یکی از روش های تشخیص برق دار بودن هر سیم، استفاده از فازمتر است. فازمتر وسیله ای شبیه به پیچ گوشتی است که به عنوان ابزاری برای تشخیص سیم فاز از سیم نول (خنثی) به کار برده میشود. اما بسیار پیش می آید که افراد هنگام تست پریز برق خود متوجه میشوند که هر دو مسیر فاز و نول، برق دار هستند. در هنگام بروز این مشکل این سوال پیش می آید که چرا سیم نول برق دارد؟ زمانی که پریز دو فاز نشده باشد، فازمتر در هر دو سیم فاز و نول روشن می شود. این خطا ممکن است به دلیل قطع بودن سیم و یا مسیر نول بروز پیدا کند. برای اطلاع از علت روشن شدن فازمتر روی سیم نول و نحوه برطرف کردن این مشکل، با ما در شکوه صنعت همراه باشید.

سیم نول چیست؟

در اکثر کشورها، برق به عنوان یک منبع تغذیه تک فاز مستقیما از ترانسفورماتور منطقه محلی به خانه ها تحویل داده می شود. هر خانه به یک خط تک فاز سیم کشی می شود و جریان برگشتی از طریق خط نول به ترانسفورماتور ارسال می شود. در نتیجه، هر جریانی که از خط تغذیه عبور می کند، از سیم و کابل نول و یا خنثی نیز عبور می کند. سیم خنثی یکی از دو سیم اصلی در یک سیستم AC استاندارد است.

برقی که از طریق منبع تغذیه به سمت دستگاه رفته و بخشی از آن استفاده شده است، توسط جریان بازگشتی از سیم نول به منبع تغذیه برگردانده می شود. در واقع سیم نول مسیری را برای برگشت برق ایجاد می کند. وجود سیم فاز و نول در کنار یکدیگر باعث ایجاد مدار حلقه ای و ایجاد یک جریان متناوب در مدار می شود تا برق با خیال راحت و مطمئن به تجهیزات برق رسانی کرده و سپس از آن خارج شود.

برخی از افراد نام خنثی را به این معنا می دانند که جریانی از آن عبور نمی کند، اما اینطور نیست. سیم خنثی بخشی از مدار زنده است، به این معنی که هر زمان که به برق وصل شود، احتمالاً جریان الکتریکی از آن عبور می کند. به همین دلیل، هنگام کار بر روی یا با سیم خنثی کابل برق، باید بسیار احتیاط کرد. در صورت نیاز به انجام کار روی این کابل، ابتدا باید آن را به طور کامل از هر منبع برق احتمالی جدا کرد.

سیم نول نقشی مهم در برق رسانی ایفا می کند، به طوری که اگر این سیم آسیب ببیند و یا در مداری وجود نداشته باشد، می تواند خطرات جدی را ایجاد کند؛ چرا که الکتریسیته ای که از سیم فاز عبور کرده و به دستگاه می رسد، هیچ راه بازگشتی نخواهد داشت و همین موضوع می تواند باعث داغ شدن بیش از حد سیم، آتش سوزی و خرابی دستگاه مربوطه شود. برای جلوگیری از این نوع خطرات، حتما به صورت دوره ای از سلامت تجهیزات و موقعیت سیم ها اطمینان کسب کنید.

تفاوت بین سیم نول و فاز

مطلب مرتبط: استاندارد رنگ سیم ‌های برق در ایران

تفاوت سیم فاز و نول

هنگام کار با هر نوع سیم، متوجه خواهید شد که حداقل دو سیم مجزا در داخل سیستم سیم کشی وجود دارد (و اغلب سه سیم). درک تفاوت سیم فاز و نول برای ایمنی، سیم کشی مناسب و اطمینان از عملکرد صحیح تجهیزاتی که به برق نیاز دارند بسیار حیاتی است. پیش از این نکات مربوط به سیم نول را توضیح دادیم. اما سیم فاز چیست؟
سیم فاز که معمولاً سیم داغ نیز نامیده می شود، معمولا روکش قهوه ای (قرمز) رنگ دارد.

این سیم به عنوان منبع برق برای دستگاه شناخته می شود. جریان الکتریکی از پریز یا منبع تغذیه دیگر روی سیم مثبت عبور می کند، بنابراین اگر در جایی به برق وصل شود، باید آن را یک سیم فاز (و خطرناک) در نظر گرفت. توجه داشته باشید که هر زمان که روی سیم فاز کار می کنید، مهم است که برق قطع شود و تمامی نکات ایمنی اعم از استفاده از دستکش مخصوص، رعایت شود.

مطلب پیشنهادی: انواع سایز کابل برق

چرا سیم نول برق دارد؟

یکی از مشکلاتی که ممکن است افراد با آن مواجه شوند، دو فاز نشدن پریز برق است. برای تست این مشکل می توانید فازمتر را بر روی هر کدام از سیم های پریز قرار داده و انگشت خود را بر روی انتهای فازمتر فشار دهید، در صورتی که چراغ فازمتر روی هر دو سیم روشن شد، یعنی پریز شما دو فاز نشده است و باید برای عیب یابی آن اقدام کنید.

همانطور که پیش از این توضیح داده شد، جریان برق از دو سیم فاز و نول تشکیل شده است، یکی از این دو سیم، یعنی سیم نول نباید چراغ فازمتر را روشن کند. اما پس چرا سیم نول برق دارد؟ یکی از چند علت روشن شدن فازمتر روی سیم نول، وجود عیب و آسیب در مسیر نول می باشد. برای رفع این مشکل، می توانید دستورالعمل زیر را دنبال کنید.

← برای اطلاع از علت روشن شدن فازمتر روی سیم نول، ابتدا تمام وسایل برقی را از برق بکشید.

توجه کنید که نکات ایمنی را رعایت کرده و تمامی مراحل را با استفاده از دستکش انجام دهد.

← سپس سیم نول اصلی را در کنتور برق پیدا کرده و آن را از سیستم سیم کشی جدا می کنیم. با انجام این مرحله، سیم نول تنها می شود.

← در این مرحله، با استفاده از فازمتر، سیم نول را تست می کنیم. با توجه به توضیحاتی که داده شد، چراغ فازمتر نباید روشن شود.

← اگر در آزمایش مرحله قبل، سیم نول روشن شد، اشکال از شبکه سیم کشی است و باید حتما در اسرع وقت با شماره ۱۲۱، (سازمان برق)، تماس گرفته و مورد خرابی را گزارش دهید.

← اما اگر فازمتر روشن نشد، فیوز برق ساختمان را با احتیاط جدا کرده و نول را به وسیله فازمتر آزمایش می کنیم.

← سپس با رعایت موارد ایمنی و ترجیحا توسط افراد متخصص، سیم های خنثی منزل و شبکه را از زنگ پاک می کنیم. در این مرحله با استفاده از ترمینال مخصوص نول شبکه و نول ساختمان را به هم متصل می کنیم.

← در این مرحله از یافتن علت روشن شدن فازمتر روی سیم نول، فیوز را به جای خود برگردانده و مجددا نول را بررسی می کنیم. در صورتی که نول سالم باشد، فازمتر روشن نخواهد شد.

← سپس تمامی نول های ساختمان را نیز آزمایش می کنیم تا از صحت همه آنها اطمینان کسب کنیم.

← در آخر تمامی وسیله ها را مجدد به برق متصل کرده و نول پریزهای منزل را آزمایش می کنیم. بدیهی است که اگر علت روشن نشدن فازمتر روی سیم نول مشخص و حل شده باشد، فازمتر روشن نخواهد شد.

 

چرا فاز متر روی سیم نول روشن می‌شود؟

 

خلاصه مطلب

هر دو سیم فاز و خنثی باید به درستی وصل شوند تا اطمینان حاصل شود که سیم‌های برق شما می‌توانند به طور ایمن و مطمئن برق انواع مختلف سیستم‌های موجود در تاسیسات را تامین کنند. اگر هر یک از مراحل سیم کشی به درستی انجام نشود، ممکن است شوک، فلاش قوس الکتریکی، قطع برق، آتش سوزی یا موقعیت های خطرناک دیگر ایجاد کند.

پیشنهاد می شود در صورت بروز مشکل در سیم کشی و برق رسانی، در سریعترین زمان ممکن با سازمان برق تماس گرفته و از افراد متخصص کمک بگیرید. ما در این مطلب پاسخ جامعی به سوال چرا سیم نول برق دارد؟ داده و علت روشن شدن فازمتر روی سیم نول را مورد بررسی قرار دادیم. شما می توانید برای خرید خرید سیم و کابل برق ارزان و با کیفیت با شماره ۰۲۵۳۷۱۵۲ تماس بگیرید.

 

۵/۵ - (۲ امتیاز)