اگر در حوزه ساختمان سازی  فعالیت می‌کنید و یا به هر دلیلی به خدمات برق کشی احتیاج دارید باید به این نکته توجه داشته باشید که محصولاتی که تهیه می‌کنید حتماً باید استاندارد ملی و بین‌المللی داشته باشند. سیم و کابلی که به آن احتیاج دارید حتماً باید رسانای جریان برق باشد و امنیت بالایی را فراهم کند.

یکی از انواع محصولاتی که در شرکت مهندسی شکوه صنعت با بالاترین کیفیت تولید و عرضه می‌شود انواع کابل و سیم نیمه افشان است.  اگر دوست دارید با ویژگی این نوع سیم آشنا شوید و از قیمت آن آگاهی یابید،  مطالعه این مطلب را به شما توصیه می‌کنیم.

سیم نیمه افشان چیست؟

سیم نیمه افشان نوعی از تولیدات کابل‌های انتقال برق است که ویژگی‌های منحصر به فرد خودش را دارد و در صنایع مختلفی به کار گرفته می‌شود.

در کابل‌های نیمه افشان ‌ تک رشته‌ای مفتول تک رشته‌ای وجود ندارد بلکه مجموعه‌ای از مفتول‌ها در ساخت این نوع سیم به کار برده شده است. این مفتول‌ها به همدیگر تنیده شده‌اند و سیم‌های نیمه افشان به وجود می‌آیند. کم قطرترین مفتول تایید شده در یک کابل نیمه افشان. قطری برابر با  ۱.۰۴ دارد. که البته این قطر می‌تواند تا ۲.۸۵ افزایش پیدا کند.

از نظر ولتاژ کابل‌های نیمه افشان شباهت زیادی به سیم‌های مفتولی دارند. یعنی ولتاژ آنها از ۴۵۰ تا ۷۵۰ دسته‌بندی می‌شود. روکش و عایقی که برای سیم‌های نیمه افشان در نظر گرفته می‌شود از دو نوع پی‌وی‌سی و پلی اتیلن می‌باشد.  استفاده از هر کدام از این نوع روکش‌ها ویژگی‌های منحصر به فردی را در کابل تولید شده به وجود می‌آورد.  برای مثال سیم‌هایی که روکش پی‌وی‌سی دارند مقاومت بالاتری در برابر مواد شیمیایی و اسیدی از خود نشان می‌دهند. علاوه بر این در برابر آتش سوزی نیز مقاومت دارند و از شدت تحریق جلوگیری می‌کنند.

مطلب مرتبط: لیست قیمت سیم و کابل برق

تفاوت سیم و کابل نیمه افشان و افشان

اصلی‌ترین و مهم‌ترین تفاوتی که بین کابل نیمه افشان و سیم افشان وجود دارد انعطاف پذیری آنها در تولید است.  به عبارتی می‌توان گفت کابل‌های افشان انعطاف پذیری بالاتری دارند. در مقایسه با کابل‌های افشان،  کابل‌های نیمه افشان چندان انعطاف پذیر نیستند و به همین خاطر به آنها کابل‌های خشک گفته می‌شود.

تفاوت سیم و کابل نیمه افشان و افشان

جالب است بدانید در مقیاس بزرگتر،  تفاوت میان این دو نوع کابل چندان در نظر گرفته نمی‌شود و قابل چشم پوشی است. بنابراین اگر می‌خواهید مقدار زیادی سیم و کابل تهیه کنید،  بهتر است به فاکتورها و موارد دیگری برای انتخاب کابل مناسب توجه کنید.

کاربردهای سیم نیمه افشان

از جمله کاربردهای مهم سیم نیمه افشان می‌توان به ایجاد روشنایی در ساختمان‌های مسکونی و تجاری اشاره کرد. زمانی که از سیم نیمه افشان به عنوان سیم ارت استفاده می‌کنید،  می‌توانید از ایمنی برق کشی آن محل و همچنین لوازم برقی موجود در آنجا مطمئن باشید. البته خوب است بدانید که این کابل‌ها معمولاً در نقاط خشک و سرپوشیده مورد استفاده قرار می‌گیرد.

از کابل نیمه افشان می‌توان در سیم کشی داخلی انواع تابلو توزیع کننده‌های برق استفاده کرد. در واقع استفاده از این سیم‌ها در درون لوله و  حتی در زیر گچ ساختمانی نیز ممکن است. به عبارت دیگر  اد می‌توانند از سیم‌های نیمه افشان به عنوان کابل ارت استفاده کنند.  علاوه بر این موارد استفاده دیگری نیز وجود دارد:

  • ساخت دسته سیم
  • الکترونیک صنعتی
  • ایجاد اتصال در تابلوهای کنترل

انواع کابل نیمه افشان

کابل‌های نیمه افشان در انواع مختلفی تولید و عرضه می‌شوند. این دسته‌بندی با توجه به نوع هادی و کلاسی که کابل نیمه افشان با توجه به آن تولید شده است انجام می‌شود:

  • سیم مفتولی یا کلاس یک که از جنس مس و آلومینیوم است و تک مفتولی می‌باشد.
  • کابل نیمه افشان گرد با هادی فشرده که کلاس دو نام دارد. در تولید این نوع کابل نیمه افشان نیز از مس و یا آلومینیوم استفاده می‌شود.
  • کابل نیمه افشان کلاس ۵ که تنها از جنس مس تولید می‌شود و تا حدودی انعطاف پذیری دارد.

انواع کابل نیمه افشان

قیمت کابل نیمه افشان

عوامل و فاکتورهای مختلفی می‌تواند در تعیین قیمت کابل‌های نیمه افشان تاثیر بگذارد.  برای مثال  افزایش و یا کاهش نرخ فلزاتی نظیر مس و آلومینیوم به صورت مستقیم بر قیمت این محصولات اثر می‌گذارد. علاوه بر این جالب است بدانید که وضعیت بازار بورس فلزات می‌تواند در تعیین قیمت انواع کابل تاثیرگذار باشد.

موارد زیر نیز از جمله  فاکتورهای تاثیرگذار بر قیمت عرضه انواع کابل نیمه افشان در بازار است:

  • حجم سفارشات
  • نرخ پلیمرهای تولید شده  به عنوان عایق
  • کیفیت تولید کابل‌ها

کلام آخر ….

در نهایت تفاوت میان سیم نیمه افشان و افشان را به خوبی متوجه شدید. اگر به نوعی از سیم احتیاج دارید که منعطف‌تر باشد باید به سراغ خرید سیم افشان  بروید،  چرا که همانطور که متوجه شدید کابل‌های نیمه افشان انعطاف پذیری کمتری دارند. در انتخاب سیم و کابل مناسب علاوه بر کاربرد باید به قیمت‌ها نیز توجه بکنید.  در این مطلب عوامل تاثیرگذار بر قیمت کابل نیمه افشان نیز بررسی شد.

اگر هنوز هم سوالی در این زمینه دارید می‌توانید به راحتی در بازه زمانی ۹ الی ۱۸ از طریق شماره ۰۲۱۳۷۱۵۲ با تیم فروش شکوه صنعت در تماس باشید.

 سوالات متداول

کابل نیمه افشان چیست؟

کابل نیمه افشان نوعی از سیم‌های هادی برق است که به دلیل ویژگی‌های خاصی که دارد در  برخی صنایع خاص کاربردی می‌باشد.

 بارزترین ویژگی کابل‌های نیمه افشان چیست؟

در مقایسه با کابل‌های افشان کابل‌های نیمه افشان جنس خشک‌تری دارند.

 قیمت خرید کابل نیمه افشان چقدر است؟

با توجه به اینکه متغیرهای مختلفی ی قیمت کابل‌ها اثر می‌گذارد  و علاوه بر این با توجه به نوسانات موجود در بازار می‌توانید برای اطلاع از قیمت روز،  با تیم پشتیبانی شکوه صنعت در ارتباط باشید.

امتیاز دهید