کابل‌ های برق از جمله تجهیزات الکترونیکی هستند که در اندازه های گوناگون ساخته می شوند و از آن ها برای انتقال برق و داده استفاده می‌ گردد. انواع سایز کابل برق به طور معمول از نوع هادی مسی یا هادی آلومینیومی ساخته می شوند و می‌ توانند با توجه به مورد مصرفی که دارند به صورت زمینی، هوایی یا سربار به کاربرده شوند. انواع شماره سیم برق نیز در جدولی تحت عنوان جدول سایز سیم برق در اختیار استفاده کنندگان قرار می گیرد تا این افراد بتوانند بر اساس نمره سیم برق، کابل مورد نیاز خود را انتخاب نمایند.

معرفی انواع کابل برق

کابل ‌های برق بر اساس ولتاژ، مواد سازنده، نوع سیم و تعداد رشته، سطح مقطع و همچنین کاربرد در صنعت در دسته‌ های مختلفی جای می گیرند.

انواع کابل‌ های برق بر اساس ولتاژ شامل کابل فشار قوی، کابل فشار متوسط و کابل فشار ضعیف هستند.

افزون بر این برخی از کابل ها دارای یک سیم تک رشته ای و برخی دیگر به صورت چند رشته ای می باشند. به همین علت کابل های افشان، نیمه افشان، کابل زمین و کابل مفتولی در یک دسته طبقه بندی شده اند.

همچنین دو حرف r و s مشخص کننده فرم های دایره و مثلث در سطح مقطع هر کابل هستند و موجب تمایز کابل ها با یکدیگر می شوند.

کاربرد کابل های برق در صنعت هم یکی از مهمترین دلایل دسته بندی آن ها محسوب می شود و این دسته دارای کابل های کواکسیال، کابل شبکه، کابل تلفن، کابل خودنگهدار و کابل داده های کامپیوتری است.

آشنایی با ساختار کابل های برق

ساختار هر کابل به دلیل کاربرد آن ممکن است با ساختار دیگر کابل ها تفاوت داشته باشد اما به صورت کلی تمامی کابل‌ های برق دارای سه بخش اصلی هادی، عایق و روکش هستند.

مهمترین جزء هر کابل، هادی آن می ‌باشد که از رشته‌ های فلزی رسانایی همچون آلمینیوم، نقره، مس و یا آلیاژ آن ها ساخته شده است اما بیشتر هادی‌ های به کاربرده شده در کابل های برق موجود در بازار، از رساناهای مس و آلومینیوم ساخته شده ‌اند و کابل ‌های مسی با قیمت بالا‌تری از نوع آلومینیومی خود به فروش می رسند.

یکی دیگر از اجزاء تاثیرگذار در انواع سایز سیم و کابل برق، عایق ‌ها هستند که وظیفه جلوگیری از نشت جریان الکتریکی را بر عهده دارند و برای ایزوله شدن هادی کابل به کار برده می ‌شوند.

عایق ها می ‌توانند از موادی مانند پلاستیک، کاغذهای آغشته به روغن‌ های مخصوص، PVC و یا PET که نوعی پی ‌وی ‌سی قابل اشتعال است، ساخته شوند‌.

سومین جزء مهم سازنده کابل ‌های برق روکش می ‌باشد که از محتویات داخل کابل در برابر صدمات فیزیکی و عوامل مکانیکی محافظت می‌ کند. علاوه بر این، روکش کابل برق با داشتن خاصیت ارتجاعی و استقامت مکانیکی مانع از نشت جریان الکتریکی و برق‌ گرفتگی می شود.

البته کابل های برق دارای اجزاء بیشتری هستند و اجزاء کلی این کابل ها، شامل موارد زیر است.

  • هادی
  • اسکرین هادی
  • عایق
  • اسکرین عایق
  • پرکننده یا فیلر
  • نوار نیمه‌هادی کاغذی
  • شیت هادی یا شیلد (غلاف یا سپر رسانا)
  • لایه زیرین یا غلاف داخلی
  • آرمور یا زره
  • شیت (غلاف) بیرونی یا ژاکت

انواع شماره سیم و برقبررسی انواع شماره سیم برق

اندازه یک کابل به وسیله سطح مقطع و همچنین تعداد نول‌ های آن مشخص می شود و هریک از انواع سایز کابل برق، ویژگی و کاربردهای متفاوتی دارند.

برای تعیین شماره سیم برق لازم است ابتدا آن را به دقت نگاه کنیم زیرا در سمت چپ هر کابل تعداد رشته های هادی نوشته می شود و عددی که بعد از آن وجود دارد نشان دهنده سطح مقطع آن کابل است. همچنین در صورت وجود داشتن عدد دیگری بر روی کابل ها، این عدد به منظور نمایش تعداد رشته های نول استفاده شده در آن کابل می باشد.

بنابراین اگر امکان مشاهده این اعداد بر روی یک سیم وجود نداشت می توانیم آن را به صورت عمودی برش بزنیم و از سایز یا نمره سیم برق مطلع شویم.

نمره سیم برق بر دو حسب آمپر و سایز سیم ها تعیین می شود.

مطلب مرتبط: کابل نسوز چیست؟

شماره سایز سیم برق بر اساس آمپر

وقتی از انواع شماره سیم برق که بر اساس آمپر دسته ‌بندی شده اند استفاده کنیم عمر مفید کابل کشی به مقدار چشمگیری بیشتر می شود و همچنین این کار موجب افزایش ایمنی جهت انتقال برق نیز خواهد شد.

جدول سایز سیم برق توکار به شرح زیر می‌ باشد که سیم‌ های این جدول برای نصب کابل برق دارای عایق حرارتی و کابل‌ دیوارهای گچی مورد استفاده قرار می گیرند.

جدول سایز سیم برق توکار

اندازه کابل

نمره سیم برق بر حسب آمپر

۱ mm

۸

۱.۵ mm

۱۰

۲.۵ mm

۱۳.۵

۴ mm

۱۷.۵

۶ mm

۲۳.۵

۱۰ mm

۳۲

علاوه بر جدول سایز سیم برق توکار، جدول دیگری نیز برای سیم ‌های روکار تعریف شده است که به منظور استفاده در تاسیسات برقی از آن کمک گرفته می شود.

جدول سایز سیم برق روکار

اندازه کابل

نمره سیم برق بر حسب آمپر

۱ mm

۱۵.۵

۱.۵ mm

۲۰

۲.۵ mm

۲۷

۴ mm

۳۷
۶ mm

۴۷

۱۰ mm

۶۵

شماره کابل برق بر اساس سایز سیم ها

با توجه به اینکه جریان و بار هر کابل می بایست با سایز و ویژگی آن تناسب داشته باشد دسته ‌بندی دیگری برای نمره سیم برق وجود دارد که بر اساس سایز سیم‌ است.

در این دسته‌ بندی چندین سایز متفاوت وجود دارد که به شرح زیر هستند.

کابل برق ۱۴×۲

این کابل دارای دو رشته هادی می‌ باشد و مقطع آن ۱۴ میلی متر است. کابل برق۱۴×۲ در انواع لامپ و نصب کلید و پریز کاربرد دارد.

کابل برق ۱۰×۲

این کابل دو رشته هادی از جنس مس آنیل شده دارد و جریان ۳۰ آمپری را از خود عبور می دهد.

کابل برق ۱۲×۳

کابل برق با اندازه سیم ۱۲×۳ قابلیت عبور دادن ۲۰ آمپر از خود را دارد و می‌ تواند در ساخت انواع ماشین لباسشویی، ماشین ظرفشویی و بخاری برقی استفاده شود.

کابل افشان ۱.۵ ×۲

این کابل استفاده فراوانی در صنعت برق دارد و دو رشته هادی با رنگ‌ های مختلف  در ساختار آن دیده می ‌شود.  این کابل با داشتن ۳۰ رشته سیم مسی می تواند ۱۹ آمپر برق را از خود عبور دهد و در کانال‌ های برق و لوله‌ های ساختمانی به کاربرده شود.

کابل برق و روشنایی

کابل های برق و روشنایی می‌ توانند ۱ تا ۱.۵ آمپر را از خود عبور دهند و برای روشنایی معابر و نورپردازی از آن ها استفاده می‌ شود.

انواع شماره سیم برق

کاربرد انواع شماره سیم برق

انواع شماره سیم برق در مصارف متفاوتی کاربرد دارند که چند نمونه از کاربرد آن ها در ساختمان شامل موارد زیر است:

روشنایی لامپ و لوسترها : سیم نمره ۱.۵ به صورت سه رشته

کابل آسانسور: سیم با سایز ۵ در ۶ میلی متر سه فاز با حفاظت ۳۲ آمپر B

کلیه پریزهای ساختمان: سیم نمره ۲.۵ به صورت سه رشته

آنتن: کابل کواسیال ۷۵ اهم

سیستم اعلان حریق: سیم شماره ۱.۵ مقاوم در برابر حریق

سیم ارت: سیم ارت در سایز های ۱*۱.۵، ۱*۲.۵، ۱*۵ و ۱*۱۰ تولید و به بازار ارائه می‌شود.

خلاصه مطلب

در این نوشته در مورد انواع سایز کابل برق صحبت کردیم و گفتیم برای جلوگیری از خطر برق گرفتگی، آتش سوزی، افت ولتاژ، افت فشار جریان برق و همچنین کاهش مصرف انرژی و هزینه لازم است از انواع شماره سیم برق با توجه به کاربرد مصرف آن ها استفاده نماییم.

۵/۵ - (۱ امتیاز)