امروزه انواع کابل برق را می‌توان در تمامی صنایع و محیط‌های مختلف مشاهده کرد. تقریباً می‌توان گفت انرژی الکتریسیته و برق، پرمصرف‌ترین نوع انرژی در جهان است و حتی نمی‌توان زندگی بدون برق را در جوامع امروزی تصور کرد. به صورت کلی وظیفه ساده کابل برق انتقال این انرژی به نقاط مختلف است. این انتقال انرژی برق، به نیروگاه‌ها، شبکه‌های کامپیوتری و انواع لوازم برقی اجازه فعالیت می‌دهد. در حال حاضر به دلیل پیشرفت تکنولوژی، انواع مختلفی از کابل برق تولید شده که هرکدام در صنعت و ساختمان سازی کاربرد ویژه ای دارد. در ادامه به بررسی انواع کابل برق و کاربرد هر نوع سیم و کابل برق در صنعت و ساختمان سازی میپردازیم. تا انتهای مقاله با ما همراه باشید.

کابل برق چیست؟

سیم ضخیم یا مجموعه‌ای از سیم‌ها در پوشش پلاستیکی یا لاستیکی که برای انتقال و توزیع برق به منازل و صنایع  استفاده می‌شود به کابل یا کابل برق معروف است. کابل‌های برق در سیستم توزیع و انتقال انرژی الکتریکی نقش دارند و برق را وارد تابلوهای برق و از آن به دستگاه‌ها و جریانات مختلف وارد می‌کنند. شما می‌توانید جهت خرید تابلو برق با کیفیت با کارشناسان و متخصصان ما در ارتباط باشید. کابل‌های برق برای مصارف و کاربردهای مختلفی تولید و عرضه می‌گردند و به همین جهت دارای ساختارهای متفاوت هستند. همچنین از کابل‌ها برای انتقال داده و مخابرات استفاده می‎‌شود که برای انتقال داده از قسمت پست مخابرات به مکان مورد نیاز کشیده می‌شوند که آن‌ها را به عنوان انواع کابل انتقال داده و انواع کابل مخابراتی مورد بررسی قرار داده‌ایم. کابل های برق در تاسیسات الکتریکی به گونه‌ای اهمیت و ارزش دارد که کارخانه‌های کابل سازی هر روز نوع جدیدی از آن‌ها را برای اهداف مختلف به بازارها عرضه می‌کنند.

کابل برق چیست؟

انواع کابل برق

کابل برق شامل هزاران نوع است که هر یک از این انواع می‌تواند کاربردها و عملکردهای مختلفی داشته باشند. برای داشتن شناخت از انواع کابل برق و کاربرد آن‌ها لازم است که دسته‌بندی‌های مختلفی صورت بگیرد. از جمله فاکتورهایی که می توان کابل‌ها را بر اساس آن‌ها طبقه‌بندی کرد، می‌توان به سطح ولتاژ، نوع هادی و ساختار کابل، نوع عایق و روکش، نوع حفاظت الکتریکی، نوع حفاظت مکانیکی، تعداد رشته‌ها، نوع کاربرد و نوع استاندارد اشاره کرد که هر یک از این موارد را مورد بررسی قرار خواهیم داد.

انواع کابل برق و کاربرد آن از نظر مکان استفاده

از نظر عملکرد و استفاده می‌توان به صورت کلی کابل‌ها را به سه دسته اصلی تقسیم بندی کرد:

  • کابل‌ های هوایی

 از این کابل‌ها با مهار فولادی در مکان‌هایی استفاده می‌شود که کابل بر روی تیرهای برق آویزان هستند. در کابل‌های هادی هوایی از یک سیم رشته‌ای از جنس فولاد گالوانیزه به موازات و از یک غلاف از جنس مواد پلی اتیلن بر روی آن‌ها استفاده می‌شود. برای خرید بهترین کابل های هادی هوایی می‌توانید از طریق شرکت ما اقدام کنید.

  • کابل های زمینی

شایپ برایتان سوال پیش آمده باشد که کابل زمینی چیست؟ این نوع کابل‌ها برای انتقال برق از داخل خاک استفاده می‌شود. کابل‌ زمینی غالبا دارای هادی مسی و عایق و غلاف P.E.T بوده و در صورت لزوم به سیم با نوار فولادی مسلح می‌شود. برای اطلاع از قیمت این کابل می‌توانید لیست قیمت کابل زمینی را مطالعه فرمایید.

  • کابل ساختمانی

 این نوع کابل که در همه جا یافت می‌شود و کابل‌هایی از جنس هادی مسی و غلاف‌های PVC هستند. معمولا کابل‌های ساختمانی را با سیم اشتباه می‌گیرند. شما می‌توانید ویژگی‌های هر یک از آن‌ها را در مقاله «تفاوت سیم و کابل چیست؟» مطالعه فرمایید.

انواع کابل برق

انواع کابل برق و کاربرد آن از نظر فشار یا سطح ولتاژ

از نظر فشار و سطح ولتاژ نیز می‌توان کابل‌های برق را به گروه‌های مختلفی تقسیم بندی کرد  که هر یک کاربردهای متنوعی دارند و مهم‌ترین آن‌ها عبارت است از:

  • کابل فشار قوی

کابل‌های فشار قوی را با نام کابل قدرت می‌شناسند. این نوع از کابل‌ها با هادی مس یا آلومینیوم و با عایق XLPE ساخته می‌شوند و می‌توانند ولتاژهای بالاتر ۳۶۰۰۰ وات را تحمل کنند. عایق XLPE (پلی اتیلن متقابل) بر روی هادی مسی یا آلومینیومی کابل برق تزریق می‌شود. این کار با استفاده از خط CCV که توسط کامپیوتر کنترل می شود انجام می‌شود. این عایق باید کاملا یکدست و یکنواخت باشد و از هرگونه ناخالصی و خلل و فرجی عاری باشد. عایق XLPE از نظر شیمیایی و فیزیکی تمایل بسیار زیادی برای تشکیل زنجیره با مولکول‌های آب دارد و به همین دلیل اگر آب یا بخار آن در لایه عایق وجود داشته باشد، باعث کاهش میزان مقاومت الکتریکی عایق خواهد شد. کابل‌های فوق فشار قوی توان تحمل جریان برق تا ۴۰۰۰۰۰ ولت را دارند. این کابل‌ها با علامت EHV شناخته می‌شوند. شما می‌توانید برای خرید بهترین کابل قدرت به سایت شکوه صنعت سری بزنید. در مقاله «کابل فشار قوی چیست؟» به این دسته از کابل‌ها به طور دقیق پرداخته‌ایم.

  • کابل فشار متوسط

این کابل‌ها نیز مانند انواع کابل برق فشار قوی، کابل‌های با عایق XLPE و هادی مس یا آلومینیوم هستند با این تفاوت که تحمل ولتاژ آنها کمتر از ۳۶۰۰۰ وات است. بیشترین کاربرد این نوع کابل‌ها در مناطق شهری و صنعتی است.

  • کابل فشار ضعیف

کابل فشار ضعیف به دسته‌ای از کابل‌های برق گفته می‌شود که سطح ولتاژ ۶۰۰ تا ۱۰۰۰ ولت را تحمل می‌کنند و شامل انواع کابل‌های مسی و آلومینیومی هستند که با پلیمرهای مختلف عایق شده‌اند. این کابل‌ها کاربردهای مختلفی در انتقال انرژی برق از جمله ایجاد روشنایی و انتقال نیروی متحرکه به الکتروموتورها دارند. کابل‌های فشار ضعیف بر اساس نوع استفاده‌ای دارند، می‌توانند به انواع مختلفی تقسیم شوند که شامل کابل‌های ضد آتش (برای محیط‌های حساس که اطفا حریق بسیار مهم است)، کابل‌های مقاوم در برابر شعله (برای محیط های با احتمال آتش سوزی بالا)، کابل‌های با غلاف سربی، کابل‌های مسلح یا همان کابل زره دار(ایجاد حفاظت الکتریکی)، کابل‌های بدون هالوژن و تعدادی دیگر از کابل ها هستند. کابل های فشار ضعیف دارای سطوح ولتاژ ۳۰۰/۳۰۰, ۳۰۰/۵۰۰, ۴۵۰/۷۵۰ و ۶۰۰/۱۰۰۰ ولت هستند.

برای خرید کابل افشان مسی ارزان می‌توانید به سایت شکوه صنعت مراجعه کنید.

انواع کابل برق و کاربرد آن از نظر فشار یا سطح ولتاژ

کابل برق ساختمانی

انواع کابل برق ساختمانی وظیفه تقسیم برق در ساختمان را بر عهده دارند که دارای ساختارهای متفاوتی هستند. از مهم ترین ساختارهای کابل ساختمانی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • کابل انعطاف پذیر (Flexible)

هادی این کابل‌ها باید از نوع Flexible باشد و عایق آن نیز از نوع PVC یا Rubber است که عایق پی وی سی آن می تواند ۷۰ درجه یا ۹۰ درجه سلسیوس باشد.

  • کابل مقاوم در برابر حرارت ( Heat Resistant)

 نوع دیگری از کابل ساختمان است که هادی آن Flexible خواهد بود و عایق آن از سیلیکون رابر است. این کابل ها تحمل حرارت تا دمای ۱۸۰ درجه دارند و برای بالا بردن مقاومت آن در برابر صدمات مکانیکی از روکش  Class Fiber Braid  استفاده می‌شود.

کابل ابزار دقیق

کابل ابزار دقیق به نوعی از کابل‎‌های برق گفته می‌شود که دارای سطح ولتاژ ۲۴ تا ۱۱۰ ولت است و در سیستم‌های کنترلی برای دریافت و ارسال سیگنال‌های دیجیتال و آنالوگ به سایر تجهیزات و سنسورها استفاده می‌شوند. در مقاله آشنایی با انواع کابل فرمان به این دسته از کابل‌ها پرداخته‌ایم که پس از بررسی آن میتوانید با آگاهی کامل برای خرید انواع کابل فرمان و دیدن قیمت کابل ابزار دقیق باکیفیت می‌توانید از طریق وبسایت ما اقدام کنید.

انواع کابل از نظر هادی

انواع کابل از نظر هادی

هادی و رسانای داخلی کابل‌ها، مهم‌ترین قسمت کابل برق هستند که باعث هدایت جریان الکتریکی هستند. هادی را می‌توان از جهت جنس و نحوه قرار گیری در قسمت مرکزی کابل مورد بررسی قرار داد. جنس هادی می‌تواند مس، آلومینیوم و طلا باشد. فلز طلا رسانایی بسیار بالایی دارد اما قیمت گران آن باعث شده که تنها در تجهیزات حساس صنایع نظامی (در برخی از کشورها) مورد استفاده قرار بگیرد. فلز مس و آلومینیوم به دلیل قیمت بسیار پایین تر از طلا، رسانایی مناسب و در دسترس بودن، به عنوان هادی برای استفاده در کابل‌ها بسیار مناسب هستند. شما می‌توانید ویژگی‌های هر یک از این کابل‌ها را در مقایسه کابل‌ مسی و کابل آلومینیومی مطالعه کنید. نحوه قرار گیری هادی در داخل کابل، به چهار کلاس زیر تقسیم می‌شود:

  • کلاس یک (هادی مفتول)

کابل‌های کلاس یک از یک رشته مفتول آنیل شده به صورت یک تکه (معمولا گرد) تشکیل می‌شوند.

  • کلاس دو (هادی نیمه افشان)

کابل‌های کلاس دو از چند رشته مفتول تابیده شده حول یکدیگر تشکیل می‌شود. به تابیده شدن مفتول ها کنار هم استرند گفته می‌شود. 

  • کلاس پنج (هادی افشان)

کابل‌های کلاس پنج از قرارگیری رشته‌های نازک مسی  آنیل شده به صورت دسته‌ای در کنار هم تشکیل می‌شود که این کابل های افشان دارای  قابلیت انعطاف بالایی هستند.

  • کلاس شش (هادی سوپر افشان/‌سوپر فاین)

هادی کابل‌های کلاس شش انعطاف پذیری بیشتری نسبت به هادی افشان (کلاس پنج) دارد و همچنین از تعداد تارهای مسی بیشتری در سطح مقطع مشابه برخوردار است.

سخن پایانی:

در این مقاله با انواع کابل برق آشنا شدیم و ویژگی‌های هریک از آن‌ها را مورد بررسی قرار دادیم. هر کابل برق با توجه به نوع خاص خود، قادر به انتقال جریان مشخصی است که اگر از آن حد بیشتر شود، باعث کوتاه شدن عمر و یا سوختن کابل برق و ایجاد خسارت خواهد شد؛ بنابراین در انتخاب انواع کابل برق با توجه به کاربرد آن باید نهایت دقت را به خرج داد و بهتر است قبل از خرید با معنای علائم اختصاری موجود روی سیم و کابل ها آشنا شوید. با توجه به مواردی که گفته شد، خرید کابل برق می‌تواند فرآیند دشواری باشد و نیاز به مشاوره با افرادی دارد که با نکات و جزئیات کابل‌ها آشنایی کامل داشته باشد. مشاوران ما در شرکت شکوه صنعت آماده هستند که بهترین برندهای سیم‌ و کابل در ایران را به شما معرفی کنند تا خریدی مطمئن داشته باشید. علاوه بر دریافت مشاوره شما می‌توانید خرید انواع تجهیزات برق صنعتی و ساختمانی را از شکوه صنعت انجام دهید.

 سوالات متداول:

کابل چیست و انواع آن چگونه مشخص می‌شوند؟

کابل برق سیم ضخیم یا مجموعه‌ای از سیم‌ها در پوشش پلاستیکی یا لاستیکی است که برای انتقال و توزیع برق به منازل و صنایع  استفاده می‌شود. انواع کابل را می‌توان بر اساس ولتاژ، محل نصب و ساختمانی یا صنعتی بودن دسته‌بندی کرد.

کابل برق با کیفیت چه ویژگی‌هایی دارد؟

برای بررسی کیفیت انواع کابل برق به علامت استاندارد، عایق و هادی با کیفیت و محل قرارگیری آن‌ها و جنس بدنه کابل دقت کنید.

۴.۲/۵ - (۱۴ امتیاز)