با پیشرفت تکنولوژی و گسترش استفاده از تجهیزات الکترونیکی در زندگی روزمره، جریان انتقال داده به کمک ابزارهایی صورت می‌پذیرد که بخشی از آن جنبه فیزیکی دارد و قابل لمس است. یکی از این تجهیزات کاربردی کابل‌ انتقال داده نام دارد که بسیاری از تکنولوژی‌های همراه و غیر همراه برای اتصال به سایر دستگاه‌ها احتیاج به این کابل رابط دارند و تا زمانی که این ارتباط برقرار نشود، استفاده از آن وسیله هم بی معنی خواهد بود. کابل‌ها یک یا چند رشته سیم یا طناب در کنار هم به صورت بسته، به‌هم‌پیچیده یا به‌هم‌بافته شده‌ هستند که در دنیای دیجیتال، وظیفه دارند تا اطلاعات و یا انرژی را از مبدا به مقصد منتقل کنند. این کابل‌ها تنوع و کاربری‌های زیادی دارند. حتما شما هم هنگام خرید یک کابل برای دستگاه خود، با انواع مختلفی از گزینه‌ها مواجه شده‌اید. کابل‌های اتصال مختلفی وجود دارند که هر کدام کاربرد و ویژگی‌های متفاوتی دارند. در این مقاله به بررسی و معرفی کامل انواع کابل انتقال داده خواهیم پرداخت.

کابل انتقال داده چیست؟

کابل انتقال داده یک نوع کابل است که اطلاعات را در قالب سیگنال‌های ارتباطی میان دو یا چند سیستم منتقل می‌کند. از انواع کابل انتقال داده در زندگی روزمره استفاده‌های زیادی می‌شود. در این کابل‌ها اطلاعات و داده‌های باینری از نوع صفر و یک متنقل می شوند. در واقع داده‌های باینری از دنباله‌ای از صفرها و یک‌ها ایجاد می‌شوند و از دستگاهی به دستگاه دیگر منتقل می‌گردند که وظیفه انتقال آن‌ها بر عهده کابل انتقال داده است. براساس محیط کاری، نوع کابل جهت انتقال داده انتخاب می‌شود.

کابل انتفال داده چیست

انواع کابل داده

انواع مختلف کابل انتقال داده در سه دسته اصلی جفت پیچ خورده، کواکسیال و کابل فیبر نوری دسته‌بندی می‌شوند. انتقال سیگنال‌ها در این کابل‌ها در فرکانس‌های مختلفی صورت می‌پذیرد و هر کدام کاربردهای مخصوص به خود را دارد. شما می‌توانید انواع این کابل‌ها را براساس جنس هادی در مقاله «کابل شبکه چیست؟» مطالعه فرمایید. اما کابل‌های انتقال داده براساس نوع کاربرد به دسته‌های مختلفی تقسیم می‌شوند که در ادامه آن‌ها را مورد بررسی قرار خواهیم داد. پس تا پایان این مقاله با ما همراه باشید.

انتخاب کابل‌ انتقال داده مناسب

پیش از آنکه به سراغ انواع کابل داده بر اساس کاربرد بپردازیم، باید در رابطه به جنس کابل داده بگوییم که برای ایجاد و یا ارتقای شبکه‌ی فعلی در کسب و کار خود نیاز دارید تا از کابل‌ انتقال داده مناسب استفاده نمایید. بدین منظور انتخاب نادرست و عملی نمودن بخش کابل‌کشی می‌تواند آسیب و زیان‌هایی برای شما به همراه داشته باشد. این امر به کاهش کارایی و بهره‌وری سیستم‌ها منجر می‌شود و توانایی برقراری موثر و بهینه را به حداقل می‌رساند. از این رو در ادامه برخی از نکات کلیدی را در انتخاب کابل داده مناسب با نیازها و محیط کاری شما ارائه می‌کنیم:

  • شناخت نیاز ها

 سرعت و پهنای باند بر اساس درک درستی از کسب و کار فرد مشخص می‌شود. به طور مثال اطلاعات درستی از تعداد ایستگاه‌های کاری، حجم داده‌ها در شبکه، فاصله کابل‌ها، محدودیت بودجه و… داشته باشید.

  • سرعت

 تولیدکنندگان کابل‌های مسی و نیز فیبر نوری به بهبود محصولات خود پس از افزایش تقاضای پهنای باند پرداخته‌اند. با توجه به نیاز خود نسبت به انتخاب گزینه مناسب اقدام نمایید.

  • هزینه‌ها

 کابل انتقال داده مسی گزینه ارزان‌تری است، اما با افزایش تقاضا، هزینه‌های مربوط به فیبر نوری نیز کاهش یافته است. از این رو عملکرد این دو انتخاب را برای کار خود در نظر داشته باشید.

انواع کابل انتقال داده بر اساس کاربرد

انواع کابل انتقال داده بر اساس کاربرد

امروزه استفاده و شناخت انواع کابل انتقال داده امری ضروری است. شما می‌توانید برای خرید بهترین سیم و کابل با قیمت مناسب از متخصصان ما مشاوره گرفته و کابل مورد نظر را بر اساس کارکرد و نیاز خود تهیه فرمایید. انواع کابل انتقال داده بر اساس کارکرد عبارت است از:

  • کابل RCA

کابل RCA یکی از انواع کابل انتقال داده است. این کابل‌ها جهت اتصال به تلویزیون مورد استفاده قرار می‌گیرند و از رنگ‌های مشخصی ساخته شده اند. این کابل دارای سه شاخه رنگی است که از انتها به یک کابل متصل می‌شوند و به ۳ ورودی متناوب رنگی که در پشت تلویزیون و یا ویدئو پروژکتور قرار دارد، وصل می‌شوند.

انتقال اطلاعات توسط این کابل به شکل آنالوگ است. کیفیت این کابل‌ها به عواملی همچون مواد سازنده، نوع کانکتور، طول کابل، محافظ و… بستگی دارد.

  • کابل  VGA

کابل یا پورت VGA، از یک رابط سه ردیفه تشکیل شده است که به ۱۵ پین مجهز می‌باشد. پین‌های پورت VGA  به این صورت هستند که ۱۵ پین، در دسته های ۵ تایی و در سه ردیف بالایی، میانی و پایینی قرار گرفته‌اند. نوعی کابل VGA نیز وجود دارد که به آن مینی وی جی ای (Mini-VGA) گفته می‌شود. این کابل‌ها دارای ۱۴ پین هستند و از دو ردیف ۷ تایی تشکیل شده اند.

از انواع کابل VGA جهت اتصال مانیتور به کارت‌های گرافیکی استفاده می‌شود. نام این کابل از مخفف عبارت Video Graphics Array  به معنای آرایه‌های گرافیکی و ویدئویی گرفته شده است.

همچنین در اتصال تلویزیون‌ها، ویدئو پروژکتورها، صفحه نمایش‌های خانگی و اداری و… از این کابل استفاده می‌شود. پورت VGA می‌تواند داده‌های تصویری را به شکل آنالوگ منتقل کند.

هر ردیف از پین‌های این پورت، وظیفه انتقال یک رنگ را برعهده دارند. پین ردیف اول، جهت انتقال رنگ قرمز، ردیف دوم رنگ سبز و ردیف سوم جهت انتقال رنگ آبی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

ساختار این کابل به گونه‌ای است که از دو پیچ جهت ثابت نگه داشتن تشکیل شده است و رنگ خود کابل نیز غالبا به رنگ آبی است.

کابل‌های VGA قابلیت انتقال داده با کیفیت بالا ندارند. حداکثر رزولوشن یا همان وضوح تصویری که این کابل پشتیبانی می‌کنند به این صورت است که ویدئوی معادل ۲۰۴۸ را به صورت ۱۵۳۶ پیکسل نمایش می دهند.

کابل  DVI

  • کابل  DVI

نسل جدیدتر کابل‌های انتقال داده، کابل‌های DVI هستند. انواع کابل DVI از ارسال اطلاعات به صورت دیجیتال پشتیبانی می‌کنند و به همین دلیل جایگزین سیستم‌های آنالوگ شده‌اند. کاربرد این کابل اغلب جهت اتصال نمایشگرهای دیجیتال به کامپیوتر است.

کابل دی وی آی رایج ترین کابل انتقال داده است. بر روی اغلب کامپیوترها و یا مانیتورهای LCD می توانید این کابل‌ها را مشاهده نمایید.

کابل DVI ظاهری شبیه به کابل VGA دارد، با این تفاوت که به ۲۴ پین مجهز شده است. این کابل علاوه بر سیگنال‌های دیجیتال، از سیگنال‌های آنالوگ نیز پشتیبانی می‌کند.

کابل‌های DVI می‌توانند ویدئوهایی با رزولوشن ۱۹۲۰ را به صورت ۱۲۰۰ HD نمایش دهند.

یکی از معایب این کابل‌ها این است که پورت آن‌ها بر روی دستگاه‌هایی مانند لپ تاپ تعبیه نشده است.

نوعی از کابل‌های DVI هستند که به صورت پین‌های ۱۸‌تایی ساخته شده‌اند. این نوع کابل‌ها تک کاناله و کابل های ۲۴ پین، دو کاناله هستند. کابل دو کاناله می‌تواند تصاویر را با کیفیت و رزولوشن بیشتری انتقال دهد. این کابل‌ها قدرت انتقال صوت را ندارند و تنها تصاویر را انتقال می‌دهند.

  • کابل HDMI

کابل HDMI (High Definition Multimedia Interface)  رابط جدیدی برای انتقال صدا و تصویر به صورت همزمان است. در واقع HDMI برخلاف دیگر کابل‌های کامپیوتر یعنی VGA و یا DVI قادر است از صدا و تصویر به صورت همزمان پشتیبانی کند. از آنجایی که ارسال سیگنال دیجیتال با این کابل صورت می‌گیرد، درنتیجه تنها می‌توان از آن در دستگاه‌های جدید مانند اتصال لپ تاپ به تلویزیون استفاده کرد.  رابط چند رسانه ای با وضوح بالا تعبیر می شود. این کابل ها نسبت به هر دو نوع قبلی، از کیفیت انتقال داده بیشتری برخوردار هستند. همانطور که گفته شد، تفاوت این کابل با دو نوع قبلی این است که می‌تواند دو نوع داده یعنی صدا و تصویر را هم زمان انتقال دهد. این کابل می‌تواند به تلویزیون متصل شود و کیفیت‌های بالای ۱۰۸۰ را ارائه کند. به لطف کابل‌های HDMI می توان حتی در فاصله‌های زیاد نیز از کیفیت بالایی بهره مند شد.

کابل‌های HDMI در انواع A،B ،C و D به بازار عرضه می‌شوند که نوع A بیشتر معروف است. این نوع کابل‌ها را با ۱۹ پین در سر نری آن می شناسند. نوع B  بزرگ‌تر از نوع A هستند و داری ۲۹ پین در قسمت سر نری آن هستند. نوع C دارای ۱۹ پین است و بیشتر برای دستگاه‌های قابل حمل مانند دوربین‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. نوع D که بیشتر شبیه میکروها هستند و آن‌ها هم ۱۹ پین دارند.

کابل  USB

  • کابل  USB

کابل یو اس بی از پرکاربردترین و در دسترس‌ترین کابل‌ها است. تمامی دستگاه‌های دیجیتالی مانند لپ تاپ، تلویزیون، رایانه به حداقل یک پورت USB مجهز هستند. در حال حاضر سه مدل از انواع کابل USB به بازار عرضه شده است که آن‌ها را از لحاظ سرعت از یکدیگر تفکیک می‌کنند. جدیدترین مدل این کابل می‌تواند داده‌ها را با سرعت ۵ گیگ در ثانیه انتقال دهد. کابل انتقال USB علاوه بر انتقال اطلاعات، به عنوان رابط تامین انرژی نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد.

کابل‌های یو اس بی از لحاظ ظاهر و کاربرد انواع مختلفی دارند. کابل Type-A، کابل Type-B، کابل Mini-USB، کابل Type-C، کابل لایتنینگ و کابل Micro-USB از انواع این کابل‌ها به شمار می‌آیند.

کابل‌های USB عضو جدانشدنی در سیستم‌های دیجیتال هستند زیرا بسیاری از اطلاعات صوتی و تصویری و حتی متنی با این کابل جابه‌جا می‌شوند و تأمین انرژی بسیاری از دستگاه‌ها، از جمله تلفن‌های همراه نیز بر عهده این کابل است.

با مشاوران ما در شرکت مهندسی شکوه صنعت بهترین انتخاب را داشته باشید!

در این مقاله با ضرورت استفاده از کابل‌های انتقال داده، نحوه عملکرد آن‌ها و انواع این کابل‌ها آشنا شدیم و نکاتی نیز در رابطه با خرید کابل انتقال داده متناسب با نیاز شما ارائه شد. توجه به جزئیات این مقاله و نکات گفته شده می‌تواند شما را در داشتن خریدی آسان کمک کند و در زمان شما صرفه‌جویی و میزان اثربخشی خدمات و نیز سود خالص کسب و کارها را افزایش دهد. همچنین شما می‌توانید با متخصصان ما در شرکت مهندسی شکوه صنعت در ارتباط باشید تا بهترین انتخاب را داشته باشید.

 

۴.۸/۵ - (۲۱ امتیاز)