کابل خود نگه دار، همان طور که از اسمش پیداست نوعی کابل است که وظیفه‌ی انتقال نیرو را برعهده دارد. این نوع کابل در خطوط هوایی مورد استفاده قرار می‌گیرد و بر روی دکل‌ها یا پایه‌های توزیع برق نصب می‌شود.
ما در این نوشته از شکوه صنعت ضمن بررسی انواع کابل خود نگه دار به این سوال که کابل خود نگه دار چیست، پاسخی مفصلی می‌دهیم، پس با ما همراه باشید.

کابل خود نگه دار چیست؟

این کابل‌ها که از انواع کابل قدرت هستند با روکشی ضخیم پوشیده شده‌اند و توسط یک نگهدارنده بر روی پایه‌های توزیع برق نصب می‌گردند. پوشش کابل‌های خود نگه دار، معمولاً از جنس کراس لینک یا پلی اتیلن شبکه‌ای است و درون این کابل‌ها، هادی‌هایی وجود دارد که از جنس آلومینیوم هستند.
برای خرید کابل قدرت با کیفیت می‌توانید به سایت شکوه صنعت مراجعه کنید.

کابل خود نگه دار چیست؟انواع کابل خود نگه دار

کابل‌های خود نگه دار به دو دسته کلی تقسیم می‌شوند:

  1. کابل خود نگه دار ضعیف که قابلیت توزیع نیرو از ۲۲۰ ولت تا ۱ کیلو ولت را دارد.
  2. کابل خود نگه دار متوسط که قابلیت انتقال نیرو از ولتاژ ۱ کیلو ولت تا ۶۳ کیلو ولت را دارد.

در ادامه این دو نوع کابل را بیشتر توضیح خواهیم داد.

کابل خود نگه دار فشار ضعیف

کارکرد این نوع از کابل‌های خود نگه دار در توزیع و انتقال برق خانگی است. کابل‌های فشار ضعیف ساختمانی به هم تابیده دارند و بر اساس اینکه تعداد رشته‌های تشکیل دهنده آن چه میزان باشد به چهار گروه تقسیم می‌شوند. این گروه‌ها عبارتند از:

کابل خود نگه دار شش رشته

این نوع کابل فشار ضعیف از شش رشته به هم تابیده بوجود آمده که سه رشته آن مربوط به فاز، یک رشته نول، یک رشته روشن کننده معابر و یک رشته‌ی نگه دارنده تشکیل شده است.

کابل خود نگه دار پنج رشته

از به هم تابیده شدن سه رشته فاز، یک رشته روشن کننده معابر و یک رشته نول، یک کابل خود نگه دار پنج رشته ایجاد می‌شود که با عایقی از جنس پلی اتیلن شبکه‌ای و در برخی موارد کراس لینک پوشیده شده است.

کابل خود نگه دار سه رشته

این نوع کابل از یک رشته فاز، یک رشته نول و یک رشته روشن کننده معابر تشکیل می‌شود.

کابل خود نگه دار دو رشته

این نوع کابل فشار ضعیف از دو رشته که یکی فاز است و دیگری نول تشکیل شده است. اما این نوع کابل کارایی مخصوصی دارد و بیشتر برای تغذیه تک‌فاز و سرویس رساندن به مشترکین مورد استفاده قرار می‌گیرد.

کابل خود نگه دار فشار متوسط

ساختمان این نوع از کابل‌های قدرت بدین ترتیب است که سه رشته کابل به دور یک دسته سیم فولادی لخت پیچیده می‎شود. به این نوع کابل، کابل ABC یا کابل بهم تابیده شده هوایی نیز می‌گویند.

کابل خود نگه دار فشار متوسطاجزای تشکیل دهنده کابل خود نگه دار فشار متوسط

غیر از این سه رشته و یک دسته سیم فولادی درون کابل فشار متوسط، این نوع کابل از نه قسمت متفاوت دیگر تشکیل شده که عبارت‌اند از:

هادی یا همان رسانا

این قسمت از کابل خود نگه دار، ساختمانی به هم پیچیده و بسیار فشرده دارند که متشکل از رشته‌هایی از جنس آلومینیوم غیر آلیاژی است.

پوشش مخصوص قسمت هادی

پوشش مخصوص قسمت هادی یا همان رسانا که به آن اسکرین هادی هم می‌گویند، مستقیماً بر روی خود قسمت رسانا کشیده می‌شود که خود، نیمه رسانا است. ساختار اسکرین هادی از ترکیب پلی اتیلن کراس لینک شده است و حداقل ضخامت این قسمت ۰.۳۰ میلی‌متر است.

عایق

قسمت بعدی کابل که بر روی اسکرین هادی کشیده می‌شود، عایقی از جنس پلی اتیلن شبکه‌ای است.

پوششی مخصوص بر روی عایق کابل

قسمت بعدی که به آن عایق دوم نیز می‌گویند، اسکرینی است که بر روی عایق جهت افزایش خاصیت عایقی کشیده می‌شود. این قسمت هم خاصیتی نیمه رسانایی دارد که حداقل ضخامت آن ۰.۶ میلی‌متر است.

شیلد فلزی

شیلد فلزی از مجموعه سیم‌های مسی تشکیل شده است که این سیم‌های مسی به دور هسته و هم مرکز با یک نوار مسی پیچیده می‌شوند.

نوار جدا کننده

این قسمت شیلد فلزی را از غلاف جدا می‌کند. ترکیب مناسب نوار جدا کننده کمک می‌کند که پلی پروپیلن، پلی استر و انواع پلاستیک از یکدیگر جدا شوند.

غلاف یا روکش بیرونی کابل

آخرین قسمت یک کابل خود نگه دار، غلاف یا روکش نهایی آن است. این قسمت از جنس پلی اتیلن است و در برابر شرایط محیطی نظیر آفتاب سوزان، باد شدید و سرما و برف بسیار مقاوم است. بر روی این قسمت مشخصات کابل نیز درج می‌شود.

سیم نگه دارنده

این قسمت گرچه جزء اجزای اصلی یک کابل خود نگه دار نیست، ولی این قسمت است که کابل را بر روی پایه‌های توزیع برق نصب و نگه می‌دارد. طبق استاندارد جهانی این سیم نگه دارنده مطابق با شرایط منطقه‌ای از جنس گالوانیزه یا هادی‌های فولادی با پوشش آلومینیومی تولید می‌شود؛ در مناطقی که احتمال خوردگی بالاست معمولاً از هادی‌های فولادی با پوشش آلومینیومی استفاده می‌شود.

شما می‌توانید برای خرید انواع کابل خود نگه دار ارزان به شکوه صنعت مراجعه کنید.

جمع‌بندی

کابل‌های خود نگه دار با توجه به ساختمان پیچیده‌ای که دارند و اینکه مجهز به انواع عایق بندی هستند، احتمال بروز حوادث جانی، بروز اتصال بین رشته‌ای یا حتی سرقت را به حداقل می‌رسانند و می‌توانند جایگزین بسیار مناسبی هم برای هادی‌های لخت هوایی باشند. شما می‌توانید کابل خود نگه دار با قیمت و کیفیت مناسب را از سایت شکوه صنعت که در حوزه فروش تجهیزات برق صنعتی و ساختمانی سابقه‌ای طولانی دارد، خریداری نمایید.

امتیاز دهید