با پیشرفت تکنولوژی، امروزه دیگر سیم و کابل‌ها تنها وظیفه انتقال جریان الکتریکی را ندارند. در برخی از سیستم‌ها کاربر نیاز دارد که فرمان یا داده‌ای را به‌صورت آنالوگ یا دیجیتال در مدت‌ زمان کوتاهی انتقال دهد و یا اینکه اجزای دستگاه‌های موجود در خطوط تولید را به یکدیگر متصل کند. در حقیقت این سیگنال ها با هدف کنترل و اندازه‌گیری (باز و بسته کردن خط و اندازه‌گیری جریان، توان، انرژی و…) و حفاظت در نقاط مختلف کاربرد دارند. کابل فرمان یکی از تجهیزاتی است که در انتقال این سیگنال‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. این کابل بر اساس ساختار و کاربرد دارای انواع گوناگونی است. در این مقاله قصد داریم به این موضوع بپردازیم که کابل فرمان چیست و چه کاربردی دارد؟ برای آشنایی با این نوع از کابل تا پایان این مقاله با ما همراه باشید.

همچنین به یاد داشته باشید که در شرکت شکوه صنعت انواع تجهیزات برق صنعتی به فروش میرسد و شما میتوانید جهت خرید انواع کابل کنترل (فرمان) از مشاورین ما در هر ساعت از شبانه روز بطور آنلاین کمک بگیرید.

کابل فرمان چیست؟

کابل فرمان که آن را با نام کابل کنترل نیز می‌شناسند سیمی چند رشته‌ای است که برای طیف وسیعی از کاربردهای مختلف در صنعت برق مورد استفاده قرار می‌گیرد. کابل فرمان معمولا با استفاده از مس آنیل شده که در داخل چندین سیم بافته شده است، تولید می‌شود. کابل فرمان دارای یک روکش محافظ از جنس پی‌وی‌سی است که در شرایط محیطی نامناسب مورد استفاده قرار می‌گیرد. کابل کنترل همان‌طور که از نامش پیداست، وظیفه ایجاد ارتباط و انتقال داده‌های کنترلی را برعهده دارد. همچنین از کابل فرمان برای اتوماسیون و ابزار دقیق استفاده می‌شود. در مقاله کابل ابزار دقیق چیست؟ گفته شد که ابزار دقیق ابزارهای اندازه‌گیری هستند که به کمک کابل کنترل می‌توانند فرآیندهای اتوماسیون را اندازه‌گیری و تنظیم کنند. در ادامه با کاربردهای کابل فرمان بیشتر آشنا خواهیم شد.

کابل فرمان چیست؟کابل فرمان چه کاربردی دارد؟

کابل فرمان یکی از کابل‌های مسی پرکاربرد در صنعت است که در مقاله انواع کابل مسی و مشخصات و کاربردهای آن در صنعت به بررسی موارد استفاده از آن پرداخته‌ایم. در حقیقت کاربرد اصلی کابل فرمان در فرایندهای صنعتی است. کابل فرمان به‌طور گسترده، برای کاربردهای خودکارسازی فرآیندهای صنعتی، نظیر انتقال سیگنال، اندازه‌گیری، تنظیم و کنترل استفاده می‌شود. کابل‌های کنترل، اغلب برای تجهیزاتی مثل کابل‌های ماشین‌آلات تولیدی، کابل موتور و کابل رباتیک به‌کار می‌روند. کابل‌های فرمان، درجات حفاظت مختلفی در برابر تداخل الکتریکی دارند. همچنین برخی از مدل‌های این نوع کابل، می‌توانند در برابر مواد اسیدی و روغنی مقاومت بالایی از خود نشان دهند. مقاوم ‌بودن این کابل‌ها در برابر مواد اسیدی و رطوبت باعث شده است که این نوع کابل بهترین گزینه برای کاربرد در تونل‌ها و سطوح زیر آب باشد. پس اگر به دنبال انجام یکی از کارهای نام برده شده هستید، به شما پیشنهاد میدهیم نسبت به خرید بهترین کابل کنترل از طریق وبسایت شکوه صنعت همین حالا اقدام کنید!

کابل فرمان از چه ساختاری تشکیل شده است؟

سیم و کابل فرمان مانند دیگر انواع کابل دارای دو بخش هادی و عایق می باشد. بخش عایق این نوع کابل مقاومت بسیار بالایی دارد و در برابر ضربات فیزیکی کاملا مقاوم است. در ساختار کابل فرمان و در بخش هادی از مس آنیل شده و برای عایق از پی وی سی استفاده شده است. نحوه قرارگیری رشته‌ها در داخل کابل به این شکل است که رشته‌ها به صورت لایه لایه و هم مرکز بهم تابیده می‌شوند. در واقع کابل کنترل از یک سری سیم‌های مسی ساخته شده که می‌تواند از جنس افشان، نیمه افشان و مفتولی باشد. تفاوت کابل افشان و مفتول استفاده شده در کابل فرمان موجب آن می‌شود که هر یک در موارد مختلفی استفاده شوند. تعداد این سیم‌ها حداقل سه عدد است. به این سیم‌های مسی که به فرم رشته‌ای هستند، هسته گفته می‌شود. برای مثال یک کابل چهار رشته‌ای را کابل کنترل چهار هسته‌ای می‌گویند. این رشته‌های مسی، به هم تابیده شده‌اند و در یک عایق پی وی سی قرار دارند. جنس لایه‌های عایق به این دلیل از نوع پی وی سی است که در برابر جریان الکتریکی، دما و رطوبت مقاومت داشته باشند.

مطلب پیشنهادی: لیست قیمت سیم و کابل برق

کابل فرمان چه انواعی دارد؟

علاوه بر قیمت کابل فرمان که بر اساس پارامترهایی مثل نوع هادی، نوع عایق و شیلددار بودن یا نبودن آن متفاوت است، این نوع کابل ها بر همین اساس نیز به انواع گوناگونی تقسیم می‌شوند. از همین رو انواع این محصول بر اساس ساختار عبارت است از:

  • سیم کنترل افشان ساده

کابل افشان ساده بدون روکش است و از لایه‌های محافظتی کمتری برخوردار است. این کابل فرمان در اندازه‌های ۲ تا ۶۱ رشته در بازار موجود است. ولتاژ اسمی کابل افشان ساده بین ۳۰۰ تا ۵۰۰ ولت است. از این کابل اغلب در داخل ساختمان و تابلوهای فرمان استفاده می‌شود.

  • کابل فرمان شیلد دار

روکش کابل شیلددار از جنس پلی‌استر است و در اندازه‌های ۲ تا ۶۱ رشته و حداکثر با سطح مقطع ۲.۵ میلی‌متر در بازار به فروش می‌رسد. این کابل در فضاهای حساس که تحت ‌فشار و ضربه هستند، مانند زیر زمین‌ و یا زیر اقیانوس‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. باید توجه داشته باشید که کابل فرمان شیلددار به‌طور مستقیم به برق اصلی متصل نشود. همچنین با خم کردن دائمی این نوع از کابل فرمان، دچار فرسودگی می‌شود.

  • کابل کنترل تخت

این کابل انعطاف‌پذیری بالایی دارد و برخلاف انواع شیلددار، خم کردن آن باعث فرسودگی‌اش نمی‌شود. همین ویژگی باعث شده است که کابل تخت برای فضاهای تنگ انتخاب مناسبی باشد. کابل فرمان تخت دارای اندازه‌های ۴ تا ۲۴ رشته است و ولتاژ اسمی آن نیز بین ۳۰۰ تا ۵۰۰ ولت است. همچنین در ولتاژهای ۴۵۰ تا ۷۵۰ ولت نیز می‌توان از این کابل استفاده کرد. از مهم‌ترین کاربردهای سیم فرمان تخت می‌توان به استفاده در آسانسور، جرثقیل سقفی و نوار نقاله اشاره کرد.

کابل کنترل تختکابل فرمان در کجا مورد استفاده قرار می‌گیرد؟

با توجه به کاربردهایی که گفته شد کابل فرمان یا کابل کنترل در بخش‌های مختلفی مورد استفاده قرار می گیرد و کاربردهای زیادی در کابل کشی صنعتی دارد. به طور کلی شما با خرید کابل کنترل میتوانید از آن در موارد زیر استفاده کنید:

  • تجهیز کارگاه ساختمانی جهت احداث بنا (کارگاه‌های ساختمانی که احتمال سقوط مصالح وجود دارد.)
  • حفر تونل و کانال‌های زیرزمینی
  • تجهیزات و ماشین‌آلات صنعتی
  • معابر عمومی و پل‌های هوایی صنعتی و شهری و…
  • خطوط پیشرفته تولید خودرو (خطوط مونتاژ دستی و اتوماتیک)
  • برای اتصالات تجهیزات اتوماتیک
  • استفاده در دستگاه‌های برش CNC
  • پست‌های فشار قوی و پر قدرت نیروگاه‌های برق
  • کابل‌های تحت‌ فشار جرثقیل‌ و بالابرها
  • کاربرد در صنعت رباتیک
  • کابل متحرک آسانسورها
  • دستگاه‌های نساجی
  • دستگاه‌های چاپ
  • سیم‌کشی در زیر آب

عوامل موثر بر قیمت کابل فرمان

در این مقاله انواع کابل فرمان را مورد بررسی قرار داده‌ایم. طبیعتا با توجه به ویژگی‌ها و ساختاری که هر یک از این کابل‌ها دارند، قیمت متفاوتی نیز خواهند داشت. به عنوان مثال کابل شیلددار گران‌تر از انواع دیگر این کابل است؛ زیرا جنس هسته و روکش روی سیم‌های تابیده‌شده، از کیفیت بالایی برخوردار است. برخی از موارد تاثیرگذار بر قیمت کابل فرمان های با کیفیت عبارت است از:

  • نوع و تعداد رشته داخل کابل
  • نوع هادی داخلی و پوشش خارجی
  • متراژ مورد نیاز کابل
  • برند و محل تولید کابل (محصولات وارداتی معمولاً قیمت بیشتری از محصولات داخلی دارند).
  • نرخ ارز و قیمت دلار (با توجه به فلز مس به کار رفته درون کابل)

کابل فرمان؛ فناوری پرکاربرد در مصارف صنعتی و ساختمانی

در این مقاله به بررسی کابل فرمان و کاربردهای آن پرداختیم. این کابل بر اساس ساختاری که دارد به انواع مختلفی تقسیم می‌شود و هریک از انواع کابل های کنترل در موارد مختلفی مورد استفاده قرار می‌گیرند. مقاومت این کابل‌ها در برابر نویز، فشار و عوامل محیطی مثل رطوبت و مواد اسیدی باعث شده است که بتوان از این کابل‌ها برای مصارف مختلف صنعتی و خانگی استفاده کرد. این موضوع را در نظر داشته باشید که خرید تجهیزات برق صنعتی و ساختمانی نیازمند دقت، توجه و بررسی‌ موارد بسیار زیادی است. کابل‌های کنترل نیز یکی از این تجهیزات است که با توجه به مولفه‌هایی که در این مقاله گفته شد، می‌تواند قیمت‌های مختلفی داشته باشد. به همین دلیل بهتر است پیش از خرید کابل فرمان با مشاوران و کارشناسان ما در شکوه صنعت در ارتباط باشید تا بتوانید بهترین انتخاب را داشته باشید. همچنین شما می‌توانید سوالات و نظرات خود را از طریق کامنت‌ها با ما در میان بگذارید.

۳/۵ - (۲ امتیاز)