کابل مخابراتی چیست؟ شاید این سوال برای شما نیز پیش آمده باشد. خوب است بدانید امروزه شبکه‌های مخابراتی بخش مهمی از زیرساخت‌های ارتباطی یک کشور را تشکیل می‌دهند. یکی از اجزای مهم این شبکه‌‌ها، کابل مخابراتی است که برای انتقال سیگنال‌‌ها و داده‌‌های مخابراتی به‌ کار برده می‌شوند. کابل‌های مخابراتی از مهم‌ترین اجزا در برقراری ارتباطات به شمار می‌آیند که با گذشت زمان ساختار آن‌ها با پیشرفت‌های زیادی همراه بوده است؛ به گونه‌ای که امروزه شاهد استفاده از طیف وسیعی از کابل‌های مخابراتی هستیم. کابل مخابراتی در گروه کابل‌های ارتباطی قرار می‌گیرد و وظیفه انتقال اطلاعات را بر عهده دارد. برای افرادی که به صورت حرفه‌ای در زمینه تجهیزات مخابراتی فعالیت می‌کنند و یا اینکه قصد ورود به این حرفه را دارند، کسب اطلاعات در مورد انواع کابل‌های مخابراتی می‌تواند بسیار مفید و موثر باشد. پس اگر به دنبال پاسخ این سوال هستید که کابل مخابراتی چیست با ما همراه باشید.

فهرست مطالب

کابل مخابراتی چیست؟

به کابل‌‌هایی که وظیفه انتقال سیگنال و داده در شبکه ‌های مخابراتی را برعهده دارند، کابل مخابراتی گفته می‌‌شود. امروزه به منظور آسان‌تر کردن ارتباطات و انتقال داده‌های مختلف از کابل‎‌های مخابراتی استفاده می‎‌شود. همچنین، برای انتقال سیگنال‎های مهم و قوی همچون اینترنت به انواع کابل‎های مخابراتی نیاز است. در واقع، می‌توان گفت استفاده از این کابل‎‌ها بیش از گذشته مورد نیاز است. در این مقاله به بررسی این که انواع کابل مخابراتی چیست خواهیم پرداخت. لازم است بدانید روی تمام سیم‌ها و کابل‌ها علائم اختصاری وجود دارد. برای آشنایی با آن‌ها می‌توانید به مقاله معرفی کامل علائم اختصاری روی سیم و کابل های برق سر بزنید.

کاربرد‌های کابل مخابراتی چیست؟

شاید شما هم بخواهید به طور دقیقی بدانید کاربردهای کابل مخابراتی چیست؟ همانطور که می‌دانید، وظیفه اصلی یک کابل مخابراتی، انتقال سیگنال‌های مخابراتی است. یک کابل مخابراتی می‌‌تواند سیگنال‌های الکتریکی، صدا، تصویر و داده را از یک مکان به مکان دیگری انتقال دهد. اولین کاربرد کابل مخابراتی، انتقال پیام‌‌های شفاهی بوده است. بعدها، انتقال امواج صوتی و تصویری نیز به کاربرد آن‌ها اضافه شد و با پیشرفت فناوری و اختراع کامپیوتر و اینترنت، نوبت به استفاده از انواع کابل مخابراتی در صنعت برای انتقال داده رسید. هر یک از انواع کابل مخابراتی ویژگی‌های مختص به خود را دارد که آن‌ها را برای انتقال داده هوایی، زمینی یا دریایی مناسب می‌کند. امروزه رفته‌ رفته گوشی‌های هوشمند جای خود را به تلفن ثابت داده است، اما با این‌ وجود، همچنان خطوط تلفن ثابت برای استفاده از خطوط اینترنت به سیم و کابل‌های مخابراتی نیاز است.

کابل مخابراتی چه کاربردی دارد؟

انواع کابل مخابراتی چیست؟

کابل مخابراتی در دو نوع مسی و فیبر نوری ساخته می‌شود که هر کدام انواع مختلفی برای استفاده‌‌های زمینی، هوایی و دریایی دارند. مخابرات داده با استفاده از کابل، از طریق هوا، زمین و دریا انجام می‌گردد، بنابراین این کابل‌‌ها نیز در انواع هوایی، زمینی و دریایی ساخته می‌شوند.

کابل مخابراتی هوایی

کابل‌ مخابراتی هوایی بیشتر در معرض نور خورشید و بارندگی قرار دارد و به ‌همین دلیل، دارای غلاف بیرونی بسیار مقاومی است. این کابل‌‌ها به رنگ مشکی بوده و به ‌واسطه استحکام بالای غلاف بیرونی خود، به سختی خم می‌‌‌شوند و شکننده‌‌تر هستند.

کابل مخابراتی زمینی

در مقابل،کابل‌‌های مخابراتی زمینی با روکش خاکستری رنگ تولید می‌شوند و انعطاف ‌پذیری بالایی دارند. کابل‌‌های دریایی، برای استفاده در آب شور تولید شده، قطر بسیار بالایی دارد و برای مخابرات بین کشوری و بین‌ قاره‌ای به‌ کار برده می‌‌شود. طول عمر چنین کابل‌هایی، بسیار زیاد است اما برای جلوگیری از آسیب‌‌های احتمالی، به ‌صورت دوره‌‌ای با کابل‌های جدید جایگزین می‌شوند.

انواع کابل‌ های مخابراتی بر اساس زوج

کابل‌های مخابراتی از زوج سیم‌های مختلفی ساخته می‌شوند. سیم‌های تلفن تک زوجی تحت عنوان سیم رانژه هستند که برای ارتباط دادن پورت‌های مختلف در  ترمینال کروز کاربرد دارند. کابل‌های دو زوجی به منظور برقراری ارتباط بین تلفن و پریز مورد استفاده قرار می‌گیرند؛ بنابراین می‌توان گفت که کابل‌های مخابراتی بر اساس نوع کاربرد و نیاز از تک زوجی تا ۲۰۰ زوجی در بازار ارائه می‌شود.

مهم‌ترین مساله‌ای که در مورد استفاده از کابل‌های مخابراتی وجود دارد، شناخت رنگ‌بندی کابل‌ها و قوانین موجود در این حیطه است. ترکیب‌بندی رنگ‌ها بر اساس استاندارد مزیت‌های بسیاری در زمان عیب‌یابی و یا اتصال و استفاده از ویژگی‌های مختلف دستگاه سانترال در محیط همراه دارد. رنگ‌بندی از ۵ رنگ اصلی و ۵ رنگ فرعی است. هر کدام از رنگ‌های اصلی به ترتیب به رنگ فرعی ترکیب کرد سپس با رنگ‌های اصلی آن را ترکیب نمود.

رنگ‌های اصلی به کار رفته در کابل مخابراتی چیست؟

  • سفید
  • قرمز
  • زرد
  • بنفش
  • مشکی

تمامی این رنگ‌ها به ترتیب با رنگ‌های فرعی آبی، سبز، قهوه‌ای، نارنجی و طوسی ترکیب می‌شوند که با ترکیب آن‌ها تقریباً ۲۵ زوج سیم آماده می‌شود که برای اتصال دستگاه سانترال در پست‌های مخابراتی مورد استفاده قرار می‌گیرند. بر اساس اصول و قوانین ترکیب رنگ‌ها و رنگ‌بندی‌ها زوج سیم اول رنگ سفید-آبی، زوج سیم دوم سفید-نارنجی است که برای تمامی رنگ‌های اصلی و فرعی تشکیل می‌شود و اصطلاحا به هم تابیده می‌شوند. تقسیم‌بندی کابل مخابراتی از نظر تعداد زوج مطابق زیر است:

  • کابل دو زوج
  • کابل چهار زوج
  • کابل شش زوج
  • کابل ده زوج
  • کابل پانزده زوج
  • کابل بیست زوج
  • کابل بیست و پنج زوج
  • کابل سی و دو زوج
  • کابل پنجاه زوج
  • کابل صد زوج
  • کابل دویست زوج

بیشترین زوج در کابل های مخابراتی۳۸۰۰ زوج است.

انواع کابل‌ های مخابراتی بر اساس زوج

انواع کابل های مخابراتی با هادی مسی 

به دلیل تنوع زیاد این محصول انتخاب بهترین کابل مخابراتی کمی دشوار است. کابل‌های مخابراتی مسی داری مغزی از جنس مس هستند. کابل‌های مسی مزایایی نسبت به کابل‌های با هادی آلومینیومی دارند که برای اطلاع دقیق از جزئیات آن‌ها می‌توانید به مقاله مقایسه کابل‌ مسی و آلومینیومی مراجعه کنید. با توجه به این موضوع که کابل‌های مسی هوایی بیشتر در معرض نور خورشید و بارندگی قرار دارند، در جهت افزایش مقاومت بر روی آن یک روکش قرار گرفته است تا این امکان وجود داشته باشد که برای سال‌های متوالی مورد استفاده قرار گیرد. البته همین روکش که باعث افزایش مقاومت کابل می‌شود، می‌تواند باعث کاهش انعطاف‌پذیری کابل شود؛ از این رو بیشتر برای محیط‌های بیرونی ساختمان‌ها از این کابل‌ها استفاده می‌شود. کابل‌های زمینی مسی با توجه به خصوصیاتی که دارند قابلیت خمش بیشتری داشته و از آن‌ها می‌توان برای محیط‌های داخلی ساختمان استفاده نمود. قطر مغزی کابل‌های مخابراتی مسی به چهار دسته تقسیم می‌شود. انواع کابل مسی عبارت اند از:

  • کابل ژله‌ فیلد خاکی  (BFC)

این نوع کابل در سایزهای ۱۰ زوج تا ۱۸۰۰ زوج تولید می‌شود. کاربرد این کابل، برای انتقال خطوط تلفن به مشترکین است (از کافو تا پست) و به‌ صورت دفن در زمین استفاده می‌گردد. قطر هادی کابل‌‌های ژله فیلد خاکی معمولاً ۰.۴ و ۰.۶ میلی‌‌متر است. استفاده از کلمه ژله در نام این کابل‌ها برای این است که یک لایه ژله گرم برای حفاظت لایه عایق این نوع کابل به‌ کار می‌رود.

  • کابل ژله فیلد کانالی  (CFC) 

این نوع کابل، برای انتقال سیم تلفن به مشترکین مورد استفاده قرار می‌گیرد. تعداد زوج سیم‌ های این نوع کابل، بین ۱۰ تا ۲۴۰۰ عدد است. این کابل‌‌ها نیز دارای یک لایه ژل گرم در ساختار داخلی خود هستند.

  • کابل ایرکور کانالی  (CUC) 

این نوع کابل، فاقد لایه ژله‌ای است و بعد از نصب شدن در شبکه با استفاده از هوای فشرده خشک هواگذاری می‌‌شود. تعداد زوج‌ سیم‌‌های کابل CUC از ۱۰ تا ۲۴۰۰ عدد است که قطر ۰.۴ یا ۰.۶ دارند. کاربرد این نوع کابل، انتقال سیگنال‌های مخابراتی بین مراکز مخابراتی و از مرکز مخابراتی تا کافو است.

  • کابل هوایی ساده  (AC)  

بدون شک این نوع کابل مخابراتی مشکی بیشتر به چشم شما خورده است. کابل هوایی ساده برای اتصال پست تلفن به مشترکین استفاده می‌‌شود. تعداد زوج سیم‌های این نوع کابل، کمتر از ۲۰۰ زوج است و روکش آن از جنس پلی ‌اتیلن است.

  • کابل هوایی مهاردار یا مسلح  (SSC)

این کابل معمولا برای شبکه‌‌های مخابراتی محلی و روستایی استفاده می‌گردد. یک سیم فولادی گالوانیزه به ‌صورت موازی با هسته در ساختار این کابل وجود دارد که مقاومت آن را در برابر صدمات فیزیکی افزایش می‌دهد. تعداد زوج سیم‌های کابل مسلح SSC، کمتر از ۲۰۰ زوج است.

  • کابل هوایی دوبل مهاردار یا مسلح  (DW)

به این نوع کابل مسی، کابل مخابراتی جنگی هم می‌گویند که جهت اتصال یک مشترک به پست استفاده می ‌شود. همچنین، جهت توسعه کابلی از پست‌های ترمینال یا ترمینال‌‌های تلفن به ساختمان‌های مشترکان نیز کاربرد دارد. این نوع کابل، یک سیم فولادی در ساختار خود دارد که باعث استحکام بیشتر آن در برابر صدمات فیزیکی می‌شود. قطر این سیم فولادی، ۰.۹ تا ۱.۲ میلی ‌متر و قطر هادی کابل DW، ۰.۵ تا ۰.۹ میلی ‌متر است.

  • کابل مسی مخابراتی توزیع  (MDF) 

این نوع کابل، ویژگی‌‌هایی مشابه کامل مخابراتی هوایی ساده دارد، اما بین اتاق کابل از MDF  استفاده می‌شود. نوع زمینی این کابل، روکش قلع دارد و تعداد زوج سیم‌ها در آن، ۱۰۰ و ۲۰۰ زوج است.

 

انواع کابل های مخابراتی با هادی فیبر نوری

کابل‌های فیبر نوری از رشته‌های باریک از جنس سیلیکا (شیشه) و یا پلاستیک ساخته می‌شوند و می‌توانند با سرعت بالاتری دیتا و اطلاعات را منتقل نمایند. کابل‌های مخابراتی فیبر نوری با توجه به نوع کاربردی که می‌توانند در یک محیط داشته باشند، در انواع مختلفی برای داخل و یا خارج از ساختمان تولید می‌شوند. در ادامه به بررسی کابل های فیبر نوری پرداخته‌ایم. شما می‌توانید با مطالعه مقاله‌ مجزا با عنوان کابل فیبر نوری چیست، جزئیات دقیقی از این نوع کابل داشته باشید.

 

انواع فیبرنوری در کابل مخابراتی چیست؟

فیبرنوری در کابل مخابراتی چیست؟

  • کابل های فیبر نوری بیرونی

کابل های فیبر نوری که در بیرون از محیط ساختمان مورد استفاده می گیرند معمولاً دارای مقاومت نسبت به آتش سوزی و همچنین ضد رطوبت هستند که استفاده از آن را برای محیط‌های مختلف و داخل کانال‌ها فراهم می‌کند. با توجه به پیشرفت‌هایی که در تکنولوژی به وجود آمده است، امروزه شاهد تولید کابل‌های فیبر نوری با مقاومت بالا و وزن بسیار کم هستیم. این کابل‌ها برای کاربردهای هوایی، زمینی، دریایی و قرار گرفتن در زیر خاک تولید می‌شوند و معمولا در انواع دو حالتی یا چند حالتی به بازار عرضه می‌شوند. از دیگر ویژگی‌های کابل‌های مخابراتی فیبر نوری بیرونی می‌توان به دارا بودن پوشش ضد جونده، امکان تحمل رطوبت بالا، تحمل محدوده‌ی دمایی منفی ۴۰ تا مثبت ۸۰ درجه و… اشاره کرد.

  • کابل های فیبر نوری داخلی

با توجه به اینکه در محیط‌های داخلی محدودیت‌های زیادی وجود دارد، کابل‌های نوری مورد استفاده در این محیط‌ها باید از انعطاف بالاتری برخوردار باشند. همچنین با توجه به اینکه این کابل‌ها در محیط‌های داخلی قرار می‌گیرند، فاقد روکش دارای مواد سمی و هالوژن‌ها هستند تا ایمنی محیط نیز بالا برود.

در پاسخ به این سوال که در دسته فیبر نوری انواع کابل مخابراتی چیست؟ باید بگوییم این انواع عبارت‌اند از تایت بافر، ریبون، اینتر کانکت، دراپ، توزیعی، رایزر و… .

با توجه به احتمال آتش سوزی در محیط‌های مختلف برای از بین نرفتن ارتباطات، در ساخت کابل‌های فیبر نوری از مواد اولیه‌ای استفاده می‌شود تا مقاومت این کابل‌ها در مقابل آتش سوزی بالا رود.

انواع کابل‌های مخابراتی فیبر نوری عبارت است از:

  • کابل مخابراتی نوری ژله فیلد خاکی  (OBFC) 

کابل نوری مخابراتی ژله فیلد خاکی اغلب در شبکه‌های زیر ساخت و بین شهری در مسافت‌های طولانی مورد استفاده قرار می‌گیرد و مستقیما داخل خاک دفن می‌گردد. این کابل دارای یک محافظ نوار استیل دندان اره‌ای (کروگیت) می‌باشد.

  • کابل مخابراتی نوری خشک خاکی(OBUC)

کابل نوری مخابراتی خشک خاکی اغلب در شبکه‌های زﯾﺮ ﺳﺎﺧﺖ درون شهری و بین مراکز مخابراتی استفاده می شود. با وجود مقاومت کم‌تر کابل OBUC در مقابل رطوبت به نسبت کابل OBFC، به دلیل قیمت ارزان‌تر، امکان استفاده از کابل  OBUC نیز برای مصارفی که کابل در درون خاک قرار می‌گیرد وجود داشته و توجیه‌پذیر است.

  • کابل مخابراتی نوری ژله فیلد کانالی  (OCFC)

کابل مخابراتی نوری ژله فیلد کانالی اغلب در شبکه‌های درون شهری و بین مراکز مخابراتی استفاده می‌شود. این کابل به دلیل وجود داشتن ژله در ساختار آن، مقاومت بسیار بالایی در مقابل رطوبت دارد و در استفاده طولانی مدت در کانال‌ها دچار تضعیف ناشی از ترک نخواهد شد.

  • کابل مخابراتی نوری خشک کانالی  (OCUC)

کابل نوری مخابراتی خشک کانالی دارای ساختار متفاوتی با کابل OCFC و بدون ژله یا خشک می‌باشد. برای حفاظت کابل در مقابل نفوذ رطوبت از نوار جاذب رطوبت استفاده می‌شود.

  • کابل مخابراتی نوری ژله فیلد مهاردار هوایی تک روکشه

کابل نوری ژله فیلد مهاردار هوایی تک روکشه در مناطق روستایی و مخابراتی که دارای رطوبت بالا هستند، مورد استفاده قرار می‌گیرد. سیم مهار بکار رفته شامل ۷ رشته فولادی گالوانیزه است که به هم تابیده شده و به صورت موازی با هسته کابل قرار می‌گیرد و بنابراین سطح مقطع کابل به شکل ۸ لاتین است.

  • کابل مخابراتی فیبر نوری خشک مهاردار هوایی آرموردار دو روکشه

برای حفاظت از کابل نوری مهاردار هوایی در مناطقی که احتمال آسیب دیدن کابل وجود داشته باشد، مثل مناطق نظامی و مناطقی که احتمال تیراندازی توسط شکارچیان وجود دارد، در ساختار کابل از نوار فولادی روکش‌دار دندان اره‌ای با روکش پلیمری (کروگیت) استفاده می‌شود.

  • کابل مخابراتی ADSS

کابل مخابراتی ADSS دارای ساختاری متفاوت و بدون ژله یا خشک هستند. برای حفاظت کابل در مقابل نفوذ رطوبت از نوار جاذب رطوبت استفاده می‌شود. این کابل در مجاورت کابل‌های فشار قوی استفاده می‌گردد و دارای روکش مقاوم ضد ترک (Anti Track) است. نیروی کشش کابل مخابراتی ADSS زیاد است که البته متناسب با شرایط جوی و نحوه کاربرد نیروی کشش متناسب تنظیم و طراحی می‌گردد.

  • کابل مخابراتی نوری با تیوب مرکزی

در ساختار کابل مخابراتی نوری با تیوب مرکزی فیبرها درون یک تیوب در مرکز کابل قرار می‌گیرند. در اطراف تیوب مرکزی بر حسب نیاز از عنصر مقاوم میانی استفاده شده و سپس یک لایه روکش بر روی آن قرار می‌گیرد و بر اساس نوع کاربرد جنس روکش تغییر می‌کند.

  • کابل مخابراتی ترکیبی فیبر نوری و برق 

در ساختمان کابل مخابراتی ترکیبی فیبر نوری و برق، ترکیبی از کابل مخابراتی نوری و مسی، برق و شبکه به کار رفته است و دارای کاربردهای خاص از قبیل دوربین مدار بسته (CCTV)، سیستم‌های کنترلی راه آهن و… است. این کابل مخابراتی دارای یک محافظ نوار استیل دندان اره‌ای با روکش پلیمری (کروگیت) یا سیم فولادی  (SWA)  برای مقاومت در برابر فشارهای محیطی است.

در جهت ایجاد مقاومت کششی بیشتر، در ساختار کابل از نخ کولار استفاده می‌شود. روکش بیرونی در این نوع از کابل بر اساس نوع کاربرد و درخواست مشتری LSZH یا UDPE است. 

به یاد داشته باشید برای خرید سیم و کابل با کیفیت می‌توانید به سایت شکوه صنعت سری بزنید.

کابل تلفن بدون نویز چیست؟

کابل‌های تلفن  از سمت مخابرات به صورت دفنی و زمینی در زیر زمین کار گذاشته شده‌اند و از طریق جعبه‌های تقسیم بزرگ که در سطح شهر وجود دارد، به جعبه تقسیم‌های منازل مسکونی رسیده‌اند. اگر برایتان این سوال پیش آمده که برای تلفن بهترین کابل مخابراتی چیست؟ بهترین کابل تلفن کابلی است که کمترین میزان نویز را دریافت کند و وجود اختلالات الکترومغناطیسی تاثیری بر روی عملکرد آن نداشته باشد. به این کابل‌ها کابل تلفن شیلد دار نیز گفته می‌شود. این کابل ها به یک لایه فویل آلومینیومی یا پلی استر مجهز شده‌اند و در اتصال آن ها یک سیم آرت به منظور تخلیه امواج الکترومغناطیسی به کابل متصل می‌شود. این کابل‌ها می‌توانند دو روکش نیز داشته باشند. کابل دو زوج فویلدار تلفن از پرکاربردترین کابل‌های این دسته به شمار می‌آید. از کابل تلفن برای مودم نیز می‌توان استفاده کرد.

همچنین می‌توانید با مطالعه مقاله بهترین کابل تلفن کدام است، اطلاعات دقیقی برای خریدی مطمئن داشته باشید.

جمع‌بندی

انواع مختلفی از کابل مخابراتی وجود دارد که برای انتقال سیگنال‌‌های مخابراتی صوتی، تصویری و داده به ‌کار برده می‌‌شوند. در این مقاله به پاسخ این سوال پرداختیم که کابل مخابراتی چیست و جه انواعی دارد؛ همانطور که خواندید، کابل‌ های مخابراتی به دو دسته اصلی کابل‌‌های مسی و کابل فیبر نوری تقسیم می‌شوند. هرکدام از این انواع، زیرمجموعه‌‌های بسیاری دارند که برای انتقال سیگنال‌های مختلف به ‌صورت زمینی، هوایی یا دریایی استفاده می‌شوند.

یکی از آشناترین کابل‌های مخابراتی، همان کابلی است که تلفن و مودم ما را به شبکه مخابراتی کشور وصل می‌‌کند و در نتیجه آن ما می‌توانیم از موهبت برقراری ارتباط با دیگران و تبادل اطلاعات با آن‌ها برخوردار شویم. شناخت انواع کابل‌های مخابراتی با تنوع گسترده‌ای که دارند می‌تواند فرآیند دشواری باشد و شما می‌توانید با خواندن این مقاله از انواع مختلف و کاربردهای کابل‌های مخابراتی اطلاع پیدا کنید. هم‌جنین برای خرید تجهیزات برق ساختمانی می‌توانید از فروشگاه شکوه صنعت استفاده کنید. از طریق‌ کامنت‌ها سوالات و نظرات خود را با ما درمیان بگذارید.

سوالات متداول:

کابل مخابراتی چیست؟

به کابل‌‌هایی که وظیفه انتقال سیگنال و داده در شبکه ‌های مخابراتی را برعهده دارند، کابل مخابراتی گفته می‌‌شود.

بیشترین زوج در کابل های مخابراتی چند عدد است؟

بیشترین زوج در کابل های مخابراتی تا ۳۸۰۰ عدد است.

انواع کابل مخابراتی چیست؟

دسته بندی انواع کابل های مخابراتی را می‌توان بر اساس تعداد زوج، نوع هادی و محل نصب انجام داد. اطلاعات بیشتر را در این مقاله بخوانید.

۴.۱/۵ - (۱۴ امتیاز)