در دنیای امروز که جهانی کاملا صنعتی و دیجیتال است، ارتباطات و انتقال داده‌ها از اهمیت زیادی برخوردار هستند. یکی از ملزومات و عناصر مهم در دنیای ارتباطات، کابل است. یکی از جدیدترین کابل‌هایی که برای انتقال سیگنال در دنیای دیجیتال مورد استفاده قرار می‌گیرد کابل کنترل است. کابل فرمان در صنعت علاوه بر انتقال سیگنال آنالوگ قابلیت انتقال سیگنال دیجیتال با ولتاژ پایین را هم دارد و امروزه استفاده از این کابل بسیار رایج شده است. استفاده از کابل فرمان یا کابل کنترل در تولید و کنترل برق ضروری است. بدون وجود این کابل، رساندن انرژی الکتریکی به ساختمان‌ها و صنایع دیگر امکان پذیر نیست. برای ارسال سیگنال فرمان از این کابل استفاده می‌شود و به همین خاطر، به ولتاژ بالا نیازی نیست. همچنین از کابل فرمان برای فرآیندهای تولید، ارتباطات، اتوماسیون و ابزار دقیق نیز استفاده می‌شود؛ اما آنچه که کابل کنترل را متمایز کرده است، ویژگی‌ها و کاربردهای گسترده آن است.

کابل کنترل چیست؟

انواع کابل های برق نقش مهمی در زندگی روزمره ما ایفا می‌کنند. کابل کنترل همان‌طور که از نامش پیداست، وظیفه ایجاد ارتباط و انتقال داده‌های کنترلی را برعهده دارد. کابل کنترل که با نام کابل فرمان نیز شناخته می‌شود، نوعی کابل چند رشته‌ای است که در صنعت جهت انتقال سیگنال‌های آنالوگ و دیجیتال و به طور کلی، انتقال داده مورد استفاده قرار می‌گیرد. این کابل‌ها نقش بسیار مهمی در صنعت بر عهده دارند.  یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های این کابل‌ها، قابلیت انتقال سیگنال‌های گوناگون با ولتاژ کم است. این کابل ها معمولاً از ۲ تا ۶۱ رشته ساخته شده و قطرهای گوناگونی دارند و هر یک از رشته‌های این کابل عمل انتقال سیگنال‌های کنترلی، حفاظتی یا اندازه‌گیری در مدارات کنترل را انجام می‌دهند و ارسال دستورات برای کنترل تجهیزات را در محیط‌های صنعتی امکان‌پذیر می‌سازند.  نازک‌ترین این کابل ها در اندازه ۲.۵ میلی‌متری ساخته می‌شود. کابل فرمان دارای ولتاژ اسمی بین ۳۰۰ تا ۷۰۰ ولت است که براساس مدل و نوع این کابل ولتاژ متفاوت است. اغلب ما با کابل فرمان کولر گازی که ارتباط بین یونیت داخلی و خارجی کولر گازی را ممکن می‌سازد آشنا هستیم که از نمونه‌های استفاده از کابل کنترل است. یکی دیگر از انواع مشهور کابل فرمان، کابل کنترل به کار رفته در آسانسور است که با نام تراول کابل نیز شناخته می‌شود و ارتباط بین کابین آسانسور و تابلو کنترل را برقرار می‌کند. پیشنهاد می‌کنیم برای آشنایی با حروف اختصاری روی سیم و کابل به مقاله مربوطه سر بزنید.

کابل کنترل چیست؟

کاربرد کابل کنترل چیست؟

کابل فرمان در تمام کاربردهایی که نیاز به انتقال فرمان‌های کنترلی باشد، مورد استفاده قرار می‌گیرد. از میان کاربردهای گسترده این کابل می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • کابل فرمان آسانسور (تراول کابل)
  • خطوط پیشرفته تولید خودرو (خطوط مونتاژ دستی و اتوماتیک)
  • کاربرد در صنعت رباتیک
  • سیم‌کشی در زیر آب
  • دستگاه نساجی
  • دستگاه‌های چاپ
  • تابلوهای کنترل صنعتی
  • دستگاه  CNC
  • پست‌های فشار قوی و نیروگاه‌ها
  • سیستم‌های تله متری
  • کابل فرمان جرثقیل و بالابر

انواع کابل کنترل

کابل‌های کنترل در انواع مختلفی به بازار عرضه می‌شود که هر یک از آن‌ها ویژگی‌ها و کاربردهای زیادی دارد؛ برای مثال کابل کنترل شیلددار و ساده در بازار عرضه می‌شود. همچنین برخی از این کابل‌ها زره دار و یا فاقد آرمور (زره) هستند. شما می‌توانید برای خرید بهترین کابل زره دار با مشاوران ما در ارتباط باشید. برخی از کابل‌های فرمان نسوز و مقاوم در برابر آتش سوزی هستند. کابل‌های کنترل می‌توانند مفتولی، افشان و نیمه افشان باشند. در ادامه انواع کابل‌های کنترل را براساس نوع عایق، هادی داخلی، انواع شیلددار و غیر شیلددار و دارای زره  بررسی خواهیم کرد.

انواع کابل کنترل

  • انواع کابل کنترل بر اساس عایق

کابل فرمان براساس ساختار و مدلی که دارد، در دو مدل عایق ساخته می‌شود. یک مدل عایق این کابل از جنس پی وی سی است که می‌تواند در محدوده دمایی ۵ تا ۴۰ درجه سانتی گراد مورد استفاده قرار گیرد. نوع دیگر این کابل‌ها دارای عایق‌های سیلیکونی هستند و به همین دلیل در بازه دمایی منفی ۵۰ تا مثبت ۲۰۰ درجه می‌توان از آن‌ها استفاده کرد. این کابل‌ها در صنایع مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرند.

  • انواع کابل فرمان بر اساس نوع هادی

کابل‌های کنترل بر اساس شکل ظاهری هادی به چند دسته تقسیم می‌شوند. کابل فرمان می‌تواند هادی افشان، مفتول و یا نیمه افشان داشته باشد. شما می‌توانید در مقاله تفاوت کابل افشان و مفتول، جزئیات دقیقی از این کابل‌ها بدانید.

کابل کنترلی افشان بیشترین کاربرد را در صنعت دارد. این کابل‌ها دارای هادی مسی نرم کلاس ۵ و آنیل شده هستند. کابل فرمان افشان می‌تواند به برق شهری متصل شود و در سیم‌کشی ساختمان نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد. تعداد رشته‌های این کابل از ۲ تا ۴۰ رشته متغیر است و اندازه آن اغلب در بازه ۰.۵ تا ۲.۵ میلی‌متر مربع است. 

  • انواع کابل فرمان بر اساس شیلد

کابل‌های فرمان براساس شیلددار بودن یا فاقد شیلد بودن به دو دسته تقسیم می‌شوند. کابل کنترل شیلددار یکی از بهترین انواع کابل فرمان است که در اغلب صنایع از آن استفاده می‌شود. کابل‌های شیلددار دارای هادی مسی هستند و ولتاژ آن‌ها در بازه ۳۰۰ تا ۵۰۰ ولت است. این کابل‌ها در مدل‌های مختلفی از لحاظ تعداد رشته و سطح مقطع عرضه می‌شوند.کابل شیلددار کنترل در لایه خارجی خود دارای محافظ و شیلد است که از کابل دربرابر عوامل مختلف محافظت می کند. این کابل‌ها معمولا در مکان‌هایی که کابل به طور مداوم در حال حرکت و جابه جایی است، استفاده می‌شوند. شیلد کابل فرمان اغلب از جنس پلی استر ساخته شده است و تمامی بخش‌های کابل را در برگرفته است.ضخامت این شیلدها اغلب تا ۱ میلی‌متر است و عملکرد بسیار خوبی در مکان‌هایی که میدان مغناطیسی وجود دارد از خود نشان می‌دهند.

  • انواع کابل کنترلی بر اساس زره یا آرمور

در بسیاری از مواقع لازم است که از کابل‌های فرمان بسیار مقاوم در صنعت استفاده شود. به همین دلیل کابل فرمان زره دار عرضه شده است. این کابل‌ها دارای حفاظت مکانیکی و فیزیکی بالایی هستند. کابل زره دار کنترل که به آن کابل مسلح نیز گفته می‌شود، دارای حفاظ فولادی با آرمور است. کابل فرمان زره دار یکی از پرکاربردترین کابل‌ها در پروژه های مربوط به نفت، گاز و پتروشیمی است. این کابل‌ها با نام آنتی رودنت نیز شناخته می شوند که یک زره در زیر عایق نهایی وجود دارد و از رشته‌های داخلی در برابر صدمات مکانیکی محافظت می‌کند.

مزایای استفاده از کابل کنترل

مزایای استفاده از کابل کنترل

همانطور که گفته شد هادی مورد استفاده در کابل‌های کنترل از جنس مس است. مس ماده‌ای است که در انواع کابل‌ها از جمله کابل نسوز و کابل جوش و… به دلیل جلوگیری از افت ولتاژ و مقاومت بالا در برابر گرما که مانع از آتش سوزی و یا سایر مشکلات می‌شود مورد استفاده قرار می‌گیرد. در مقاله مقایسه کابل مسی و آلومینیومی درمورد ویژگی های کابل مسی بطور کامل صحبت شده است که می‌توانید جزئیات آن را مطالعه کنید. کاربرد اصلی کابل فرمان، برای فرایندهای صنعتی است. کابل فرمان یا کنترل، به‌طور گسترده، برای کاربردهای خودکار سازی فرایندهای صنعتی، نظیر انتقال سیگنال، اندازه‌گیری، تنظیم و کنترل استفاده می‌شود استفاده از کابل کنترل مزایای مختلفی دارد. ‌در ادامه برخی از مزایای استفاده از کابل کنترل در صنعت را مورد بررسی قرار خواهیم داد که با توجه به مزایای بسیار زیاد این کابل‌ها، شاید شما هم ترغیب به خرید کابل کنترل با کیفیت و ارزان قیمت شوید:

  • استفاده از این کابل‌ها سب می‌شود تا آسیب رسیدن به تجهیزات و دستگاه‌های خط تولید به حداقل میزان خود برسد و دلیل آن هم این است که کابل‌های کنترل در برابر نوسانات سیگنال از خود مقاومت نشان می‌دهند.
  • کابل فرمان مقاومت بسیار بالایی دارد و استفاده از آن هزینه‌های تعویض کابل و کابل‌کشی جدید را تا میزان بسیار زیادی کاهش می‌‌دهد.
  • استفاده از این کابل‌ها سبب می‌شود تا بتوان از تیرهای قدیمی که قابلیت نصب کابل جدید را ندارند استفاده کرد. کابل کنترل به ظرفیت آن‌ها اضافه می‌کند.
  • این کابل‌ها در شرایط آب و هوایی مختلف از خود مقاومت نشان داده و از نوع شیلددار آن می‌توان در محیط‌هایی با شرایط فیزیکی سخت‌تر استفاده نمود.
  • این کابل‌ها به راحتی نصب شده و می‌توان آن‌ها را روی سینی، کانال و… قرار داد. ساختار این کابل‌ها به شما این اجازه را می‌دهد که در صورت نیاز و برای زیبا سازی محیط محل مورد استفاده، آن‌ها را در داخل سینی یا کانال قرار داده و یا از معرض دید دور نگه دارید. به خصوص نوع شیلددار کابل کنترل برای این منظور بسیار مناسب است.
  • مهندسان برق به این نوع کابل علاقه بسیار زیادی دارند؛ زیرا با استفاده از این نوع کابل می‌توانند از متدهای مختلف برای کابل‌کشی استفاده کرده و طبق خواسته خود پروژه را به سرانجام برسانند.

بهترین برند کابل کنترل را از طریق شرکت مهندسی شکوه صنعت تهیه کنید!

در این مقاله در رابطه با کابل کنترل، کاربردها و انواع آن صحبت کردیم. همچنین به برخی از مزایای این کابل‌ها اشاره شد. مهم‌ترین عواملی که باید هنگام خرید کابل کنترل در نظر داشته باشید شامل مواردی از جمله مشخصات محصول و نوع کاربرد آن است. همچنین باید بگوییم که هر چه کیفیت ساخت کابل بالاتر باشد و توسط برند تولیدکننده معتبری تولید شده باشد، طول عمر و دوام آن نیز بیشتر خواهد بود.کابل‌های کنترل به دلیل ویژگی‌های منحصر به‌ فردی که دارند، برای کاربردهای بسیاری استفاده می‌شوند؛ اما به دلیل مواردی که در این بخش گفته شد، مهم است که در هنگام خرید، به دنبال تامین‌کننده و فروشگاه معتبری برای خرید باشید تا محصول خریداری‌شده از کیفیت مناسبی برخوردار باشد. بدین منظور شما می‌توانید با مشاوران و متخصصان ما در شرکت شکوه صنعت در ارتباط باشید و به کمک آن‌ها تجربه خریدی رضایت‌بخش و مطمئن داشته باشید. همچنین می‌توانید سوالات و نظرات خود را از طریق کامنت‌ها با ما در میان بگذارید.

۴.۹/۵ - (۱۴ امتیاز)