امروزه تامین امنیت تجهیزات و جلوگیری از آسیب رسیدن به آن‌ها و همچنین حفظ جان افراد در پروژه‌های ساختمانی، یکی از اولویت‌های مهم سازندگان ساختمان‌ها و پروژه‌های تجاری و اقتصادی است. به همین جهت تولیدکنندگان محصولات و تجهیزات برق ساختمانی با در نظر گرفتن نیاز و خواسته کارفرمایان و سازندگان پروژه‌های ساختمانی محصولاتی با کیفیت و مقاوم را طراحی و تولید می‌کنند و تمام جوانب ایمنی را در محصولات خود در نظر می‌گیرند.

از جمله بخش‌هایی که می‌تواند برای جان افراد و ایمنی تجهیزات خطر آفرین باشد، سیم‌کشی ساختمان و کابل‌ها است. به خصوص در مواردی که این کابل‌ها بدون محافظ و نگهدارنده‌ای در بدنه ساختمان تعبیه شوند. یکی از ابزارهایی که خود نقش بسیاری در حفظ سلامت سیم و کابل و در نتیجه ایمنی افراد و تجهیزات دارد، لوله فلکسیبل است. در این مقاله قصد داریم به این موضوع بپردازیم که لوله فلکسیبل چیست و چه ویژگی هایی دارد؟ پس تا پایان با ما همراه باشید.

لوله فلکسیبل چیست؟

همانطور که گفته شد لوله‌های فلیکسیبل را به عنوان یک روکش محافظتی برای سیم و کابل می‌شناسند. به طور کلی لوله‌های فلکسیبل، یک کانال فلزی با سطح مقطع گرد بوده و دارای اندازه بلند، وزن سبک و با انعطاف پذیری زیاد هستند که برای محافظت از سیم‌ها و کابل‌ها در پروژه‌های عمرانی و ساختمانی مورد استفاده قرار می گیرند. این لوله ها را با نام لوله فلکسی و یا لوله خرطومی فلزی نیز می‌شناسند. در ادامه با کاربردهای لوله‌های فلیکسیبل بیشتر آشنا خواهیم شد.

نقش حفاظتی لوله‌های فلکسی یکی از کاربردهای اصلی‌ آن‌ها است و به همین جهت خرید لوله فلکسی باکیفیت بسیار مهم است. کابل‎‌ها نقش هادی و رگ‌های انتقال‌دهنده را در تاسیسات برق بر عهده دارند و حفظ سلامت و امنیت آن‌ها موجب تامین برق بدون خطر برای تجهیزات الکتریکی می‌شود. به همین جهت برای جلوگیری از آسیب رسیدن به کابل‌ها وسیم‌ها، آن‌ها را به درون یک لوله فلکسیبل قرار می‌دهند.

لوله فلکسیبل چیست؟لوله فلکسیبل چه ویژگی‌ هایی دارد؟

امروزه استفاده از لوله‌های فلیکسیبل در پروژه‌های مسکونی و عمرانی بسیار زیاد شده و جایگاه ویژه‌ای را به خود اختصاص داده‌اند. لوله فلکسیبل را معمولا در محیط‌های بیرونی و داخلی یا در مکان‌هایی که کابل در معرض رطوبت و فرسایش قرار دارند، مورد استفاده قرار می‌دهند. به همین جهت این لوله‌ها باید ویژگی‌های خاصی داشته باشند. برخی از ویژگی‌های لوله های فلکسیبل برق اصل عبارت است از:

  • وزن سبک و قابل حمل
  • انعطاف پذیری بالا
  • مقاومت بالا در محیط اسیدی و قلیایی
  • مقاومت بالا در برابر تغییرات دمایی
  • مقاومت در برابر اشعه خورشید
  • مقاوم بودن نسبت به چرخش کابل در زمان نصب
  • توانایی تحمل فشار زیاد
  • تخلیه خودکار الکتریسیته
  • نصب آسان
  • طول عمر زیاد

لوله فلکسیبل چه کاربردهایی دارد؟

به طور کلی از لوله‌های فلکسیبل برق در موارد مختلفی استفاده می‌شود. از مهم‌ترین کاربردهای لوله‌ ففکسی استفاده از آن‌ها در و پروژه‌های ساختمان‌سازی و عمرانی است. همان‌گونه که می‌دانید در قسمت‌های داخلی یک ساختمان، هنگامی که به سیم کشی درون دیوارها نیاز است، احتمال آسیب به کابل‌های الکتریکی از مصالح ساخت و ساز بسیار زیاد است. به همین دلیل با استفاده از این لوله‌ها می‌توان از این نوع ضربات و آسیب‌ها جلوگیری کرد. علاوه بر این، امروزه در محیط‌هایی که نور آفتاب بسیار شدید است و یا نواحی که رطوبت هوا زیاد است و این شرایط ممکن است به کابل‌های الکتریکی آسیب برساند، از این نوع لوله‌ها استفاده می‌شود.

به طور کلی لوله فلکسیبل در کلیه تاسیسات الکتریکی از جمله سیستم‌های روشنایی، محافظت فیبر نوری، ایستگاه‌های سوخت‌گیری بنزین و گاز، تابلوهای برقی، سیستم‌های تصویری و دوربین‌های مداربسته، سیستم‌های تهویه، انواع کابل انتقال داده، اتصال بین انواع ماشین آلات و تجهیزات در کارخانه‌ها و همچنین برای کاربردهای زیرزمینی در محیط‌های مرطوب و پر از گرد و غبار به کار گرفته می‌شوند.

همانطور که در مقاله کابل مسی چیست و چه کاربردی در صنعت دارد؟ بیان کردیم، برای تامین برق تاسیسات در صنایع از کابل مسی با کیفیت استفاده می‌شود و به دلیل قیمت بالای فلز مس، استفاده از کابل‌های مسی هزینه بالایی دارد و محافظت و نگهداری از آن‌ها اهمیت بالایی دارد. یکی از روش‌های حفاظت از این کابل‌ها استفاده از لوله فلکسیبل متناسب با محیط است.

انواع لوله فلکسیبل

لوله‌های فلیکسیبل در دو مدل بدون عایق و عایق‌دار تولید می‌شوند. معمولا لوله فلکسی با عایق پلی اتیلن از قطر ۱۰ تا ۴۰ سانتی متر تولید و در شاخه های ۱۰ متری به بازار عرضه می‌گردد. این لوله با عایق پلی اتیلن نسبت به محدوده دمایی ۳- تا ۱۴۰+ درجه سانتیگراد مقاوم می باشد. انواع لوله فلکسیبل عبارت است از:

  • لوله های فلکسیبل روکش دار

این لوله‌ها معمولا از روکش پلاستیکی PVC برخوردار هستند و رایج ترین کاربرد آن‌ها در نصب دوربین‌های مدار بسته است. از مزیت‌های لوله فلکسی می‌توان به قیمت مناسب، و همچنین محافظت از کابل‌ها در برابر رطوبت و آب اشاره کرد. معمولا کارایی این لوله‌ها زمانی مورد استفاده قرار می‌گیرد که قرار باشد کابل‌ها و سیم‌های برق در زیر زمین نصب شوند.

  • لوله فلکسیبل بدون روکش

همان‌طور که از نام این لوله مشخص است، این نوع از لوله‌های فلکسی از هیچ روکشی برخوردار نیستند و به همین علت است که معمولا از این نوع لوله‌‌ها در فضاها و محیط‌های داخلی و جهت عبور سیم‌ها و‌ کابل‌ها استفاده می‌کنند. هرچند که این لوله‌ها دارای پوشش گالوانیزه هستند و این پوشش در برابر رطوبت مقاومت خوبی دارد، اما بهتر است از لوله‌های فلکسی بدون روکش، در محیط‌های مرطوب استفاده نشود.

  • لوله فلکسیبل نسوز

این نوع لوله از سیلیکون تقویت‌شده که دارای مقاومت بسیار بالایی در برابر گرما است، تولید می‌شود. از همین رو از لوله فلکسیبل نسوز در مکان‌هایی که دارای دمای بالا هستند نظیر سیم‌کشی در کوره‌ها، سیستم‌های تهویه و همچنین برای تخلیه بخارهای گاز و هوا مورد استفاده قرار می‌گیرد. بهتر است در محیط‌هایی که گفته شد و درجه حرارت زیاد است، علاوه بر لوله فلکسیبل نسوز از سیم و کابل نسوز استفاده کنیم که در مقاله سیم و کابل نسوز سیلیکونی چیست و چه کاربردی دارد؟ به بررسی آن پرداخته‌ایم.

  • لوله فلکسیبل خرطومی شیلددار

از آنجایی که با انواع کابل‌ مخابراتی آشنا شده‌اید، حتما می‌دانید که این کابل‌ها بیشتر در فضای باز مورد استفاده قرار می‌گیرند و نیازمند محافظت هستند. به همین جهت از نوعی از لوله فلکسیبل استفاده می‌شود که به دلیل داشتن روکش پلاستیکی (شیلد) بیشتر در فضای باز کاربرد دارند و در سیم‌کشی‌های مخابرات نیز کاربرد دارند.

انواع لوله فلکسیبل

  • لوله فلکسیبل برزنتی

این لوله‌ها از یک لایه برزنت تشکیل شده‌اند. از جمله ویژگی های این لوله می‌توان به انعطاف بالای آن در هنگام نصب اشاره کرد. همچنین لوله فلکسیبل برزنتی در برابر ضربه و خوردگی از مقاومت بالایی بهره‌مند هستند و در عین حال وزن سبک و استحکام کششی بالایی دارند. از لوله های فلکسیبل برزنتی در جهت تخلیه هوا و تهویه در پروژه‌های اداری و تجاری و مسکونی استفاده می‌شود.

  • لوله فلکسیبل آلومینیومی

این نوع لوله از سه لایه درونی و بیرونی با جنس آلومینیوم و لایه میانی با عایق پلی استر تشکیل شده است. لوله‌های فلکسیبل آلومینیوم دارای ویژگی‌های خاصی هستند که از جمله آن‌ها می توان به وزن سبک، مقاومت در برابر شعله و رطوبت، انعطاف بالا و قابلیت حمل و نصب آسان اشاره کرد. معمولا کاربرد این لوله‌ها در سیستم‌های دمنده و مکنده است.

  • لوله فلکسیبل پلاستیکی

لوله فلکسی پلاستیکی همانطور که از نامش پیداست، از جنس پلاستیک است و از آن در ساخت انواع تابلو برق به عنوان یک پل ارتباطی بین انواع سینی کابل‌ و درب تابلو استفاده می شود.

  • لوله فلکسیبل فلزی

این لوله ها از فلزات تولید شده اند اما ساختاری بسیار منعطف دارند و به راحتی می‌توان آن‌ها را به اشکال گوناگون تبدیل کرد.. از این لوله‌ها در محیط های مختلف با شرایط متفاوت استفاده می‌شود. این لوله ها بسیار مقاوم و مستحکم بوده و در برابر ضربه، فشار،پوسیدگی،کشش،فشردگی و… مقاومت بسیار خوبی دارند. این لوله‌ها علاوه بر آن که می‌توانند در برابر عوامل طبیعی مانند سرما ، گرما، حشرات، رطوبت و حرارت مقاومت نشان دهند، در برابر مواد شیمیایی مانند مواد روغنی، نفتی، گازی و… نیز بسیار مقاوم هستند.

استفاده از لوله فلکسیبل مناسب برای تامین امنیت سیم و کابل!

از اینکه تا پایان این مقاله با ما همراه بودید از شما سپاس‌گذاریم. همان‌طور گفته شد، یکی از بهترین و مقرون‌به‌صرفه‌ترین اقدامات به‌منظور محافظت از سیم‌ها و کابل‌ها استفاده از لوله فلکسیبل است. به همین دلیل لازم است با قیمت لوله فلکسیبل و نحوه‌ی انتخاب و شناخت درست این محصول و کاربردهای آن آشنا باشید. لوله فلکسیبل انواع مختلفی دارد و برای کاربردهای متنوعی مورد استفاده قرار می‌گیرد. به همین دلیل لازم است پیش از خرید لوله فلکسیبل متناسب با نیاز خود با کارشناسان و مشاوران ما در شکوه صنعت در ارتباط باشید. همچنین شما می‌توانید نظرات و سوالات خود را در زمینه خرید تجهیزات برق صنعتی و ساختمانی از طریق کامنت‌ها با ما در میان بگذارید.

امتیاز دهید