با کشف انرژی الکتریکی روز به روز شاهد تغییرات گسترده و پیشرفت‌های چشمگیری در زندگی بشر بوده‌ایم، بدین صورت که با پیشرفت در حوزه‌های مختلف انرژی الکتریکی، زندگی انسان نیز دستخوش تغییر شده است. یکی از مهم‌ترین تجهیزاتی که برای حفاظت از سلامت تاسیسات و وسایل الکتریکی مورد استفاده قرار می‌گیرد، تابلو برق است که وظیفه اصلی آن انتقال و توزیع صحیح انرژی الکتریکی است. تابلو برق بانک خازنی یکی از تجهیزاتی است که موجب صرفه‌جویی در مصرف و کاهش تلفات و آسیب به تاسیسات برقی می‌شود. در این مقاله به طور کامل به موضوع تابلو برق بانک خازنی چیست؟ خواهیم پرداخت و نحوه عملکرد و کاربرد آن را مورد بررسی قرار خواهیم داد. پس برای آشنایی بیشتر با کاربردهای تابلو برق بانک خازنی تا پایان این مقاله با ما همراه باشید.

تابلو برق بانک خازنی چیست؟

پیش‌تر در مقاله تابلو برق چیست و چه کاربردی دارد؟ با تابلو برق آشنا شدیم و می‌دانیم که وجود تابلو برق جهت ایجاد ایمنی در مراکز صنعتی و سازمان‌ها و… از اهمیت بالایی برخوردار است. اهمیت برق در صنایع بزرگ و کوچک امروزی غیرقابل‌ انکار است بنابراین مدیریت و استفاده بهینه امری بسیار مهم است. یکی از روش‌های مدیریت برق، خرید انواع تابلو برق بانک خازنی و استفاده از آن در کارخانجات و واحد‌های صنعتی و مسکونی است. تابلوهای بانک خازنی، تابلوهایی جهت تامین توان غیر مفید برخی از دستگاه‌ها همچون موتورهای الکتریکی هستند.

بانک خازنی به مجموعه‌ای از خازن‌های کنار یکدیگر گفته می‌شود که جهت اصلاح ضریب توان شبکه مورد استفاده قرار می‌گیرند. همچنین تابلو بانک خازنی مجموعه‌ای است که توسط آن ‌می‌توان توان راکتیو را کنترل نمود. این نوع بانک‌های خازنی در شبکه توزیع، مراکز صنعتی، شبکه‌های انتقال انرژی و… کاربرد بسیاری دارند و مورد استفاده قرار می‌گیرند. در واقع تابلوهای بانک خازنی برای جبران توان راکتیو و افزایش ضریب قدرت مورد استفاده کاربران و متقاضیان قرار می‌گیرند و با تصحیح ضریب قدرت باعث صرفه‌جویی در مصرف و کاهش تلفات می‌شوند. باتوجه به کاربردهای وسیع این تابلو برق ها اگر قصد خریدی مطمئن دارید میتوانید لیست قیمت انواع تابلو برق بانک خازنی را در وبسایت ما مشاهده و پس از مشاوره رایگان اقدام به خرید کنید.

در ادامه با تابلو برق بانک خازنی بیشتر آشنا خواهیم شد.

تابلو برق بانک خازنی چیست؟نحوه عملکرد بانک خازنی چگونه است؟

یک بانک خازن گروهی از چندین خازن است که ممکن است به صورت سری یا موازی به یکدیگر متصل شوند و مانند یک خازن جداگانه، از آن برای ذخیره انرژی الکتریکی و تنظیم جریان انرژی استفاده می‌شود. در حقیقت وظیفه بانک خازنی ذخیره و هموارسازی سطح انرژی الکتریکی است. برای درک بهتر کارایی و عملکرد بانک خازنی، بهتر است بدانید که که توان شبکه برق به دو گونه اکتیو و راکتیو مصرف می شود. زمانی که برق‌های خانه روشن است و یا لباس شویی در حال شستن لباس است و به طور کلی وسیله برقی در حال مصرف انرژی است، توان اکتیو از شبکه ساخته می‌شود. اما بسیاری از دستگاه‌ها با نوع دیگری از انرژی که توان راکتیو هستند کار می‌کنند و واحدهای صنعتی علاوه بر توان اکتیو از توان راکتیو هم استفاده می‌کنند.

اگر توان راکتیو را از شبکه برق بخواهیم، به دلیل استفاده از جریان انرژی موجود در اداره برق، باید هزینه بیشتری به اداره برق پرداخت کنیم؛ به این دلیل که توانی که اداره برق در اختیار ما قرار می‌دهد از نوع اکتیو است. بانک خازن توان راکتیو مصرفی را وارد مدار کرده و دیگر توان مورد نیاز برای راه اندازی الکتروموتور از شبکه برق گرفته نمی‌شود. در واقع بانک خازن نیاز شبکه به توان راکتیو را تامین کرده و با این کار فشار کمتری به شبکه برق وارد شده و هزینه مصرفی کاهش پیدا می‌کند. به همین جهت شما می‌توانید با خرید تابلو بانک خازنی با کیفیت از بروز آسیب و خسارت به تاسیسات واحدهای صنعتی پیشگیری کرده و در هزینه‌های برق صرفه‌جویی کنید.

تابلو برق بانک خازنی از چه قسمت‌ هایی تشکیل شده است؟

در این مقاله با کاربرد بانک خازنی و نحوه عملکرد آن آشنا شده‌ایم. تابلو بانک خازنی برای انجام وظایف خود از اجزا و قست‌هایی تشکیل شده است که که با توجه به نوع و کاربرد بانک خازنی، این اجزا متفاوت هستند، اما اجزای اصلی تشکیل‌دهنده تابلو برق بانک خازنی عبارت است از:

  • رگولاتور بانک خازنی

رگولاتور به کنتاکتورهای موجود در تابلو برق دستور ورود یا خروج از شبکه را می‌دهد. این دستگاه با نمونه‌برداری از جریان ورودی به سیستم، ضریب توان شبکه قدرت را به‌دست می‌آورد و با توجه به کنترل و مدیریت بالای آن، تمامی دستورات قطع و وصل در پله‌های خازنی بر عهده رگولاتور است و به همین دلیل رگولاتور بانک خازنی به‌ عنوان مغز متفکر بانک خازنی شناخته می‌شود.

  • خازن‌ ها

خازن‌ها تجهیزاتی هستند که انرژی را ذخیره و در مواقع نیاز در مدار از آن‌ استفاده می‌کنند. یکی از اصلی‌ترین وظایف خازن‌ها در صنعت برق صنعتی، اصلاح ضریب قدرت است. بنابراین می‌توان گفت از خازن‌ها به عنوان تنظیم و کنترل‌کننده نوسانات ولتاژ در مصرف استفاده می‌شود.

  • کنتاکتور خازنی

هنگامی که خازن به شبکه وصل می‌شود، جریان بسیار بالایی از آن عبور می‌کند که باعث تخریب خازن می‌گردد. همچنین ممکن است باعث تخریب پلاتین‌های کنتاکتور شود. برای جلوگیری از این اتفاق، بهترین راه‌ استفاده از کنتاکتورهای خازنی است. این کنتاکتورها که روی خود مجموعه‌ای از کنتاکت‌های کمکی دارند که از طریق سیم‌های مقاومت به کنتاکت اصلی وصل می‌شوند. وقتی کنتاکت اصلی بسته می‌شود، کنتاکت‌های کمکی از مدار خارج می‌شوند و در این هنگام کنتاکت اصلی وظیفه تغذیه خازن را بر عهده می‌گیرد. همانطور که در مقاله کنتاکتور چیست و چه کاربردی دارد؟ بیان کردیم، کنتاکتور به طور کلی وظیفه قطع یا وصل جریان تک فاز یا سه فاز را برعهده دارد.

  • فیوز یا کلید مینیاتوری

برای حفاظت از هر پله بانک خازنی لازم است بین شبکه و کنتاکتور خازنی یک وسیله حفاظتی قرار گیرد و به همین دلیل لازم است تا از یک دسته فیوز یا کلید فیوزهای مینیاتوری استفاده شود. همانطور که در مقاله کلید مینیاتوری چیست بیان کردیم، کلیدهای مینیاتوری از آسیب به مدار، در برابر اضافه بار و اتصال کوتاه که ناشی از اضافه جریان است، محافظت کرده و به طور گسترده در مصارف خانگی، تجاری و صنعتی برای حفاظت به کار می روند.

  • کلید ورودی یا کلید اتوماتیک

کلید اتوماتیک به منظور حفاظت از انواع تابلو بانک خازنی بوده و بین شبکه و کلید فیوزها قرار دارد. در هنگام نصب کلید اتوماتیک باید به این نکته توجه داشته باشید که انتخاب کلید باید براساس رنج جریانی متناسب کار تابلو باشد.

  • فیلتر های هارمونیکی

امروزه در اغلب شبکه‌های برق هارمونیک‌ها دیده می‌شوند. خازن‌ها و به خصوص خازن‌های نوع خشک به شدت در برابر هارمونیک‌ها ضعیف و آسیب‌پذیر هستند. هارمونیک می‌تواند باعث آسیب و خسارت به تجهیزات الکترونیکی صنایع نظیر تجهیزات اتوماسیون صنعتی و سنسوریک گردد. در صورت تجاوز سطح هارمونیک‌ها از حد مجاز فیلتر هارمونیکی به وظیفه خود عمل کرده و مانع آسیب به تجهیزات می‌گردد.

تابلو برق بانک خازنی از چه قسمت‌ هایی تشکیل شده است؟خازن‌های مورد استفاده در تابلوهای برق بانک خازنی چه ویژگی دارند؟

همانطور که گفته شد، خازن‌ها از جمله بخش‌های تشکیل دهنده تابلو برق بانک خازنی هستند. خازن‌هایی که برای تابلو برق بانک خازن مورد استفاده قرار می‌گیرند باید دارای ویژگی‌هایی باشند که از جمله مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • باید از خازن‌هایی استفاده شود که از قابلیت تبادل متناوب و زیاد جریان بین سلف و خود برخوردار باشند.
  • این نوع خازن باید تحمل دماهای بسیار بالا و یا دمای بسیار پایین را داشته باشد.
  • خازن مناسب باید قابلیت تحمل ولتاژ شبکه برق را داشته باشد.
  • خازن مورد استفاده باید قابلیت تحمل جریان‌های دریافتی اولیه زیاد را در زمان اتصال به شبکه برق داشته باشد.

استفاده از تابلو برق بانک خازنی چه مزایایی دارد؟

یکی از مهم‌ترین مزایای استفاده از بانک خازنی تصحیح خطای منبع تغذیه AC در محیط‌های صنعتی است که از تعداد زیادی ترانسفورماتور و موتور الکتریکی استفاده می‌شود. همانطور که در مقاله آشنایی با ترانسفورماتور و کارکرد آن گفته شد، این تجهیزات از بار القایی استفاده می‌کنند و به همین دلیل مستعد تغییر فاز و تاخیر ضریب توان در منبع تغذیه هستند که در صورت اصلاح نشدن می‌تواند منجر به از دست دادن کارایی سیستم شود. با استفاده از یک بانک خازنی در سیستم می‌توان تاخیر برق را با هزینه بسیار کمی در مقایسه با ایجاد تغییرات قابل‌توجه در شبکه برق شرکت یا سیستمی که تجهیزات را تامین می‌کند، اصلاح کرد. به طور خلاصه برخی از مزایای استفاده از تابلو بانک خازنی عبارت است از:

  • موجب اصلاح ضریب توان و کاهش خسارات و صرفه جویی در مصرف برق می شود.
  • جبران افت ولتاژ، تنظیم ولتاژ و ثابت نگه داشتن آن به دلیل جلوگیری از آسیب دیدن دستگاه‌ها و تجهیزات الکتریکی
  • دلیل کاهش مصرف توان راکتیو و در پی آن کاهش سطح مقطع سیم
  • کاهش هزینه برق مصرفی

مقالات مرتبط: تابلو برق GIS

بررسی کاربردهای اصلی تابلوبرق های بانک خازنی

در این مقاله تابلو برق بانک خازنی را معرفی کردیم و نحوه عملکرد، کاربرد، مزایا و اجزای آن را مورد بررسی قرار دادیم. همانطور که گفته شد بانک‌های خازن با کاهش اختلاف فاز بین ولتاژ و جریان و کاهش ضریب توان برای افزایش کیفیت تامین برق و همچنین برای افزایش کارایی سیستم‌های قدرت استفاده می‌شوند و به همین دلیل می‌توانند نقش مهمی در جلوگیری از ایجاد آسیب و خسارت به تاسیسات الکتریکی و کاهش هزینه‌های برق داشته باشند. در هنگام خرید و نصب تابلو برق خازنی باید به نکاتی توجه شود که از جمله آن‌ها می‌توان به اندازه بانک خازنی و محل نصب آن اشاره کرد. به همین دلیل و برای اطمینان از حفظ استاندارد نصب تجهیزات، پیشنهاد می‌کنیم برای خرید بهترین تابلو برق بانک خازنی با مشاوران ما در شکوه صنعت در ارتباط باشید. همچنین شما می‌توانید سوالات و نظرات خود را از طریق کامنت‌ها با ما در میان بگذارید.

۴.۸/۵ - (۱۳ امتیاز)