امروزه به دلیل توسعه روز افزون تجهیزات برقی، اهمیت انرژی الکتریسیته انکار ناپذیر است و به همین دلیل برای برخی از صنایع و مراکز وجود برق امری حیاتی بوده و قطعی شبکه برق می‌تواند احتمال خسارت‌های مالی در صنایع و در مراکز درمانی احتمال خسارت جانی را به همراه داشته باشد. به همین دلیل استفاده از مولد برق گازسوز یا ژنراتور گازی بطور چشمگیری رو به افزایش است. موتور برق گاز سوز، یکی ازانواع موتور برق است. برای اینکه بدانید موتور برق چیست میتوانید مقاله ما در این مورد را بخوانید اما بصورت کلی باید بدانید که ژنراتور برق گازی برای تولید انرژی الکتریسیته نیاز به سوخت مصرفی گاز شهری و یا کپسول مایع  دارد. در واقع می‌توان گفت که موتور برق گازسوز یا همان ژنراتور گازی ترکیبی از یک موتور گازسوز و یک ژنراتور است که از آن برای تولید برق استفاده می شود. در ادامه با این وسیله کاربردی بیشتر آشنا خواهیم شد. پس تا پایان با ما همراه باشید.

موتور برق گاز سوز چیست؟

همانطور که گفته شد، موتور برق گازسوز یکی از انواع مولدهای الکتریکی است که سوخت مصرفی موتور آن گاز شهری یا کپسول مایع بوده و با استفاده از ژنراتور، انرژی تولید شده حاصل از سوخت گازی تبدیل به انرژی الکتریکی برای تامین برق مراکز مختلف می‌شود. با توجه به نوع سوخت موتور برق‌های گازسوز، این وسیله نسبت به موتور برق های بنزینی و دیزل ژنراتور ها، مصرف کمتری دارند و همچنین آلاینده‌های کمتری وارد محیط زیست می‌کنند. موتور برق‌های گازسوز قیمتی مناسب‌تر و به صرفه‌تر نسبت به سایر موتور برق‌ها دارند و می‌توانید از آن برای تامین برق منازل مسکونی خود نیز استفاده نمایید.

موتور برق گاز سوز چیست؟موتور برق گاز سوز چه کاربردی دارد؟

درست است که مزایای ژنراتورهای برق بنزینی بسیار زیاد بوده و سر و صدای کمی دارند اما موتور برق گازسوز به دلیل نوع سوختی که دارد، نسبت به دیگر موتور برق ها دارای مصرف و هزینه‌های کمتری است و در مناطقی که دسترسی به گاز شهری و یا کپسول‌های گاز هستند، مورد استقبال قرار می‌گیرد. همچنین به علت در دسترس بودن آسان سوخت گاز در محیط شهری، بیشتر افراد و سازمان‌ها، موتور برق گازسوز را برای تامین برق اضطراری مکان‌های موردنظر خود انتخاب می‌کنند و به همین خاطر بیشتر کاربرد این موتور برق در مکان‌هایی است که به لوله‌کشی گاز شهری دسترسی دارند. به عنوان مثال می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • مصرف خانگی در منازل
  • ویلاها
  • مجتمع های مسکونی
  • کارگاه های کوچک
  • فروشگاه‌ها و خرده‌فروشی‌ها
  • کمپ‌های کوهستانی
  • هیئت‌های مذهبی‌
  • مزارع کشاورزی

اجزای سازنده موتور برق گازسوز چیست؟

از ترکیب یک موتور گازسوز و یک ژنراتور می‌توان یک ژنراتور یا همان موتور برق گازسوز ساخت که توسط آن برق تولید می‌شود. بهتر است پیش از آنکه مزایا و ویژگی‌های موتور برق گازسوز را بررسی کنیم، اجزای سازنده مولدهای گازسوز را مورد بررسی قرار دهیم. این اجزا عبارت است از:

  • موتور گازسوز

هر ژنراتور گازی شامل یک موتور است ، موتور دستگاهی است که یک انرژی یا یک سوخت (که در اینجا سوخت گاز است) را به انرژی مکانیکی تبدیل می‌کند.

در بخش ورودی موتور، گاز CNG یا LPG وارد می‌شود و با ایجاد احتراق در سیلندرهای موتور، در خروجی به انرژی مکانیکی تبدیل می‌شود و باعث ایجاد چرخش شفت موتور می‌گردد و با اتصال به ژنراتور (آلترناتور) شروع به تولید انرژی الکتریکی می‌کند.

  • ژنراتور (آلترناتور)

ژنراتور وسیله ای است که انرژی مکانیکی ایجاد شده در موتور را به انرژی الکتریکی تبدیل می‌کند.

در حقیقت این کار توسط یک سیم پیچ چرخشی و یک سیم پیچ ثابت انجام می‌گیرید. به این صورت که شفت موتور، سیم پیچ چرخشی را در درون سیم پیچ ثابت میچرخاند و از این چرخش یک انرژی الکترومغناطیسی ایجاد میشود که باعث تولید برق در خروجی ژنراتور یا آلترناتور می‌شود. آلترناتور کلمه فنی ژنراتور است و این دو کلمه معادل هم هستند.

  • فیلتر روغن

فیلتر روغن به منظور جلوگیری از ورود آلاینده ها به داخل روغن موتور است وظیفه تمیز و با کیفیت نگه داشتن روغن داخل موتور را بر عهده دارد. در حقیقت این بخش از ورود آسیب و خسارت به موتور جلوگیری می‌کند و در نتیجه عمر و عملکرد موتور نیز بیشتر می‌گردد.

  • مخزن روغن

مخزن روغن یا باک روغن، محل قرارگیری و ریختن روغن موتور به درون دستگاه است.

  • روغن خنک (اویل کولینگ)

هنگام کار موتور برق، به دلیل احتراق سوخت در بخش موتور، گرمای بسیار زیادی ایجاد می‌شود و برای خنک کردن موتور و کاهش دمای آن نیاز به یک وسیله است. برای این منظور در بیشتر موتورها از رادیاتور استفاده می‌شود اما در برخی از ژنراتورهای گاز سوز از روغن برای خنک کنندگی استفاده می‌گردد.

به این صورت که روغن بعد از چرخیدن در موتور توسط شلنگ ورودی به قسمت اویل کولینگ آمده و پس از خنک شدن توسط شلنگ خروجی دوباره به موتور باز می‌گردد.

  • فیلتر هوا

فیلتر هوا دستگاهی است که از مواد فیبری ساخته شده است تا ذراتی مانند گرد و غبار ، آلودگی و باکتری ها را از هوا پاک کند. در واقع فیلتر هوا مانند یک کاتالیزور عمل می‌کند تا بتواند ذرات مضر یا حتی گازهای مضر را حذف کند. این کار باعث عملکرد بهتر و بالا رفتن عمر موتور می‌شود.

  • فیلتر هوای موتور برق گازیشیر برقی گاز

شیر برقی دقیقا مانند شیر آب است؛ به این صورت که اگر این شیر باز باشد، آب می‌تواند از لوله عبور کند ولی در صورتی که بسته باشد آب در پشت لوله منتظر باز شدن شیر می‌ماند .

البته تفاوت مهم شیر برقی موتورهای گازسوز با شیر آب در این است که با برق و فرمان کنترل پنل ژنراتور کار می‌کند تا گاز را عبور دهد.

  • رگولاتور گاز

رگولاتور گاز یک دستگاه تنظیم کننده فشار گاز است که همانند یک شیر کنترل فشار عمل کرده و با توجه به میزان فشار ورودی گاز، میزان فشار خروجی گاز را افزایش یا کاهش می‌دهد.

وجود این بخش به این دلیل ضروری و لازم است که اگر گاز که همان سوخت مصرفی موتور است فشار مناسب نداشته باشد، عمل احتراق و ایجاد انرژی مکانیکی با مشکل مواجه خواهد شد.

  • شیلنگ گاز

شیلنگ گاز، گاز را برای کارکرد موتور به ترتیب از شیر برقی سپس رگولاتور عبور می‌دهد تا سوخت را به ورودی موتور برساند. بسیاری از افراد فکر می‌کنند شیلنگ گاز حائز اهمیت نیست، اما لازم است بدانید که این فکر کاملا اشتباه است و شیلنگ یکی از مهم‌ترین قطعات در حفظ ایمنی دستگاه است. شیلنگ به طور استاندارد باید قطری بین ۲۰ تا ۳۰ میلی‌متر داشته باشد و و به طور مخصوص برای انتقال گاز ساخته شده باشد. این وسیله باید از کیفیتی عالی برخوردار باشد تا موجب آسیب‌های مالی و جانی نشود.

  • گاورنر

گاورنر فرماندار و کنترل‌کننده سرعت است و دستگاهی است که برای اندازه گیری و تنظیم سرعت و تعداد دور موتور مورد استفاده قرار می‌گیرد.

  • استارتو اتوماتیک استارت

دستگاهی است که به عنوان راه‌انداز موتور عمل می‌کند. استارت عمل چرخش میل لنگ را تا زمان احتراق و روشن‌شدن موتور انجام می‌دهد. استارت میتواند برقی ، پنوماتیکی و هیدرولیکی باشد.

استارت ژنراتورهای گازسوز عموما از نوع برقی است.

  • شمع

شمع وسیله ای است که با برقی که از باتری می‌گیرد باعث ایجاد جرقه در هنگام استارت زدن می‌شود تا ژنراتور گازی روشن شود.

  • اگزوز

اگزوز در مسیر خروجی دود حاصل از احتراق موتور قرار گرفته است. مساله‌ای که باید موردتوجه قرار گیرد این است که اگر اگزوز به خروجی متصل نباشد، موتور صدای بسیار زیادی تولید می‌کند.

  • اگزوز ژنراتور برق گازیروتور

یکی از اجزای ژنراتور است. روتر یک قطعه چرخشی و حرکتی در سیستم الکترومغناطیسی (ژنراتور) است.

این قسمت دورانی برای ایجاد تعامل بین سیم پیچ ها و تولید میدان مغناطیسی است تا انرژی را به استاتور انتقال دهد.

  • استاتور

استاتور در حقیقت همان سیم پیچ ثابت بخش آلترناتور است. استاتور از انرژی میدان مغناطیسی که از چرخش روتور بوجود می‌آید استفاده میکند تا در خروجی انرژی الکتریکی را تامین کند.

  • تنظیم کننده خودکار ولتاژ (AVR)

به دلیل آنکه نوسانات برق تولیدشده دستگاه وارد مدار و وسایل الکتریکی نشود، وجود تنظیم‌کننده خودکار ولتاژ بسیار مهم است. کار این مدار الکترونیکی تنظیم خودکار ولتاژ در پایانه خروجی برق ژنراتور است که با توجه به میزان جریان مورد استفاده از دستگاه و دمای کار، میزان ولتاژ خروجی را تنظیم می‌کند.

  • شارژر باتری

یک مدار الکترونیکی است که هنگام روشن بودن دستگاه با جریان و ولتاژی مشخص، شروع به شارژ کردن باتری می‌کند تا در هنگام استفاده مجدد از ژنراتور گازسوز باتری خاموش نماند.

برای شارژ کردن باتری های ۱۲ ولت معمولا شارژری با جریان ۵ آمپر و ولتاژ ۱۳.۸ ولت DC و برای باتری‌های ۲۴ ولت جریان ۱۰ آمپر و ولتاژ ۲۸.۵ ولت DC مناسب است.

  • کلید اضطراری

کلید اضطراری وسیله‌ای است که به هنگام خطر و یا مواقعی که فرصت خاموش کردن ژنراتور بصورت عادی وجود ندارد، مورد استفاده قرار می‌گیرد.

در مواقع ضروری، تنها کافیست یک دکمه را فشار دهید تا موتور برق گازسوز در سریع‌ترین زمان خاموش شود.

  • کنترل پنل

کنترل پنل یک دستگاه الکترونیکی است که مرکز فرمان ژنراتور گازی یا موتور برق گازسوز است. کار این دستگاه این است که اعلاناتی همچون خرابی، وجود مشکل در یک بخش، میزان کارکرد و بسیاری دیگر از پارامترها را نشان دهد.

یعنی میتوان از طریق صفحه نمایشگر و دکمه‌هایش دستگاه را روشن کرد و یا محدوده توان خروجی گذاشت. همچنین از طریق این صفحه می‌توان مواردی از جمله زمان انجام سرویس‌های دوره‌ای و بسیاری از موارد دیگر را مشاهده و تنظیم نمود.

  • لرزه گیر

هر موتور برق گازسوز دارای لرزه‌گیر است که معمولا ۲ عدد برای موتور و ۲ عدد برای ژنراتور مورد استفاده قرار می‌گیرد. استفاده از لرزه‌گیرها برای برطرف کردن لرزش دستگاه هنگام کار کردن و ثابت ماندن آن در یک مکان ضروری است.

  • باتری

تمام ژنراتورها دارای یک باتری هستند که برای تامین برق کنترل پنل و استارت زدن استفاده می‌شود.

باتری ژنراتور برق گازسوزمزایای موتور برق گازسوز چیست؟

موتور برق گازسوز نسبت به سایر برندهای موتور برق‌های موجود در ایران مزایا و ویژگی‌های مثبتی دارد که در ادامه برخی از مزایای این وسیله کاربردی را با هم مورد بررسی قرار می‌دهیم.

  • ماندگاری و طول عمر بالا

سوخت این وسیله میزان خورندگی بسیار کمتری دارد و بر خلاف موتور برق بنزینی کیفیت روغن موتور دستگاه را تحت تاثیر قرار نمی‌دهد و به همین جهت میزان آسیب رسیدن به دستگاه را کاهش می دهد. همین عامل دوام و ماندگاری موتور برق گازسوز را بیشتر کرده و می توان گفت که این موتور برق‌ها تا حدود ۲۵ درصد ماندگاری و طول عمر بیشتری دارند. همچنین همانطور که گفته شد،استفاده از این نوع موتور برق ها، به دلیل تولید آلاینده کمتر برای محیط زیست بسیار مناسب‌تر است.

  • داشتن ایمنی بالا

موتور برق های گازسوز، ایمنی بالایی دارند. به گونه‌ای که برای افزایش ایمنی موتور برق‌های گازسوز از سه شیر به منظور محافظت و جلوگیری از نشت گاز و آتش سوزی استفاده می شود. این سه فلکه قطع و وصل عبارت اند از:

  • شیر اصلی گاز شهری
  • شیر قطع و وصل گاز
  • میکسر دستگاه
  • عملکرد سریع

به جهت اینکه این نوع موتور برق به گاز شهری و یا سیلندر گاز مایع وصل می‌شود، در زمان‌های قطعی برق و شرایط اضطراری این موتور برق به سرعت شروع به کار می‌کند و برق مجموعه را تامین می‌کند. استفاده از این موتور برق به گونه‌ای است که نیاز به مهارت خاصی برای راه‌اندازی ندارد و به راحتی می‌توان از آن استفاده کرد.

  • به صرفه بودن و اطمینان از تولید برق در مواقع ضروری

به دلیل وجود لوله کشی گاز شهری، وجود منابع سوخت فسیلی و پایین بودن هزینه این نوع سوخت نسبت به بنزین و گازوئیل، می‌توان از تولید برق دائمی این نوع موتور برق اطمینان کافی داشت. در واقع موتور برق گازی همواره قادر به تولید برق است و در صورت اتصال به منبع سوخت گازی، هیچگاه تولید جریان الکتریکی آن قطع نمی‌شود. همچنین در نظر داشته باشید که با استفاده از سوخت گاز می‌توان تا حدود ۶۰ درصد در مصرف و هزینه‌ها صرفه جویی کرد.

  • دسترسی آسان به سوخت مصرفی

همانطور که گفته شد، به دلیل نوع سوختی که موتور برق گازی دارد، معمولا در مکان‌هایی مورد استفاده قرار می‌گیرد که لوله کشی گاز در آن جا وجود دارد. البته کپسول‌های گاز هم یکی دیگر از منابع تامین سوخت این وسیله هستند. به همین خاطر یکی از برترین ویژگی‌ها و مزایای این موتور برق، دسترسی آسان به سوخت آن است، اما باید به این مساله توجه داشته باشید که به دلیل آن که این وسیله به شلنگ گاز متصل است، نمی توان آن را جا به جا کرد.

دسترسی اسان به سوخت مصرفی موتور برق گازیموتور برق گازسوز بدون صدا

برای کم صدا کردن این نوع دستگاه، معمولا شرکت های تولیدی از کاور صداگیر (کانوپی) استفاده می‌کنند که نوع ورق، نوع طراحی و حتی فوم های استفاده شده در ساخت کاور صداگیر بسیار مهم است.کانوپی به اطاقکی گفته می‌شود که تمام تجهیزات مولد برق گازی با هدف کاهش صدا و محافظت در برابر عوامل محیطی از قبیل برف، باران و.. در آن قرار می‌گیرند.

مولد برق گازسوز بی صداتفاوت موتور برق گازی با موتور برق بنزینی

در مقاله ای دیگر موتور برق‌های گازسوز با موتور برق‌های بنزینی را مقایسه کرده و با بررسی مزایای دیزل ژنراتورها نسبت به ژنراتورهای بنزینی متوجه شدیم که این ۲ موتوربرق تفاوت‌هایی دارند. مهم‌ترین تفاوت‌های این موتور برق‌ها عبارت است از:

  • میکسر هوا و سوخت

ترکیب سوخت یعنی بنزین با اکسیژن در موتور برق بنزینی، در کاربراتور صورت گرفته، اما در موتور برق گازی، ترکیب سوخت و اکسیژن در میکسر انجام می شود. مخلوط کردن گاز و هوا در ورودی کاربراتور در موتورهای گازسوز وظیفه میکسر می‌باشد.

  • رگلاتور

سوخت مورد نیاز موتور و فشار سوخت توسط رگلاتور بررسی می‌شود. در واقع ریگلاتور گاز وظیفه تنظیم فشار گاز خروجی را بر عهده دارد. رگلاتور میزان فشار ورودی گاز را بررسی کرده و با توجه به فشار مورد نیاز سوخت، موتور هم فشار خروجی را کم و زیاد می کند.

در واقع اگر رگلاتور در موتورهای گازی نباشد و یا کار خود را به خوبی انجام ندهد، سوخت مورد نیاز موتور به خوبی تامین نمی‌شود و یا باعث آسیب به موتور با فشار بیش از حد می‌شود. وظیفه اصلی رگلاتور گاز این است که تنظیم فشار خروجیرا  با توجه به میزان فشار ورودی کنترل می کند که موجب عملکرد بهتر می‌شود.

معایب ژنراتور گازی

ژنراتورهای گازسوز با وجود تمام ویژگی‌های مثبت خود دارای معایبی هستند. این معایب عبارت اند از:

  • قیمت بالای ژنراتور گازسوز در مقایسه با دیزل ژنراتورها
  • هزینه تعمیر و نگهداری ژنراتور گازسوز در مقایسه با دیزل ژنراتورها بیشتر است.
  • به دلیل افت فشار شبکه گاز در سرما و در فصل‌های سرد سال و به خصوص در مناطق سرد سیر عملکرد ژنراتور گازی با مشکل مواجه می‌شود.
  • در ژنراتورهای گازی باید مسیر سوخت‌رسانی به طور دائم کنترل شود؛ به این خاطر که مسیر تامین گاز نباید نشتی داشته باشد، زیرا سوخت گازی بسیار خطرناک و قابلیت اشتعال و انفجار بالایی دارد.
  • ژنراتور گازی مقدار زیادی دی اکسید کربن که یک گاز گلخانه‌ای است را منتشر می‌کند که برای محیط زیست مناسب نمی‌باشد.

انتخاب موتور برق گاز سوز مناسب با کمک مشاوران شرکت مهندسی شکوه صنعت

با توجه به وجود تنوع گسترده در انواع موتور برق‌ گازسوز و بازار رقابتی و برندهای مختلف این وسیله، انتخاب موتور برق مناسب همواره یکی از فرآیندهای دشوار و پر از چالش است که با رعایت نکات گفته شده و دقت در انتخاب این وسیله کاربردی، می‌توان بهترین موتور برق گازسوز را خریداری کرد. با تمام این تفاسیر بهتر است از متخصصان در این زمینه برای داشتن خریدی مطمئن و رضایت‌بخش مشاوره دریافت نمایید. مشاوران و کارشناسان مجرب ما در شرکت مهندسی شکوه‌ صنعت همواره آماده راهنمایی و کمک به شما برای داشتن خریدی عالی هستند. شما می‌توانید با ما تماس بگیرید و همچنین می‌توانید سوالات و نظرات خود را برای ما ارسال نمایید و در کمترین زمان پاسخ آن‌ها را از مشاوران مجرب ما دریافت نمایید.

 

۴.۱/۵ - (۱۷ امتیاز)