در مواقع قطعی برق، موتور برق‌ ها می‌توانند وسیله‌ای عالی و پرکاربرد برای تامین برق ضروری ساختمان‌ها و مراکز باشند. همچنین در نقاطی که به شبکه برق دسترسی ندارند می‌توان از موتور برق استفاده کرد. یکی از انواع پرکاربرد موتور برق، موتور برق‌های بنزینی هستند. موتور برق بنزینی یکی از انواع پرکاربرد موتور برق‌ها است و سوخت مورد استفاده در آن به دلیل قابل حمل بودن، محبوبیت بسیار زیادی دارد. این دستگاه وسیله‌ای است که انرژی مکانیکی که از سوخت بنزین به دست می آید را تبدیل به انرژی الکتریسیته کرده و در خروجی برق تولید می‌کند. این نوع موتور برق‌ها را می توان برای تامین برق خانگی و برخی مشاغل کوچک مانند کلینیک دندانپزشکی، ساختمان های اداری کوچک و … مورد استفاده قرار داد.

فهرست مطالب

موتور برق بنزینی چیست؟

پراستفاده‌ترین موتور برق، نوع بنزینی آن می‌باشد. به این دلیل که سوخت مصرفی آن به راحتی در دسترس است و کارکرد و بازدهی خوبی را در طولانی مدت نشان می‌دهد. همچنین استحکام موتور آن نیز بیشتر است.
در موتور برق بنزینی شمع احتراقی تعبیه شده است که با ایجاد شوک برای شروع کار موتور ، هوا همراه با بنزین فشرده می‌شود و به کمک جرقه شمع ، سوخت مشتعل شده و به این ترتیب در موتور بنزینی نیرو گشتاور برای چرخش ژنراتور تولید می‌کند. این موتورها توانایی ارائه قدرتی بین ۱ الی ۱۵ کیلو وات را دارا هستند اما راندمان سوخت آن ها نسبت به موتور های دیزلی پایین تر است. در استفاده از موتور برق بنزینی باید همواره توجه داشت که به علت نوع سوخت مصرفی آن که گازهای مضر و سمی همچون کربن دی اکسید و.. را تولید میکند، بهتر است در مکان‌های سر پوشیده مورد استفاده قرار نگیرد و در صورت ضرورت نیز می‌توان از دودکش کمک گرفت.

موتور برق بنزینی چیست؟

موتور برق بنزینی چه کاربردی دارد؟

کاربرد موتور برق در صنعت، به‌طور کلی به عنوان یک انقلاب صنعتی به شمار می رود. همچنین استفاده خانگی از موتورهای برق کارهای سنگین در خانه را کاهش داده و استانداردهای بالاتر از راحتی، آسایش و امنیت را فراهم کرده است.بیشترین کاربردی که موتور برق بنزینی دارد تامین برق خانگی و مورد استفاده در منازل و مشاغل کوچک مانند جوشکاری، مطب دندان پزشکی، ساختمان های اداری کوچک که در زمان قطع برق نیاز به برق اضطراری دارند مورد استفاده قرار می گیرد.

اگر قصد خرید تجهیزات برق صنعتی را دارید از سایت شکوه صنعت دیدن کنید.

نحوه عملکرد موتور برق های بنزینی

موتور برق های بنزینی، موتورهای درون سوز یا موتورهای احتراق داخلی هستند که در حالی که پیستون به سمت پایین حرکت می کند مخلوط سوخت و هوا یا اکسیژن در داخل محفظه احتراق جمع شده و برای اشتعال آن از جرقه شمع استفاده می کند که این گاز های داغ با دما و فشار بالا بر اثر احتراقی که به وجود آمده و انبساط حاصل از گرما پیستون موتور را به حرکت در آورده و نیروی محرکه لازم جهت چرخش ژنراتور را تامین می نماید و دود حاصل از انفجار توسط دریچه خروجی به بیرون می رود. در واقع می‌توان مکانیزم عملکرد موتور برق بنزینی را به این صورت عنوان کرد که در مرحله اول هوا به داخل محفظه احتراق وارد می‌شود و عمل مکش صورت می‌گیرد. سپس در حالی که پیستون در پایین ترین حالت خود قرار دارد، هوای وارد شده به محفظه احتراق متراکم شده و با سوخت ترکیب می‌شود و پس از بالا آمدن پیستون، موجب جرقه یا انفجار درون فضای محفظه احتراق می‌شود. این گاز های داغ با فشار و دما بالا بر اثر احتراقی که در محفظه احتراق به وجود آمده باعث انبساط بیش از حد شده و همین امر باعث به حرکت در آوردن و پایین کشاندن پیستون شده است. با این عمل سیلندر به سمت پایین حرکت کرده و دود حاصل شده از انفجار تخلیه می‌شود.

نحوه عملکرد موتور برق های بنزینی

قسمت های تشکیل دهنده موتور برق بنزینی

موتور برق بنزینی از بخش‌های گوناگونی تشکیل شده اند که در کنار هم باعث تولید نیروی الکتریکی می شوند. در ادامه به معرفی قسمت های مهم موتورهای برق پرداخته‌ایم.

موتور

این قسمت از موتور برق انرژی مکانیکی اصلی دستگاه را تامین می کند. به عبارتی می توان بیان داشت که موتور بخش اصلی یک موتور برق است و در این قسمت است که انرژی مکانیکی دستگاه تبدیل به انرژی الکتریکی می شود. هر چه توان موتور بالاتر باشد، میزان برق تولیدی توسط آن نیز بیشتر خواهد بود.

سیستم سوخت

این قسمت از موتور برق وظیفه رساندن سوخت به موتور جهت تولید نیروی برق را دارد.

آلترناتور

این بخش در واقع سهم اصلی را در تامین انرژی الکتریکی بر عهده دارد.

پنل برق

این پنل تجهیزات خروجی برق AC و DC به علاوه کنترل و حفاظت از موتور و ژنراتور را بر عهده دارد.

روغن

از آن جایی که موتورهای برق ممکن است به طور ممتد و به مدت ساعت ها یا حتی چند روز مورد استفاده قرار بگیرند، امکان ساییده شدن اجزا دستگاه وجود دارد. با استفاده از سیستم روغن کاری می توان از این مشکل پیشگیری کرده و طول عمر دستگاه را در طولانی مدت افزایش داد.

قسمت های مختلف موتور برق بنزینی

کم کردن صدای موتور برق بنزینی

عمدتا موتور برق های بنزینی دارای صدای کمی می‌باشند، اما هر چه توان موتور برق بالاتر رفته میزان صدای آن هم نسبتا بالاتر می رود ولی برای به حداقل رساندن صدای آن‌ها و داشتن موتور برق کم صدا می توانید از راهکارهای زیر استفاده کنید.

موتور برق را در فاصله ای مناسب قرار دهید:

برای رهایی از صدای اضافه موتور برق می توانید آن را دور تر از محل مورد استفاده در یک اتاقک مخصوص قرار دهید و به وسلیه یک کابل، برق مورد نیاز خود را از موتور برق بگیرید.

موتور برق را روی سطح مناسبی قرار دهید:

بعد از اینکه موتور برق را در فاصله ای مناسب قرار دادید حتما به این موضوع توجه کنید که سطح قرار گیری موتور برق از چه جنسی است. تغییر این سطح گاهی می‌تواند موتور برق کم صدا را برای شما فراهم کند؛ پس آن را جدی بگیرید.

  • آسفالت، ایزوگام، آهن و بتن باعث افزایش لرزش و صدای موتور برق می‌شود. به جای قرار دادن موتور برق روی این سطوح، بهتر است از سطوح نرمی که باعث کاهش صدای موتور برق می شود استفاده کنید. برای مثال می‌توانید از سطوحی مانند خاک و چمن و پوشش لاستیکی برای کم صدا کردن موتور برق بنزینی بهره‌مند شوید.
  • در صورتی دسترسی به خاک و چمن نداشتید، از تشک‌های لرزه گیر و عایق صدا استفاده کنید. جنس این تشک ها از پلاستیک فشرده است و باعث کاهش صدای موتور برق می شود.

استفاده از کانوپی مخصوص موتور برق

در صورتی که صدای موتور برق باعث آزار و اذیت شما می‌گردد، در ابتدای خرید به این نکته توجه کنید که موتور برق‌های کانوپی‌دار تهیه کنید. کانوپی یا اتاق سایلنت باعث کاهش صدای موتور برق شده و موتور برق را از هر گونه حوادث طبیعی مانند باران و گرد وغبار در امان نگه می‌دارد و در نتیجه باعث طول عمر موتور برق می شود. اما اگر موتور برقی را که قبلا تهیه کردید، بدون کانوپی است، می‌توانید با فلز یا چوب باکسی بزرگ‌تر از موتور برق برای آن درست کنید و سطح داخلی آن را با پشم شیشه یا پشم سنگ پوشش دهید. این کار باعث جلوگیری از خروج صدای زیاد موتور برق شود. اما به این نکته توجه کنید در زمان ساخت باکس مسیر جریان هوا برای آن قرار دهید تا از داغ شدن موتور برق جلوگیری کند.

استفاده از کانوپی مخصوص موتور برق

مزایای استفاده از موتور برق بنزینی چیست؟

در مقاله ای دیگر از مزایا و معایب ژنراتور های گازی صحبت کردیم و قابل به ذکر است که موتور برق‌های بنزینی در مقایسه با موتور برق‌هایی که سوخت مصرفی دیگری دارند نیز فواید و مزایایی دارند. این فواید و مزیت‌های موتور برق های بنزینی عبارتند از:

سوخت این موتور برق به راحتی در دسترس است.

یکی از مزایای استفاده از موتور برق هایی از نوع بنزینی این است که در کشور ما بنزین سوختی در دسترس بوده و در هر شرایطی قابل تهیه است.

دوام و استحکام موتور برق بنزینی بالا است.

به دلیل استحکام آلیاژی که در بدنه این دسته از موتور برق ها به کار رفته است، باعث شده که این موتور برق ها از لحاظ استحکام طول عمر بالایی داشته باشند.

موتور برق‌های بنزینی هزینه بسیار پایینی برای تعمیر و نگهداری دارند.

موتور برق های بنزینی استحکام بالایی دارند و همچنین تعمیر آن ها بسیار ساده است. لوازم آن در بازار در دسترس بوده و می توان با هزینه بسیار مناسبی آن‌ها را تهیه کرد.

این نوع از موتور برق‌ها قیمت منطقی و مقرون به صرفه ای دارند.

این نوع موتور از برق ها به نسبت انواع دیگر دارای قیمت مقرون به صرفه‌تری هستند. به صرفه بودن آن ها سبب شده است تا از محبوبیت بالایی برخوردار بوده و بسیار پرفروش باشند.

موتور برق‌های بنزینی ابعاد کوچک و قابل حملی دارند.

این نوع موتور برق‌ها دور بالایی از موتور های احتراقی دارند و به همین دلیل با ابعاد کوچک خود می توانند توان بالایی را تولید نمایند. در واقع یکی از مزیت های اصلی و مهم موتور برق های بنزینی، ابعاد کوچک آن هاست که قابلیت جابه‌جایی دارند.

برای کارگاه های صنعتی کوچک و مصارف خانگی بسیار مناسب می‌باشند.

موتور برق‌های بنزینی پرقدرت و کوچک می‌باشند و قابل استفاده در کارگاه‌های صنعتی کوچک و ساختمان‌ها هستند.

استفاده از موتور برق بنزینی در کارگاه های کوچک

در زمان خرید موتور برق بنزینی باید به چه نکاتی توجه کنیم؟

اولین موردی که در زمان انتخاب و خرید موتور برق بنزینی باید به آن توجه داشته باشید، این است که بررسی کنید که انتظار شما از موتور برق چیست. یعنی به عنوان مثال اگر یک جوشکار هستید و قصد خرید این دستگاه را دارید، علاوه بر اینکه پرتابل بودن دستگاه را مد نظر قرار می‌دهید، باید دستگاهی سبک و کم حجم نیز تهیه نمایید.
نکاتی که باید در زمان خرید موتور برق بنزینی به آنها توجه داشته باشید، عبارت‌اند از:

با توجه به محیط استفاده، دستگاه را خریداری نمایید.

موتور برق‌های بنزینی در انواع بسیار متفاوتی طراحی شده‌اند که به همین منظور بهتر است برای هر نوع محیطی که قصد تهیه این دستگاه را دارید، نوع مناسب آن را خریداری کنید.

به ظرفیت مخزن سوخت توجه داشته باشید.

بزرگ‌تر بودن مخزن سوخت سبب نگه داشتن انرژی بیشتری می‌گردد.

قدرت موتور برق دستگاه را در نظر بگیرید.

شما باید توانی که از دستگاه انتظار دارید را بررسی کرده و متناسب با آن موتور برق را تهیه کنید. برای این کار می‌توانید توان خروجی تمامی وسایل برقی خود را محاسبه کرده و یا از کارشناسان ما برای این کار راهنمایی بگیرید. توجه داشته باشید که اگر توان کمتر را خریداری کنید، دستگاه کارایی مناسب را برایتان نخواهد داشت و اگر توان بیشتر را تهیه کنید، باید هزینه بیشتری پرداخت نمایید.

به مقاومت بدنه دستگاه توجه کنید.

با توجه به اینکه دستگاه را برای چه مکانی نیاز دارید، باید به جنس بدنه آن نیز توجه کنید. موتور برق‌ها از بدنه پلاستیکی و فلزی ساخته می‌شوند. اگر شما برای یک محیط ساخت و ساز قصد تهیه این دستگاه را دارید، حتما باید نوع فلزی آن را خریداری کنید. بهتر است تا راهنمایی‌های لازم را از متخصصین و مشاوران در این زمینه دریافت نمایید.

از مراکز و شرکت‌های معتبر اقدام به خرید موتور برق کنید.

دیگر نکته بسیار مهم در زمان خرید این است که باید دستگاه مورد نظر خود را از یک شرکت و فروشگاهی معتبر تهیه کنید. در این صورت محصول خود را با ضمانت خریداری کرده و می‌توانید با خیالی آسوده از خدمات پشتیبانی نیز استفاده داشته باشید.

از مراکز و شرکت‌های معتبر اقدام به خرید موتور برق کنید.

مقدار مصرف بنزین موتور برق بنزینی

میزان مصرف بنزین موتور برق بنزینی به نوع برند و توان آن بستگی دارد که بر حسب لیتر در ساعت بیان می گردد. در ادامه به طور میانگین و حدودی شما را با این عنوان بیشتر آشنا می کنیم:

  • موتور برق بنزینی با توان ۰.۷۵ کیلووات: ۰.۵ لیتر در ساعت
  • موتور برق بنزینی با توان ۰.۹ کیلووات: ۰.۶ لیتر در ساعت
  • موتور برق بنزینی با توان ۱.۶ کیلووات: ۱ لیتر در ساعت
  • موتور برق بنزینی با توان ۲ کیلووات: ۱.۲ لیتر در ساعت
  • موتور برق بنزینی با توان ۲.۸ کیلووات: ۱.۷ لیتر در ساعت
  • موتور برق بنزینی با توان ۲ کیلووات: ۱.۲ لیتر در ساعت
  • موتور برق بنزینی با توان ۳.۲ کیلووات: ۱.۹ لیتر در ساعت
  • موتور برق بنزینی با توان ۴ کیلووات: ۲.۴ لیتر در ساعت
  • موتور برق بنزینی با توان ۵ کیلووات: ۳ لیتر در ساعت
  • موتور برق بنزینی با توان ۶ کیلووات: ۳.۶ لیتر در ساعت
  • موتور برق بنزینی با توان ۷ کیلووات: ۴ لیتر در ساعت
  • موتور برق بنزینی با توان ۸ کیلووات: ۴.۵ لیتر در ساعت

نکات تعمیر و نگهداری از موتور برق بنزینی

با تهیه یک برند خوب از موتور برق و نگهداری درست از این دستگاه، می‌توانید انتظار داشته باشید تا حدود ۵ الی ۷ سال از موتور برق خود به خوبی استفاده کنید. اما برای آنکه موتور برق شما دارای کارکرد مناسب و دوام و ماندگاری بالایی باشد، لازم است تا با نکات نگهداری و تعمیر این وسیله پرکاربرد آشنا شوید. در ادامه برخی از این نکات را ذکر می‌کنیم:

توجه به توان اسمی وسیله

نباید بیش از توان مشخص شده از دستگاه خود کار بکشید. این کار به طول عمر قطعات دستگاه آسیب وارد کرده و به دنبال آن موجب افزایش هزینه‌های نگهداری و استهلاک وسیله می‌شود.

توجه به تعمیرات دوره‌ای

به طور کلی لازم است تا به تعمیرات دوره‌ای دستگاه توجه داشته باشید. بهتر است برخی از قطعات دستگاه، هر چند وقت یک بار مورد بررسی، سرویس‌کاری، تعمیر و تعویض قرار گیرند. بدین منظور بهتر است تا کاتالوگ دستگاه را به خوبی مطالعه کرده و همچنین راهنمایی‌های لازم را از متخصصان در این زمینه دریافت نمایید.

توجه به نکات ایمنی استفاده از موتوربرق بنزینی

همانطور که گفته شد، باید به این مساله توجه داشته باشید که موتور برق‌های بنزینی گازهایی مانند دی اکسید کربن و اکسید کربن تولید می‌کنند، در نتیجه باید در فضاهای باز از آنها استفاده داشته باشید که سبب بروز مشکلات تنفسی و مسمومیت نگردند.

تعویض قطعات قدیمی

همانطور که در موارد قبل گفته شد، در صورتی که می‌خواهید ماندگاری دستگاه خود را بیشتر کنید، باید در هر دوره برخی از اجزای دستگاه تعویض شوند. اجزای جدید موجب وارد شدن فشار کمتری به دستگاه شده که در نتیجه کارایی بهتر و دوام بالاتر از آن را مشاهده خواهید کرد.

توجه به نکات انبار موتور برق بنزینی

اگر برای مدتی نمی‌خواهید از دستگاه استفاده داشته باشید، بهتر است تا مخزن سوخت آن را خالی نمایید. باقی ماندن سوخت در مدت طولانی می‌تواند رسوب ایجاد کرده و عملیات احتراق دستگاه را با مشکلاتی رو به رو نماید. در صورتی که نمی‌خواهید برای مدتی بیش از ۲ هفته از دستگاه استفاده کنید، شیر بنزین دستگاه را ببندید و موتور را روشن کنید و اجازه دهید دستگاه بدون بار روشن بماند. پس از خاموش شدن دستگاه شرایط انبار کردن آن را مهیا و اقدام کنید.

توجه به محیط قرارگیری موتور برق بنزینی

باید توجه داشته باشید که چیدمان موتور برق باید طوری صورت گیرد که گرمای تولید شده توسط موتورها به راحتی تهویه گردد. بهتر است موتور برق بنزینی را در یک محیط خشک و با یک پوشش مناسب قرار دهید.

توجه به دفترچه راهنمای محصول

بعد از هر بار استفاده از موتور برق، بهتر است دستگاه را تمیز کنید. همچنین برای دانستن جزئیات بیشتر به دفترچه راهنمای محصول توجه کنید.

موتور برق بنزینی بخرم یا دیزلی؟

اگر مقاله دیزل ژنراتور چیست وبسایت ما را مطالعه کرده باشید میدانید که درصورتی که موتور برق را برای کار در مدت زمان زیاد نمی‌خواهید و میزان مصرف بارهایتان نیز کم است، ژنراتور بنزینی گزینه مناسب‌تری خواهد بود. ژنراتور دیزلی برای مواردی با مصرف بالا و با زمان بیشتر توصیه می‌شود.

معایب موتور برق بنزینی چیست؟

شاید مهم‌ترین عیب یک موتور برق بنزینی را بتوان سوخت آن دانست که یک سوخت فسیلی است و قطعاً در برابر گزینه‌ای مانند پنل‌ خورشیدی، از نظر سازگاری با محیط زیست، نقطه ضعف خواهد داشت. البته سر و صدای تولیدی آن هنگام کار را نیز می‌توان یکی از معایب این مولد برق به شمار آورد. نیاز به سریس و نگهداری و خطرات بالقوه ناشی از وجود سوخت‌های فسیلی نیز نکات قابل ذکری است.

با کمک مشاوران شکوه صنعت بهترین انتخاب موتور برق بنزینی را داشته باشید!

با توجه به مواردی که گفته شد و مزایای بسیار زیادی که موتور برق‌های بنزینی دارند، از محبوبیت بسیار بالایی برخوردار هستند. با توجه به مسائل گفته‌شده، انتخاب و خرید بهترین موتور برق بنزینی متناسب با نیازهای شما می‌تواند یکی از فرآیندهایی باشد که افراد در طی آن ممکن است با سوالات و چالش‌های بسیار زیادی مواجه شوند. توجه به نکاتی که در این مقاله گفته شد، می‌تواند به شما در خریدی رضایت بخش و مطمئن و حفظ و نگهداری موتور برق بنزینی‌تان کمک کند. با توجه به تنوع گسترده که در بازار در انواع موتور برق بنزینی وجود دارد، بهتر است برای داشتن تجربه خریدی آسان و راحت با مشاوران و متخصصین در این زمینه مشورت نمایید. مشاوران مجرب ما در شکوه صنعت در این فرآیند به همراه شما هستند. شما می‌توانید با مشاوران ما در تماس باشید و یا از طریق کامنت‌ با ما در ارتباط باشید.

سوالات متداول:

موتور برق بنزینی چقدر بنزین مصرف می‌کند؟

برای تولید هر ۲ کیلووات برق حدوداً ۱.۲ لیتر بنزین در ساعت مصرف می‌کند. البته برای اطلاع دقیق از میزان مصرف سوخت موتور ژنراتور بهتر است مشخصات آن را مشاهده کنید.

موتور برق بنزینی چند ساعت کار می‌کند؟

مدت کارکرد موتور برق به میزان مصرف سوخت آن و ظرفیت مخزن دستگاه بستگی دارد.

موتور برق بنزینی سایلنت یا بی‌صدا چیست؟

همان‌طور که گفته شد، کار موتور برق‌ها با سروصدا و آلودگی همراه است. موتور برق سایلنت نوعی موتور برق است که پوشش آن به گونه‌ای است که کمترین سروصدا را تولید می‌کند. این موتور برق‌ها در بازار موجود هستند و در صورتی که با سر و صدا مشکل دارید، می‌توانید این انواع را تهیه کنید.

۴.۸/۵ - (۱۷ امتیاز)