آنالوگ ساخته می‌شود. معمولا از این دستگاه برای اندازه‌گیری ولتاژ استفاده می‌کنند. در تاسیسات فشار متوسط و بیشتر به صورت غیر مستقیم هر ۳ فاز را به ترانس ولتاژ متصل می‌کنند، اما در سطح فشار ضعیف می‌توان هر ۳ فاز را به طور مستقیم به کلید ولت متصل کرد. شاید برای شما این سوال پیش بیاید که منظور از برق سه فاز چیست. پاسخ این سوال را در مقاله کاربردهای کابل برق ۳ فاز مورد بررسی قرار داده‌ایم.

سنکروسکوپ

  • کسینوس فی متر

در کارخانجات و نیروگاه ها که باید ضریب قدرت مدار تحت کنترل باشد از کسینوس فی متر برای اندازه‌گیری آن استفاده می‌شود. معمولا از این دستگاه در تاسیسات بزرگ راکتیوی استفاده می‌گردد. برای نصب این وسیله باید ورودی ولتاژ و جریان وجود داشته باشد. کسینوس فی متر از دسته لوازم‌های تک فاز هستند که نمایش پاور فکتور فازها را برعهده دارند. این دستگاه معمولا در بانک خازن‌ها نصب می‌شوند. همچنین بخش جریان آن از طریق رگولاتور خازن به شکل سری در می‌آید. البته برای مشاهده ضریب توان همه فازها باید از کلید کسینوس فی متر یا دستگاه‌های مجتمع دیجیتال و دستگاه اندازه‌گیری استفاده کرد. باید توجه داشته باشید که کسینوس فی متر چه به صورت تک فاز و چه به صورت سه فاز فقط کسینوس فی فازی را که سیم پیچ ثابت بر روی آن بسته شده است نشان می دهد.

  • فرکانس متر

یکی دیگر از دستگاه‌های مهم لوازم اندازه‌ گیری در تابلو برق، فرکانس متر است که فرکانس اندازه‌گیری شده شبکه را به صورت دیجیتال یا آنالوگ نمایش می‌دهد. این دستگاه در نوع آنالوگ خود به صورت ارتعاشی و عقربه‌ای تولید شده که قابلیت استفاده در تاسیسات دارای ژنراتور را دارد. همانطور که در مقاله دیزل ژنراتور چیست بیان کردیم، ژنراتورها موتورهای تولید‌کننده برق هستند که در مکان‌هایی که به برق دسترسی نداریم مورد استفاده قرار می‌گیرند. فرکانس متر به صورت موازی به شبکه متصل می شود. همانطور که گفته شد موارد استفاده فرکانس متر بیشتر در تابلوهای برق برای سنکرون کردن (موازی کردن) دو ژنراتور با شبکه است.

پاور آنالایزر

  • وات متر

وات متر یکی دیگر از دستگاه‌های اندازه گیری الکتریکی است که برای اندازه گیری توان حقیقی مصرف کننده ها از وات متر استفاده می شود. وات متر دارای یک سیم پیچ جریان و یک سیم پیچ ولتاژ است. وات مترها در انواع مختلفی تولید و عرضه می‌شوند. این دستگاه نیز مثل کسینوس فی متر به جریان و ولتاژ ورودی نیاز دارد. البته ناگفته نماند که برای اندازه‌گیری توان راکتیو از وار متر استفاده می‌کنند.

  • وارمتر

برای اندازه‌گیری توان غیر مفید راکتیو از وار متر استفاده می‌شود. وارمتر شبیه به وات متر است، با این تفاوت که در اتصال وار متر به شبکه بین جریان سیم پیچ ولتاژ و سیم پیچ جریان باید ۹۰ درجه اختلاف فاز ایجاد شود. همچنین باید توجه داشته باشید که وارمتر در مدار به صورت سری – موازی بسته می‌شود.

  • سنکروسکوپ

از سنکروسکوپ معمولا در تاسیساتی که ژنراتور موازی دارند استفاده می‌شود. در پروژه‌های بزرگتر از این دستگاه برای نیروگاه‌ها استفاده می‌گردد. در همه نیروگاه‌ها، ژنراتورها با شبکه سراسری به نوعی موازی هستند. سنکروسکوپ در تاسیسات موازی با برق شهر و جابجایی بدون خاموشی استفاده می‌شود. در واقع در این نمونه، در زمان قطعی برق شهری، ژنراتورها فعال شده و برق مورد نیاز مجموعه را تامین می‌کنند. شما می‌توانید برای خرید بهترین ژنراتور برق با ما در ارتباط باشید.

سنکروسکوپ

  • مولتی متر

برای سنجش و اندازه‌گیری پارامترهای مختلف در تابلو برق از چند دستگاه مختلف استفاده می‌شود. به همین دلیل اندازه تابلو و حجم سیم‌کشی‌ها بسیار زیاد خواهند بود. معمولا برای این که کار اندازه‌گیری و سنجش به راحتی و با کیفیت درست مورد انجام قرار گیرد، از مولتی‌متر استفاده می‌شود. همچنین در حالت عادی و ساده این دستگاه جریان و ولتاژ فازهای مختلف را با فرکانس شبکه نشان می‌دهد. به همین دلیل نیازی به کلیدهای اندازه‌گیری و دستگاه‌های مختلف نیست.

  • پاور آنالایزر

یکی از دستگاه‌های پرکاربرد و مدرن لوازم اندازه‌گیری در تابلو برق، پاور آنالایزرها یا دستگاه‌های سنجش کیفیت توان هستند. این دستگاه‌ها اندازه‌گیری جریان، توان، ولتاژ، انرژی، اختلاف فاز، فرکانس و بسیاری موارد دیگر را در سنجش کیفیت توان بر عهده دارند. پاور آنالایزرها با توجه به انواع مختلف خود، کاربردهای متنوعی دارند که در انواع تابلو برق مورد استفاده قرار می‌گیرند. با توجه به حساسیت موجود در زمینه تجهیزات مرتبط با تابلو برق، به شما توصیه می‌کنیم که تابلو برق مورد نیاز خود را از مراکز معتبر تهیه کنید. به همین دلیل به شما توصیه می‌کنیم که برای خرید تابلو برق با قیمت مناسب با مشاوران ما در تماس باشید.

  • پاور متر

از این وسیله برای اندازه گیری انواع توان، ولتاژ و جریان استفاده می‌کنند. پاورمتر اختلاف فاز بین میزان جریان و ولتاژ را بین فازها اندازه‌گیری می‌کند. با توجه به کاربردهایی که دارد، این دستگاه می‌تواند جایگزین خوبی برای آمپر متر، ولت متر، فرکانس متر، کسینوس فی متر، وار متر و سایر دستگاه‌‌ها باشد. پاورمترها هم با توجه به نوع برند آنها کاربردها و قابلیت‌های متنوعی دارند. امکانات بیشتر باعث جمع‌آوری و تحلیل اطلاعات به شکل‌های مختلف می‌شود. همچنین بعضی از برندهای پاورمتر ممکن است دارای نرم‌افزار برای ذخیره اطلاعات باشند. پاورمتر در در صنایع برق، کارخانجات بزرگ و کوچک، اپراتورهای برق صنعتی و تست ترانسفورماتورهای قدرت تک فاز و سه فاز استفاده می‌شود.

مطلب پیشنهادی: تابلو برق GIS چیست؟

تجهیزات اندازه گیری تابلو برق برای حفاظت از سلامت دستگاه‌ ها و افراد

در این مقاله ۱۰ مورد از لوازم اندازه‌ گیری در تابلو برق را مورد بررسی قرار دادیم. همانطور که در این مقاله گفته شد، توزیع صحیح انرژی الکتریکی ورودی به تابلو برق مستلزم نظارت اصولی و اندازه‌گیری پارامترها و مواردی همچون ولتاژ، توان، جریان، فرکانس و… است. برای این منظور از لوازم اندازه‌گیری در تابلو برق استفاده می‌شود. همچنین باید توجه داشته باشید که تابلو برق باید مطابق با استانداردهای جهانی و توسط افراد متخصص در این زمینه نصب شود تا از بروز خسارت‌های احتمالی برای افراد و تجهیزات برقی جلوگیری شود. درصورتی که درمورد تجهیزات بکار رفته در تابلوبرق ها جهت اندازه گیری و حفاظت از دستگاه ها و افراد سوالی دارید، می‌توانید از طریق کامنت با ما در ارتباط باشید.

۴.۲/۵ - (۱۸ امتیاز)