سیم و کابل‌های برق در یک ساختمان، وظیفه انتقال انرژی الکتریکی را دارند و در حقیقت نقش هادی را برعهده دارند. به همین جهت خرید سینی کابل با کیفیت از جمله تجهیزاتی است که از اهمیت بالایی برخوردار است. این مساله به ویژه در کارخانه‌ها و صنایع بزرگ و واحدهای تولیدی که دارای تجهیزات برقی و دستگاه‌های با قیمت بالا هستند، بیشتر حائز اهمیت است؛ چرا که در یک کارخانه امکان بروز حوادث ناگوار ناشی از جرقه برق و یا آتش سوزی در اثر نقص در کابل‌ها بسیار زیاد است که می‌تواند خسارت‌های زیادی نیز به همراه داشته باشد. به همین جهت و برای محافظت از کابل‌ها از سینی کابل استفاده می‌شود. در این مقاله این موضوع را بررسی خواهیم کرد که سینی کابل چیست و چه کاربردی دارد؟ پس تا پایان با ما همراه باشید.

سینی کابل چیست؟

سیم و کابل به مانند رگ‌هایی هستند که جریان برق را در میان تجهیزات الکتریکی انتقال می‌دهند. در مقاله کابل مسی چیست و چه کاربردی در صنعت دارد؟ به کاربردهای سیم و کابل در صنعت پرداخته‌ایم. اما برای حفاظت از سیم و کابل به استفاده و خرید سینی کابل نیاز داریم. در یک توضیح بسیار ساده، سینی کابل وسیله ای است که برای نگهداری و هدایت سیم و کابل برق مورد استفاده قرار می‌گیرد.

سینی کابل گالوانیزه باعث فرم دهی و یکسان سازی کابل‌کشی می‌شود و موجب می شود، سیم و کابل‌ها به صورت ایمن کشیده شوند. همانطور که گفته شد سینی کابل برای محافظت از کابل‌های برق و همچنین تکفیک آن‌ها در طول‌های مختلفی استفاده می‌شود.

سینی کابل از متریال مختلف و در طول‌های مختلفی ساخته می‌شوند که در این مقاله به آن خواهیم پرداخت. این ورق ها معمولا از جنس گالوانیزه هستند که به صورت مشبک و سوراخ شده هستند. این سوراخ‌ها برای بستن سیم‌ها و کابل‌ها و همچنین به منظور خنک کردن محفظه نگهداری تعبیه شده است.

از سینی کابل به طور کلی در تاسیسات الکتریکی صنایع و ساختمان‌های مختلف استفاده می‌شود و می‌توان گفت که در امور صنعتی و تولیدی استفاده از آن الزامی است. در قسمت بعد با کاربردهای سینی کابل بیشتر آشنا خواهیم شد.

سینی کابل چیست؟

سینی کابل چه کاربردی دارد؟

یکی از پرکاربردترین و ساده‌ترین فناوری‌هایی که امروزه در تاسیسات الکتریکی کاربرد فراوانی دارد، استفاده از سینی کابل است. البته روش‌های محافظتی برای سیم و کابل وجود دارد که یکی از آن‌ها استفاده از سیم و کابل نسوز است که در مقاله سیم و کابل نسوز سیلیکونی چیست و چه کاربردی دارد؟ به طور کامل به آن پرداخته‌ایم.

سیم و کابل نسوز همانطور که از نامش پیداست، در برابر خطراتی هم چون شدت جریان بالا، افزایش ناگهانی حرارت مستقیم و غیر مستقیم از خود مقاومت نشان می دهند. اما روش ساده‌تر و با هزینه کمتر استفاده از سینی کابل برای ایجاد محفاظت است. سینی کابل معمولا برای محافظت از سیم‌ها و کابل‌ها و جداسازی کابل‌های مختلف در مسیر استفاده می‌شود. نگهدارنده های کابل، سیم‌ها را سازماندهی می‌کنند و کابل‌ها را در برابر رطوبت، ضربه، مواد شیمیایی، اسیدها و… محافظت می‌کنند. وجود سینی کابل برای حفظ زیبایی و مرتب بودن کابل کشی نیز اهمیت دارد.

مشاوره سینی کابل

پیش‌تر از لوله‌ برای محافظت از کابل‌های برق استفاده می‌شد، اما باید به این نکته توجه داشته باشید که اگر در تاسیسات برقی بزرگ از لوله کشی به منظور نگهداری و انتقال کابل‌ها و سیم‌های رسانا استفاده شود، تعمیر، جابجایی و نگهداری آن متحمل هزینه و زمان زیادی خواهد بود. به همین دلیل است که سینی کابل در اندازه و ابعاد مختلف می‌تواند این کار را سریع‌تر، راحت‌تر و با هزینه کمتر انجام دهد و امروزه به طور گسترده‌ مورد استفاده قرار می‌گیرد.

به طور کلی از جمله مهم‌ترین کاربردهای سینی کابل در سیم کشی در خطوط برق با ولتاژ بالا و مراکز حساس می‌باشد. همچنین یکی دیگر از کاربردهای آن را می‌توان در هدایت و عبور کابل‌های فیبر نوری، سیم کشی های ارتباطی، کابل شبکه و کابل مخابراتی دانست. اگر دوست دارید بدانید فیبر نوری چیست؟ میتوانید مقالات وبسایت ما را مطالعه کنید.

برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص اینکه انواع کابل مخابراتی کدام است؟ و کاربردهای کابل شبکه چیست میتوانید به بلاگ وبسایت شکوه صنعت مراجعه فرمایید.

مطلب مرتبط: لیست بهترین برندهای سینی کابل در ایران

سینی کابل چه انواعی دارد؟

بسته به نوع پروژه و کابل مورد استفاده و کاربرد از سینی کابل متفاوتی استفاده می‌شود. از جمله دسته‌بندی‌هایی که می‌توان در رابطه با سینی کابل انجام داد، تقسیم‌بندی براساس جنس، ضخامت و اندازه آن است که در ادامه با هر یک از آن‌ها آشنا می‌شویم.

انواع سینی کابل بر اساس جنس

سینی کابل را به لحاظ جنس می‌توان به دو دسته فلزی و غیرفلزی تقسیم کرد. سینی‌های غیر فلزی از موادی مانند فایبرگلاس ساخته می‌شوند و سینی‌های فلزی می تواند شامل سینی‌های ساخته شده از آلومینیوم، فولاد و فولاد ضد زنگ باشند که با مواد مختلفی همچون گالوانیزه، رنگ پودری استاتیک و… پوشش داده می‌شوند.

  • سینی کابل آلومینیومی: سینی کابل‌های آلومینیومی تقریبا در هر نوع محیطی قابل استفاده هستند. این سینی‌ها علاوه بر سبک بودن، نصب راحتی نیز دارند. همچنین از مقاومت بالایی در برابر آسیب‌های ناشی از رطوبت مانند خوردگی، زنگ زدگی و… دارند.
  • سینی کابل فولادی: سینی کابل‌های فولادی دارای مقاومت بالایی بوده و با توجه به کیفیت ساخت بالا، قیمت مناسبی دارند و معمولا برای انبساط حرارتی کم و محافظ الکتریکی استفاده می‌شوند.
    از معایب آن می‌توان به وزن بالا و حجیم بودن آن‌ها اشاره کرد. همچنین فلز فولاد مقاومت کمتری در برابر خوردگی ازخود نشان می‌دهد که برای رفع این مشکل بهتر است سینی کابل‌های فولادی دارای پوشش ضد زنگ باشند.
    همچنین می‌توان از سینی کابل استیل و یا فولاد ضدزنگ استفاده کرد که مهم‌ترین مشخصه و ویژگی این نوع سینی کابل‌ها مقاومت بسیار زیاد در برابر مواد رنگ زا، دمای بالا و مواد شیمیایی آلی و غیرآلی است.
  • سینی کابل فایبرگلاس: سینی‌های فایبرگلاس نارسانا بوده و مقاومت زیادی در برابر خوردگی دارند و دارای وزن بسیار کمی هستند که این موضوع کار با آن‌ها را آسان می‌کند.
    به طور کلی از آنجایی که استحکام و مقاومت بالای سینی کابل‌ها و متعلقات مورد استفاده آن در تاسیسات برقی ساختمان‌ها و یا صنایع بسیار مهم است معمولا این تجهیزات با ورق فولادی ساخته می‌شوند که مقاومت بالایی در برابر فشارها و بارهای خارجی داشته و همچنین بتوانند وزن کابل‌ها با مقطع زیاد را تحمل نمایند.
    اما برای بالاتر بردن میزان استحکام سینی کابل ها و همه تجهیزات وابسته به آن، پس از ساخت این قطعات آن‌ها را با روش های مختلفی گالوانیزه می‌کنند. سینی کابل‌های با پوشش گالوانیزه مقاومت بیشتری در برابر رطوبت و زنگ زدگی خواهند داشت و همین موضوع سبب طولانی‌تر شدن عمر سینی کابل‌ها خواهد شد.

مطلب پیشنهادی: لیست قیمت سینی کابل

انواع سینی کابل بر اساس ضخامت

سینی‌های کابل در اندازه های مختلف و با عرض های ۱۵۰ تا ۴۵۰ میلیمتر با استاده از ورق های ۱٫۲۵ تا ۱٫۵ تولید می‌شوند، و سینی های با عرض های ۵۰۰ تا ۶۰۰ میل با استفاده از ورق های ۱/۵ تا ۲ میلیمتری تولید می‌شوند.

انواع سینی کابل بر اساس اندازه

مقصود از اندازه سینی کابل، همان عرض سینی کابل است. لبه‌های سینی معمولا ۵۰ میلی‌متر است اما قابلیت تولید تا ۱۵۰ میلی‌متر را نیز دارد. اندازه استاندارد سینی کابل‌ها عبارت ‌اند از:

  • سینی کابل‌ها با عرض ۱۰۰ میلی‌متر
  • ۱۵۰ میلی‌متر
  • ۲۰۰ میلی‌متر
  • ۳۰۰ میلی‌متر
  • ۴۰۰ میلی‌متر
  • ۵۰۰ میلی‌متر
  • ۶۰۰ میلی‌متر
  • ۷۰۰ میلی‌متر
  • ۸۰۰ میلی‌متر

مشاوره سینی کابل در ابعاد مختلف

لوازم جانبی سینی کابل

سینی کابل‌ها دارای لوازم جانبی متفاوت برای اتصال به یکدیگر و برقراری ارتباط میان اجزا هستند. برای نصب سینی کابل‌ها نیز نیازمند ابزار جانبی هستیم. در این قسمت به بررسی این ابزارها و لوازم جانبی می‌پردازیم:

  • درب سینی کابل: سینی کابل‌ها دارای درب هستند. این درب‌ها به منظور جلوگیری از ریزش آب، گرد و غبار، ورود جانوران و… روی سینی‌ها نصب می‌شوند. درب سینی‌ها دقیقاً متناظر با اندازه عرض سینی کابل انتخاب می‌شوند. درب سینی‌های کابل باری را حمل نمی‌کنند و به همین دلیل می‌توانند دارای ضخامت کمتری نسبت به خود سینی‌ باشند.
  • رابط سینی کابل: سینی کابل ها برای اتصال به یکدیگر نیازمند رابط هستند. رابط‌ها سینی‌های کابل را به یکدیگر وصل می‌کنند و درحقیقت درز بین دو سینی را پر می‌کنند.
  • زانو سینی کابل: زانویی سینی برای مکان‌هایی که نیاز به نصب سینی به صورت L شکل است، کاربرد دارد. زانویی در حقیقت همان رابط سینی در قسمت‌های کنج است.
  • سه راهی و چهارراهی سینی: سه راهی و چهارراهی سینی کابل برای ارتباط دادن چند سینی در یک مرکز کاربرد دارند. ممکن است در طی مسیر نصب سینی کابل، نیاز به عبور سینی از سه یا چهار مسیر وجود داشته باشد که در این صورت لازم است از این ابزار استفاده کنیم.
  • ساپورت سینی کابل: ساپورت‌ها وظیفه تحمل و نصب سینی کابل‌ها را بر روی خود برعهده دارند. ساپورت‌ها دارای زوایای مختلفی هستند و به سه دسته زمینی، دیواری و سقفی تقسیم می‌شوند که می‌توانند به صورت ثابت یا قابل تنظیم نصب شوند.
  • نردبان کابل: نردبان کابل همانطور که از اسمش پیداست، وسیله‌ای به شکل نردبان ساخته شده از ورق آهن است که وظیفه هدایت و انتقال سیم و کابل برق را برعهده دارد.

محصول مرتبط:  قیمت و خرید لدر کابل ارزان

سینی کابل چه انواعی دارد؟

استفاده از سینی کابل جهت محافظت از سیم و کابل ها

در این مقاله با یکی از تجهیزاتی که از سیم و کابل در برابر آسیب و خسارت محافظت می‌کند آشنا شدیم. سینی کابل یکی از تجهیزات پرکاربرد در تاسیسات الکتریکی به شمار می‌آید که جهت آرایش منظم کابل‌ها کنار یکدیگر، رساندن نیروی برق از تابلوهای برق به دستگاه های موجود در کارخانه های صنعتی و محافظت از سیم‌ها و کابل‌های برق در برابر آسیب های مختلف در صنایع مختلف و ساختمان ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. در هنگام خرید سینی سیم و کابل باید به جنس، ضخامت و نوع گالوانیزه آن توجه کنیم. به همین دلیل بهتر است سینی کابل را از مراکز و فروشگاه‌های معتبر خریداری کنید. برای این منظور و جهت خرید تجهیزات برق صنعتی می‌توانید با مشاوران و کارشناسان ما در شکوه صنعت در ارتباط باشید. همچنین می‌توانید لیست قیمت بروز انواع سینی کابل را نیز در وبسایت ما مشاهده کنید. نظرات و سوالات خود را از طریق کامنت‌ها با ما در میان بگذارید.

مشاوره تخصصی رایگان

قصد دریافت مشاوره خرید کدام‌یک از محصولات ما را دارید؟(Required)

۴.۸/۵ - (۱۳ امتیاز)