امروزه زندگی بدون وجود انرژی برق بسیار دشوار و حتی غیر ممکن است و این موضوع حقیقت دارد که نبض تپنده زندگی هزاره سوم برق است. انرژی الکتریکی پس از تولید در نیرگاه‌ها باید به سمت شهر منتقل شود که این عمل، یعنی انتقال برق توسط سیم و کابل برق فشار ضعیف صورت می‌گیرد. این سیم و کابل‌ها از دو نوع افشان و مفتول هستند که هر یک قابلیت ها، ویژگی ها و کاربردهای خاص خود را دارند. اصولا تفاوت‌هایی میان کابل افشان و کابل مفتولی وجود دارد که لحاظ نمودن این تفاوت‌ها و کاربری‌های متمایز هر یک در هنگام انتخاب و خرید، مفید خواهد بود. به همین دلیل در این مقاله قصد داریم برجسته‌ترین تفاوت‌های کابل افشان و مفتول را مورد بررسی و مقایسه قرار دهیم. پس تا پایان این مقاله با ما همراه باشید.

تفاوت کابل افشان و مفتول

کابل و سیم به هادی گفته می‌شود که علاوه بر ایزوله‌شدن به وسیله مواد عایق، وظیفه عبور جریان الکتریکی از داخل خود را بر عهده دارد. عایق و هادی، دو قسمت اصلی تشکیل دهنده کابل ها به شمار می‌روند. علاوه بر این، مبنای تقسیم‌بندی و تفاوت کابل‌ها بر اساس عایق، هادی، سطح مقطع، شکل و جنس صورت می‌گیرد. هادی‌ها از لحاظ تعداد رشته به کابل‌های چند رشته‌ای یا افشان و تک رشته یا مفتولی تقسیم‌بندی می‌شوند. بر این اساس، چند رشته بودن در برابر تک رشته بودن، به تفاوت کابل مفتولی و افشان بر می‌‌گردد.
این کابل‌ها و سیم‌ها، کابل‌های انتقال فشار ضعیف به شمار می‌آیند. درمقابل این کابل ها، کابل فشار قوی را داریم که می‌توانید با مطالعه کابل فشار قوی چیست با این دسته‌بندی نیز بیشتر آشنا شوید. در این زمینه باید خاطر نشان نمود که از حرف m برای مشخص کردن کابل های چند رشته ای و از حرف اختصاری e برای هادی های تک رشته ای استفاده می شود. برای اطلاع بیشتر از جزئیات نشانه‌های ظاهری سیم و کابل می‌توانید به مقاله علائم اختصاری نوشته شده روی سیم و کابل مراجعه کنید. امروزه برای انتقال جریان، کابل‌های مختلفی در دسترس افراد قرار دارد. کابل مفتولی و افشان از جمله کابل‌های پرکاربرد در این زمینه محسوب می شوند. به طور کلی، از جمله تفاوت کابل مفتولی و افشان میتوان به مقاومت الکتریکی متفاوت این کابل‌ها اشاره کرد. همچنین نحوه کاربرد و نوع استفاده از دیگر موارد تفاوت کابل مفتولی و افشان به حساب می‌آیند. در ادامه جزئیات هر یک را به طور دقیق بررسی خواهیم کرد.

سیم و کابل افشان چیست؟

کابل افشان یا رشته ای شامل چندین رشته نازک از سیم‌های رسانا با اندازه کوچک است که به هم تابیده شده و سیم ضخیمی را تشکیل می‌دهد. سیم سنج کوچک معمولا از جنس مس است. سیم ضخیم تشکیل شده با عایق پی وی سی محصور شده است تا کابل سبک و انعطاف پذیر ساخته شود. کابل افشان مسی متشکل از چندین رشته سیم است که در هر هادی به دور یکدیگر پیچیده شده‌اند. کابل رشته‌ای بسیار انعطاف پذیرتر است و در نتیجه برای کاربردهایی که به انعطاف پذیری و تغییر شکل نیاز دارند مناسب است. کابل رشته‌ای در فواصل کمتری بهتر استفاده می‌شود. یکی از تفاوت سیم افشان و مفتول انعطاف پذیری است. تفاوت دیگر سیم افشان و مفتول، در مقاومت اهمی این دو سیم است. مقاومت اهمی مفتول بالاتر از افشان است. دیگر تفاوت سیم افشان و مفتول عملکردشان در برابر خوردگی است که مفتول مقاومت خوردگی بالاتری دارد. باید بگوییم که با بالا رفتن قیمت مس از آلومینیوم به عنوان هادی استفاده شد که نسبت به هادی‌های مسی معایبی دارند که به طور کامل در مقاله مقایسه کابل آلومینیومی و مسی به بررسی این موضوع پرداخته‌ایم.
عموما از کابل‌های افشان در موارد زیر استفاده می‌شود. به‌صورت کلی می‌توان گفت که در مکان‌هایی که احتمال آسیب‌های مکانیکی در آن وجود نداشته باشد، کابل افشان کاربرد دارد.

  • اتصال‌های وسایل برقی
  • ماشین‌آلات دو شاخه که کابل به حالت ثابت به آن‌ها متصل است.
  • کاربرد در کابل‌های ورودی و اتصال در وسایل برقی
  • تامین انرژی در محیط‌های متفاوت مثل محیط باز، قسمت های قرارگرفته در آب و قسمت درون ساختمان و …
  • کاربرد در کانال‌های مخصوص کابل‌کشی، نیروگاه‌ها
  • کاربرد در مصارف صنعتی
  • مراکز مصرف و توزیع

سیم و کابل افشان چیست؟سیم و کابل مفتول چیست؟

کابل جامد که به کابل کشی شبکه غیر رشته‌ای نیز معروف است، با سیم‌های هادی تک رشته‌ای عایق‌بندی شده جامد ساخته شده است. به طور کلی، هر یک از رشته‌های سیم جامد از مس یا فلزات رسانای مشابه دیگر ساخته شده است. این سیم‌های جامد که بصورت جداگانه پوشانده شده‌اند به هم متصل شده و در یک روکش بیرونی پی وی سی محصور شده و یک کابل نیمه سخت ایجاد می‌کنند. این نوع کابل‌ها از یک سیم مسی جامد در هر رسانا استفاده می‌کند و برای اتصالات زیرساختی دائمی بین دو مرکز سیم کشی یا بین یک مرکز سیم کشی و یک جعبه دیواری استفاده می‌شود. کابل مفتول مسی برای کابل کشی ساختاری افقی و عمودی طراحی شده است و پس از نصب نباید خم شود. سیم‌های مفتولی با توجه به ولتاژ نامی به دو دسته تقسیم می‌شوند:

  • سیم و کابل‌های مفتولی دارای ولتاژ نامی ۵۰۰-۳۰۰ ولت
  • سیم و کابل‌های های مفتولی با ولتاژ نامی ۷۵۰-۴۵۰ ولت

مطلب پیشنهادی: سیم نیمه افشان چیست و چه کاربردی دارد؟

مقایسه کابل مفتول و افشان

در این مقاله کابل مفتول و افشان و ویژگی‌های هر یک را معرفی کردیم. این کابل‌ها هر دو وظیفه انتقال انرژی الکتریکی و جریان برق از یک محل به محل دیگر را برعهده دارند. اما تفاوت این دو نوع کابل در چیست؟ در این قسمت قصد داریم به مقایسه آن‌ها بپردازیم. همانطور که کابل از به هم پیوستن چند سیم در کنار هم تشکیل شده است پس موارد ذکر شده هم برای سیم مفتول و هم سیم افشان مطرح است و فقط مربوط به کابل برق افشان و مفتول نیست و شامل سیم هم می‌باشد. در همین رابطه می‌توانید با تفاوت های سیم و کابل بیشتر آشنا شوید.

  • انعطاف پذیری

شاید مهم‌ترین تفاوت میان کابل افشان و کابل مفتولی انعطاف پذیری آن‌ها است. هادی کابل افشان مس کلاس ۵ است در حالی که هادی کابل مفتول مس کلاس ۲ است. مس کلاس ۵ بسیار نرم‌تر از مس کلاس ۲ است. علاوه بر آن ضخامت هادی کابل مفتول بسیار بیشتر از کابل افشان است. با توجه به این دلایل کابل افشان انعطاف پذیرتر از کابل مفتول است.

  • مقاومت اهمی

مقاومت اهمی رسانا با مقطع آن رابطه معکوس دارد. یعنی هر چه مقدار سطح مقطع هادی بزرگ‌تر باشد، مقاومت اهمی آن کم‌تر است. بنابراین کابل برق مفتولی مقاومت اهمی کم‌تری نسبت به کابل افشان دارد. توجه داشته باشید که مقاومت اهمی هر چه کم‌تر باشد سیم یا کابل جریان برق را با کیفیت بهتری منتقل می‌کنند و افت ولتاژ کم‌تری ایجاد می‌شود.

  • میزان استحکام

سیم یا کابل برق مفتولی بیشتر در زیر زمین و درون دیوار کابل کشی می‌شود و بنابراین باید استحکام آن بیشتر باشد. پس از دیگر تفاوت‌های سیم افشان و مفتولی می‌توان گفت که استحکام و استقامت کابل مفتولی از کابل افشان بیشتر است.

  • کاربرد

با توجه به مواردی که در این مقاله ذکر شد، کابل‌های افشان و مفتولی نیز در قسمت کاربرد با یکدیگر تفاوت دارند و به عنوان مثال کابل افشان به علت انعطاف پذیری بیشتر، می‌تواند عملکرد بهتری برای ماشین آلات و تابلوهای فرمان داشته باشد ولی با توجه به مقاومت کمتر کابل مفتولی، استفاده از این نوع کابل در سطح مقطع‌های بزرگتر، ارجحیت دارد. همچنین باید بگوییم استفاده از کابل های مفتولی به علت رشته های کمتر و یک رشته ای بودن هادی آن، احتمال اتصالی را بیشتر کاهش می دهد.

  • قیمت

یکی دیگر از موارد تفاوت این دو کابل قیمت آن‌هاست.در بحث هزینه‌ها و موضوع مالی، باید گفت که کابل‌های مفتولی بهترین گزینه هستند. شما می‌توانید برای اطلاع از لیست قیمت بروز سیم و کابل با مشاوران ما در تماس باشید.

مقایسه کابل مفتول و افشانکابل مفتول یا کابل افشان برای خرید مناسب است؟

شاید این سوال در ذهن شما ایجاد شده باشید که با توجه به تفاوت‌هایی سیم و کابل مفتول و افشان دارند و به آن اشاره کردیم، کدام کابل برای خرید بهتر است. در پاسخ باید گفت تفاوت‌های این دو کابل سبب شده تا کاربرد آن‌ها نیز متفاوت باشد و هر یک از آن‌ها هدف انتقال جریان الکتریکی را بر عهده دارند. کابل مفتولی برای کابل‌کشی طویل و طولانی، دفن در زمین یا دیوار، مکان‌هایی که کابل در معرض لرزش، فشار و نیروی خارجی است و مسیرهای با پیچ و خم کمتر مناسب است و در سوی دیگر کابل افشان برای کابل‌کشی مسیرهای مارپیچ،

، تابلو کنترل، سیم کشی ساختمان و ماشین آلات صنعتی مناسب تر خواهد بود.

جمع بندی

در این مقاله به بررسی و معرفی ویژگی‌ها، مشخصات و تفاوت کابل افشان و مفتول پرداختیم و تفاوت کابل افشان و مفتول را بیان کردیم و متوجه این موضوع شدیم که هر یک از این کابل‌ها در محیط‌ها و کاربردهای مختلف استفاده می‌شوند. برای آن‌که خرید درست و متناسب با نیازهای خود داشته باشید، به شما پیشنهاد می‌کنیم با مشاوران ما در شکوه صنعت در ارتباط باشید. همچنین شما می‌توانید نظرات و سوالات خود را از طریق کامنت با ما در میان بگذارید.

۴.۲/۵ - (۱۸ امتیاز)