شاید شما هم در برخورد اول تنها کابل‌هایی را دیده باشید که در هوا وجود دارند و به کمک سیستم هوایی کابل‌کشی شده‌اند. اما خوب است بدانید دسته‌ای از کابل‌ها بسته به شرایط می‌توانند در زمین کابل‌کشی شوند و از زیر خاک به توزیع جریان الکتریکی کمک کنند. در این نوشته به سراغ بررسی این سوال می‌رویم که کابل زمینی چیست و چه انواعی دارد؟
در ادامه نیز به سراغ بررسی مزایا و معایب کابل زمینی می‌رویم و سعی می‌کنیم تمام نکاتی که باید در زمان خرید کابل زمینی بدانید را به شما بگوییم.

کابل زمینی چیست؟

همان‌طور که گفتیم کابل‌های زمینی، دسته‌ای از انواع کابل‌های موجود در صنعت هستند که در زیر زمین نصب می‌شوند و از آن طریق انتقال نیروی الکتریکی را ممکن می‌کنند. از کابل زمینی معمولاً در مناطق پر جمعیت، اطراف کارخانه‌ها و نیروگا‌ه‌ها و مواردی این‌چنین استفاده می‌شود.
اگر دوست دارید بیشتر با کابل هوایی آشنا شوید این مقاله را از دست ندهید: کابل هوایی چیست؟

کابل زمینی چیست؟ساختار کابل زمینی چگونه است؟

کابل‌های زمینی از تعدادی هسته (از یک تا چهار) و هادی‌های مسی یا آلومینیومی ساخته می‌شوند. البته یک غلاف فلزی از جنس سرب نیز برای محافظت از کابل در برابر رطوبت، در ساختار آن‌ها به کار می‌رود.

انواع کابل زمینی چیست؟

اگر بخواهیم با توجه به نوع ساخت به این سوال پاسخ دهیم که انواع کابل زمینی چیست؟ به دسته‌بندی‌های زیر می‌رسیم. به بیان دیگر انواع کابل زمینی بر اساس نوع ساخت عبارت‌اند از:

  1. کابل‌ تسمه‌ای

    در ساخت کابل‌ تسمه‌ای سه هادی به صورت جداگانه به کاغذ دارای دی‌الکتریت عایق‌کاری می‌شوند و سپس با یک تسمه بسته خواهند شد. شکاف‌های بین عادی و تسمه‌های کاغذ عایق نیز با مواد دی الکتریک فیبری مثل هسین یا جوت پر می‌شوند.
    یکی از ویژگی‌های ظاهری کابل‌های تسمه‌ای این است که همیشه و لزوماً سطح مقطع دایره‌ای ندارند و ممکن است به شکل‌های دیگری باشند.
    باید توجه داشته باشید که قدرت دی الکتریت موجود در کابل‌های تسمه‌ای به مرور زمان کاهش می‌یابد؛ پس نباید از این نوع کابل زمینی برای سطوح ولتاژی پایین‌تر از ۱۱ کیلو ولت استفاده کنید.

  2. کابل اسکرین

    کابل‌های زمینی اسکرین به دو دسته کابل‌های H و S.L تقسیم می‌شوند.

    کابل‌های نوع H:

    این کابل‌ها سه هسته دارند که به صورت جداگانه با کاغذ عایق‌بندی مشده و سپس به کمک یک فلز پوشانده می‌شوند. روکش‌های فلزی این کابل‌ها سوراخ‌دار است. در مرحله بعدی این سه روکش در یک نوار مسی با هم گروه‌بندی شده و در نهایت غلافی سربی دور کابل‌ها را می‌پوشاند و آن‌ها را به زمین متصل می‌کند.

    کابل‌های نوع S.L

    این نوع کابل‌ها مانند کابل‌های H هستند با این تفاوت که در آن‌ها از غلاف‌های سربی استفاده نمی‌شود. همین تفاوت باعث ایجاد برخی محدودیت‌ها برای این نوع کابل‌ها شده و باعث می‌شود تنها تا ولتاژ ۶۶ کیلو وات مناسب باشند.

  3. کابل‌های فشار

کابل‌های فشار به‌طور معمول برای ولتاژ‌های بالای ۶۶ کیلو وات استفاده می‌شوند و به خاطر این ولتاژ بالا نمی‌توان از مواد جامد در آن‌ها استفاده کرد. این نوع کابل‌های زمینی معمولاً با نفت، روغن یا گاز پر می‌شوند.

مزایا و معایب کابل زمینی چیست؟

برای بررسی مزایا و معایب کابل‌های زمینی می‌توانید از جدول زیر استفاده کنید.

مزایای کابل زمینی

معایب کابل زمینی

جذب بارهای برق اضطراری

نصب آسان به کمک یک باند کوچک زمین

احتمال اتصال کمتر رعد و برق

کاهش احتمال خرابی کابل‌ها

حساسیت بسیار کم نسبت به تغییرات آب‌و‌هوایی

غیر ممکن شدن دزدی و خرابکاری در سیم‌کشی‌ها

کاهش میدان‌های الکتریکی و مغناطیسی

عدم ایجاد مشکل برای پرواز‌ها 

تعمیر و نگهداری سخت‌تر نسبت به کابل‌های هوایی

هزینه بیشتر

عیب‌یابی سخت‌تر در صورت بروز مشکل

احتمال آسیب به کابل‌ها در زمان زلزله یا حفاری‌های شرکت‌های دیگر

علت‌های خراب شدن کابل‌های زمینی

در بخش معایب کابل‌ زمینی به این مورد اشاره کردیم که اگر خرابی‌ای در کابل‌های زیرزمینی پیش بیاید، عیب‌یابی آن مشکل است. به همین علت لازم است که عمده دلایل خراب شدن کابل‌های زمینی را بدانید. در ادامه به تعدادی از مهم‌ترین آن‌ها اشاره می‌کنیم:

آسیب‌دیدن فیزیکی

ممکن است بخش‌های هادی، عایق یا غلاف کابل زیر زمینی به علت‌های زیر آسیب ببیند:

    • حوادث
    • کشش بیش از حد در زمان نصب
    • خمیدگی در کابل
    • نصب بدون دقت
    • انقباض‌های متناوب
    • مسیریابی نادرست در هنگام نصب
    • ثابت نگه‌داشتن کابل در حالتی نامناسب

آسیب دی الکتریک

ممکن است در حین کار کابل زمینی، ولتاژ سرویس زیاد شود و این افزایش بار باعث بالا رفتن دمای کابل زمینی شود. در این حالت به کابل زمینی آسیب دی‌الکتریک وارد می‌شود.

آسیب شیمیایی

ممکن است به خاطر ترکیبات شیمیایی خاکی که در آن کابل زمینی نصب می‌شود، در ساختار ورق‌های کابل خوردگی ایجاد شود.

فرسوده شدن

اگر چندین کابل زمینی برای سالیان زیاد در کنار هم قرار داشته باشند و در بین آن‌ها عایق کاری مناسبی انجام نشده باشد، این کابل‌ها به مرور زمان فرسوده و خراب می‌شوند.

علت‌های خراب شدن کابل‌های زمینیجمع‌بندی

در این نوشته به سراغ این سوال رفتیم که کابل زمینی چیست و چه انواعی دارد. در این باره صحبت کردیم که در شرایطی که استفاده از کابل‌های هوایی برای انتقال نیروی الکتریکی ممکن نیست، باید به سراغ کابل‌های زمینی برویم.گفتیم این کابل‌ها بسته به ساختارشان به چند دسته تسمه‌ای،‌ اسکرین و فشار تقسیم می‌شدند که بسته به ولتاژ مورد نظر خود باید یکی از آن‌ها را استفاده کنید. امیدواریم این مطالب برای شما مفید بوده باشد. اگر هنوز هم در این باره سوالی دارید آن را با ما در قسمت‌ کامنت‌ها مطرح کنید.

فراموش نکنید شما می‌توانید خرید کابل زمینی با کیفیت را از سایت شکوه صنعت انجام دهید.

امتیاز دهید