در صنعت برق و الکتریسته ابزار بسیار متنوعی به کار می‌روند که هرکسی که بخواهد کار برق صنعتی و ساختمانی انجام بدهد باید درباره آنها بداند. یکی از این ابزارهای پرکاربرد کابل شیلددار است. در ادامه این نوشته از شکوه صنعت توضیح خواهیم داد که کابل شیلددار چیست و چه کاربردهایی دارد. این مقاله را از دست ندهید.

ساختار و کاربرد انواع کابل شیلددار چگونه است؟

کابل شیلددار نوعی کابل الکتریکی است که در آن رسانا و لایه عایق اطراف آن در یک یا چند سپر رسانا محصور شده‌اند. این سپرها معمولاً از فویل فلزی یا سیم بافته شده ساخته می‌شوند. یک سپر محافظ معمولاً یک‌لایه بیرونی را تشکیل می‌دهد. این کار برای به‌حداقل‌رساندن تداخل الکترومغناطیسی (EMI) منتشر شده و دریافت شده توسط کابل انجام می‌شود.

ساختار و کاربرد انواع کابل شیلددارتداخل الکترومغناطیسی چیست؟

کابل‌های برق می‌توانند منبع اصلی تداخل الکترومغناطیسی (EMI) در یک محیط باشند. این کابل‌ها می‌توانند به‌عنوان آنتن در انتقال تداخل، یا به‌عنوان گیرنده در به‌دست‌آوردن و هدایت تداخل به دستگاه‌های دیگر عمل کنند. سطح EMI نتیجه قدرت موردنیاز هر تجهیزات الکتریکی در حال کار است. یک طبقه کارخانه معمولاً دارای سطح EMI تداخل الکترومغناطیسی محیطی بالاتر از سطح یک دفتر یا محل سکونت است. در نتیجه درجه محافظ لازم برای کاهش تداخل براین‌اساس متفاوت خواهد بود.
در بررسی انواع کابل‌ کنترل، تداخل الکترومغناطیسی برای اولین‌بار به‌عنوان تداخل فرکانس رادیویی (RFI) تشخیص داده شد. این اثر معمولاً به‌عنوان نویز شناخته می‌شود. کابل کواکسیال یک نسخه آشنا از کابل شیلددار است که اغلب در انتقال فرکانس رادیویی، توزیع تلویزیون کابلی و شبکه‌های کامپیوتری استفاده می‌شود. سیستم‌های امنیتی در مناطقی که دارای EMI بالا هستند از کابل شیلددار برای جلوگیری از هشدار کاذب استفاده می‌کنند.

کابل شیلددار چگونه EMI محیط را کاهش می‌دهد؟

شیلد (محافظ) می‌تواند EMI را از دو طریق کاهش دهد. اول اینکه تداخل را منعکس کند و دوم، تداخل را به زمین هدایت کند. تداخل الکترومغناطیسی یا خنثی می‌شود یا به‌قدری توان آن کاهش می‌یابد که تأثیر قابل‌توجهی روی رسانا ندارد. کابل‌های شیلددار از مفهوم شیلد الکترومغناطیسی برای جداکردن سیم‌ها از محیط‌های بیرونی استفاده می‌کنند.
درجه شیلد در کابل شیلددار به عوامل مختلفی بستگی دارد که شامل EMI محیط، قطر لازم و همچنین وزن و انعطاف‌پذیری کابل هستند. یک کابل بدون شیلد ممکن است برای استفاده در یک محیط صنعتی قابل‌قبول باشد، به‌شرط اینکه بتوان محیط نزدیک آن را به‌شدت کنترل کرد.
بازتاب سیگنال‌های ناخواسته را می‌توان به یک آینه تشبیه کرد. سطح شیلد عنصر عملیاتی است و در حقیقت رسانایی این سطح – پوسته – است که مهم‌ترین نقش را در کاربردهای فرکانس بالا ایفا می‌کند. این موضوع یکی از دلایل عالی برای آبکاری نقره روی سیم‌های محافظ مورداستفاده در کابل‌های شیلددار با کارایی بالا است. درحالی‌که مس به‌اندازه فولاد در جذب فرکانس‌های زیر ۱ گیگاهرتز مؤثر نیست، در مجموع اگر جذب و انعکاس هر دو در نظر گرفته شود، محافظ مؤثرتری است.

مطلب مرتبط: کاربرد کابل های نسوز

انواع کابل شیلددار کدام‌اند؟

دو نوع شیلد که بیشتر مورداستفاده قرار می‌گیرند، فویل فلزی و سیم بافته شده هستند. شیلد فویلی از یک‌لایه نازک آلومینیوم یا مس تشکیل شده است که توسط یک آستر پلی‌استر برای استحکام استفاده می‌شود. باوجوداینکه فویل نسبتاً شکننده است، این تکنیک پوششی عالی برای رساناها فراهم می‌کند. اتصال کانکتور و زمین ممکن است دشوار باشد. سیم تخلیه که یک سیم بدون عایق است، گاهی اوقات برای خاتمه‌دادن و به زمین متصل‌کردن یک شیلد فویلی استفاده می‌شود.
شیلد بافته شبکه‌ای است که از کابل مسی بافته شده است. این پوشش به‌اندازه فویل مؤثر نیست. رسانایی مس و بخش عمده شبکه سیم با هم کار می‌کنند تا این نوع شیلد یک انتخاب مؤثر باشد. همچنین اتصال یک کانکتور و پایان‌دادن آن به زمین بسیار ساده‌تر است. این نوع کابل شیلددارگران‌تر از نوع فویلی است و احتمال مشکلات اندازه، وزن و انعطاف‌پذیری را افزایش می‌دهد.
در مناطق با EMI بسیار بالا، از رویکرد محافظ دوگانه استفاده می‌شود. کابل شیلددار دارای یک محافظ داخلی فویل و یک‌لایه بیرونی از مس بافته شده است. این روش از پوشش بیشتر فویل و رسانایی برتر نوار مسی بهره می‌برد.

انواع کابل شیلددارکابل شیلد دار با شیلد جامد

شیلد جامد شامل یک لوله فلزی، سفت یا نیمه صلب – معمولاً مسی یا آلومینیومی – است که دی‌الکتریک و هادی مرکزی را احاطه کرده است. کابل‌های کواکسیال نیمه سفت‌وسخت این طرح را می‌توان با دست تشکیل داد، اگرچه ابزارهای خمش لوله به‌ویژه برای لوله‌های صاف توصیه می‌شود. (کابل‌های بزرگ‌تر ممکن است دارای یک لوله راه‌راه مانند باشند.) پوشش آن ۱۰۰٪ و مقاومت پایین است.
کاربردهای رایج انواع شیلد جامد شامل پرش‌های کواکسی کوتاه و ثابت در داخل ابزار یا تغذیه آنتن‌های زمینی است. شیلدهای جامد معمولاً لحیم‌کاری یا گیره‌دار می‌شوند. لحیم‌کاری شیلدهای جامد آلومینیومی غیرعملی است. میزان پوشش شیلد به طراحی و سطح کیفیت بستگی دارد – و از ضعیف به عالی‌ رتبه بندی می‌شود.
در همه موارد، بهتر است شیلد کابل شیلددار به طور یکپارچه سالم باشد (بدون رشته‌های شکسته یا فویل پوسته‌پوسته) و برای حداکثر تماس با کانکتور آماده شده باشد. به دستورالعمل سازنده کانکتور باید توجه جدی شود.

خلاصه کلام

در این نوشته به طور خلاصه توضیح داده شد که کابل شیلددار چیست و چه انواع و کاربردهایی دارد؟ اگر باتوجه‌به این مطالب انتخاب شما و آنچه نیاز دارید این محصول است، می‌توانید خرید کابل شیلددار باکیفیت و ارزان را از شکوه صنعت امتحان کنید. همچنین می‌توانید از سایت شکوه صنعت خرید انواع تجهیزات برق صنعتی را انجام دهید.

۴.۷/۵ - (۱۳ امتیاز)