شاید شما نیز می‌خواهید بهترین برند سیم و کابل برق در ایران را بشناسید. امروزه زندگی بدون جریان برق امری ناممکن است و زندگی انسان‌ها و صنایع مختلف به طور گسترده‌ای به جریان برق بستگی دارد. در حقیقت نیروی محرکه منازل، کارگاه‌ها و بسیاری از صنایع، جریان الکتریسیته‌ بوده و هست. وجود کابل و سیم، مانند رگ‌های حیات‌بخش، رشد و پیشرفت را در عرصه‌های مختلف رقم می‌زند و عنصری جداناپذیر از زندگی روزمره و صنایع ما است.

در این مدت شرکت‌ها و کارخانجات زیادی، در زمینه تولید و عرضه خدمات مرتبط با نیروی الکتریسیته تاسیس شده‌اند و برندهای گوناگون سیم و کابل، شروع به تولید محصولاتی با سطوح کیفی متنوع کرده‌اند. با توجه به وجود رقابت تنگانگ در میان برندهای مختلف، طبیعی است که انتخاب و خرید سیم و کابل کار سختی باشد. همچنین استفاده از سیم و کابلی که مطابق با استانداردهای روز دنیا و بر اساس اصول موجود، تولید و نصب شده باشد اهمیت فراوانی داشته و برای جلوگیری از بروز حوادث مالی و جانی بهتر است با استفاده از راهنمای خرید سیم و کابل ما برای خرید سیم و کابل اقدام کنید. با توجه به اهمیت موضوع، در این مطلب قصد داریم ۱۲ مورد از بهترین برندهای سیم و کابل در ایران را به شما معرفی کرده و با محصولات آن‌ها آشنا می شویم.

برای گوش کردن به پادکست صوتی این مطلب از فایل زیر استفاده نمایید.

اهمیت شناخت بهترین برند های سیم و کابل

لحظه‌ای بدن خود را تصور کنید که اگر رگ‌های شما خون را به نقاط مختلف آن انتقال ندهند، حیات شما با خطر و نابودی مواجه می‌شود. برق نیز همانند خون نیروی حیاتی صنایع است که در رگ‌های یک کارخانه جریان می‌یابد. سیم‌ها و کابل‌ها همان رگ‌های زندگی‌بخش کارخانه‌ها هستند که نیروی حیاتی صنایع در دل آن‌ها جریان دارد. بنابراین اگر بگوییم که بدون سیم و کابل برق توسعه و پیشرفت صنایع رو به نابودی خواهد رفت، سخن بی‌راهی نگفته‌ایم!
کوچکترین خطا در ساخت سیم و کابل برق می‌تواند به خسارت‌های بزرگی منجر شود. طبق آمار‌های منتشر شده، نیمی از آتش‌سوزی‌ها از انتقال غیراصولی برق و الکتریسیته منتج شده‌اند و به همین دلیل است که باید سیم و کابلی انتخاب کنیم که در آن تمام استاندارد‌های تولید رعایت شده باشند و در تولید آن‌ها از مواد باکیفیتی استفاده شده باشد.

با وجود مواردی که گفته‌ شد، نوع سیم و کابل برقی که برای خانه‌ها، ادارات، بخش‌های خدماتی و مهم‌تر از همه کارخانه‌ها و صنایع خریداری می‌کنیم اهمیت بسیار بالایی دارد و با توجه به اینکه امروزه برندهای مختلفی در این زمینه مطرح هستند، لازم است پیش از هر تصمیمی با این برندها آشنا شویم.

عوامل موثر بر انتخاب سیم و کابل برق

پیش از آنکه برندهای مختلف سیم و کابل را برای انتخاب بررسی کنیم، بهتر است با معیار‌های سنجش کیفیت سیم و کابل آشنا شویم و با در نظر گرفتن این عوامل، به داشتن یا عدم داشتن کیفیت محصولات متنوع موجود در بازار که با برندهای مختلف عرضه می‌شوند، پی ببریم. این شاخصه‌ها عبارت اند از:

نوع رسانای به کار رفته در ساخت سیم و کابل برق:

در مورد نوع رسانای به کار رفته در سیم و کابل برق این تصور نادرست وجود دارد که در هر صورت و در هر شرایطی رسانای مس انتخاب بهتری نسبت به آلومینیوم است. این امر درست است که مس رساناترین فلزی است که در کابل‌ها می‌توان از آن استفاده کرد، اما وقتی صحبت از انتخاب مناسب‌ترین کابل برق می‌شود عوامل بسیار مهم دیگری هستند که باید مورد توجه قرار گیرند که یکی از این موارد اندازه کابل و عایق مورد استفاده در آن است. به این صورت که در مسافت‌های طولانی که از ولتاژ‌های بسیار بالا هم استفاده می‌شود، بهتر است کابل با رسانای آلومینیومی استفاده شود که البته از کابل‌ مفتول مسی نیز به صرفه‌تر خواهد بود.

جنس عایق به کار رفته در کابل‌ها:

در صنایع مختلف، کابل‌ها ممکن است در زیر زمین و یا روی تجهیزات فلزی نصب شوند و به همین خاطر  برای حفظ ایمنی محیط کار لازم است که هیچگونه اتصال الکتریکی بین هادی و زمین برقرار نشود. عایق کابل‌ها بسته به نوع کاربرد و ولتاژ عبوری از هادی می‌تواند از جنس کاغذ‌های آغشته به روغن‌های مخصوص، مواد پلاستیکی، مواد PVC و… باشد.

شرایط نصب کابل برق:

همانطور که گفته شد، بهترین سیم برق موجود در بازار با توجه به حیطه کاری مورد نظر در شرایط و محیط‌های مختلفی می‌تواند نصب شود. نصب در هوا، دفن در زمین و در مجرا از جمله محیط‌های مختلفی است که کابل برق می‌تواند در آن قرار بگیرد. باید توجه داشت که هر یک از این شرایط بر جریان‌دهی و ظرفیت جریان نامی کابل برق موثر است. دما نیز از عواملی به شمار می‌آید که تاثیر مهمی در تعیین ظرفیت نامی کابل برق دارد و برای بررسی آن باید دمای محیط، دمای محل نصب و نیز دمای مجاز برای عایق کابل برق و ساختار آن در نظر گرفته شود. از آن جایی که دما در نقاط مختلف در طول زمان تغییرات زیادی دارد باید توجه داشت که بیشینه و کمینه دما برای آن ناحیه پیش‌بینی شود تا از آسیب‌ها و خسارات احتمالی جلوگیری گردد.

ساختار کابل:

با توجه به آنکه لایه‌های کابل‌ها چگونگی انتقال حرارت از عادی به سطح بیرونی را مشخص می‌کنند و در تعیین جریان مجاز اهمیت زیادی دارند، باید ساختار، نوع طراحی و لایه‌های مختلف به کار رفته در آن دقیقا مشخص شوند.

ضخامت، طول سیم و کابل برق:

با توجه به میزان جریانی مورد نیاز در محیط کار، ضخامت و سطح مقطع سیم و کابل مختلف است. دلیل این امر آن است که میزان جریان‌های بالاتر به معنای عبور و مرور الکترون‌های بیشتر است و نیاز به سطح مقطع بالاتری در کابل است و کابل‌های با ضخامت و قطر بالاتر جریان بیشتری را عبور می‌دهند مناسب هستند. مقاومت این کابل‌ها در برابر عبور جریان کمتر است. همانطور که شاید بدانید، مقاومت در سیم و کابل برق مولفه مهمی در امنیت محیط کار است. زیرا هرچه میزان مقاومت الکتریکی کمتر باشد، افزایش دمای کابل کمتر بوده و احتمال آتش‌سوزی و سوختگی کاهش می‌یابد. از طرفی هر چه ضخامت و طول کابل بیشتر باشد، در بیشتر شدن قیمت آن تاثیرگذار خواهد بود.

اثرات کابل‌های مجاور:

در صورتی که نصب سیم و کابل برق در محیط مورد استفاده، با کابل و یا لوله‌های دیگری همجوار باشد، ضرایب مناسبی برای کاهش جریان مجاز کابل باید در نظر گرفته شود.

قیمت سیم و کابل:

از پارامتر‌های مهم دیگر در هنگام خرید از بهترین برند سیم و کابل، قیمت آن است. البته توجه داشته باشید که در این خرید شما باید توجه اصلی خود را روی کیفیت متریال مد نظر خود بگذارید و در مرحله اول نگران قیمت سیم و کابل نباشید. هرچند خوب است بدانید این قیمت به طول، جنس عایق و برند سیم و کابل بستگی دارد. فلزات رسانا همچون آلومینیوم و مس مواد اولیه مورد نیاز برای تولید سیم و کابل هستند که عوامل مختلفی در نوسانات قیمتی آن‌ها نقش دارند. برای مثال بالا رفتن قیمت داخلی یا جهانی فلزات رسانا به صورت مستقیم بر قیمت سیم و کابل برق تاثیر دارد.

     

    قیمت سیم و کابل

    قیمت سیم و کابل

    معرفی بهترین برند های سیم و کابل برق در ایران

    با وجود برندهای مختلف طبیعی است که رقابت تنگاتنگی بر سر کیفیت و قیمت سیم‌ و کابل باشد. در این میان نام چند برند است که در میدان رقابت به گوش می‌رسد. این برندها تا حدودی موفق بوده‌اند تا انتظارات خریداران و مصرف‌کنندگان را هدف قرار داده‌اند و آن‌ها را برآورده سازند. در ادامه لیستی از بهترین برندهای سیم و کابل را مورد بررسی قرار داده‎ایم.

    سیم و کابل آمل

    این شرکت از سال ۱۳۷۵ فعالیت خود را در زمینه تولید سیم و کابل آغاز کرده است و اولین خط تولیدی آن در سال ۱۳۷۸ راه‌اندازی شده است. مجموعه کارخانجات سیم و کابل آمل از همان ابتدای فعالیت خود، موفق به دریافت تمامی گواهینامه‌های ارائه شده توسط اداره استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران و استانداردهای منطبق و اروپا شده است. این شرکت، با تولید بهترین مارک سیم برق ایرانی و محصولات دیگر با تنوع بالا، موفق به کسب رتبه اول تنوع محصولات در کل کشور شده است و  امروزه از آن به عنوان بهترین برند سیم و کابل در کشور یاد می‌کنند.

    قیمت سیم و کابل آمل

    قیمت سیم و کابل آمل

    سیم و کابل سیمکو

    برند سیمکو از دیگر برندهای مطرح سیم و کابل در ایران است. بدون شک، سیم و کابل سیمکو یکی از ۱۰ مورد اول لیست بهترین برند سیم و کابل است. این مجموعه محصولات کم نظیری را به مشتریان خود ارائه می‌دهد. شرکت سیمکو تجربه‌ای دو ساله در خدمت‌رسانی به مشتریان داشته و با رعایت استانداردهای مطابق با اروپا و ایزو، محصولات متنوع و باکیفیتی را به مشتریان خود ارائه می‌دهد و در این مسیر موفق به جلب رضایت مشتریان شده است.

    سیم و برق همدان

    این شرکت در دهه ۶۰ و در زمانی آغاز به کار کرده است که نیاز به تجهیزات الکتریکی بیش از پیش وجود داشته است و به همین خاطر شرکت تولید سیم و برق همدان با سرعت بالایی اقدام به تولید سطح بالایی از تجهیزات الکتریکی کرد.

    آن چه که این برند را از سایر برندهای معروف سیم و کابل برق متمایز می‌کند، پتانسیل رقابت آن با سایر برندهای خارجی است؛ به گونه‌ای که بسیاری از محصولات این شرکت با توجه به سطح کیفی بالای آن نشان‌های استاندارد ملی و بین‌المللی را دریافت کرده‌اند و به همین دلیل است که محصولات سیم و برق همدان یکی از رقیبان اصلی برندهای خارجی در ایران به حساب بیاید.

    سیم و کابل مغان

    سیم و کابل مغان نیز بدون شک یکی از ده مورد اول لیست بهترین برند سیم و کابل است. این کارخانه که در شهرک صنعتی شاهرود واقع شده است، قدمتی ۳۰ ساله دارد و همواره از آن به عنوان یکی از پیشگامان صنعت کابل و سیم در کشور یاد می‌شود. عمده‌ترین تولیدات این کارخانه، تاسیسات برق ساختمانی است. اگر بخواهیم به مهم‌ترین ویژگی‌ این برند مطرح در کشور اشاره کنیم، طراحی روکش‌های عایق تخصصی، بهترین و مهم‌ترین ویژگی آن است.

    سیم و کابل مغان

    سیم و کابل مغان

    سیم و کابل کرمان

    اگر به دنبال بهترین برند سیم و کابل هستید، بهتر است بدانید، شرکت سیم و کابل کرمان، از شناخته‌شده‌ترین برندهای ایران بوده و در زمینه تولید انواع کابل برق صاحب‌نام است. شهرت و اعتبار محصولات برند سیم و کابل کرمان به اندازه‌ای است که اگر در مورد بهترین برند سیم و کابل با اهل فن صحبت کنید، بدون شک نام این برند را بر زبان آورده و ویژگی‌های مثبت فراوانی برای آن می‌شمارند.

    این برند، با کمک ملزومات ساخته شده خود، بهترین سطح دریافت فرکانس بر روی آنتن را دارد و عملاً تمامی محدوده‌های فرکانسی موجود را تحت پوشش قرار می‌دهد. سیم و کابل کرمان به جهت ویژگی‌ها و خدمات مثبتی که به سازمان‌های دولتی و خصوصی ارائه داده است، به همکاری تنگاتنگی با آن‌ها دست یافته و تجربه‌های مثبت زیادی را در این مسیر کسب نموده است. بدون شک، تجربه و تسلط بالا بر نیازهای مشتریان، موجب بالا رفتن کیفیت محصولات هر شرکتی می‌شود.

    سیم و کابل یزد

    این شرکت به منظور برآورده کردن نیازهای کشور از طریق اقدامات انجام یافته توسط بخش خصوصی شروع به کار کرده است.  عمده‌ترین تولیدات برند سیم و کابل یزد، کابل افشان جهت برق فشار ضعیف است. این شرکت با توجه به تولید محصولات باکیفیت از همان ابتدای کار، موفق به رضایت خاطر مشتریان خود شده است.

     سیم و کابل البرز

    این شرکت حضور فعالی در عرصه‌های داخلی و خارجی داشته است و به این واسطه و با کمک نیروی انسانی باتجربه و البته نظارت کیفی مناسب بر محصولات تولید شده، شاهد ارتقاء دانش فنی و به روز نیروهای این شرکت بوده‌ایم. شرکت سیم و کابل البرز، اقدام به تجهیز آزمایشگاه کنترل کیفیت خود با دانش روز دنیا نموده و گواهینامه‌های اعتباری ایزو در چند لیسانس را دریافت کرده است که موجب بالا رفتن سطح کیفیت تولیدات این شرکت شده است.

    بهترین برند سیم و کابل

    بهترین برند سیم و کابل

    رسانا کابل

    شرکت رسانا کابل  از سال ۱۳۷۲ فعالیت خود را با همکاری گروهی از نخبگان و متخصصان کشور در زمینه این کابل آغاز کرده است. این شرکت، با تکیه بر توان علمی بالا و نیروی متعهد در سال ۱۳۹۱ به سرعت رشد بالایی رسید. این برند خوشنام با استفاده از تجهیزات مدرن و به روز خود، امروزه در لیست بهترین برند سیم و کابل قرار گرفته است.

    سیم و کابل نور زنجان

    سیم و کابل نور زنجان یکی دیگر از برند های معتبر سیم و کابل برق در ایران است که با استفاده از فناوری و  تجهیزات روز جهانی توانسته است در دسته تولیدکنندگان مطرح سیم و کابل در کشورمان قرار ‌گیرد. این شرکت  برای ارتقاء کیفیت تولیدات خود اقدام به تولید سیم دورنگ با عایق مرکزی سفید رنگ به منظور افزایش مقاومت عایقی و طول عمر مفید، و عایق پوششی رنگی جهت مشخص شدن رنگ آن کرده است. این سیم‌ها از نظر کیفیت در مرتبه بالاتری نسبت به سیم های تک رنگ قرار دارند.

     سیم و کابل ابهر

    اگر به دنبال اولین تولیدکننده کابل‌های فشار قوی در ایران هستید، بهتر است بدانید شرکت کابل‌سازی ابهر اولین شرکتی است که این کابل‌ها را در ایران تولید کرده است. البته در زمینه تولید سیم و کابل در ایران، برندهای خوشنام و معتبر دیگری نیز وجود دارند، اما این برند پس از گذشت سال‌های طولانی همچنان نام و شهرت خود را حفظ کرده است.

     سیم و کابل افلاک

    سیم و کابل افلاک یکی از معتبرترین تولیدکننده‌های سیم و کابل در ایران محسوب می‌شود؛ به طوری که برخی از افراد از آن به عنوان بهترین برند سیم و کابل یاد می‌کنند. این شرکت با تکیه بر برنامه‌ریزی مشخص و تلاش مداوم و توجه به کیفیت محصولات خود، به یکی از بهترین واحدهای تولیدی سیم و کابل اصفهان تبدیل شده است و محصولات خود را به کشورهایی از جمله روسیه، عراق، قطر، عمان و … صادر می‌کند.

    صنعتی الکتریک خراسان (افشارنژاد)

    این شرکت فعالیت خود را از سال ۱۳۴۵ در مشهد خود را آغاز کرده است. شرکت صنعتی الکتریک خراسان (افشارنژاد) با راه‌اندازی خط تولید ایتالیایی و استفاده از سیم‌های تابیده ژاپنی، در زمینه تولید سیم و کابل برق با کیفیت بالا در داخل کشور، گام‌های محکم  و ارزشمندی برداشته است. تمامی محصولات تولید شده توسط این شرکت، دارای استانداردهای ایرانی و جهانی هستند و همین موضوع الکتریک خراسان را به بهترین برند سیم و کابل تبدیل کرده است.

    کابل باختر، بهترین مارک سیم برق

    یکی از برندهای معروف سیم و کابل ایرانی، مارک باختر است. از آن جایی که این برند از تخصصی‌ترین برندهای تولید کننده کابل و برق به شمار می‌آید، طبیعتا باعث شده است قیمت آن نیز نسبت به سایر برندها بالاتر باشد. قیمت بالای محصولات این برند تنها به دلیل دانش تخصصی آن نیست. در روند تولید کابل و سیم در این کارخانه به بازیافت این تجهیزات به صورت طبیعی در چرخ طبیعت بسیار اهمیت داده می‌شود.

    کابل‌هایی که شرکت کابل باختر تولید می‌کند در صنایع و مراکز حساس کاربرد زیادی دارند و به همین خاطر طبیعی است که برای محصولات شرکت کابل باختر تقاضای زیادی وجود داشته باشد.

    خرید سیم و کابل متناسب با نیاز و نوع کاربری آن

    بهترین روش برای انتخاب سیم و کابل در نظر گرفتن شرایط کاری و تطبیق آن و تطبیق آن با مشخصه‌های سیم و کابل و سپس انتخاب برندی مطمئن برای خرید است. به شما پیشنهاد می‌دهیم که برای خرید هر کدام از محصولات با کاربری‌ها و محیط مختلف به سراغ برندهای زیر بروید:

    • سیم و کابل فشار ضعیف: سیم و کابل همدان، کابل مغان، شرکت صنعتی افشارنژاد خراسان و نور زنجان.
    • سیم و کابل فشار متوسط و قوی: سیم و کابل کرمان، سیم و کابل ابهر، سیم و کابل یزد، سیم و کابل البرز الکتریک و سیمکو

    شما می‌توانید برای خرید تجهیزات برق ساختمانی به سایت شکوه صنعت مراجعه کنید.

     

    انتخاب بهترین برند سیم و کابل در ایران با بهترین قیمت

    در این مقاله به معرفی بهترین برند سیم و کابل ایرانی پرداختیم. همچنین شاخصه‌هایی را ذکر کردیم که در انتخاب بهتر به شما کمک خواهند کرد.

    توجه داشته باشید که تمامی برندهایی که در این مقاله معرفی شده‌اند، از بهترین برندهای سیم و کابل در کشور ایران هستند و همانطور که اشاره کردیم، انتخاب برند به قیمت مد نظر شما،کاربری آن، کیفیت و تکنولوژی ساخت سیم و کابل مربوطه است. با وجود توضیحاتی که در این زمینه مطرح شد، به راحتی قادر خواهید بود برند مورد نظرتان را از میان برندهای مختلف بازار انتخاب و تهیه نمایید.

    شما می‌توانید با مشاوران و متخصصان ما در گروه شرکت شکوه صنعت در تماس باشید و متناسب با نیاز خود بهترین سیم و کابل را برای خرید انتخاب کنید. همچنین می‌توانید نظرات خود را با ما در میان بگذارید و از این طریق با ما در ارتباط باشید.

    سوالات متداول:

    بهترین برند سیم و کابل ایرانی چیست؟

    سیم و کابل آمل، ابهر، همدان و الکتریکی خراسان از بهترین برندهای سیم و کابل ایرانی هستند.

    در هنگام خرید از بهترین برند سیم و کابل ایرانی به چه مواردی دقت کنیم؟

    حتی اگر به سراغ خرید از پرفروش ترین برند سیم و کابل می‌روید، باید به ظاهر بسته بندی، شکل هادی کابل و نشان استاندارد آن دقت کنید.

    ۴.۴/۵ - (۱۷ امتیاز)