موتور برق چیست و چه انواعی دارد؟ اگر این سوال شما نیز هست، با ما همراه باشید. در فصل تابستان، که به دلیل گرما مصرف برق افزایش می‌یابد و شبکه قادر به پاسخگویی به همه بارها نیست، مشترکان با قطعی برق مواجه می‌شوند. شاید قطعی چند ساعته برق، علی‌رغم آنکه آزار دهنده است، برای عموم افراد بتواند قابل تحمل باشد، اما مصرف‌کنندگان تجاری و صنعتی نیز هستند که قطعی‌های مکرر موجب زیان آن‌ها خواهد شد. به همین دلیل بسیاری از مصرف‌کنندگان به دنبال راهکارهایی برای تامین برق در شرایط اضطراری هستند. یکی از این راهکارها استفاده از ژنراتور برق یا همان موتور ژنراتور است که در بین مردم با نام موتور برق شناخته شده است. علاوه بر مورد گفته شده که یکی از ضروری‌ترین کاربردهای موتور برق است، این وسیله در مناطق دورافتاده، مشاغل سیار و موارد این‌چنین کاربرد دارد. در ادامه به بررسی دقیق اینکه موتور برق چیست و چه انواعی دارد می‌پردازیم.

فهرست مطالب

موتور برق چیست؟

موتور برق یا مولد الکتریکی دستگاهی است که انرژی مکانیکی به دست آمده از گاز، بنزین، یا گازوئیل را به برق تبدیل می‌کند. البته باید بگوییم که اکثر موتورهای برق از طریق تعامل بین میدان مغناطیسی ، میدان الکتریکی و جریانهای پیچشی برای تولید برق عمل می کنند. در برنامه های خاص، مانند ترمزهای احتراق با موتورهای کشش در صنعت حمل و نقل، موتورهای الکتریکی می توانند به عنوان مولد، انرژی مکانیکی را به انرژی الکتریکی تبدیل کنند. موتور برق را گاهی اوقات به عنوان موتور ژنراتور هم می‌شناسند که اصطلاحاً در بازار به ژنراتورهای کوچک هواخنک و پرتابل معروف هستند.

موتور برق چیست؟کاربرد موتور برق چیست؟

در این بخش قصد داریم بدانیم کاربردهای موتور برق چیست. به طور کلی هر جا که نیاز به تأمین انرژی برق داشته باشیم، از موتور برق استفاده می‌کنیم. موتور برق را می‌توان در مراکز صنعتی، بیمارستان‌ها، هتل‌ها و منازل برای تأمین انرژی در مواقع ضروری استفاده کرد.

بر اساس کاربرد انواع موتور برق چیست؟

مولدها از نظر کاربردهای موتور برق به ۴ دسته تقسیم می‌شوند:

موتور برق کیفی

کاربردهای موتور برق کیفی یا ژنراتور کمپین در مسافرت‌ها و کمپین‌هاست. آنها آلاینده‌های کمی تولید می‌کنند و سازگار با محیط زیست هستند. پس اگر بپرسید سالم‌ترین نوع موتور برق چیست؟ می‌توانیم به موتور برق کیفی اشاره کنیم.

موتور برق چیست؟

موتور برق چیست؟

موتور برق خانگی

کاربردهای موتور برق خانگی در تامین برق مورد نیاز خانه‌ها خلاصه می‌شود. استفاده خانگی از موتورهای برق می‌تواند فشارهای سنگین در خانه را کاهش داده و استانداردهای بالاتر از راحتی، آسایش و امنیت را فراهم کند.

موتور برق صنعتی

کاربردهای موتور برق صنعتی که نسبت به انواع خانگی توان بالاتری دارند، به تامین برق سازمان‌ها مرتبط می‌شود. همچنین کاربرد موتور برق در صنعت ، به عنوان یک انقلاب صنعتی به شمار می‌رود.

فرایندهای صنعتی دیگر با انتقال قدرت با استفاده از خط شفت، کمربند، هوای فشرده یا فشار هیدرولیکی محدود نمی‌شوند. در عوض، هر دستگاه می تواند به موتور برق مخصوص خود مجهز شود و کنترل آسان را در نقطه استفاده و بهبود بهره وری انتقال انرژی را فراهم کند. موتورهای برقی که در کشاورزی کاربرد دارند قدرت عضلانی انسان و حیوان را از کارهایی مانند حمل دانه یا پمپاژ آب حذف کرده‌اند.

موتور برق ثابت

این ژنراتورها در یک محل نصب می‌شوند و برق یک مجموعه را تامین می‌کنند. این دسته از ژنراتورها توان بالاتری دارند و قیمت موتور برق این دسته معمولاً بالاتر است.

موتور برق ثابتانواع موتور برق اضطراری

مولدهای برق اضطراری را معمولاً به چهار دسته طبقه‌بندی می‌کنند. این دسته بندی عبارت است از:

  • براساس نوع سوخت مصرفی
  • براساس نوع روشن‌ شدن
  • بر اساس شاسی
  • ولتاژ خروجی

هر یک از این دسته‌ها را در ادامه به صورت کامل مورد بررسی قرار خواهیم داد.

بر اساس نوع سوخت مصرفی انواع موتور برق چیست؟

یکی از موارد ضروری و مهم برای خرید موتور برق انتخاب سوخت آن است. بر اساس نوع سوخت مصرفی، موتور برق‌ها به سه دسته زیر تقسیم‌بندی می‌شوند:

موتور برق دیزلی (دیزل ژنراتور)

شاید برای شما هم این سوال پیش آمده باشد که موتور برق دیزلی یا دیزل ژنراتور چیست؟ مولد برق اضطراری دیزلی انرژی حاصل از سوخت گازوئیل را به انرژی الکتریکی تبدیل می‌کند و به آن اصطلاحاً دیزل ژنراتور می‌گویند.  این مولدها حجم و صدای بیشتری دارند و راندمان آنها نیز بالاتر است. به همین دلیل موتورهای با قدرت بالا تنها دیزلی ساخته می‌شوند و در مولدها با قدرت پایین از موتورهای بنزینی (موتور برق) استفاده می‌شود. در مقاله دیگری به طور کامل در رابطه با بهترین برندهای دیزل‌ ژنراتور در ایران صحبت کرده‌ایم. هم‌چنین شما می‌توانید قیمت موتور برق دیزلی ارزان را در سایت ما ببینید.

موتور برق بنزینی

موتور برق بنزینی چیست؟ این نوع مولد موتور برقی است که با بنزین کار می‌کند و از مزایای آن میتوان این نکته را بیان کرد که این نوع ژنراتورها پرکاربردترین نوع موتور برق هستند و برای کارکردن در مکان‌هایی که دسترسی به گاز وجود ندارد بسیار مناسب است. نکته مهمی که باید به خاطر داشته باشید این است که موتور برق بنزینی با توجه به نوع سوخت خود گازهای اکسید کربن و دی اکسید کربن تولید می‌کند. در نتیجه، این موتورها باید در فضای باز استفاده شوند تا موجب خفگی نشوند. شما می‌توانید لیست بهترین برندهای موتور برق بنزینی در ایران را نیز در سایت ما مشاهده کنید.

برای خرید موتور برق بنزینی با کیفیت به سایت شکوه صنعت سر بزنید.

موتور برق گازسوز

مولدهای برق اضطراری بنزینی و موتور برق گازسوز از نظر عملکرد مشابه هم هستند، اما این نوع سوخت آن‌هاست که تفاوت دارد. موتور برق گازسوز به دلیل نوع سوخت، کم‌مصرف است و باعث کاهش آلودگی هوا می‌شود. همچنین، هزینه‌های کمتری نسبت به نوع بنزینی دارد. البته نکته مهم این است که منبع سوخت آن به سادگی در دسترس نیست و همین نکته بعنوان یکی از بزرگترین معایب موتوربرق گاز سوز بیان میشود. در حقیقت ساختار موتور برق و مکانیزم موتور برق گازسوز به گونه ای طراحی شده است که کم‌مصرف باشد، و آلاینده‌های کمتری وارد هوا کند. از جمله سایر ویژگی‌های موتور برق گازسوز می‌توان به بی خطر بودن آن اشاره کرد. این نوع ژنراتور به خاطر گازسوز بودن و حذف بنزین طول عمر بالاتری نسبت به نوع بنزینی نیز دارد. قیمت موتور برق گازسوز با کیفیت را از سایت شکوه صنعت ببینید.

موتور برق گازسوزبر اساس نوع استارت انواع موتور برق چیست؟

موتورهای برق بر اساس نوع استارت خود به سه دسته تقسیم می‌شوند:

موتور برق هندلی

استارت این نوع ژنراتور دستی است و با همان هندل انجام می‌شود. برای روشن کردن این موتور-ژنراتورها باید یک طناب را با دست کشید و موتور را چرخاند.  این مکانیزم اکثرا در موتور برق های بنزینی کوچک استفاده می شود و همان طور که گفته شد نیاز به نیروی انسانی دارد. باید دقت کنید که هندل موتور برق، قسمتی حساس است و نباید با اعمال فشار بیش از حد به آن آسیب بزنید.

موتور برق استارتی

این نوع ژنراتورها با دکمه استارت و با استفاده از باتری روشن می‌شوند. در حقیقت مکانیزم راه اندازی الکتریکی به گونه‌ای است که معمولا در موتور برق های بزرگ استفاده شده و پس از چرخاندن سوئیچ انرژی ذخیره شده در باتری، باعث روشن شدن موتور برق می شود. لازم است بدانید که در تمامی موتور برق ها سیستم هندلی وجود دارد و در برخی از سیستم های راه اندازی موتور برق ها تلفیقی از مکانیزم راه اندازی استارتی و هندلی (دستی) می باشد.

مکانیزم راه اندازی اتوماتیک امرجنسی یا ATS (تابلوی امرجنسی)

در این مکانیزم زمانی که برق قطع می‌شود تابلو به موتور برق فرمان روشن شدن می دهد. پس از گذشت حدود ۱۰ ثانیه به صورت اتوماتیک موتور برق روشن شده و جریان الکتریسیته را وارد مدار می کند. این مکانیزم در ساختمان‌ها و مکان هایی که نیاز به وصل سریع برق اضطراری دارند مورد استفاده قرار می‌گیرد. اگر بپرسید کاربرد‌های این دسته از موتور برق چیست می‌توانیم به مکان‌هایی مثل که  بیمارستان‌ها، کلینیک‌های درمانی، مطب‌ها، فروشگاه ها، سالن‌های ورزشی و مراکز صنعتی کوچک  اشاره کنیم.

بر اساس نوع شاسی انواع موتور برق چیست؟

موتور برق ها از لحاظ شاسی به دو دسته کانوپی دار و بدون کانوپی (اوپن) تقسیم می شود.

اما کانوپی یا اتاق سایلنت چیست و چه ضرورتی دارد؟ کانوپی به محفظه ای گفته می شود که برای جلوگیری از صدا های ناشی از موتور برق مورد استفاده قرار می گیرد که به اصطلاح، به آن اتاق سایلنت هم گفته می شود.

موتور برق های کانوپی دار

ضرورت استفاده از کانوپی به علت صدای زیاد موتور برق ها، مخصوصا موتور برق های بزرگ که می توانند یک منبع آلودگی صوتی باشند بیشتر احساس می گردد و دستگاه را تبدیل به موتور برق سایلنت می کند. وجود کانوپی در موتور برق در مکان هایی مانند ساختمان ها و مجتمع‌های مسکونی از اهمیت ویژه ای برخوردار است. به این دسته از مولدها، موتور برق سایلنت هم می‌گویند.

موتور برق های بدون کانوپی

معمولا موتور برق هایی که کاور ندارند در توان های بالا یعنی تا ۱۵ کیلووات در مراکز صنعتی نیز به کار برده می شود و چون در فاصله ۷ متری قرار می گیرند صدا تا حد امکان پایین تر می‌آید و نیازی به وجود کانوپی یا اتاقک سایلنت نیز نخواهد داشت.

موتور برق های بدون کانوپی

بر اساس ولتاژ خروجی انواع موتور برق چیست؟

هنگامی که صحبت از برق می شود امکان ندارد بحثی از تک فاز و سه فاز بودن در میان نباشد. در هنگام خرید موتور برق با کیفیت، با این موضوع مواجه می شویم که موتور برق های تک فاز مناسب هستند یا سه فاز. این دوگانگی در انتخاب، مربوط به تفاوت برق متناوب هست که داریم.

در وهله اول نیاز ما در انتخاب موتور برق ولتاژ خروجی مورد استفاده ما است. برای کار های کوچک و استفاده در منازل و مناسب بافت شهری، موتور برق تک فاز می تواند گزینه بهتری برای ما باشد. موتور برق سه فاز با ولتاژ ۳۸۰ معمولا برای مصارف صنعتی و ابزار های سنگین نیز مورد استفاده قرار می گیرد.

موتور برق تک فاز

به زبان ساده، برق متناوبی که در پریز برق ساختمان خود داریم برق تک فاز است. در ایران از ولتاژ استاندارد ۲۲۰ ولت و فرکانس ۵۰ هرتز استفاده می شود. در برق تک فاز دو رشته سیم داریم که یک رشته سیم فاز ۲۲۰ ولت متناوب است و رشته سیم دیگر نول. موتور برق تک با کیفیت هم دارای چنین مکانیزمی است.

موتور برق سه فاز

در این نوع برق بر خلاف برق تک فاز، سه عدد فاز و یک عدد نول داریم که توسط مینیاتوری سه فاز به سیستم وارد می شوند. در برق سه فاز هر زمان که جریان برق مصرفی سه فاز ۳۸۰ ولت باشد، به سادگی می توان از موتور برق سه فاز متناسب با توان مورد نیاز استفاده کرد ولی اگر بخواهید همزمان از برق تک‌فاز هم بهره ببرید می‌توانید یک رشته از فاز را با یک نول جداگانه استفاده نمایید.

ساختار موتور برق چیست؟

موتور برق از اجزای بسیار متعددی تشکیل شده است. در این بخش قصد داریم اجزای سازنده یک موتور برق را مورد بررسی قرار دهیم. در حالت کلی اجزاء اصلی یک موتور برق ساده عبارت است از:

موتور:

این بخش از موتور برق تأمین انرژی مکانیکی را به عهده دارد. موتور قسمت اصلی ساختار موتور برق است که در آن انرژی مکانیکی دستگاه به انرژی برق تبدیل می‌شود. هر میزانی که توان موتور بالاتر باشد، برق بیشتری تولید می‌کند.

دستگاه تولید برق متناوب (آلترناتور):

وظیفه این قسمت از ساختار موتور برق تبدیل انرژی مکانیکی به انرژی الکتریکی است.

سیستم سوخت:

سیستم سوخت در موتور برق با توجه به اینکه سوخت موتور برق چیست متفاوت است. این سیستم می‌تواند روی خود دستگاه یا به عنوان بخشی مجزا قرار بگیرد. در این بخش از سیستم سوخت رسانی بسته به نوع موتور برق تفاوت‌هایی وجود دارد:

در حالت کلی منبع ذخیره موتور برق گازوئیلی کوچک‌تر از موتور برق بنزینی است و در موتور برق گازی مخزن سوخت وجود ندارد. حجم مخزن در مدل‌های گازوئیلی و بنزینی باید به اندازه ای باشد که بتواند حداقل به میزان ۱۰ ساعت کارکرد دستگاه با ۵۰ درصد توان نامی سوخت ذخیره کرده و ظرفیت روشن نگه داشتن دستگاه را داشته باشد.

تنظیم کننده ولتاژ:

وظیفه این قطعه تنظیم ولتاژ خروجی برق از موتور برق و تبدیل AC به DC و بر عکس است. به طور کلی این سیستم وظیفه بالانس مقدار جریان ولتاژی که از سیستم خارج می شود و همچنین عمل قطع جریان در صورت ایجاد نوسانات را در صورت نیاز بر عهده دارد.

پنل کنترل:

تنظیم و راه اندازی ساختار موتور برق به کمک پنل کنترل انجام می‌شود.

سیستم روغن کاری:

موتور و قطعات مکانیکی پس از کار به مدت طولانی دچار ساییدگی می‌شوند. برای جلوگیری از این ساییدگی از روغن استفاده می‌شود. همانطور که گفته شد، به دلیل کارکرد مداوم اجزاء موتور برق و تبدیل انرژی مکانیکی به انرژی الکتریکی و ساییدگی هایی که رخ می دهد، جهت به حداقل رساندن سایش و در نتیجه کاهش آسیب‌های وارده به موتور و سایر اجزا از سیستم روغن کاری استفاده می گردد.

سیستم سردسازی:

ساختار موتور برق در حین کار داغ می‌شوند و سیستم سردسازی وظیفه خنک کردن اجزای موتور برق را بر عهده دارد. بیشتر موتورهای برق توسط هوا خنک می‌شوند.

خروجی‌ها:

از این قسمت برق تولید شده توسط دستگاه به وسایل تغذیه کننده رسانده می‌شود. ساختار موتور برق اکثراً شامل خروجی‌های AC و DC با تعداد مختلف هستند.

اجزای موتور برق چیست؟

اجزای موتور برق چیست؟

معیار های انتخاب موتور برق چیست؟

هنگامی که نیازمند خرید یک موتور برق هستید، باید به نکاتی توجه کنید که شما را در خرید یک موتور برق ایده آل راهنمایی می‌کنند:

تعیین مکان استفاده از موتور برق

بسیار مهم است که در وهله اول مشخص کنیم برای چه مکانی موتور برق می‌خواهیم. مثلا بهتر است که پیش از خرید موتور برق تعیین کنیم این وسیله را برای مصارف ساختمان شخصی، شغلی یا بخش‌های سازمانی نیاز داریم.

تعیین زمان استفاده از موتور برق

بهتر است پیش از خرید موتور برق خوب به این نکته دقت کنیم که در چه زمان‌هایی می‌خواهیم از آن استفاده کنیم.

موقت:

در مکانی حضور دارید که از موتور برق برای موارد اضطراری استفاده می شود. معمولا در این مورد می توان به این موضوع قطعی برق در فصل تابستان اشاره کرد که در این مواقع بخشی از مشاغل صنعتی یا دارویی یا هر گونه مشاغلی که نیاز مبرم به برق را نیز دارند می توانند از موتور برق استفاده کنند. معمولا موتور برق‌ها با توجه به توان خروجی ساعت مشخصی برای کار دارند. موتور برق‌هایی با توان متوسط می توانند ۸ الی ۱۰ ساعت کار کنند و برق مورد نیاز را نیز تامین کنند.

دائم:

استفاده از این موتورهای برق در زمانی است که به هیچ عنوان دسترسی به سیم کشی برق وجود ندارد و کارکرد موتور برق دائمی است. در این نوع مکان ها بهتر است توان بیشتری از توان مورد استفاده خود تهیه بفرماید. برای مثال در مکان‌هایی مثل باغ ها که دسترسی به برق نیز وجود ندارد با توجه به توان مصرفی شما (به طور مثال ۵ کیلووات) بهتر است موتور برق مناسب باغ با توان ۸ کیلووات تهیه کنید تا به این وسیله فشار وارد نشود و در نتیجه بتواند طول عمر مفید تری داشته باشد.

تعیین توان مورد نیاز

باید به این نکته توجه داشت که میزان توان برق مصرفی مورد نیاز چه مقدار است و بعد از به دست آوردن اطلاعات تکمیلی اقدام به خرید موتور برق مورد نظر نمود. در ادامه راهنمای کاربردی از تعیین توان مورد گفته شده است.

تعیین اندازه توان یا همان قدرت موتور برق بر اساس مصرف بار است. برای این کار ابتدا باید فهرستی از بارها را مشخص کنیم که می‌خواهیم برق آن‌ها را با موتور برق تأمین کنیم. این بارها شامل لوازم برقی مانند کامپیوتر، یخچال، روشنایی و… است که روشن بودن‌شان در موارد قطع برق برایمان ضرورت دارد و برای اشخاص مختلف می‌تواند متفاوت باشد. در اینجا توجه به اولویت‌ها و درجه اهمیت آن‌ها بسیار مهم است. به طور معمول، برای مصارف خانه مسکونی یک ژنراتور با توان اکتیو ۳۰۰۰ تا ۶۵۰۰ کیلوواتی کفایت می‌کند

موتور برق دارای جریان یکسان

اگر موتور برق برای مکان هایی است که لوازم حساس به نوسانات برق وجود دارد، باید حتما سراغ موتور برق هایی بروید که دارای سیستم AVR هستند. این سیستم قابلیت یکسان سازی نوسانات برق را بر عهده دارد و باعث طول عمر لوازم شما می شوند.

محل قرار گیری موتور برق

این مساله که موتور برق در چه محیطی قرار بگیرد می تواند تا حدودی تعیین کننده طول عمر موتور برق باشد. برای در امان ماندن موتور برق و طول عمر بیشتر آن در محیط های باز باید از موتور برق کانوپی دار استفاده کرد که در این مقاله در رابطه با آن صحبت کردیم.

مکانیزم روشن و خاموش شدن موتور برق

موتور برق هایی که دارای استارت الکتریکی هستند کارکرد بسیار ساده‌تری نسبت به موتور برق‌هایی دارند که با استارت دستی و هندل روشن می شوند و در خرید موتور برق باید به این نکته توجه کرد.

تجهیزات جا به جایی موتور برق

هنگام انتخاب موتور برق برای خرید، حتما به وسایل جابه‌جایی آن مانند چرخ و دسته دقت کنید. موتور برقی که چرخ و دسته دارد، حمل و نقل آسان‌تری دارد و در غیر این صورت باید هزینه اضافی پرداخت کنید.

سوخت موتور برق مورد استفاده

اگر به گاز شهری دسترسی دارید و استفاده شما موقتی است، موتور برق‌های گازسوز می‌توانند بهترین گزینه باشند و در صورتی که به بنزین دسترسی دارد و می‌خواهید به طور موقت از موتور برق استفاده کنید، موتور برق بنزینی می تواند گزینه مناسبی برای شما باشد.

همچنین اگر به برق مورد نیاز برای مصارف عمومی دسترسی ندارید و مدت زمان مورد نیاز شما زیاد است، می توانید از موتور برق گازوئیلی یا دیزلی استفاده کنید.

مخزن سوخت موتور برق

هر چه مدت زمان بیشتری از موتور برق استفاده شود، به مخزن سوخت بزرگ‌تری نیاز خواهد بود. پس باید موتور برقی تهیه شود که نیاز مصرف کننده را از لحاظ مدت زمان کارکرد تامین کند.

مخزن سوخت موتور برقمنظور از موتور برق بدون صدا چیست؟

موتورهای برق بدون صدا به موتور برق‌هایی گفته می‌شود که در مواقع استفاده از آنها صدای موتور در کمترین میزان خود باشد و یا اصلا صدایی نداشته باشد. از ویژگی هایی که باعث کم شدن صدای موتور برق می شود واحد دسی بل (dB) است و هرچه موتور دسی بل کمتری داشته باشد صدای آن نیز هنگام استفاده کمتر خواهد بود. علاوه بر این موضوع عوامل دیگری نیز در بدون صدا شدن موتور برق تاثیرگذار هستند که برخی از این عوامل عبارت است از:

  • قرار گیری موتور برق بر روی سطوح صاف و یکنواخت
  • استفاده از صدا خفه کن مانند اگزوز
  • استفاده از موتور برق هایی که دارای کانوپی هستند.
  • استفاده از دستگاه‌هایی که مجهز به اینورتر هستند.
  • فاصله گذاری بین محیط کار و محل قرارگیری موتور برق از جمله مواردی هستند که موجب بی‌صدا و یا کم‌ صدا شدن موتور برق می‌گردند.

منظور از موتور برق بدون صدا چیست؟نحوه استفاده از موتور برق

جهت استفاده از موتور برق موارد و نکاتی وجود دارد که برای داشتن کارایی و عملکردی بدون مشکل، بهتر است مورد توجه قرار گیرد. این نکات عبارت است از:

  • بهتر است میزان مصرف توان راکتیو اندازه‌گیری شود و در صورت بالا بودن توان راکتیو، امکان نصب خازن مناسب در کنار موتور برق باعث بهبود عملکرد موتور برق خواهد بود. همچنین استفاده از راه اندازهای نرم برای مصارف الکتروموتوری و جلوگیری از ضربه استارت اولیه آنها باعث بهبود عملکرد آن خواهد بود.
  • بهترین حالت استفاده از موتور برق در بار نامی است و استفاده از موتور برق در حداکثر توان در زمان‌های طولانی ممکن است به موتور برق آسیب برساند.
  • نگهداری و تعمیرات به‌موقع و بازدیدهای دوره‌ای به منظور حفظ بازده موتورها و تجهیزات توصیه می‌شود.
  • انتخاب موتور برقی پر بازده برای بهره برداری بلند مدت و متناسب با گشتاور مکانیکی مورد نیاز لازم و ضروری است.
  • محل استقرار موتور برق ها می باید به گونه ای باشد، که گرمای حاصل از موتورها به آسانی تهویه شود.
  • به حداقل رساندن اصطکاک سیستم های مکانیکی متصل به موتور برق ها از جمله نکاتی است که باید مورد توجه قرار گیرد.
  • توصیه می‌شود در صورت داشتن امکانات لازم، در ساعات اوج مصرف برق از موتور برق برای تامین انرژی الکتریکی مورد نیاز استفاده گردد.

مهم‌ترین نکات نگهداری موتور برق چیست؟

چنانچه شما هم این سوال را دارید که بهترین راه نگهداری موتور برق چیست؟ بهتر است این نکات را در ذهن داشته باشید:

تعویض روغن موتور

در صورتی که موتور برق نو و یا صفر خریداری کرده‌اید بهتر است هر ماه یک بار و یا در هر ۵۰ ساعت کارکرد موتور برق، روغن آن را بررسی و تعویض نمایید. برای دفعات بعد و گذشت یک ماه و با هر ۱۰۰ ساعت کارکرد روغن این وسیله را تعویض کنید و در ادامه هر ۶ ماه یک بار روغن آن را تعویض نمایید.

تاثیر تعویض روغن برای موتور برق چیست؟ این کار می‌تواند رابطه مستقیم با طول عمر موتور برق شما نیز داشته باشد.

تمیز کردن فیلتر تهویه هوا

تمیز کردن فیلتر هوای دستگاه یکی از مهمترین نکات و روش‌های نگهداری موتور برق است. به طور استاندارد با هر ۵۰ ساعت کارکرد موتور برق، فیلتر تهویه هوا باید با شوینده مناسب شسته شود و پس از خشک کردن فیلتر، آن را در جای خود قرار دهید. به نظر شما بهترین شوینده برای فیلتر تهویه هوا موتور برق چیست؟ شما از کدام یک از مواد برای این‌کار استفاده می‌کنید؟

تعویض و تمیز کردن شمع موتور

معمولا ممکن است شمع در موتورهای برق به دلیل احتراق و خروج دود، آلودگی دود را به خود بگیرد و بهتر است برای عملکرد بهتر موتور، هر ۶ ماه یکبار شمع تمیز شود و سالی یک بار و یا با هر ۳۰۰ ساعت کارکرد موتور برق، شمع این وسیله تعویض گردد.

راه اندازی موتور برق

حالا که با موتور برق و انواع آن آشنا شدید و نکاتی درباره نگهداری و استفاده از آن گفته شد، بهتر است به طرز کار با موتور برق بپزدازیم. همانطور که گفته شد، موتور برق، انرژی مکانیکی که به وسیله سوخت حاصل می شود را به انرژی الکتریکی تبدیل می کند. اساس کار بیشتر موتورهای برق شبیه به هم است و طی چهار مرحله روشن می شود. این چهار مرحله عبارتند از:

  1. سوئیچ را روی حالت ON قرار دهید.
  2. شیر بنزین یا گاز و یا هر نوع سوخت دیگری را روی حالت ON بگذارید.
  3. ساسات موتور را نیز روی حالت ON بگذارید.
  4. در حالتی که استارت دستی است، دستگیره هندل را بگیرید و آرام به بیرون بکشید. در مرحله بعد هندل را با سرعت به بیرون بکشید و آن را رها کنید. اما در صورتی که استارت با استفاده از سوئیچ انجام می شود باید کلید را روی حالت استارت بگذارید. پس از روشن شدن دستگاه سوئیچ را رها کنید.

طرز کار با موتور های برقخرید موتور برق با کمک مشاوران شرکت مهندسی شکوه صنعت

در این مقاله با انواع موتور برق، ساختار و اجزای این وسیله، نکات استفاده و نگهداری و برخی مسائل دیگر آشنا شدیم. با وجود تمام اطلاعاتی که در این زمینه وجود دارد، خرید موتور برق می‌تواند یکی از فرآیندهای دشوار باشد و بهتر است برای داشتن خریدی مطمئن با مشاوران و کارشناسان مجرب ما در شرکت مهندسی شکوه صنعت در تماس باشید.  متخصصان ما به شما این امکان را می‌دهند تا با داشتن خریدی مطمئن، بتوانید بهترین موتور برق را متناسب با نیازها و شرایط خود تهیه کنید و از خرید خود احساس رضایت داشته باشید. هم‌چنین برای خرید خرید تجهیزات برق صنعتی با ما در تماس باشید.

سوالات متداول

در ادامه برخی از سوالات متداول در رابطه با موتور برق مورد بررسی قرار گرفته و به آن‌ها پاسخ داده‌ایم.

  • آیا موتورهای برق تنها با سوخت بنزین کار می‌کنند؟

خیر، این وسیله دارای انواع گوناگون با منابع تغذیه های مختلفی مانند گاز، بنزین و دیزل میباشد و تنها به نوع بنزینی خلاصه نمی‌شود.

  • مصرف بنزین موتور برق چقدر است؟

برای تولید هر ۲ کیلووات برق حدوداً ۱.۲ لیتر بنزین در ساعت مصرف شود. البته برای اطلاع دقیق از میزان مصرف سوخت موتور-ژنراتور بهتر است مشخصات آن را مشاهده کنید.

  • مدت زمان کار موتور برق چقدر است؟

مدت کارکرد موتور برق به میزان مصرف سوخت آن و ظرفیت مخزن دستگاه بستگی دارد.

  • موتور برق چقدر برق تولید می‌کند؟

موتور برق‌ها در اندازه‌ها و توان‌های مختلف و بسیار متنوعی ساخته می‌شوند و شما می‌توانید با توجه به نیاز خود یکی از آن‌ها را تهیه کنید.

  • تفاوت موتور برق بنزینی و دیزلی چیست؟

اگر موتور برق را برای کار در مدت زمان زیاد نمی‌خواهید و میزان مصرف بارهایتان نیز کم است، ژنراتور بنزینی گزینه مناسب‌تری خواهد بود. ژنراتور دیزلی برای مواردی با مصرف بالا و با زمان بیشتر توصیه می‌شود.

  • معایب موتور برق چیست؟

شاید مهم‌ترین عیب یک موتور برق را بتوان سوخت آن دانست که یک سوخت فسیلی است و در مقایسه با پنل‌های خورشیدی غیر آلاینده، این ایراد را دارند. همچنین سر و صدای این وسیله در هنگام کار را نیز می‌توان یکی از معایب این مولد برق به شمار آورد.

۴.۹/۵ - (۱۴ امتیاز)