همه ما می‌دانیم که امروزه تلفن و خصوصا اینترنت، به یک بخش جدایی ناپذیر از زندگی روزمره افراد تبدیل شده است و مسلما این را هم می‌دانیم که انتخاب و خرید یک سیم و کابل خوب تاثیر بسزایی بر کیفیت مکالمات تلفنی و سرعت اینترنت مورد استفاده ما دارد.

اگر شما هم دغدغه خرید بهترین کابل تلفن برای منزل یا محل کار خود را دارید، ادامه این مقاله را ازدست ندهید تا ما به شما کمک کنیم بهترین کابل تلفن را با توجه به نیاز و نحوه استفاده خود انتخاب و سپس خریداری کنید.

چند نوع کابل تلفن وجود دارد و کدام یک از آنها برای شما مناسب است؟

ممکن است شما هم یک تلفن جدید خریده‌ باشید و وقتی به خانه رسیده اید متوجه شده‌اید که تلفن شما کابل اتصال ندارد، یا به ساختمان جدیدی نقل مکان کرده‌ و مجبور شده اید خط تلفن خود را مجددا راه‌اندازی کنید. قطعا قبل از خرید کابل تلفن، به این فکر کرده اید که چند نوع کابل تلفن وجود دارد؟ یا برای خرید سیم و کابل چه مواردی را باید در نظر بگیرم؟

کابل‌های تلفن بسته به محل نصب، به انواع زیر تقسیم بندی می‌شوند:

  • کابل زیرزمینی
  • کابل هوایی
  • کابل میدانی

در ادامه به بررسی هر مورد بطور مجزا میپردازیم. با ما همراه باشید.

کابل زیرزمینی

مزیت کابل‌های زیرزمینی این است که زیر زمین قرار می‌گیرند و بنابراین از خوردگی به دلیل شرایط  آب و هوایی از جمله رطوبت، گرما، سرما و غیره محافظت می‌شوند که این کار آسیب عمده به کابل‌ها را کاهش می‌دهد. با این حال، به دلیل اینکه معمولاً یافتن مکان قرارگیری آن از سایر انواع دشوارتر است، به تعمیر و نگهداری بیشتری نیاز دارد.

کابل زیرمینیکابل هوایی

کابل‌های هوایی که کابل‌های خود نگهدار یا سلف ساپورت “SETRA” نیز نامیده می‌شوند، معمولاً به تیرهای مخصوص خطوط هوایی ثابت می‌شوند. بین کابل‌های هوایی و کابل‌های معلق تمایزات بسیاری وجود دارد. تفاوت اصلی آنها در کاهش فشار نهفته است.

کابل هواییکابل میدانی یا فیلد

کابل‌های میدانی یا فیلد طی مدت زمان بسیاری توسط نیروهای مسلح آلمان استفاده می‌شدند، اما آنها اکنون به کابل‌های فیبر نوری روی آورده اند. با این حال، کابل‌های میدانی هنوز هم در دفاع غیر نظامی و کنترل بلایا و همچنین توسط آژانس فدرال امداد فنی آلمان استفاده می‌شوند.

کابل میدانی یا فیلدهنگام خرید کابل تلفن چه نکاتی را باید در نظر بگیرید؟

پس از انتخاب بهترین برند سیم و کابل برای خرید، مهم‌ترین نکته‌ای که هنگام خرید کابل تلفن باید مد نظر داشته باشید، است است که تلفن شما آنالوگ است یا “ISDN”! بدین ترتیب می‌توانید کابل مناسب تلفن خود را بر اساس آن انتخاب کنید. هنگام خرید تلفن آنالوگ، مطمئن شوید که آن را با سایر لوازم جانبی مانند کابل‌های فکس یا پیغام گیر ترکیب نکنید.

از معیارهای زیر برای مقایسه و ارزیابی کابل‌های تلفن استفاده کنید!

در ادامه می‌خواهیم به شما یاد دهیم که از چه فاکتورهایی می‌توانید برای مقایسه و ارزیابی کابل‌های تلفن خود استفاده کنید. این کار تصمیم گیری در مورد مناسب بودن یا نبودن یک محصول خاص را برای شما آسان‌تر می‌کند. معیارهایی که می‌توانید برای مقایسه کابل‌های تلفن استفاده کنید عبارتند از:

  • ضخامت هسته ها
  • تعداد هسته ها
  • محافظ کابل تلفن
  • کابل مسی یا فیبر نوری
  • میرایی سیگنال
  • انواع مختلف کابل (اتصال) تلفن

در ادامه مقاله به شما خواهیم گفت که هر معیار چه تاثیری بر تصمیم گیری شما برای خرید دارد.

ضخامت سیم ها

هر چه کابل طولانی‌تر باشد، سیم‌ها باید ضخیم‌تر و پهن‌تر باشند تا کیفیت انتقال بهتری ارائه دهند. از اینرو اگر قصد دارید برای یک مسافت طولانی از کابل استفاده کنید حتما به ضخامت آن دقت و کابلی را انتخاب کنید که ضخامت بیشتر و مناسب‌تری داشته باشد.

تعداد هسته ها

اساساً، هرچه تعداد هسته‌های یک کابل بیشتر باشد، عملکرد بهتری از خود نشان می‌دهد. برخی از کابل‌ها هستند که تا هشت هسته دارند. با این حال، برای یک تلفن آنالوگ، دو هسته کافی است، اما برای اتصال “ISDN”، حداقل چهار هسته ضروری است. هرچند که استفاده از چهار هسته برای تلفن آنالوگ منطقی‌تر به نظر می‌رسد.

محافظ کابل تلفن

محافظ کابل، از آن در برابر آسیب و منابع تداخلی محافظت می‌کند. با تعیین کابل تلفن خود، می‌توانید تشخیص دهید که از چه نوع محافظی استفاده کنید. در اصل، دو نوع کابل J-Y(St)Y و J-YY وجود دارد که این دو تفاوت‌هایی با هم دارند.

کابل J-Y(St)Y: نوعی محافظ قابل اطمینان است و بنابراین می‌توان آن را نزدیک به خطوط تداخلی قرار داد.

کابل J-YY: این کابل هیچ محافظی ندارد و بنابراین باید دور از خطوط مزاحم یا منابع تداخل قرار گیرد. با این حال، این کابل کیفیت صدای خوبی را به شما ارائه می‌دهد.

حتما هنگام خرید کابل تلفن به اینکه کابل مد نظر شما محافظ خوبی داشته باشد، دقت کنید. عمدتاً از موادی مانند پی وی سی‌ها (پلی وینیل کلراید) به عنوان محافظ کابل‌ها استفاده می‌شود.

کابل مسی یا فیبر نوری

شما می‌توانید کابل تلفن خود را از نوع کابل مسی یا کابل فیبر نوری انتخاب کنید. کابل مسی ارزان‌تر از کابل فیبر نوری است، اما نرخ داده محدودی دارد. کابل‌های فیبر نوری، محافظ‌های قابل اعتمادتری دارند و سرعت داده نیز در آنها بالاتر است. اگر کابل تلفنی که قصد خرید آن را دارید بلند است، کابل فیبر نوری گزینه مناسب‌تری برای شماست.

کابل فیبر نوریتضعیف سیگنال

یکی از معایب کابل‌های تلفن این است که هر چه طول آنها بیشتر شود، سیگنال آنها ضعیف‌تر می‌شود. هر چه کابل طولانی‌تر باشد، احتمال کاهش انتقال سیگنال هم بیشتر می‌شود. به این حالت تضعیف سیگنال نیز می‌گویند و در این حالت، وقتی با شخصی تلفنی صحبت می‌کنید نمی تواند صدای شما را به درستی بشنود. به همین دلیل، قبل از خرید باید در نظر بگیرید که چه طول کابلی برای خانه یا محل کار شما مناسب است.

انتخاب بهترین کابل تلفن

در آخر، با توجه به تمام ویژگی‌ها و نکات ذکر شده در بالا، قبل از اقدام برای خرید کابل تلفن، به مسافت و مکانی که تلفن در آن قرار می‌گیرد و نوع تلفن و خطوط اتصالی خود توجه کنید.  از شما ممنونیم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. درصورت نیاز به مشاوره و هرگونه ابهام درخصوص تجهیزات برق صنعتی میتوانید از کارشناسان خبره شکوه صنعت بصورت تلفنی مشاوره رایگان دریافت کنید یا سوالات خود را در قسمت نظرات سایت از ما بپرسید.

۴.۷/۵ - (۱۵ امتیاز)