شاید برای شما این سوال پیش آمده باشد که پست کامپکت چیست؟ در حال حاضر بسیاری از تجهیزات صنعت برق جز جدایی ناپذیر صنایع مختلف هستند. مثلاً پست‌های توزیع کننده برق در تمام صنایع کاربرد دارند. پست کامپکت‌ها نیز یکی از تجهیزات برق می‌باشند که به عنوان پست توزیع کننده به کار می‌روند. است پست ها در مکان‌های مشخصی ساخته شده یا از قبل به صورت پیش ساخته در بازار موجود هستند و در محل جدید نصب می‌شود.

به این پست‌های توزیع کننده که از پیش ساخته شده، اصطلاحا پست کامپکت می‌گویند. از آنجا که ممکن است بسیاری در ارتباط با انواع پست کامپکت اطلاعات کافی نداشته باشند، در این مقاله از شکوه صنعت با ما باشید تا در این خصوص بیشتر توضیح دهیم.

 آشنایی با انواع پست توزیع کننده برق

در قرن‌های گذشته تجهیزات برقی مربوط به یک محل به صورت جداگانه در فضای باز قرار می‌گرفتند. از قرن نوزدهم میلادی با راه‌اندازی پست‌های توزیع کننده برق، تمام تجهیزات یک موتور برق در یک جعبه مشخص قرار می‌گرفت تا هم تجهیزات از آسیب به مکانیکی دور بمانند و هم دسترسی به تمام این پست‌ها در یک محل امکان‌پذیر باشد.

از این رو پست‌های توزیع کننده جعبه‌هایی برای نگهداری تجهیزات موتور برق هستند و بر اساس محل ساخت و قرار گرفتن به سه دسته زیر تقسیم می‌شوند:

  • پست توزیع کننده زمینی
  • پست توزیع کننده هوایی
  • پست کامپکت یا پیش ساخته شده

منظور از پست کامپکت چیست؟

پست کامپکت یا توزیع کننده برق از پیش ساخته شده مانند یک کیوسک می‌باشد که از فلزات یا بتن سبک تولید شده است.. ایت پیش ساخته ها در مکان‌هایی که محدودیت فضا وجود دارد و امکان ساخت پست توزیع کننده دائمی نیست، استفاده می‌شوند تا ترانس‌ها و سایر تجهیزات در درون آن قرار بگیرند.

معمولاً از این تجهیزات در مکان‌های عمومی و فضای باز بیشتر استفاده می‌شود. مخصوصاً در صنعت ساختمان سازی برای جا دادن تجهیزات الکترونیکی از پست کامپکت‌ها زیاد استفاده می‌شود تا علاوه بر اینکه بتوانند ایمنی را در محل کار ایجاد کنند، پس از پایان پروژه بتوانند به راحتی این آن را حمل کنند. در مکان‌های عمومی و ایستگاه‌های مخابراتی و رادیویی نیز از پست کامپکت‌ها زیاد استفاده می‌شود.

معرفی انواع پست کامپکت

پست‌های اصلی ساخته شده براساس سه پارامتر به دسته‌های مختلف تقسیم می‌شوند:

پارامتر اول یکپارچگی است. به این صورت که اگر پست به صورت یکپارچه یا تغییرناپذیر ایجاد شده باشد، به آن پکیج می‌گویند و اگر دارای اجزای جداگانه یا تغییرپذیر باشد، ماژولار گفته می‌شود. معمولاً در مکان‌های شلوغ از پست‌های ماژولار استفاده می‌شود تا بتوان در صورت لزوم قطعاتی به آنها اضافه نمود.

یکی دیگر از پارامترهای مهم در انواع پست کامپکت فونداسیون است. پست‌ها دارای محل فونداسیون پایه می‌باشند. این در حالی است که دسته دیگر بدون وجود فونداسیون پایه، مستقیماً روی زمین قرار دارند. البته در نصب این دسته از پست‌ها نیز باید استانداردها رعایت شود.

ارتفاع پست پارامتر بعدی است که در دسته‌بندی انواع پست کامپکت قرار می‌گیرد و به سه نوع نیم طبقه، یک طبقه و دو طبقه تقسیم می‌شود.

 نحوه طراحی پست کامپکت

طراحی پست کامپکت براساس محل نصب و فضای موجود آن متفاوت است. اما یک طرح اولیه عمومی در تمامی پست‌های توزیع کننده پیش ساخته مشترک است. از آنجا که این تجهیزات در مکان‌های قابل دسترسی واقع شده‌اند، لازم است که در طراحی و ساخت آنها علاوه بر ایمنی حداکثری، زیبایی ظاهر نیز حفظ شود.

عموماً پست کامپکت‌ها دارای دو طراحی مجزا هستند: یکی طراحی بدنه و ظاهر پست و دیگری مشخصات فنی و تجهیزات برق داخل آن است. اتاق‌های فلزی پست اولین بخش آن می‌باشد که محفظه اصلی را تشکیل می‌دهد. این اتاقک باید دارای روشنایی و تهویه مناسب باشد و ابعاد آن به صورتی طراحی گردد که در عین جمع و جور بودن همه تجهیزات را در خود جای دهد.

درون اتاقک پست کامپکت یک تابلو برق صنعتی قرار دارد که گیرنده انتقال دهنده و توزیع کننده نیروی داخلی است. برای دسترسی به تجهیزات الکتریکی داخل پست، دو مسیر مجزا طراحی می‌شود.

علاوه بر این بدنه پست کامپکت با گالوانیزه پوشش داده شده تا در مقابل آتش سوزی آسیب مکانیکی و خوردگی حفظ شود. در بخش بالایی پست کامپکت نیز یک آلارم تعبیه شده که به محض باز شدن، درهای محفظه چراغ روشن می‌شود و آلارم به صدا در می‌آید. در کف محفظه نیز یک مسیر مشخص برای خارج شدن آب های تجمع یافته‌ وجود دارد.

اجزای پست کامپکت اجزای تشکیل دهنده پست کامپکت

از آنجا که پست کامپکت‌ها معمولاً در مناطق شهری و برای توزیع جریان برق به کار می‌روند، در آن تابلو برق فشار متوسط و ضعیف جای داده می‌شود. در مجموعه اجزای پست کامپکت‌ها شامل موارد زیر هستند:

 بدنه: بدنه پست کامپکت ممکن است از جنس بتن، فایبرگلاس یا فلز باشد. رنگ آمیزی بدنه با رنگ‌های پودری الکترواستاتیک صورت می‌گیرد و باعث ایجاد یک گستره عایق در سطح بدنه می‌شود.

 تابلو برق فشار متوسط: در پست‌های توزیع کننده پیش ساخته یک تابلو سه سلولی ۲۰ کیلوواتی یک تابلو برق فشار ضعیف که ظرفیت ۴۰۰ ولت دارد و یک تابلو برق فشار متوسط با ظرفیت ۸۰۰ کیلو ولت به کار می‌رود. هر تابلوی به کار رفته در محفظه پست کامپکت باید از طریق یک کابل هادی به زمین اتصال پیدا کند.

ترانسفورماتور: برای توزیع کردن نیرو از ترانسفورماتور استفاده می‌کنند. بار ترانسفورماتور بر اساس قدرت پست، دمای محیط و کلاس حرارتی مشخص می‌شود. در مناطق شهری براساس تراکم بار ترانسفورماتورها به طور معمول دارای ظرفیت ۸۰۰ کیلو ولت آمپر می‌باشند. ترانسفورماتور به دو نوع روغنی و خشک تقسیم می شود. ترانسفورماتور روغنی می‌تواند برخوردار از منبع انبساط یا فاقد آن باشد؛ به همین سبب برای خرید ترانسفورماتور ابتدا باید نوع و کاربرد مورد نیاز آن به صورت کامل مشخص باشد.

اینترلاک: این قطعه در پیش ساخته مجوز لازم برای کلیدهای درون محفظه را صادر می‌کند و دارای قطعاتی است که بین بخش‌های مختلف تابلو قرار دارند. زمانی که این قطعات در حالت باز قرار می‌گیرن،  می‌توان کلیدهای قطع و وصل جدا کننده را به کار انداخت. سیستم قفل کننده یا همان اینترلاک، سیستم مجاز کننده کلیدزنی است که سطح ایمنی تجهیزات را هنگام تعمیرات یا کار با پست بالا خواهد برد.

تجهیزات اندازه‌گیری پست کامپکت: در درون یک پست توزیع کننده اجزای کوچک و بزرگ جای داده شده است که عملکرد همه آنها منجر به توزیع مناسب نیروی برق خواهد شد. تجهیزات اندازه درون پست شامل کنتور، فیوزها و بریکرها است.

مطلب مرتبط: لیست قیمت تابلو برق

مزیت‌ های استفاده از پست کامپکت

استفاده از پست کامپکت مزیت‌های زیادی دارد که از جمله آنها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • امکان استفاده در فضای محدود
  • قابلیت حمل و نقل آسان
  • ایمنی بالا
  • سازگاری با شرایط آب و هوایی مختلف
  • ظاهر متناسب با المان شهری

امکان استفاده در فضای محدود:

امکان استفاده در فضاهای محدود باعث می‌شود که در هر جایی که زمین کافی برای ساخت پست دائم در دسترس نباشد یا نیاز به پست توزیع کننده موقت باشد، از این پست‌های پیش ساخته استفاده شود.

قابلیت حمل و نقل آسان پست:

جابجایی این پست‌ها کار آسانی است و پس از تمام شدن پروژه می‌توان به راحتی آن را از محل نصب برداشت.

صرفه‌جویی در زمان و هزینه:

برای ساخت و نصب این تجهیزات زمان زیادی صرف نمی‌شود و نگهداری آن نیز هزینه بالایی نخواهد داشت.

ایمنی بالا:

یکی دیگر از ویژگی‌های پست کامپکت‌های ایمنی آنها است. پیش ساخته ها تجهیزات برقی را در درون خود نگهداری می‌کنند و با وجود قرار داشتن در مکان‌های عمومی در دسترس همه نیستند. از سوی دیگر در مواقعی که لازم باشد به راحتی در دسترس اپراتور برق قرار خواهند گرفت.

سازگاری با شرایط آب و هوایی متنوع:

یکی دیگر از مزیت‌های پیش ساخته‌ها، استحکام و مقاومت آنها در مقابل آلودگی هوا، رطوبت، حرارت و دیگر ناهنجاری‌های آب و هوایی است. بنابراین در هر شرایط آب و هوایی می‌توان از آنها استفاده کرد.

داشتن ظاهر متناسب با المان‌های شهری:

پست کامپکت ها به گونه ای ساخته می‌شوند که در فضاهای شهری ظاره مناسبی داشته باشند. پیش ساخته ها معمولاً ابعاد بزرگی ندارند و جوری ساخته می‌شوند که فضای شهر دچار بی‌نظمی نشود.

مطلب پیشنهادی: خرید تابلو برق فشار متوسط

معایب استفاده از پست کامپکت

معمولاً پست کامپکت ها دارای یک سری عیب‌ها و معایب هستند که در ادامه به آنها اشاره خواهیم کرد.

جنس بدنه اصلی پست کامپکت از فلز است و پس از گذشت زمان دچار زنگ زدگی و خوردگی خواهد شد.

پیش ساخته‌ها به دلیل وزن بسیار بالا در حمل و نقل کردن مشکل زا هستند و ممکن است در بین راه آسیب ببینند.

بعضی از پست کامپکت‌ها از جنس بتن هستند و در آینده دارای دچار مشکلات و آسیب‌هایی مانند خوردگی آرماتور خواهند شد.

پست کامپکت چیست؟ مهمترین نکات هنگام نصب پست کامپکت

برای نصب این سازه فلزی باید دست کم ۲۰ سانتی‌متر از زمین فاصله ایجاد شود، به شکلی که اتاق پست در تماس با زمین قرار نداشته باشد. معمولا از پایه‌های سیمانی یا بتنی به عنوان واسط بین پست و زمین استفاده می‌شود.

دمای هوای داخل پست نباید از میزان مجاز آن بیشتر باشد. در این شرایط ظرفیت بار درون پست کاهش می‌یابد.

چنانچه بدنه پست فلزی باشد، درها، کاورها و همه قسمت‌های فلزی باید جریان را با حداکثر افت ۳ ولت از خود به سمت زمین انتقال بدهند، اما چنانچه وسایل جانبی غیر فلزی باشند، فقط برخی از اجزا نیاز به کابل تخریب بار و اتصال به زمین خواهند داشت.

برای حفاظت از پست برق پیش ساخته در مقابل زلزله، بدنه را با ورقه گالوانیزه می‌پوشانند. به علاوه پایه‌های آن را به گونه‌ای نصب می‌کنند که از ورود آب باران به داخل پست جلوگیری به عمل آید.

در مکان‌های شلوغ شهری عملیات نصب و اجرای پست باید سریع صورت بگیرد، به این منظور ترجیحاً از پیش ساخته‌های بدون فونداسیون استفاده می‌کنند.

سیستم زمین الکترونیکی نیز باید به شکل طراحی شود که جریان اتصال کوتاه در زمان مشخصی تحمل شود.

نصب و نگهداری پست‌های برق چندان ساده نیست، هر کدام از پست‌ها باید استانداردهای ویژه‌ای را داشته باشند و همه استانداردها باید رعایت شود.

درجه حفاظت پست کامپکت

یکی از مهمترین موارد در تعیین کردن استاندارد پست کامپکت، درجه حفاظت است. به این صورت که باید به صورت میزان حفاظت اشخاص در مقابل تماس با قسمت‌های برق‌دار و میزان حفاظت تجهیزات برق از آسیب‌های مکانیکی، نفوذ ذرات خارجی و نفوذ آب باران تعیین شود. در رتبه‌بندی موارد زیر وجود دارد:

  • حفاظت پست در مقابل ضربات مکانیکی و ورود آب:

بدنه پست باید به شکلی طراحی شود که فشار بارهای مکانیکی قابل تحمل باشد.

  • بار سقف و بار مکانیکی موجود بر روی درها
  • میزان خطای داخلی

به طور معمول خطای داخلی در اثر استفاده نادرست از تجهیزات بروز پیدا می‌کند. بنابراین دسترسی به داخل پیش ساخته باید ممنوع شود.

  • حفاظت محیط در مقابل عیب‌های داخل پست

در صورتی که عیب داخلی در پست وجود داشته باشد، باعث نشت روغن ترانسفورماسیون و نشت نشت گاز SF6 به داخل محفظه یا نشت کردن مواد از سوئیچرها می شود. بنابراین تجهیزات لازم برای جلوگیری از آن به بیرون پست باید تعبیه شود.

 بررسی قیمت پست کامپکت

برای خرید پست کامپکت شما باید به معیارهای مختلفی که در هزینه آن تاثیرگذار است توجه داشته باشید. براساس طراحی، جنس، بدنه و کیفیت تجهیزات به کار رفته در پیش ساخته ها، قیمت متفاوتی برای آنها وجود دارد.

چنانچه در ساخت بدنه از بتن سبک استفاده کنید، ضریب ایمنی بالا می‌رود. از این رو پست کامپکت‌های بتنی قیمت بالاتری دارند. از سوی دیگر پست‌های یکپارچه قیمت بالایی نیز خواهند داشت. در بازار پیش ساخته‌های الکتریکی سیار موجود هستند که از نظر عملکرد تفاوتی با هم ندارند.

در مجموع قبل از خرید پست کامپکت با بررسی پلاک مشخصات که بر روی آنها مشخصات پست کامپکت درج شده است، می‌توانید اطلاعات خوبی در مورد این نوع محصول کسب کنید. روی همه پست‌های برق پیش ساخته یا پست کامپکت‌ها یک پلاک مشخصات است که شامل موارد زیر می‌باشد:

  • نام و نشان تولید کننده پیش ساخته
  • نوع پست
  • کلاس آرک داخلی پست کامپکت
  • شماره استاندارد پست
  • سال و سریال ساخت
  • کلاس حرارتی پیش ساخته

 

سخن آخر

پست‌های توزیع کننده برق به سه دسته تقسیم می‌شوند که یکی از این دسته‌ها پست‌های توزیع کننده پیش ساخته هستند که به پست کامپکت معروف می‌باشند. پست کامپکت ها محفظه بسیار مناسبی برای نگه داشتن تجهیزات برق در فضای عمومی و باز هستند. استفاده از این پست‌ها و مزیت به کارگیری آنها بسیار زیاد است و در مقابل هزینه نگهداری و ساخت آنها چندان نیست. پست ها می توانند جای دائمی برای نصب داشته باشند یا موقت در جایی نصب شوند.

چیزی که باید به آن توجه شود این است که باید هنگام نصب نکات ایمنی و استاندارد به دقت رعایت شود تا از بروز هرگونه حادثه جلوگیری شود. برای خریداری پست کامپکت استاندارد حتماً باید از متخصصین مشاوره بگیرید. برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه می‌توانید با شرکت شکوه صنعت در ارتباط باشید تا مشاوران ما اطلاعات کافی را در این خصوص در اختیار شما مشتریان عزیز قرار دهند.

امتیاز دهید