کریپتو کارنسی که با نام ارزهای دیجیتال نیز شناخته می‌شود یکی از حوزه‌های جدیدی است که وارد دنیای دیجیتال امروز ما شده است. با ورود ارزهای دیجیتال کمتر کسی فکر می‌کرد که این حوزه تا به این اندازه گسترده شود. استخراج یا ماینینگ ارزهای دیجیتال یکی از پدیده‌هایی است که امروزه رو به افزایش است. به گونه‌ای که امروزه مزارع استخراج ارز دیجیتال به یکی از صنایع مهم تبدیل شده است. مدیریت منطقی این مزارع نیازمند استفاده از تجهیزات الکترونیکی و تابلوهای برق است.

از تابلو برق ماینر برای کنترل شرایط و تامین ایمنی با ایجاد امکان کنترل نوسانات برق برای محافظت از ماینر‌ها استفاده می‌شود. در این مقاله این موضوع را مورد بررسی قرار خواهیم داد که تابلو برق ماینر و فارم چیست و چه کاربردی دارد. با توجه به گسترش روزافزون ارزهای دیجیتال و ماینرها بهتر است با تجهیزات مربوط با آن آشنا شویم. پس تا پایان این مقاله با ما همراه باشید.

تابلو برق ماینر و فارم چیست؟

دستگاه‌های استخراج ارز دیجیتال یا همان ماینرها مجموعه‌ای هستند که از تعداد زیادی پردازنده تشکیل شده‌اند و به همین دلیل برای استخراج ارزهای دیجیتال با این دستگاه به نیروی الکتریکی زیادی نیاز داریم. همچنین پیش‌تر در مقاله تابلو برق چیست؟ به کاربرد این وسیله در توزیع برق و حفظ ایمنی تجهیزات الکتریکی اشاره کرده‌ایم. در مزارع استخراج ارز دیجیتال، برای اینکه بتوانیم فشار برق وارد شده به کابل‌ها در ماینر را کاهش دهیم از تابلو برق‌های سه فاز استفاده می‌شود. این تابلو برق می‌تواند به صورت متقارن، برق سه فاز را بین اجزای مختلف دستگاه تقسیم کند. به طور کلی باید گفت که تابلو برق ماینر و مجموعه برق ماینر یکی از مهم‌ترین مسائلی است که هنگام راه اندازی فارم باید به صورت اصولی اجرا شود و اگر قصد راه اندازی و اجرای دستگاه‌های ارز دیجیتال دارید قبل از راه اندازی باید توجه ویژه‌ای به تامین درست برق تاسیسات و خرید بهترین تابلو برق ماینر داشته باشید. در قسمت بعد با کاربرد تابلو برق ماینینگ بیشتر آشنا خواهیم شد.

تابلو برق ماینر و فارم چیست؟تابلو برق ماینینگ چه کاربردی دارد؟

به طور کلی در مزارع استخراج ارز دیجیتال برای کنترل جریان برق به ابزارهای مخصوص نیاز داریم که مجموعه‌ی این ابزارها در تابلو برق فارم گذاشته می‌شوند. کار اصلی تابلو برق ماینر، توزیع جریان برق سه فاز به‌طور متقارن در فارم است. استفاده از برق تک فاز هم برای ماینرها منطقی به‌نظر می‌رسد، اما با زیاد شدن طول کابل‌ها مجبور می‌شویم که جریان الکتریکی را زیاد کرده و نتیجه مقطع را افزایش در بدهیم تا توان کابل‌ها برای عبور جریان برق بالا برود. از طرفی با کابل‌های نول زیادی مواجه می‌شویم که حجم قابل توجهی را اشغال می‌کنند. برق سه فاز جریان نول را کاهش داده و با توزیع متقارن برق بازدهی کابل‌ها را هم زیاد می‌کند.

برق سه فاز نیازمند کابل سه فاز است که در مقاله کابل برق سه فاز چیست و چه کاربردی دارد؟ به کاربردها و مزایای استفاده از آن پرداخته‌ایم. هدف ما از استفاده از کابل سه فاز و تابلو برق مخصوص فارم‌ها این است که می‌خواهیم ماینرهای فارم از کار نیفتند، دچار آتش‌سوزی نشوند، آسیب نبینند و به طور کلی موجب خسارت به تجهیزات و تاسیسات ما نشوند. تابلو برق ماینینگ و فارم عملکردی اتوماتیک و خودکار دارد. این مجموعه، از کار افتادن ماینرها را تشخیص داده و واکنش خودکار نشان می‌دهد و ماینرهایی را که توزیع متقارن جریان سه فاز را به هم می‌زنند از کار می‌اندازد.

بهترین مرجع خرید تابلو برق هوشمند کدام است؟

تابلو برق ماینینگ از چه تجهیزاتی تشکیل شده است؟

همانطور که در مقاله انواع تابلو برق و کاربردهای آن اشاره کردیم، تابلو برق با توجه به نوع استفاده، محیط استفاده و تجهیزات به کار رفته انواع مختلفی دارد، اما تمامی تابلوهای برق از بخش‌ها و تجهیزاتی تشکیل شده‌اند که وجود آن‌ها مهم و ضروری است. تابلو برق ماینینگ و فارم هم از بخش‌ها و تجهیزات مهمی تشکیل شده است که حتی ممکن است در قیمت تابلو برق ماینینگ تاثیر ویژه ای داشته باشد. در این قسمت به بررسی اجزای تابلو برق های ماینینگ خواهیم پرداخت. این اجزا و تجهیزات عبارت است از:

  • کلید اتوماتیک

تمام قطعات و ماینرها وصل شده و قلب باکس و ماینرها محسوب می شود. وظیفه کلید اتوماتیک حفاظت از تابلو برق در مقابل جریان زیاد و یا اتصال کوتاه است. به دلیل اینکه از مزارع فارم به طور شبانه روزی بهره برداری می‌شود، استفاده از کلید اتوماتیک ضروری است؛ زیرا این قطعات به منظور بهره برداری مداوم طراحی شده‌اند و با استفاده از این کلیدها اپراتور می‌تواند به صورت دستی مدار را قطع کند.

  • کنتاکتور

وظیفه این قطعه قطع و وصل جریان در مواقع خطر بوده و از آسیب به ماینرها جلوگیری می‌کند.کنتاکتورها کلیدهای الکترومغناطیسی می‌باشند که مهم‌ترین جز مدارهای الکتریکی را تشکیل می‌دهند، به همین دلیل به شما توصیه می‌کنیم که مقاله کنتاکتور چیست و چه کاربردی دارد؟ را مطالعه کنید تا با نحوه عملکرد این بخش مهم از تجهیزات الکتریکی بیشتر آشنا شوید.

  • کنترل فاز

این قطعه دستور قطع برق ورودی را در شرایط نوسان در برق ورودی یا وجود ولتاژ اضافی به کنتاکتور می‌دهد و مانع از ورود این جریان به ماینرها می‌شود.

  • رله کنترل فاز

معرفی انواع رله و کاربردهای آن یکی از موضوعاتی است که باید پیش از طراحی و ساخت تابلو برق با آن آشنایی داشته باشید. رله ابزاری است که هشدارهای نوسان در برق ورودی، قطع شدن فازها و عدم تقارن در برقراری جریان سه فاز را به کنتاکتور می‌دهد. نکته مهمی که باید در مورد این ابزار در تابلو برق ماینر به آن دقت کرد، مجهز بودن آن به قطع نول است. در صورتی که به این نکته توجه نشود، احتمال آتش‌سوزی و خسارت به ماینرها وجود دارد.

  • فیوز برق ورودی

کابل برق ورودی ابتدا وارد فیوز شده و سپس به تابلو برق وارد می‌شود. به همین جهت در صورت بروز اتصال کوتاه در سیستم، این فیوز است که با قطع جریان برق مانع آسیب به ماینرها می‌شود.

  • کنترل‌گر دما و رطوبت

در صورتی که دما و رطوبت از میزان تعیین شده برای ماینرها بالاتر رود به صورت اتوماتیک این قطعات برق ماینرها را از طریق کنتاکتور قطع می‌کنند.

  • سیم ۴ و ۶:

در صورتی که بیش از ۲۴ ساعت جریان برق از سیم‌های تابلو عبور کند احتمال سوختن آنها افزایش پیدا می‌کند. برای پیشگیری از بروز این مشکل در تابلو برق‌های ماینر از سیم های ۴ و ۶ افشان استفاده می‌شود. شاید برای شما این سوال پیش بیاید که منظور از سیم ۴ و ۶ افشان چیست؟ برای آشنایی با این نوع از سیم می‌توانید مقاله سیم افشان چیست و انواع آن کدامند؟ را مطالعه کنید.

  • کلید مینیاتوری

یکی از کاربردهای مهم کلید مینیاتوری این است که حفاظت الکتریکی قطع کننده جریان را برعهده دارد و مدارهای الکتریکی را در برابر اضافه بار و اضافه جریان حفاظت می‌کند. به تعداد ماینرهای داخل باکس، کلید مینیاتوری ۱۶ آمپر قرار داده می‌شود و هر ماینر به یک فیوز متصل می‌شود. در این صورت با خرابی یکی از ماینرها از رسیدن آسیب به سایر ماینرها جلوگیری می‌شود.

  • سنسور‌ها

به کارگیری سنسور‌های ضد خطر همانند سنسور‌های دود، آتش و دما در محیط و هشدار هرکدام در تابلو برق سه فاز صنعتی ضروری است. در تابلو برق تک فاز و سه فاز ماینینگ و فارم میتوانید از سنسور‌های دود، نشت آب، دمای بالا و رطوبت بالا استفاده کنید که در مرحله اول بصورت یک آژیر محلی در خود فارم ماینینگ برای مطلع کردن پرسنل از خطر و در مرحله دوم ارسال هشدار بصورت پیامک و تماس به مسئول فارم ماینینگ است

  • سیستم کنترل از راه دور پیامکی

با استفاده از این سیستم می‌توان بدون رفتن به فارم، دستوراتی شامل خاموش و روشن کردن باکس، مطلع شدن از دمای داخل باکس، ریست کردن مودم و اینترنت و تنظیم زمان در سیستم خنک کنندگی باکس را فقط از طریق پیامک به باکس بدهید که یکی از مزیت‌های مهم و بسیار کاربردی در این سیستم است.

مطلب مرتبط: تابلو برق AIS چیست؟

تابلو برق ماینینگ از چه تجهیزاتی تشکیل شده است؟تابلو برق ماینینگ؛ راهی مطمئن برای جلوگیری از آسیب به تجهیزات فارم‌ ها

در این مقاله با تابلو برق مخصوص مزارع استخراج ارز دیجیتال آشنا شدیم. همچنین کاربردها و مزایای استفاده از آن و اجزا و تجهیزات به کار رفته در آن را مورد بررسی قرار دادیم. همانطور که می‌دانید استخراج ارزهای دیجیتال فرایندی شبانه‌روزی است و به مصرف بالای جریان برق نیازمند است. به همین دلیل تابلو برق ماینر و فارم باید دارای استانداردهای خاصی باشد که در فرایند استخراج مشکلی به وجود نیاید. به همین دلیل است که طراحی و ساخت تابلو برق مخصوص ماینرها باید توسط افراد متخصص و با تجربه در این زمینه انجام شود تا از بروز خسارت به تجهیزات جلوگیری شود. شما می‌توانید برای تهیه و خرید بهترین تابلو برق ماینینگ با قیمت مناسب با مشاوران و مهندسان ما در شکوه صنعت در ارتباط باشید. همچنین می‌توانید نظرات و سوالات خود را از طریق کامنت‌ها با ما در میان بگذارید.

امتیاز دهید