سینی کابل یکی از سازه‌های مهم برای پشتیبانی کابل‌ها است که بسیار از آن استفاده می‌شود. در واقع این نوع از سازه‌ها جزئی از سیستم ساپورت تاسیسات می‌باشند. اما نحوه نصب سینی کابل به شکل صحیح بسیار اهمیت دارد و مهندسان باید استانداردهای لازم را بدانند تا مطمئن شوند که نصب موفق در محدوده‌های شناخته شده صورت می‌گیرد.

بسیاری از افرادی که در کار برق کشی ساختمان هستند، ممکن است با نحوه استفاده از سینی کابل یا فاصله ساپورت سینی کابل آشنایی نداشته باشند. از این رو هنگام نصب سینی کابل روی دیوار یا اجرای سینی کار روی سقف دچار مشکل ‌شوند. به همین دلیل باید قبل از هر چیز در ارتباط با نحوه اجرای سینی کابل اطلاع کسب کنند. اگر مایلید که نکات مهم در ارتباط با نصب سینی کابل زیر سقف، روی سقف و روی دیوار را بدانید تا انتهای این مقاله از شکوه صنعت با ما باشید.

نحوه نصب سینی کابل به چه صورت است؟

برای اینکه سینی کابل به شکل صحیح نصب شود، باید همه محدودیت‌های کابل در نصب از جمله کشش، فشار، دیواره جانبی و حداقل شعاع خمشی رعایت گردد. علاوه بر این هنگام چیدمان سینی کابل باید محدودیت‌های طراحی کار و محدودیت‌های اجرایی نیز در نظر گرفته شده باشد.

هرگونه خطا و اشتباه در برنامه‌ریزی حین نصب سینی کابل منجر به محافظت نادرست از سیستم برق کشی خواهد شد و احتمال آسیب به سیم‌ها افزایش می‌یابد. بنابراین اولین مرحله در نصب سینی کابل بررسی دقیق نقشه طراحی شده و امکان اجرای آن در کارگاه است.

در زمان اجرای این سازه باید ابتدا طراحی سینی کابل‌ها از نظر ابعاد، تعداد چیدمان و مسیر براساس استانداردهای موجود بررسی شود و باید از استانداردهای بین المللی بهره گرفت. رعایت دقیق همه فاکتورهای مربوط به نحوه نصب سینی کابل بسیار مهم است.

اگر قرار است سینی‌های کابل در محیطی با امکان وجود تنش و لرزش اجرا شوند، باید بر اساس همین فاکتورها طراحی صورت گیرد تا از هرگونه حوادث احتمالی جلوگیری شود.

از دیگر موارد در نحوه استفاده از سینی کابل میزان مقاومت آن در مقابل خطراتی مانند آتش سوزی، اشتغال یا انتشار آتش بین سینی‌های کناری است. برای جلوگیری از هرگونه خطر هنگام نصب سینی کابل باید طرح سینی‌های برق، سیستم ضد آتش، جنس کابل‌ها و سیستم تهویه ارزیابی شود.

یکی دیگر از مهم‌ترین مواردی که در نحوه اجرای سینی کابل اهمیت دارد، چک کردن تداخل سینی کابل با تاسیسات مکانیکی و تغییرات احتمالی معماری است. رعایت فاصله‌های استاندارد در این مرحله بسیار اهمیت دارد. در نهایت فاصله ساپورت سینی کابل و نصب کابل‌ها داخل سینی باید بررسی شود تا هنگام اجرا کابل‌ها به هم گره نخورند.

آموزش نصب سینی کابل

 

مطلب پیشنهادی: بهترین برندهای سینی کابل

دستورالعمل ‌های لازم در نحوه اجرای سینی کابل

همانطور که اشاره کردیم زمانی که قصد استفاده از سینی کابل را دارید، باید طراحی سیستم سینی کابل را بر اساس NEC  ۳۹۲،NEMA VE 1 ، IEC 61537 انجام دهید. علاوه بر شیوه‌های کاری ایمنی که در  NFPA 70E و NEMA VE 2 وجود دارد، بسیار حائز اهمیت است.

برای اینکه بتوانید سینی کابل را به شکل مناسبی نصب کنید، حتماً با یک پیمانکار برق که با استانداردهای ساخت طراحی و ایمنی سینی برق و تجهیزات الکترونیکی آشنایی دارد، تماس بگیرید. به این منظور می‌توانید با همکاران ما در شرکت شکوه صنعت در ارتباط باشید تا پیمانکاران ما به درستی شما عزیزان راهنمایی کنند. اما در ادامه برخی از دستورالعمل‌ها در نحوه نصب سینی کابل ارائه شده است.

  • جنس کابل برق را بررسی نمایید

هنگام نصب سینی کابل حتماً باید جنس و مدل سینی کابل را بر اساس نوع کابل مد نظر قرار دهید. به طور مثال بر اساس ماده   NEC318برای نصب سینی کابل شبکه و دیتا می‌توان از سینی کابل استاندارد بهره برد. اما برای نصب کابل‌های فشار قوی به علت گرمای زیادی که در اثر عبور جریان زیاد از این کابل‌ها صورت می‌گیرد، فقط باید نردبان سینی کابل مشبک یا دارای تهویه و گردش هوای مطلوب بکار برد.

در هنگام نصب سینی کابل که به صورت انعطاف پذیر هستند یا کابل‌های مخابراتی نیز می‌توانید از سینی‌های بدون پانچ استفاده نمایید. اگر کابل‌های برق حساس باشند، مانند کابل‌های فیبر نوری باید آنها را در سینی‌های برق ساده و بدون پانچ نصب کرد تا دور از آسیب‌های محیطی قرار بگیرند.

  • سیستم ساپورت سینی کابل را نصب کنید

برای پشتیبانی از سینی‌های برق روش‌های مختلف وجود دارد، اما معمولاً نحوه نصب سینی کابل به دو شکل دیواری یا سقفی است. برای ساپورت و نصب سینی کابل و بر روی دیوار بعد از براکت استفاده شود.

براکت یا دستگاه ساپورت افقی است که یک سر آن دارای پلیتی برای نصب روی دیوار است. اندازه‌ها و ابعاد این ساپورت سفارشی است و به وزن سینی کابین روی آن قرار دارد بستگی خواهد داشت.

براکت‌ها برای نصب سینی کابل روی دیوار دارای انواع انکر بولت و رول بولت هستند و بعد سینی کابل برای آنها نصب می‌شود. در راهنمای نحوه نصب سینی کابل حتماً باید بررسی کنید که این سینی‌ها کاملاً محکم و ایمن نصب شوند تا برای تحمل بار کابل‌های برق و سیستم سیم کشی استحکام کافی داشته باشند. دقت داشته باشید که هرگونه بار احتمالی که ممکن است در آینده به سیستم سیم کشی کابل آسیب بزند خودداری کنید.

  • شاخه‌های سینی کابل را نصب نمایید

بعد از اینکه سیستم ساپورت در محل مناسب قرار گرفت و فاصله ساپورت سینی کابل ارزیابی شد، شاخه‌های سینی کابل برای آن باید نصب شود. معمولاً شاخه‌های سینی به شکلی قرار می‌گیرند که تکیه‌گاه‌ها در میانه‌های سینی قرار داشته باشند. این چیدمان باعث افزایش حداکثری مقاومت سینی و استحکام آن خواهد شد.

در این مرحله باید یکی از یک شاخه سینی کابل بر روی دو قطعه براکت قرار بگیرد و خیلی اهمیت دارد که انتهای هر شاخه به صورت مستقیم روی تکیه‌گاه نباشد. چنانچه فاصله در نظر گرفته شده برای پشتیبانی با طول یک شاخه از سینی یکسان باشد، باید دو قطعه را توسط رابط سینی کابل به هم متصل کنید و مرحله قبل را انجام دهید.

  • کابل‌های سینی را جدا کنید

در راهنمای نحوه نصب سینی کابل برای جدا کردن انواع و سیم‌های مورد استفاده می‌توانید از دیوار جداکننده استفاده کنید. براساس استانداردهای مربوطه استفاده از دیوایدر برای کابل‌های بالای ۶۰۰ ولت که در یک سینی کابل نصب شده‌اند ضروری است.

اما برای کابل‌های نوع   NEC 318-6 (f)با ولتاژ کمتر از ۶۰۰ ولت در سینی برق با کابل‌های ۶۰۰ ولت یا کمتر نصب می‌گردند، هیچگونه مانع جدا کننده‌ای احتیاج نیست. جنس دیوایدرها در نحوه اجرای سینی کابل باید یکسان باشد و ارتفاع آنها نیز با ارتفاع لبه سینی باید مطابقت داشته باشد.

  • به محدودیت فضای نصب کابل دقت داشته باشید

در نحوه سیم کشی سینی کابل باید به هرگونه محدودیتی که در نصب سینی برق وجود دارد توجه کنید و حتماً عرض، طول و ارتفاع سینی‌ها را و همچنین فاصله ساپورت سینی کابل را بررسی نمایید.

علاوه بر این برای اجرای سینی کابل روی سقف و و نصب سینی کابل روی سقف و نصب سینی کابل روی دیوار و اجرای سیستم پشتیبانی حتماً باید به فاصله‌ها توجه داشته باشید. به صورت ایده‌ آل، شعاع خمش برای اتصالات سینی برق برابر با شعاع خمش و انعطاف پذیر کابل‌هایی تعیین می‌شود که باید در سینی قرار بگیرند.

از دیگر نکات مربوط به نحوه نصب سینی کابل این است که شعاع اتصالات سینی باید مساوی یا بزرگتر از حداقل شعاع خم شدن بزرگترین کابلی باشد که باید نصب شود. بعلاوه اگر قرار است چندین کابل در یک سینی برق قرار داده شوند، می‌توان شعاع خم شدن بیشتری را برای سهولت در نصب کابل مد نظر قرار داد.

مطلب پیشنهادی: قیمت و خرید سینی کابل

 فاصله ساپورت سینی کابل

در تمام مسیر کابل کشی سینی کابل باید بر روی یک ساپورت قرار بگیرد که به شکل زیر سقفی است به صورت عمودی یا دیواری نصب می‌شود و در قسمت پایینی سقف روی دیوارهای رایزرها قرار دارد. فاصله ساپورت سینی کابل بسیار اهمیت دارد.

حداکثر فاصله بین ساپورت سینی کابل نباید بیشتر از یک متر و نیم باشد و حتی در بسیاری از موارد که بار سینی کابل زیاد است. در واقع تعداد کابل‌های داخل سینی بیشتر از حد استاندارد باشد، حتماً باید فاصله ساپورت سینی کابل کمتر در نظر گرفته شود، اگر سینی کابل زیر سقف نصب می‌شود.

ابتدا پس از در نظر گرفتن مسیر سینی کابل باید به سقف ساپورت سقفی نصب کنید و بعد از آن سینی کابل، روی ساپورت قرار داده شود و پیچ و مهره آن ثابت گردد.

نحوه نصب سینی کابل

نصب سینی کابل بر روی دیوار

در بسیاری از مراحل نحوه نصب سینی کابل حتماً باید این سینی‌ها بر روی دیوار نصب شوند. نصب سینی کابل روی دیوار باید استانداردهایی رعایت شود. در این شیوه باید ساپورت دیواری که اندازه آن با اندازه سینی کابل یکسان است با رول پلاک به دیوار بسته شود. بعد سینی فلزی بر روی آن قرار گیرد، در آخر نیز سینی کابل که به وسیله پیچ و مهره به پایه متصل شود تا سینی کابل در مکان خود سفت شود.

این شیوه نصب سینی کابل روی دیوار وضعیت مطلوبی است که در آن سینی استیل‌ها از کنار دیوار عبور خواهند کرد و اتصالات دچار مشکل نمی‌شوند.

مطلب مرتبط: سینی کابل چیست و چه کاربردی دارد؟

 اجرای سینی کابل روی سقف و زیر سقف

تا اینجا در ارتباط با نحوه نصب سینی کابل بر روی دیوار توضیح دادیم. اما برخی از برق کاران ممکن است که بخواهند سینی کابل را بر روی سقف نصب کنند که در این صورت باید از آویز سقفی استفاده شود. در این شیوه باید ساپورت سقفی که به صورت L می‌باشد به سقف متصل شود و سینی‌ها بر روی لبه خارجی آن نصب شود.

اگر هم که سینی کابل قرار باشد که زیر سقف نصب شود، برای نصب سینی کابل زیر سقف باید حتماً در مسیر سینی کابل یک ساپورت نصب کنید و بعد از آن سینی کابل روی ساپورت قرار بگیرد و با پیچ مهره ثابت نگه داشته شود.

برای اتصال بین دو سینی کابل باید حتماً از رابط استفاده شود که کنار هم هستند و جدایی و پارگی در آنها نباید وجود داشته باشد. در طول مسیر سینی کابل اگر قرار باشد که مسیر سینی کابل عوض شود، بعد از زانویی استفاده شود که این زانوهای دارای تنوع است و در انواع مختلف در بازار عرضه می‌شود.

مطلب پیشنهادی: کاربرد سیم افشان

نکات کلیدی در زمان نصب سینی کابل

برای نصب سینی کابل حتماً باید به یک سری استانداردها توجه داشته باشید و نکات زیر را مد نظر قرار دهید:

  • سیم کابل بیشتر موارد باید به صورت افقی نصب شود تا استحکام بیشتری داشته باشد.
  • تمام کابل‌هایی که قرار روی سینی کار قرار می‌گیرد، باید توسط بست سینی کابل ثابت شوند.
  • در نحوه نصب سینی کابل، باید در زیر کفپوش‌ها و سقف‌های کاذب نصب سینی انجام شود.
  • براساس استانداردهای موجود، وزنی که برای سینی کابل‌ها حدود یکصد کیلوگرم می‌باشد.
  • از این رو تعداد فاصله ساپورت‌ها باید به شکلی باشد که این وزن به خوبی تحمل شود. برای جلوگیری از آسیب کابل‌ها پس از نصب سینی کابل استفاده کنید.

 متداول‌ترین تجهیزات برای نصب سینی کابل

در نصب سینی کابل باید از ابزارهای مختلفی استفاده شود که معمولاً متداول‌ترین ابزارها شامل موارد زیر هستند:

  • اره برش فلز
  • پیچ گوشتی
  • دریل با مته
  • انبر قفلی
  • طناب ریسمان یا تراز لیزری
  • استفاده از درزگیر برای لبه های برش خورده (برای سینی کابل فایبر گلاس)
  • استفاده از اره برش مخصوص فایبر گلاس (الماس یا نوک کاربید)
  • تراز دستی
  • متر نواری
  • گونیا
  • گیره سی
  • آچار گشتاور سنج
  • آچار بکس
  • قیچی مفتول بر (مناسب سینی کابل سبدی)
  • ماسک گرد و غبار

نگهداری و انبار سینی کابل

سینی کابل گالوانیزه گرم ساخته شده، سینی‌های آلومینیومی، استنلس استیل یا فایبرگلاس و در مجموع کابل‌های غیر فلزی را می‌توان در فضای باز بدون پوشش نگهداری کرد. اما باید به شکل آزاد روی هم چیده شوند و از سطح زمین یک فاصله داشته باشند تا تهویه مناسب بین کابل‌ها صورت گیرد.

  • اگر ظاهر سینی برایتان مهم است باید در مکان سرپوشیده نگهداری شود تا از چسبیده شدن آب، لکه‌دار شدن و دیگر مواد خارجی که ممکن است به سینی بچسبد جلوگیری شود.
  • سینی کابل گالوانیزه فابریک، گالوانیزه سرد یا پیچ گالوانیزه باید در مکان خشک و دارای تهویه مناسب نگهداری شوند.
  • کابل فولادی که با ورق‌های سیاه ساخته شده‌اند، باید در یک پوشش محافظ قرار گیرند تا از زنگ زدگی آنها جلوگیری شود. کابل پلاستیکی رنگ شده باید محافظت شود و در صورت امکان در یک مکان سرپوشیده قرار گیرد.
  • سینی کابل باید از آسیب دیدگی و خراش دیدگی حفظ شود.
  • سینی کابل باید حتماً دور از مناطق پر رفت و آمد نگهداری شود و براساس عرض و نوع آن روی هم چیده شود.

سخن آخر

سینی کابل از سیستم‌های نگهدارنده تاسیسات هستند که در مراحل متفاوت برق کشی ساختمان از آنها استفاده می‌شود. نحوه نصب سینی کابل بسیار اهمیت دارد، چراکه اگر این نصب به صورت استاندارد صورت نگیرد، ممکن است که در اتصالات مشکلات اساسی به وجود آید. در نحوه سیم کشی سینی کابل حتماً باید به فاصله ساپورت سینی کابل دقت داشته باشید. اگر این فاصله به درستی رعایت نشود، کابل‌ها دچار مشکل می‌شوند.

برای نصب سینی کابل روی دیوار، نصب سینی کابل زیر سقف یا اجرای سینی کابل روی سقف باید به فاصله ساپورت‌ها بسیار دقت داشته باشید. در این مطلب سعی کردیم به مهم‌ترین نکات در نحوه استفاده از سینی کابل و استانداردهایی که باید به آنها توجه داشته باشید اشاره کنیم. چنانچه شما مشتریان گرامی در ارتباط با نحوه اجرای سینی کابل و یا خرید این سیستم ساپورت تاسیسات نیازمند دریافت اطلاعات هستید، می‌توانید با همکاران ما در بخش فروش مجموعه شکوه صنعت تماس بگیرید تا شما عزیزان را راهنمایی کنند.

امتیاز دهید