در زمان اجرای سیم‌کشی ساختمان‌های مختلف اعم از تجاری، اداری و مسکونی یکی از پرکاربردترین لوازم انواع سیم و کابل برق هستند. این تجهیزات به منظور انتقال جریان الکتریکی در ساختمان و تامین نیروی برق مورد نیاز مصرف کننده‌های مختلف استفاده می‌شوند و با توجه به این کاربرد گسترده، همواره برای پیمانکاران و مهندسان برق این مساله مطرح بوده که در پروژه خود باید از کابل مسی و یا از کابل آلومینیومی استفاده کنند.

مقایسه کابل مسی و آلومینیومی

کابل‌ها رساناهایی هستند که برای هدایت جریان الکتریسیته یا الکترون استفاده می‌شوند. فلزات متعددی برای این منظور در صنایع استفاده می‌شوند، اما بیشترین فلزات به کار گرفته شده، آلومینیوم و مس هستند. هر دو کابل آلومینیومی و مسی برای مدت زمانی طولانی است که مورد استفاده قرار می‌گیرند و هر دو دارای ویژگی‌های متفاوتی هستند. انواع مختلف کابل‌های برق در اندازه‌ها، رنگ‌ها و قطرهای متفاوتی تولید می‌شوند. هادی‌ها از موادی تشکیل شده‌اند که جریان الکتریکی یا جریان الکترون‌ها را هدایت می‌کنند. فلزات غیر مغناطیسی معمولا رسانای ایده آل الکتریسیته به حساب می‌آیند. هادی‌ها دارای خواص متفاوتی مانند رسانایی، مقاومت کششی هستند به لحاظ وزنی و محیطی که مورد استفاده قرار می‌گیرند نیز دسته بندی می‌شوند. صنعت سیم و کابل از انواع ‌هادی‌های فلزی استفاده می‌کند اما دو مورد از رایج‌ترین آن‌ها، مس و آلومینیوم هستند. با اینکه از هر یک از این هادی‌ها به وفور استفاده می‌شود اما تفاوت‌هایی نیز بین سیم مسی و آلومینیومی وجود دارند. سیم ‌های مسی و آلومینیومی توسط برندهای مختلفی با بازار عرضه می‌شوند و میان تنوع گسترده این محصولات، شما می‌توانید با بهترین برندهای سیم و کابل در ایران بیشتر آشنا شوید.

مقایسه کابل مسی و آلومینیومی

کابل مسی چیست؟

مس به دلیل ویژگی‌های عالی و مزایای متعدد خود، بهترین نوع رسانا برای تولید سیم و کابل است. هادی مسی در روکش پلاستیکی قرار می‌گیرد و در اندازه‌ها و کاربردهای مختلف به فروش می‌رسد. کابل افشان مسی یکی از پرکاربردترین و محبوب‌ترین محصولات در صنعت سیم و کابل است. یکی از کاربردهای کابل مفتول مسی، استفاده در ساخت تابلوهای برق است. شما می‌توانید برای خرید بهترین تابلو برق با مهندسان ما در تماس باشید.کابل‌های مسی انواع مختلفی دارند که در دسته‌بندی‌های مختلفی به لحاظ هادی قرار می‌گیرند که عبارت است از:

  • مفتول

این کابل‌ها اصطلاحا کابل خشک نیز نامیده می‌شوند. کابل‌ مفتول مسی انعطاف پذیری کمی دارد، اما از هدایت الکتریکی زیادی برخوردار است.

  • نیمه افشان

این کابل دارای رشته‌های مفتولی شکل است که به طور منظم به یکدیگر تابیده شده‌اند. انعطاف‌پذیری این کابل از نوع مفتول بیشتر و از نوع افشان کمتر است. تعداد مفتول‌های هادی، تعداد رشته‌های یک کابل نیمه افشان را مشخص می‌کند.

  • افشان

کابل افشان مسی از تعدادی رشته‌های نازک مسی تشکیل شده است که به هم تابیده شده‌اند. این کابل‌ها بیشترین کاربرد را در ایران دارند. کابل افشان انعطاف پذیری بالایی دارد. برای آنکه جزئیات بیشتری در رابطه با کابل مفتول و افشان بدانید به شما توصیه می‌کنیم مقاله تفاوت کابل افشان و مفتول را مطالعه کنید.
هادی‌های کابل مسی را براساس نوع و درجه کلاس نیز می‌توان تقسیم‌بندی کرد:

  • هادی کلاس یک

به این کابل‌ها، کابل تک مفتولی نیز گفته می‌شود. این کابل‌ها انعطاف‌پذیری کمی دارند.

  • هادی کلاس دو

این هادی‌ها از نوع نیمه افشان هستند که به صورت منظم به هم تابیده شده‌اند.

  • هادی کلاس پنج و شش

این کابل‌ها هادی‌هایی از نوع افشان و انعطاف‌پذیر دارند. از این کابل‌ها اغلب در صنعت ساختمان‌سازی استفاده می‌شود. از کابل‌های مسی علاوه بر مصارف انتقال برق، در کابل‌های مخابراتی و انواع کابل‌های شبکه استفاده می‌شود. شما می‌توانید برای اطلاع از لیست قیمت بهترین کابل‌های مخابراتی با ما در ارتباط باشید.
کابل‌های مسی مزایایی دارند که برخی از مهم‌ترین آن‌ها عبارت است از:

  • ضریب رسانایی بیشتر
  • استحکام مکانیکی بالا
  • مصرف انرژی کمتر
  • انعطاف پذیری بیشتر
  • کاهش اتلاف انرژی
  • مقاومت در برابر خوردگی و فرسایش
  • شاخص الاستیک بیشتر مس نسبت به آلومینیوم
  • ظرفیت بار بیشتر کابل مسی نسبت به کابل آلومینیومی

کابل‌های مسی با وجود آنکه کارایی بسیار بالایی دارند، اما دارای معایبی هستند که از جمله آن‌ها می‌توان به وزن بیشتر، قیمت گران کابل‌های مسی و درنتیجه احتمال سرقت بیشتر این کابل‌ها اشاره کرد. همچنین برای نصب کابل‌های مسی به افراد متخصص نیاز دارید.

کابل آلومینیومی چیست؟

آلومینیوم نسبت به مس رسانایی کمتری دارد. به طور میانگین، مس ۶۱ درصد رسانایی دارد و به همین دلیل، برای عبور یک میزان توان مشخص از کابل‌های مسی و آلومینیومی، اغلب کابل آلومینیومی باید سطح مقطع بزرگتری نسبت به کابل مسی داشته باشد. همچنین چگالی آلومینیوم از مس کمتر است و تقریبا یک سوم چگالی مس را تشکیل می‌دهد. به همین دلیل در یک متراژ مشخص، کابل‌های آلومینیومی نسبت به کابل‌های مسی وزن کمتری دارند. فلز آلومینیوم انعطاف پذیری کمی دارد. به همین دلیل، هادی این نوع کابل‌ها همواره از نوع مفتول و خشک است. کابل آلومینیوم زمینی، هوایی، خودنگهدار و کابل زره دار از انواع کابل‌های آلومینیومی هستند. از کابل‌های آلومینیومی می‌توان در پست‌های توزیع و انتقال برق، ترانس‌ها، تابلوهای توزیع، نیروگاه‌ها و… استفاده کرد. معمولا افراد سیم و کابل را یکسان می‌دانند، در حالی که این‌گونه نیست و برای اطلاع از تفاوت‌های آن‌ها به شما پیشنهاد می‌کنیم مقاله تفاوت سیم و کابل چیست را مطالعه کنید.
برخی از مزایا کابل‌های آلومینیومی عبارت است از:

  • قیمت کابل آلومینیومی از قیمت کابل مسی کمتر است.
  • وزن کم
  • نصب آسان
  • هدایت الکتریکی یکنواخت
  • کاهش خطر سرقت کابل
  • حمل و نقل آسان

کابل‌های آلومینیومی در مقایسه با کابل‌های مسی دارای معایبی هستند که از جمله‌ آن‌ها می‌توان به هدایت الکتریکی کمتر، انعطاف پذیری کم، دوام و طول عمر کمتر، واکنش‌پذیری سریع‌تر با اکسیژن هوا و اکسید شدن و قابلیت تولید تنها به شکل مفتول اشاره کرد.

تفاوت کابل مسی و آلومینیومی چیست؟

تفاوت اصلی میان کابل آلومینیومی و مسی در ویژگی‌های هر یک از آن‌ها است. وزن، هزینه، رسانایی، شکل‌پذیری، کشش، رنگ، مقاومت در برابر دما، بخشی از تفاوت‌های این دو متریال هستند. کابل‌های آلومینیومی ارزان‌تر، دارای رسانایی کمتر، دارای شکل‌پذیری و کشش، دارای سبکی بیشتر و خورنده‌تر از سیم‌های مسی هستند. کابل‌های آلومینیومی به لحاظ قیمتی مقرون به صرفه‌تر نیز هستند. باید بگوییم که فرآیند تولید سیم آلومینیومی به دلیل خاصیت کشسانی و شکل‌پذیری کمی دشوار است. در مقایسه کابل مسی و آلومینیومی باید گفت که کابل‌های مسی را می‌توان به راحتی از آلیاژ مس تهیه کرد؛ زیرا شکل‌پذیری و کشش بیشتری دارند. همچنین می‌توان از آن‌ها در مکان‌های متعددی و حتی در دمای بالا نیز استفاده کرد، اما یکی از معایب کابل مسی، قیمت و وزن بالای آن است. کابل مسی به لحاظ قیمتی و اقتصادی مقرون به صرفه نیست. مس دارای مقاومت الکتریکی کمتری نسبت به آلومینیوم است. این تفاوت برای کابل‌های برق بسیار مهم است. برای نسبت دادن هادی آلومینیومی به یک رسانای مسی، سطح مقطع هادی آلومینیومی باید بزرگ‌تر شود تا مقاومت الکتریکی بالاتر را جبران کند. در حقیقت، برای یک میزان قابلیت حمل جریان، یک هادی آلومینیومی به ۵۶ درصد سطح مقطع بزرگ‌تر از مس نیاز دارد. در نتیجه، استفاده از مس تعداد اتصالات را کاهش می‌دهد تا درصد خطر خرابی سیستم نیز به مراتب پایین بیاید.
رشته‌های مسی در مقاطع بسیار کم مانند ۰.۵ تا ۱۰ میلی‌متر مربع موجود است، در حالی که رشته‌های آلومینیومی فقط در سطح مقطع اسمی ۱۰ میلی‌متر مربع و بالاتر موجود است. هادی‌های رشته‌ای شامل تعدادی هادی نازک است که در یک کابل منسجم به هم پیچیده شده‌اند. رشته‌های مسی با قطر کوچک‌تر منجر به کابل‌های انعطاف‌پذیرتر می‌شوند که برای کاربردهای بسیاری مورد استفاده قرار می‌گیرند.

تفاوت کابل مسی و آلومینیومی چیست؟

تشخیص کابل مسی و آلومینیوم

در هنگام خرید کابل، با توجه به کاربردها و ویژگی‌هایی که گفته شد، هر شخص با اولویت‌های خود به دنبال خرید کابل مسی و یا کابل آلومینیومی است. برخی از ویژگی‌های ظاهری این کابل‌ها عبارت است از:

  • رنگ کابل مسی و آلومینیوم درست مانند فلزاتشان یعنی رنگ مس و نقره‌ای است و با یکدیگر تفاوت دارد.
  • کابل مسی در یک سطح مقطع مشخص، وزنی بالاتر از کابل آلومینیومی دارد.
  • کابل مسی به صورت افشان، نیمه افشان و مفتول تولید می‌شود. در صورتی که کابل آلومینیوم بیشتر به صورت نیمه افشان تولید می‌شود.

همچنین شما می‌توانید با مطالعه علائم اختصاری نوشته شده روی سیم و کابل، با ویژگی‌های ظاهری این کابل‌ها بیشتر آشنا شوید.

خرید انواع کابل برق با کمک مشاوران شرکت مهندسی شکوه صنعت!

مس و آلومینیوم دو مورد از رایج‌ترین آلیاژ‌های مورد استفاده در تولید کابل برق هستند. هدف از مقایسه کابل مسی و آلومینیومی آشنایی شما با این کابل‌‌ها و انتخاب صحیح کابل و مطابق با نیاز شما می‌باشد. در این مقاله کاربردها و تفاوت‌های هریک از این کابل‌ها را مورد بررسی قرار داده‌ایم که می‌تواند شما را در انتخاب بهترین برند سیم و کابل کمک کند. با این وجود و با وجود تفاوت قیمتی میان کابل‌های مسی و آلومینیومی، گاها دیده‌ شده که کابل‌های آلومینیومی با نام کابل مسی به فروش می‌رسند که این امر می‌تواند انتظارات شما را بر هم زده و خسارت‌های مالی برای شما داشته باشد. به همین جهت به شما پیشنهاد می‌کنیم از مراکز معتبر اقدام به خرید سیم و کابل مرغوب کنید و برای این منظور می‌توانید با مشاوران و متخصصان ما در شکوه صنعت در ارتباط باشید. همچنین می‌توانید سوالات و نظرات خود را از طریق کامنت‌ها با ما در میان بگذارید.

۴.۳/۵ - (۱۳ امتیاز)