ورق‌های سیاه و روغنی دو نوع ورق فولادی هستند که کاربردهای زیادی در صنعت و همچنین ساخت تابلو برق دارند. ورق فولادی در واقع یک صفحه مسطح فلزی است که به وسیله نوردهای گرم یا نورد سرد ساخته می‌شود. ورق‌های فولادی براساس مواد خام، جنس و روش تولید به انواع مختلفی تقسیم می‌شوند که پرکاربردترین آنها ورق سیاه و ورق روغنی هستند. بسیاری از افرادی که در حوزه صنعت فعالیت می‌کنند، به طور کامل با تفاوت ورق روغنی و ورق سیاه و مزایا و کاربرد آنها آشنایی ندارند. از این رو در این مقاله از شکوه صنعت در ارتباط با تفاوتی که این دو نوع ورق با یکدیگر دارند، توضیح خواهیم داد.

ورق فولادی چیست؟

فرق فولادی یک سطح فلزی است که ماده اولیه ساخت و تولید بسیاری از محصولات فلزی است. یکی از مزیت‌های این نوع ورق این است که هم به صورت کلاف و هم ورق و هم به صورت رول شده در بازار عرضه می‌شود.

ورق فولادی با توجه به مواد اولیه و متریال ساخت و همچنین روش‌های تولید، انواع مختلفی دارد که شامل ورق رنگی، ورق روغنی، ورق گاز، ورق سیاه است. ورق روغنی و ورق سیاه از جمله ورق‌های معروف هستند که لازم است اطلاعاتی در ارتباط با تفاوت این دو نوع ورق داشته باشید.

ورق روغنی چیست؟

ورق روغنی به عنوان ورق‌های نورد سرد در بازار عرضه می‌شود. این نوع ورق فولادی با استانداردهای ST14 و ST12 و با روش نورد سرد ایجاد می‌شود و به دلیل داشتن کیفیت بالای سطح و شفافیت، بیشتر در ساخت سطوح خارجی محصولات صنعتی و ساختمانی کاربرد دارد.

در مجموع محصولات فلزی که از طریق نورد سرد تولید می‌شوند، همواره سطح و ظاهر بهتری نسبت به دیگر محصولات فلزی دارند و ورق روغنی نیز از این قاعده مستثنا نیست. آلیاژ و عملیات حرارتی که بر روی آن ایجاد شده، به سه نوع ورق معمولی مانند مانند (ST12)، ورق نیمه‌کشش، مانند (ST13) و ورق فوق کشش، مانند (ST14 ) تقسیم بندی می‌شود.

کاربردهای ورق روغنی

کاربردهای ورق روغنی

هنگامی که به دنبال بررسی تفاوت ورق سیاه و ورق روغنی هستید، ابتدا باید کاربرد هر کدام از این دو نوع ورق را بدانید. مهم‌ترین کاربردهای ورق روغنی را می‌توان در موارد زیر خلاصه کرد:

از ورق روغنی به عنوان ماده اولیه ورق گالوانیزه یا ورق سفید استفاده می‌شود و چون ورق گالوانیزه ماده سازنده ورق رنگی است، می‌توان گفت که ورق روغنی ماده اولیه ورق رنگی به شمار می‌آید.

علاوه بر این برخی از ورق‌های روغنی نیز قابلیت لعابکاری دارند که همین باعث می‌شود در ساخت محصولاتی مانند گاز آشپزخانه از آنها استفاده شود. اگر بخواهیم به ورق سیاه و روغنی از منظر سرد و گرم بودن نوع ورق آنها نگاه کنیم، می‌بینیم که هرکدام از این ورق‌ها خصوصیات متفاوتی دارند. بنابراین آگاهی از این تفاوت‌ها باعث می‌شود که نسبت به خرید هرکدام از این ورق‌ها راحت‌تر تصمیم‌گیری کنید.

 آشنایی با ورق سیاه

ورق سیاه که در بازار آهن آلات به عنوان ورق یا نورد گرم شناخته می‌شود، به این دلیل روش تولید آن از طریق نورد گرم است که با استفاده از حرارتی بالغ بر ۱۴۰۰ درجه فارنهایت تغییر شکل می‌دهد و پس از آن فرمدهی بر روی آن شکل صورت می‌گیرد.

ورق‌های سیاه در استاندارد  St33 تا St52تولید می‌شوند و به طور کلی به دو دسته ورق سیاه صنعتی و ورق سیاه معمولی قابل تقسیم هستند. این تقسیم بندی براساس میزان کربن موجود در ورق فولادی صورت می‌گیرد.

کاربردهای ورق سیاه

کاربردهای ورق سیاه

از مهمترین تفاوت‌های ورق روغنی و ورق سیاه می‌توان به کاربرد آنها اشاره کرد. کاربردهای ورق سیاه شامل موارد زیر است:

علاوه بر این ورق سیاه مقاومت بالا و گاهی انعطاف پذیری بسیار کمی دارد. از این رو در صنایعی مانند پتروشیمی، سدسازی، تولید کردن لوله‌های تحت فشار، سیلندرهای فشار قوی و مخزن‌سازی کاربرد دارد.

 تفاوت ورق روغنی و ورق سیاه

ورق روغنی و ورق سیاه در مراحل مختلفی با یکدیگر تفاوت دارند که این تفاوت‌ها را می‌توان در موارد زیر خلاصه کرد:

  • فرایند تولید ورق روغنی و سیاه
  • ظاهر ورق روغنی و ورق سیاه
  • ابعاد ورق سیاه و ورق روغنی
  • کیفیت ورق سیاه و ورق روغنی
  • کاربرد ورق سیاه و ورق روغنی
  • آنالیز شیمیایی و خواص فیزیکی
  • قیمت ورق سیاه و ورق روغنی

تفاوت ورق روغنی و ورق سیاه در فرایند تولید

ورق سیاه و ورق روغنی حاصل فرایند نورد گرم و سرد هستند. نورد یک پروسه است که در آن تکه‌ای از فلز که از بین دو غلطک فاصله آنها تنظیم شده، عبور داده می‌شود و با اعمال فشار غلطک‌ها، ضخامت آن کاهش پیدا می‌کند.

در اثر کاهش ضخامت طول قطعه زیاد می‌شود. اگر فرایند نورد در دمای بالا انجام گیرد، به آن نورد گرم گفته می‌شود و اگر در دمای پایین یا دمای محیط صورت بگیرد به آن نور سرد گفته می‌شود. به این دلیل که ورق سیاه حاصل نورد گرم است، به آن ورق گرم می‌گویند. ورق روغنی که حاصل فرایند تولید از طریق نورد سرد یا نوع دمای محیط است، در بازار آهن آلات به آن ورق سرد می‌گویند.

تفاوت ورق روغنی و ورق سیاه از نظر ظاهرتفاوت ورق روغنی و ورق سیاه از نظر ظاهر

پایه و اساس نامگذاری دو ورق روغنی و سیاه براساس شکل ظاهری آنها بوده است، چراکه این دو نوع ورق از نظر ظاهر با یکدیگر متفاوت هستند و از طریق مشخصات ظاهری به راحتی می‌توان تفاوت آنها را تشخیص داد.

ورق سیاه به این دلیل که سطح مات و تیره دارد، به عنوان ورق سیاه شناخته می‌شود. این ورق برخلاف ورق روغنی زبر و خشن است، اما در ورق روغنی، سطح ورق به خوبی گرم شده و از آنجا که یک لایه روغن به منظور محافظت در برابر زنگ زدگی روی آن قرار دارد، به عنوان ورق روغنی شناخته می‌شود. در مجموع ورق روغنی ظاهر زیباتری نسبت به ورق سیاه دارد.

مطلب پیشنهادی: تابلو برق GIS چیست؟

 تفاوت ورق روغنی و ورق سیاه از نظر ابعاد

به علت فرایندهای تولید متفاوت، ورق روغنی ابعاد کمتری دارد. ورق روغنی در ضخامت  ۰.۴میلی‌متر تا ۲ میلی‌متر در بازار عرضه می‌شود. عرض ورق روغنی نیز بین  ۱۰۰۰ و یا ۱۲۵۰ میلی‌متر است.

در مجموع ورق روغنی به صورت رول در بازار عرضه می‌شود. اما به صورت برش خورده در ابعاد ۲۰۰۰×۱۰۰۰  و ۲۵۰۰×۱۲۵۰  قابل تهیه است.

ورق سیاه از ابعاد کمتری برخوردار می‌باشد و ضخامت آن بین ۲ تا ۸۰ میلی‌متر است. ورق سیاه به صورت رول شده در عرض‌های ۱۰۰۰، ۱۲۵۰  و ۱۵۰۰ به صورت فابریک و برش خورده در ابعاد متنوع در بازار تهیه می‌شود.

مطلب پیشنهادی: تابلو برق AIS چیست؟

 تفاوت ورق روغنی و ورق سیاه از نظر کیفیت

ورق روغنی ادامه فرایند تولید ورق سیاه است. در واقع ورودی واحد نورد سرد، ورق سیاه است و به دلیل عملیات مختلفی که بر روی تولید ورق روغنی انجام می‌شود، ورق روغنی یا ورق سرد از کیفیت و سطح بالاتری برخوردار است. آنالیز شیمیایی ورق سرد و گرم نشانگر این است که ورق گرم، درصد کربن بیشتری نسبت به ورق سیاه دارد. به همین دلیل استحکام و سختی بالاتری دارد.

 تفاوت ورق روغنی و ورق سیاه از نظر کاربرد و استفاده

از ورق سیاه معمولاً در مواردی استفاده می‌شود که ظاهر و زیبایی آن چندان اهمیت ندارد. اما ویژگی‌های مکانیکی و فیزیکی حائز اهمیتی دارد. ورق روغنی به دلیل داشتن ظاهر زیبا برای محصولاتی که در معرض نمایش هستند، از جمله تابلوهای برقی، بدنه خودرو، لوازم خانگی و ساخت پنل استفاده می‌شوند. شرکت شکوه صنعت نیز برای محصولات خود و ساخت تابلوهای برقی از ورق‌های روغنی به دلیل کیفیت بالای آن بهره می‌برد.

تفاوت ورق روغنی و ورق سیاه از نظر خواص فیزیکی  تفاوت ورق روغنی و ورق سیاه از نظر خواص فیزیکی و آنالیز شیمیایی

یکی دیگر از تفاوت‌هایی که ورق روغنی و ورق سیاه دارند از نظر خواص فیزیکی و آنالیز شیمیایی است. هر دو ورق در گریدهای مختلف تولید می‌شوند. به طور مثال سه گرید متداول ورق سیاه براساس استاندارد DIN 17100 گریدهای ST 37-2، ST 44-2 و ST 52-3 هستند. ورق سرد نیز در سه گرید  ST 12، ST 13 و ST 14 براساس استاندارد DIN 1623 ساخته می‌شود. در جدول زیر ترکیب شیمیایی و خواص مکانیکی هر دو ورق روغنی و سیاه براساس استانداردDIN  ارائه شده است.

ورق سرد براساس استاندارد DIN 1623

ترکیب شیمیایی ورق Nترکیب شیمیایی ورق Cمیزان سختیدرصد افزایش طول ورقمیزان استحکام کششی نهاییمیزان استحکام تسلیمگرید ورق
۰.۰۰۷۰.۱۶۵۲۸To 410270۲۸۰ MAX (Mpa)ST 12
۰.۰۰۷۰.۱۵۷۳۲To 370270۲۵۰ MAX (Mpa)ST 13
۰.۰۸۵۰۳۶To 350270۲۲۰ MAX (Mpa)ST 14

آنالیز شیمیایی و ویژگی‌های ورق گرم

ترکیب شیمیایی ورق Pترکیب شیمیایی ورق Siترکیب شیمیایی ورق Cدرصد افزایش طول ورق EL%میزان استحکام کشش نهاییمیزان استحکام تسلیمگرید ورق
۰.۵۰.۵۰.۱۷۱۲-۱۶۳۵۰-۵۱۰۲۳۵ST 37-2
۰.۴۰.۴۰.۲۱۴-۲۲۴۳۰-۵۱۰۲۷۵ST 44-2
۰.۴۰.۴۰.۲۱۴-۲۲۵۱۰-۶۸۰۳۵۵ST 52-3

 تفاوت ورق روغنی و ورق سیاه از نظر قیمت بازار

براساس کاربرد و کیفیت و ظاهر، ورق روغنی نسبت به ورق سیاه طبیعیتاً قیمت بیشتری دارد. قیمت ورق روغنی از ورق سیاه با ضخامت ۵ بالاتر است. این اختلاف قیمت به دلیل فرایند پیچیده‌تری است که برای تولید ورق روغنی انجام می‌شود. از طرف دیگر تجهیزات نورد سرد در مقایسه با نور گرم قیمت بالاتری دارند.

ورق روغنی و ورق سیاه شکوه صنعت

شرکت شکوه صنعت به عنوان یکی از بزرگترین مجموعه های فعال در صنعت برق و فروش تجهیزات صنعتی و ساختمانی، ارائه دهنده انواع ورق فلزی از جمله روق روغنی و ورق سیاه است. چنانچه به دنبال دریافت خدمات طراحی، مشاوره و اجرای پروژه‌های برق صنعتی و ساختمانی هستید، می توانیدتمام فرایند اجرای پروژه را به متخصصین ما بسپارید.  مجموعه شکوه صنعت در تولید تابلوهای برقی از ورق‌های باکیفیت که دارای ضخامت و انعطاف پذیری بالا هستند، استفاده می‌کند.

ورق روغنی یکی از انواع ورق‌های فولادی است که به دلیل داشتن کیفیت بالا و انعطاف پذیری بیشتر و همچنین به دلیل ظاهر زیباتر در تولید تابلوهای برقی بیشتر کاربرد دارد. اما از ورق سرگرم یا ورق سیاه برای تولید پروژه‌های سدسازی، پتروشیمی که نیاز به انعطاف کمتر و استحکام بیشتر دارند، استفاده می‌شود.

چنانچه مایل به ساخت تابلوهای برقی از طریق شرکت شرکت شکوه صنعت هستید، می‌توانید با کارشناسان ما تماس بگیرید تا اطلاعات لازم را در خصوص مراحل ساخت تابلوهای برقی با ورق روغنی را در اختیار شما عزیزان قرار دهند.

فرق ورق‌ روغنی و ورق سیاه  خرید ورق‌های روغنی و ورق سیاه

در بخش‌های قبل در ارتباط با تفاوت ورق روغنی و ورق سرد توضیح دادیم. ورق روغنی و ورق سیاه که به عنوان ورق سرد و گرم شناخته می‌شوند، هرکدام کاربرد و خواص خود را دارند. چنانچه قصد خرید ورق روغنی یا ورق سیاه را دارید، می‌توانید پس از تعیین کردن نوع ورق، ابعاد، ضخامت، تولید کننده و گرید، برای استعلام قیمت با مدیران شکوه صنعت در ارتباط باشید.

علاوه بر این چنانچه نیازمند دریافت مشاوره و راهنمایی هستید، می‌توانید از طریق تماس با شماره‌های مندرج در صفحه اصلی با همکاران ما در واحد فروش در ارتباط باشید تا شما عزیزان را در انتخاب انواع ورق راهنمایی کنند و آخرین قیمت‌های ورق روغنی و سیاه را به شما عزیزان ارائه کنند.

سخن آخر

در این مقاله سعی کردیم در ارتباط با تفاوت ورق روغنی و ورق سرد توضیحاتی ارائه کنیم. ورق روغنی که به عنوان نورد سرد شناخته می‌شود، به دلیل کیفیت بالا، ظاهر شکیل و زیبایی که دارد، در ساخت تابلوهای برقی، بدنه ماشین‌ها، لوازم خانگی و … کاربرد دارد.

اما ورق سیاه به دلیل استحکام بالا و انعطاف پذیر کمی که دارد، بیشتر در پروژه‌های سدسازی و صنعت پتروشیمی، مخزن سازی و تولید لوله‌های تحت فشار از آن استفاده می‌شود.

بررسی تفاوت ورق روغنی و ورق سیاه باعث می‌شود که راحت‌تر بتوانید برای خرید هرکدام از این دو نوع ورق فلزی تصمیم گیری کنید. شرکت شکوه صنعت به دلیل کیفیت بالای ورق‌های روغنی بیشتر از این ورق‌ها در ساخت تابلوهای برقی استفاده می‌کند. چنانچه مایل به دریافت مشاوره در ارتباط با فرایند استفاده از ورقه های سیاه و روغنی در صنعت و خرید تابلو برق با ورق روغنی را دارید، می‌توانید با کارشناسان ما در مجموعه شکوه صنعت تماس بگیرید تا مشاوره‌های لازم را در این زمینه دریافت کنید.

۵/۵ - (۱ امتیاز)