شاید برای شما نیز این سوال پیش آمده باشد که کابل فشار قوی چیست؟ برای انتقال نیروی الکتریسیته از مواد رسانا استفاده می‌شود. کابل برق رسانا یا هادی را درون خود جای داده و وظیفه انتقال برق را بر عهده دارد. کابل‌ها در اندازه‌های مختلف و با توجه به نوع کارایی که باید داشته باشند، انواع مختلفی نیز دارند. کابل‌ها معمولا از فلز مس یا آلومینیوم ساخته می‌شوند که درون عایقی قرار دارد و دارای اندازه‌های متفاوت و همین‌طور قدرت خاصی هستند.

در حین انتقال نیروی الکتریسیته، قدرت کابل به دلایل مختلف مانند اصطکاک، هدر رفت انرژی و موارد دیگر کاهش می‌یابد. به همین علت برای انتقال الکتریسیته در مسافت‌های زیاد باید از برق فشار قوی استفاده شود. کابل مورد استفاده برای این قدرت برق نیز باید از نوع فشار قوی انتخاب شود تا بتواند میزان الکتریسیته عبوری را تحمل کند. در این مقاله در رابطه با این سوال که کابل فشارقوی چیست صحبت خواهیم کرد. پس تا پایان مقاله با ما همراه باشید.

کابل فشار قوی چیست؟

کابل فشار قوی برق متشکل از رشته‌های هادی فلزی از جنس مس یا آلومینیومی است که با عایق، پوشش محافظ و غلاف پوشانده شده است تا بتواند ولتاژ زیاد را تحمل کند و به آسانی جریان برق مورد نیاز را در تاسیسات انتقال جریان الکتریکی مد نظر، انتقال دهد. به طور معمول فلز مس به عنوان رسانا در کابل‌ها استفاده می‌شود. برای بررسی تفاوت‌های کابل مس و آلومینومی می‌توانید این مقاله را بخوانید: مقایسه کابل مس و آلومینیومی

سطح ولتاژ برق فشار قوی از ۳۰ کیلو ولت بالاتر است و در این نوع از کابل‌ها فرآیند عایق کاری به طور دقیق و کامل انجام می‌شود و یک کابل فشار قوی دارای لایه‌های عایق، لایه نیمه رسانا و یک شیلد فلزی است. کابل‌های فشار قوی برای انتقال الکتریسیته از نیروگاه‌ها به شبکه‌های مرکزی یا شبکه‌های توزیع اولیه‌ی برق کاربرد دارند. همانطور که گفته شد، مقاومت این کابل‌ها در برابر انتقال شدت‌جریان بالا، مناسب است و بسته به نیاز و ولتاژ عبوری انواع مختلف آن مورد استفاده قرار می‌گیرد. کابل‌های فشار قوی برای انتقال برق از شهری به شهر دیگر نیز استفاده می‌شوند. برای دانستن اینکه کاربرد‌های دیگر کابل فشار قوی چیست، ادامه مطلب را مطالعه کنید.

کاربرد کابل فشار قوی چیست

کاربرد کابل فشار قوی چیست

کاربرد کابل فشار قوی چیست؟

این گونه کابل‌ها برای انتقال برق در ولتاژ بالا مورد استفاده قرار می‌گیرند که کاربردهای صنعتی، بر روی دکل‌های بزرگ و بین شهری، اتصال فیبر نوری و انتقال ولتاژ بالا در زیر زمین از جمله این وارد است. کابل‌ فشار قوی برای توزیع برق، روی دکل‌های بزرگ بین شهرها، در کانال‌ها و شبکه‌ توزیع زیر زمینی استفاده می‌شوند. این نوع کابل‌ها در زیر زمین تعبیه می‌شوند یا در کانال‌های شبکه توزیع برق به کار می‌روند. علاوه بر این، کابل‌های فشار قوی در کارخانه‌های تولیدی که به برق ولتاژ بالا نیاز دارند و در صنایع مختلف نیز مورد استفاده قرار می‌گیرند.

انواع لایه‌های به کاررفته در کابل فشار قوی چیست؟

کابل فشار قوی از یک هسته رسانا از جنس آلومینیوم یا مس به همراه فولاد ساخته می‌شود. آلومینیوم و مس در نقش رسانا عمل می‌کنند و انعطاف بالایی دارند و گاهاً به علت تحمل فشار وزن خود دچار پارگی می‌شوند. به همین دلیل از فولاد که رسانای خوبی هم به حساب نمی‌آید استفاده می‌شود که با مقاومت عالی خود از تغییر شکل کابل‌ها جلوگیری نموده و مانع کشیده شدن بیش‌ از حد و ایجاد پارگی در سطح کابل می‌شود. با این روش، کابل‌های فشار قوی حتی در مسافت‌های طولانی با افت ولتاژ و نقص فنی مواجه نشده و به‌ راحتی می‌توانند، برق یک نیروگاه عظیم را بدون مشکل منتقل نمایند. پس برای پاسخ به این سوال که لایه‌های سازنده کابل فشار قوی چیست؟ به این موارد اشاره می‌کنیم:

  • هادی از نوع مفتول یا نیمه افشان از جنس آلومینیوم یا مس که با نام کابل مفتول مسی معروف است.
  • یک‌ لایه نیمه‌ هادی در اطراف هادی به‌ منظور یکنواخت نمودن میدان اطراف
  • لایه عایق با ضخامت‌های متفاوت بسته به نوع کابل
  • قرارگیری یک‌ لایه نیمه‌ هادی به‌ صورت مجدد
  • قرارگیری یک‌ لایه کاغذ گرافیتی در برخی از کابل‌ها
  • لایه شیلد در جهت حفاظت از کابل که آن را به عنوان کابل ‌های شیلد دار می‌‌شناسند.
  • یک غلاف با هدف مراقبت از کابل در برابر صدمات مکانیکی
  • در نهایت یک پوشش کلی با رنگ‌های قرمز و مشکی 

کابل فشار قوی از چه لایه‌ هایی ساخته شده است؟

انواع کابل فشار قوی چیست؟

کابل فشار قوی به‌ طور کلی به دو دسته کابل قدرت گازی و کابل قدرت روغنی تقسیم می‌شود که هر کدام از این دو نوع دارای زیرمجموعه‌های دیگری هستند که همه آن‌ها می‌توانند مقاومت بالایی را در برابر نیروهای مکانیکی، حلال‌ها، اشعه‌ها و سایر عوامل محیطی از خود نشان دهند. این کابل‌ها عبارت است از:

کابل فشار قوی روغنی

یکی از انواع کابل‌های ولتاژ بالا، کابل‌های روغنی فشار قوی هستند که خود به دو دسته تقسیم می شوند:

  • کابل روغنی فشار کم

 این نوع کابل‌های روغنی را به کمک کاغذی آغشته به روغن رقیق ایزوله می‌کنند و استقامت الکتریکی آن را تا حد بسیار زیادی افزایش می‌دهند.

  • کابل روغنی فشار بالا

 هر رشته سیم داخل این کابل‌ها با کاغذ آغشته به روغن غلیظ آمیخته شده است و جهت جلوگیری از ورود هوا و خارج شدن روغن، به کمک کلاف‌هایی از جنس مس و پلاستیک پوشانده می‌شوند.

کابل فشار قوی گازی

کابل‌های فشار قوی گازی نوعی از کابل‌های موجود در بازار هستند که خود به انواع مختلفی تقسیم می‌شوند. در ساخت این نوع کابل‌ها، از یک نوع گاز براساس استانداردهای مشخص استفاده می‌شود. انواع کابل فشار قوی گازی عبارت است از:

  • کابل گازی با فشار داخلی در لوله فولادی

این کابل‌ها دارای عایق کاغذی هستند که به مواد روغنی آغشته می‌شوند و آخرین لایه آن‌ها متالیزه شده و با نوار نازک مسی پیچیده می‌شود. در نهایت این کابل‌ها با زره فولادی پوشانده می‌شوند که بخاطر داشتن این زره فولادی، کابل زره دار نام دارند و در داخل یک لوله فولادی قرار می‌گیرند. داخل این لوله از گاز ازت پر می‌شود. ابعاد این لوله فولادی در قیمت کابل زره دار اصل تاثیرگذار است.

  • کابل گازی با فشار خارجی در لوله فولادی

عایق کاغذی این کابل‌ها نیز در ابتدا به مواد روغنی آغشته می‌شود و سپس رشته سیم‌ها به هم تابیده می‌شوند. فضای داخلی این سیم‌ها با مواد پرکننده پوشانده می‌شود و پس از آن زره فولادی بر روی کابل قرار می‌گیرد. در پایان این کابل‌ها داخل لوله فولادی قرار می‌گیرند و فضای آنها با فشار بسیار بالا از گاز ازت پر می‌شود.

  • کابل گازی با فشار داخلی در غلاف آلومینیومی

از این کابل‌ها اغلب در مکان هایی با اختلاف سطح زیاد استفاده می‌شود. این کابل‌ها یک رشته و یا چند رشته هستند. پس از مونتاژ نهایی کابل، فضای خالی بین رشته‌های سیم و غلاف آلومینیومی از گاز ازت پر می‌شود. این امر باعث افزایش استقامت الکتریکی کابل می‌شود.

کابل فشار قوی

نکات خرید کابل فشار قوی چیست؟

همانطور که گفته شد، سیم‌ها و کابل‌ها نقش بسیار زیادی در کیفیت انتقال برق و انرژی الکتریکی دارند. به همین دلیل استفاده از کابل‌های با کیفیت ولتاژ‌ بالا توصیه می‌شود. جهت خرید بهترین سیم و کابل باید به موارد زیر توجه داشته باشید:

  • نوع رسانای به کار رفته معمولا از آلومینیوم و یا مس به عنوان رسانا در کابل‌ها استفاده می‌کنند.
  • حداکثر توان: این پارامتر برای انواع کابل‌های قدرت متفاوت است. و همچنین بر اساس شدت جریان مورد استفاده قرار می‌گیرد.
  • جنس عایق: پوشش آن‌ها نیز ممکن است با هم متفاوت باشد. از رایج‌ترین مواد برای عایق می‌توان به پلاستیک فشرده، پی‌وی‌سی و PE اشاره کرد.
  • تعداد لایه‌ها: یکی از عوامل دیگر در مورد کیفیت کابل‌های ولتاژ بالا، تعداد لایه‌های آن‌ها است.
  • تعداد شاخه‌های رسانا موجود و سطح مقطع نیز در کابل‌ها موجب تفاوت در کیفیت آن‌ها می‌شود.

برای خرید کابل فشار قوی با کیفیت می‌توانید به سایت شکوه صنعت مراجعه کنید.

همچنین در رابطه با استفاده از کابل فشار قوی باید بگوییم که در پست‌های برق فشار قوی در وهله اول از کابل‌های فرمان (کنترل) برای ایجاد محافظت استفاده می‌شود. این کابل‌ها برای انتقال سیگنال آنالوگ و سیگنال دیجیتال کاربرد دارند و وظیفه کنترل و اندازه‌گیری و حفاظت در نقاط مختلف پست فشار قوی را برعهده دارند. کابل‌های کنترل به طور معمول با سیگنال‌هایی سر و کار دارند که دارای ولتاژ و جریان پایین بوده و در نتیجه قدرت کمی دارند. برای اینکه بتوان میزان دقت عملکرد تجهیزات جهت اندازه‌گیری و کنترل را بالا برد، باید میزان اختلاف بین ورودی و خروجی کابل کنترل به کمترین حد ممکن برسد. برای دیدن قیمت کابل فرمان باکیفیت می‌توانید به سایت شکوه صنعت مراجعه کنید.

جمع‌بندی

در این مقاله به این سوال  پرداختیم که کابل فشار قوی چیست؟ و سپس به معرفی ساختار، انواع و کاربردهای آن پرداختیم و همچنین نکاتی در رابطه با خرید و استفاده از این کابل‌ها گفته شد. خرید کابل فشار قوی به علت تنوع گسترده و حساسیت محافظت از دستگاه‌ها و تجهیزات می‌تواند امری دشوار باشد. شما می‌توانید با کمک مشاوران و متخصصان شکوه صنعت، بهترین برندهای سیم و کابل در ایران را بدون هیچ گونه نگرانی و دغدغه تهیه کنید. همچنین می‌توانید سوالات و نظرات خود را از طریق کامنت‌ها با ما در میان بگذارید و در سریع‌ترین زمان پاسخ آن را دریافت نمایید.

شکوه صنعت چندین سال است افتخار مشاوره و فروش تجهیزات برق ساختمانی و صنعتی را دارد.

سوالات متداول:

کابل های فشار قوی چه ویژگی‌هایی دارند؟

این کابل‌ها باید بتوانند برق فشار قوی را از مکانی به مکان دیگر منتقل کنند پس ساختار آن‌ها باید از چندین لایه تشکیل شده باشد تا به مرور زمان اصطکاک نیابند.

قدرت برق فشار قوی چه‌قدر است؟

سطح ولتاژ برق فشار قوی می‌تواند از ۳۰ کیلو ولت بالاتر هم برود.

۴.۱/۵ - (۱۳ امتیاز)