تابلوهای برق‌ یکی از تجهیزاتی هستند که با هدف توزیع و انتقال انرژی الکتریکی و همچنین محافظت از تجهیزات برقی و ایجاد محیطی ایمن برای افراد مورد استفاده قرار می‌گیرند. تابلوهای برق با استفاده از استانداردهای بین المللی و داخلی طراحی و ساخته می‌شوند و اغلب در مسیر جریان اصلی برق ورودی ساختمان کار گذاشته می‌شوند. در این مقاله قصد داریم به این سوال بپردازیم که تابلو برق کشویی چیست؟ و کاربردها و مزایای استفاده از آن را در بخش‌های مختلف مورد بررسی قرار خواهیم داد.

همانطور که می‌دانید تداوم تامین برق در مراکز مهم و صنایع گسترده یکی از مواردی است که همواره مورد توجه بوده است. در حقیقت ضرورت تامین برق ایمن، پایدار، باکیفیت و با قابلیت اطمینان بالا و همچنین کاهش زمان تعمیر و نگهداری موجب آن گردیده است که تابلوهای برق کشویی طراحی و تولید شده و مورد استفاده قرار گیرند. برای آنکه با این نوع پرکاربرد از تابلو برق بیشتر آشنا شوید تا پایان این مقاله با ما همراه باشید.

تابلو برق کشویی چیست؟

یکی از پر کاربرد ترین انواع تابلو برق موجود در بازار، تابلو برق کشویی است که در مقاله انواع تابلو برق و کاربرد آن‌ با آن آشنا شده‌ایم. تابلو برق کشویی از ترکیب تابلوهای برق ثابت و متحرک با سوئیچ و سایر اجزای الکتریکی اصلی تشکیل شده است که هر یک از این اجزا را در ادامه بررسی خواهیم کرد. نحوه ساخت تابلوهای کشویی در اساس شبیه ساخت تابلوی ثابت است و تنها تفاوتی که وجود دارد این است که به دلیل نیاز به تعویض کشوها، دقت در طراحی و ساخت بدنه بالاتر رفته و قطعات مربوط به ساختار سازه قابلیت تنظیم کافی دارند. در نتیجه سه اصل استحکام، افت مکانیکی بالا به همراه قابلیت تنظیم قطعات بدنه سبب آن می‌شود که تابلوهای کشویی مزیت بالایی نسبت به تابلوی ثابت داشته باشند و این امر در زمانی است که به تعداد بالایی از سلول نیاز است.

تابلو برق کشویی چه کاربردی دارد؟

همانطور که در قسمت قبل گفته شد، تابلو برق کشویی به علت مزایای زیادی که دارد یکی از کاربردی‌ترین تابلوهای برق است که مورد استفاده قرار می‌گیرد. تابلوهای برق در انواع کشویی با نیازهای گوناگون منبع تغذیه و توزیع سازگار است و می تواند به طور گسترده در نیروگاه ها، نیروگاه هسته ای، صنایع دریایی، نفت، معدن، گاز، پتروشیمی، پالایشگاه، پست های انتقال و فوق توزیع، فولاد، صنایع و کارخانجات عظیم و … به کار گرفته شوند. دلیل خرید تابلو برق های کشویی و استفاده گسترده از این نوع تابلو برق امکان تداوم تامین انرژی الکتریکی مجموعه در صورت خرابی بخشی از تابلو برق است.

تابلو برق کشویی چه کاربردی دارد؟تابلو برق کشویی از چه بخش‌ هایی تشکیل شده است؟

این نوع تابلو از دو بخش مجزا شامل کشوهای تجهیزات و سلول ترمینال تشکیل شده است. بر این اساس از لحاظ سطح دسترسی به دو بخش دسترسی از جلو و دسترسی از پشت تقسیم می‌شود. بخش جلویی شامل کشوی تجهیزات بوده و در بخش پشتی تابلو، سلول ترمینال قرار می‌گیرد. بنابراین در هنگام نصب تابلوها کابل‌ها به سمت سلول ترمینال هدایت می‌شوند.

در بخش تجهیزات در تابلو برق کشویی می‌توان به انواع کلید مینیاتوری اشاره کرد. علاوه بر اجزایی نظیر کلیدها، می‌توان به ترانس‌های ولتاژ و جریان و شینه‌ها که جریان الکتریکی را به ترانسفورماتورها انتقال می‌دهند و همچنین رله‌ها در این نوع تابلو برق بر روی صفحه‌ای نصب می‌شود که در صورت نیاز می‌توان آن را از سایر اجزای تابلو برق جدا کرد. ترانسفورماتور یکی دیگر از تجهیزات مهم مورد استفاده در تابلو برق کشویی است که وظیفه انتقال جریان الکتریکی از بخشی از مدار به بخش دیگر را بر عهده دارد و در مقاله آشنایی با ترانسفورماتور و عملکرد آن با این بخش مهم از تابلو برق آشنا شده‌ایم.

مطلب مرتبط: تابلو برق AIS 

انواع تابلو برق کشویی

تابلو برق کشویی مدل پیشرفته تابلوهای مدولار هستند به صورتی که هر مدول به صورت کشویی متحرک ساخته شده است. تابلو برق‌های کشویی هم به نوبه خود انواع مختلفی دارند که از جمله آن‌ها می‌توان به تابلوهای کنترل موتور، مرکز قدرت، ماژولار، دسترسی از پشت و دسترسی از جلو را نام برد. هر کدام از این تابلو برق‌ها ویژگی‌های منحصر به خود را دارند و برای کاربردها و شرایط مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرند.

  • تابلوهای کنترل موتور

در تابلو برق کنترل هر کشو یک فیدر محسوب می‌شود که در صورت بروز مشکل در هر یک از کشوها، امکان تعویض سریع کشو وجود دارد. ساختار داخلی در تابلو برق کنترل از یک کلید تغذیه ورودی اصلی، سلول‌های دارای کشوهای زیر شاخه، شینه کشی، سلول‌ها و ترمینال‌های خروجی تشکیل می‌شود. در تابلو برق کنترل موتور تمامی سلول‌ها توسط کوپلینگ به یکدیگر مرتبط می‌گردند. این تابلو برق شامل چندین کشو به صورت عمودی است و هر کشو دارای مدار قدرت و فرمان می‌باشد و صرفا جهت کنترل یک موتور استفاده می‌شود.

جهت تغذیه بخش قدرت مدار، در انتهای هر کشو یک کانکتور سه فاز ورودی در سمت چپ و یک کانکتور سه فاز خروجی در سمت راست وجود دارد. کنتاکتور یک دستگاه سوئیچینگ الکتریکی است. یکی از کاربردهای کنتاکتور آن است که این سوییچ برای خاموش و روشن کردن یک مدار الکتریکی استفاده می‌شود. هنگامی که هر کشو در طبقه مشخص مربوط به خود قرار داده می شود ارتباط بین ورودی و خروجی فیدر از طریق مدار داخل کشو انجام می شود. تابلو برق مرکز کنترل استفاده فراوانی در صنعت دارد.

  • تابلو های کشویی مرکز قدرت

این تابلوها برای تغذیه تابلوهای کنترل موتور استفاده می‌شوند و به نوعی یک تابلوی توزیع است و می‌تواند چند عدد تابلوی مرکز کنترل را تغذیه کند. در این تابلو ها کلیدها بیشتر از نوع هوایی هستند و در آن از پست اصلی استفاده می‌شوند.

  • تابلو برق ماژولار

تابلو برق ماژولار نوعی تابلو برق کشویی ایستاده است که هر فیدر به وسیله صفحه فلزی جدا و از پشت و جلو به سرکابل دسترسی دارد. در دسترسی از پشت، تابلو برق از پشت و در دسترسی از جلو تابلو برق به وسیله درب کناری درب اصلی تابلو قابل دسترسی است.

  • دسترسی از پشت

همانطور که از نام آن پیداست، در این حالت دسترسی به تابلو برق از پشت دستگاه است.

  • دسترسی از جلو

در این حالت معمولا در کنار درب اصلی تابلو درب کوچکی به نام درب کناری تعبیه شده و اتصالات کابل‌ها به فیدرها از طریق این درب انجام می‌شود. این نوع سلول‌ها را از لحاظ محل ورود سر کابل‌های ورودی و خروجی می‌توان به ورود از بالا و ورود از پایین تقسیم نمود.

مطلب مرتبط:  کاربرد تابل برق فشار قوی 

مزایای استفاده از تابلو برق های کشویی

اساسا از تابلو برق کشویی در صنایعی استفاده می‌شود که به دلیل هزینه‌های زیاد در پروژه‌ها می‌خواهند حداکثر استفاده را از فضا داشته باشند. در تابلو برق کشویی می‌توان تعداد فیدرهای زیاد با مدارات کنترلی حجیم را در یک سلول تعبیه کرد. یکی از دلایل استفاده از سلول‌های کشویی این است که در صورت بروز خطا و مشکل در هر یک از تجهیزات داخل کشو، بلافاصله سیگنال خطا و یا سیگنال خاموشی تعریف شده روی کشوها عمل می‌کند و اپراتور در سریع‌ترین زمان ممکن می‌تواند آن کشو یا مدار را از سلول خارج کرده و کشوی جایگزین را قرار دهد. در هنگام تعمیر و نگهداری فیدرها به سهولت می‌توان آن‌ها را از سلول‌های کشویی خارج کرد. باید توجه داشته باشید که با توجه به مزایا و امکانات کامل این نوع از تابلو برق، استاندارد بیشتری برای ساخت تابلو موردنیاز است. برخی از مهم‌ترین مزایای استفاده از تابلو برق کشویی عبارت است از:

  • استحکام و دوام بیشتر بدنه
  • قابلیت تنظیم آسان قطعات بدنه
  • عدم نیاز به قطع جریان اصلی در هنگام تعمیر قطعات
  • قابلیت تعویض آسان کشوها با کشوهای جایگزین یدکی از همان نوع و مشخصات

این مزایا موجب آن می‌شود که زمان بی برقی در یک واحد صنعتی به حداقل برسد، از این رو این دسته از تابلوها در محل‌هایی استفاده می‌شود که بی‌برق شدن فیدر منجر به زیان و خسارات بالا می‌گردد.

باتوجه به مزایای فراوان این نوع از تابلو برق ها اگر مایل به خرید و استعلام لیست قیمت تابلو برق کشویی هستید با مشاوران ما در شکوه صنعت در تماس باشید.

استفاده از تابلو برق کشویی چه مزایایی دارد؟

تابلو برق کشویی، یکی از مهم ترین تجهیزات در صنایع بزرگ

در این مقاله به بررسی تابلو برق کشویی پرداختیم و با کاربردها و مزایای آن، بخش‌های سازنده و نحوه عملکرد این نوع از تابلو برق و انواع آن آشنا شدیم. همانطور که گفته شد، تابلو برق‌های کشویی به منظور توزیع، کنترل، انتقال قدرت برق در صنایع گسترده، کارخانجات، نیروگاه‌ها و پست‌های برق و همچنین در هتل‌ها، شرکت‌های معدنی و یا ساختمان‌های بلند استفاده می‌شوند. به طور کلی در مکان‌هایی که فضای کافی برای نصب تابلو برق وجود ندارد بهترین انتخاب برای شما تابلو برق کشویی خواهد بود.

همچنین می‌توان بدون قطعی برق، کشوی آسیب دیده را جایگزین کرد. زمانی که این تابلو برق را تهیه می‌کنید به اصول استاندارد، عملکرد، نوع کاربرد، فضای مورد نیاز و… توجه کنید. حتما به این مساله توجه داشته باشید که تابلو برق‌های کشویی و صنعتی را از مراکز معتبر خریداری کنید تا از کیفیت ساخت و عملکرد آن‌ها مطمئن شوید؛ به همین جهت می‌توانید برای استعلام قیمت تابلو برق ۴ کنتور و ثبت سفارش خرید با مشاوران و مهندسان ما در شکوه صنعت در ارتباط باشید. همچنین شما می‌توانید نظرات و سوالات خود را از طریق کامنت‌ها با ما در میان بگذارید.

امتیاز دهید