انرژی الکتریکی که آن را با نام روزمره برق می‌شناسیم یکی از مهم‌ترین و کاربردی‌ترین انرژی‌های کشف شده توسط بشر است که تاثیرات وجود آن را در بیشتر پیشرفت‌ها و توسعه زندگی بشر شاهد هستیم. باید توجه داشته باشیم که با وجود آنکه این انرژی در توسعه و گسترش فناوری و پیشرفت زندگی بشریت عملکرد کلیدی داشته است، اما در صورت عدم رعایت استانداردهای لازم و نکات ایمنی، می‌تواند به همان اندازه، خطرساز باشد و موجب بروز خسارت جانی و مالی گردد. به همین جهت تابلو برق یکی از تجهیزات بسیار مهمی است که امروزه شاهد استفاده از آن در صنایع و سازمان‌های مختلف است که علاوه بر توزیع برق، وظیفه حفاظت از جان افراد و تاسیسات را برعهده دارد. تابلو برق انواع مختلفی دارد که یکی از انواع پرکاربرد آن، تابلو برق سیواکن، موضوعی است که در این مقاله به آن خواهیم پرداخت. پس برای آنکه با کاربردها و نحوه عملکرد تابلو برق سیواکن بیشتر آشنا شوید تا پایان این مقاله همراه ما باشید.

تابلو برق سیواکن چیست؟

همانطور که گفته شد، تابلو برق با توجه به مولفه‌هایی مثل ولتاژ، محیط استفاده، نوع کاربری و… دارای انواع مختلفی است که در مقاله انواع تابلو برق و کاربردهای آن به این موضوع پرداخته‌ایم. تابلوهای برق سیواکن یکی از پرکاربردترین انواع تابلو برق هستند. این نوع از تابلو برق برای نصب به فضای بزرگی نیاز دارد و دارای بدنه‌ای با جزئیات زیاد و پیچیدگی‌های زیادی است. تابلو برق سیواکن در انواع ثابت و کشویی ساخته می‌شوند. این تابلوها با توجه به آنکه فضای زیادی را اشغال می‌کنند، بیشتر در مراکز بزرگ و پرمصرف از قبیل نیروگاه‌ها، مراکز زیرساختی مثل مترو، شرکت‌های نفت، مراکز داده، پست‌های برق، صنایع شیمیایی و کارخانجات بزرگ مورد استفاده قرار می‌گیرند. تابلو برق سیواکن را می‌توان ترکیبی مقرون به صرفه و در عین حال منعطف و متغیر دانست که نصب تجهیزات صنعتی برق را در یک تابلو امکان‌پذیر می‌کند. از این رو میتوان نتیجه گرفت خرید تابلو برق سیواکن بسیار مقرون به صرفه است.

تابلو برق سیواکن چیست؟تابلو برق سیواکن چه ساختاری دارد؟

تمامی قطعات و اجزای تابلو برق سیواکن با ضخامت ۲.۵ میلی‌متر و از ورق گالوانیزه ساخته می‌شوند و وجود نوار آب بندی در قسمت داخلی درب‌ها، از ورود گرد و غبار و رطوبت به داخل تابلو جلوگیری می‌کند؛ این امر درجه حفاظت «IP» تابلو برق را افزایش می‌دهد. تابلوهای برق در انواع ایستاده، دیواری و کشویی ساخته می‌شوند. همانطور که در مقاله تابلو برق کشویی چیست؟ گفته شد، انواع کشویی تابلو برق یکی از پرکاربردترین انواع آن هستند.

در تابلوهای برق سیواکن کشویی، هر کشو معرف یک فیدر است و در صورت بروز مشکل در هر یک از کشوها، امکان تعویض سریع کشو وجود دارد. این مورد یکی از مزایای مهم این نوع تابلوهای برق است که در ادامه به آن خواهیم پرداخت. این تابلو از یک کلید تغذیه ورودی اصلی، سلول‌های شامل کشوهای زیر شاخه، شینه کشی سلول‌ها و ترمینال‌های خروجی تشکیل می‌گردد. تمامی سلول‌ها توسط کوپلینگ به یکدیگر مرتبط می‌‌شوند. هر تابلوی کنترل موتور شامل چندین کشو به صورت عمودی است. هر کشو شامل مدار قدرت و فرمان معین طراحی شده برای کنترل یک موتور است. جهت تغذیه بخش قدرت مدار، در انتهای هر کشو یک کانکتور سه فاز ورودی در قسمت چپ و یک کانکتور سه فاز خروجی در سمت راست وجود دارد. هنگامی که کشو در طبقه مشخص مربوط به خود قرار داده می‌شود ارتباط بین ورودی فیدر با خروجی فیدر از طریق مدار داخل کشو صورت می‌پذیرد.

نحوه عملکرد تابلو برق سیواکن چگونه است؟

همانطور که گفته شد انواع کشویی تابلوهای برق سیواکن مشهورترین نوع این تابلوها هستند. این کشوها می‌توانند ساده و یا موتوردار باشند که تنها نقطه تفاوت آن‌ها کلید آن‌هاست که کلید انواع موتوردار قابلیت‌ فرمان‌پذیری از اتاق کنترل را داراست. در این تابلوها هر کشو در داخل یک طبقه قرار می‌گیرد و فینگرهای ورودی و خروجی کشو از طریق شینه‌هایی که به صورت عمودی پشت این سلول کشیده می‌شود اتصال الکتریکی خود را برقرار می‌کند. فیدرهای خروجی که برای تغذیه مصرف کننده‌ها وجود دارد با عنوان کشو شناخته می‌شود و هر کشو باری را تغذیه می‌کند که می‌تواند برق ورودی موتور، روشنایی یا تغذیه یک وسیله الکتریکی باشد.

شینه‌های ارتباطی در بالای هر یک از سلول‌ها قرار دارند. برای تغذیه فیدر‌ها از فینگرها استفاده می‌شود که به صورت عمودی در پشت سلول‌های خروجی قرار گرفته‌اند. سه عدد کابل به رنگ‌های قرمز، زرد و آبی از طریق فینگر به شینه‌ها متصل می شود و برق ورودی کشو را تامین می‌کند. یکی از این سه کابل که از سمت کلید متصل می‌شود، به عنوان ورودی و تغذیه و دو کابل دیگر که از سمت چپ به خروجی کنتاکتور متصل می‌شود به عنوان خروجی و به سمت مصرف کننده هدایت می‌شود. کنتاکتور یک دستگاه سوئیچینگ الکتریکی است که برای خاموش و روشن کردن یک مدار الکتریکی استفاده می‌شود که در مقاله کنتاکتور چیست و چه کاربردی دارد؟ به بررسی آن پرداخته‌ایم.

تابلو برق سیواکن کشویی چه مزیت‌هایی نسبت به مدل ثابت دارد؟

مدل کشویی تابلو سیواکن کاربرد و مصرف بیشتری نسبت به مدل ثابت دارد و علت این مساله خاموش نشدن کلی قسمت‌های تابلو در هنگام تعمیرات تابلو است. در حقیقت هر کشو برای خود یک تابلو کوچک به شمار می رود و تجهیزات زیادی برای نصب و مونتاژ این تابلو ها مورد نیاز است. این موضوع از یک طرف می‌تواند به عنوان مزیت مهم این تابلوها باشد.در کل ساختار کشویی تابلو، این امکان را فراهم می‌کند که هنگام خطا در هر یک از بخش‌های تابلو، تنها آن بخش را به صورت کشویی از مدار خارج کرده و سرویس مربوطه انجام شود. در این صورت، دیگر نیازی به خارج کردن بخش‌های دیگر نیست و آن بخش‌ها به فعالیت خود ادامه می‌دهند.

تابلو برق سیواکن کشویی چه مزیت‌هایی نسبت به مدل ثابت دارد؟عوامل موثر بر قیمت تابلو برق سیواکن چیست؟

پیش از خرید تابلو برق سیواکن باید عواملی را که بر قیمت آن تاثیر دارد بررسی کنید و با این کار می‌توانید خریدی مطمئن و مقرون به صرفه داشته باشید. از جمله مهم‌ترین عواملی که بر قیمت تابلو برق سیواکن تاثیر دارند می‌توان به جنس بدنه، محیط نصب تابلو، برند تولیدکننده، اندازه و ابعاد تابلو، استاندارد استفاده‌شده و کیفیت کابل‌کشی و همینطور کیفیت ولتاژ و حداکثر میزان ولتاژ قابل تحمل توسط دستگاه اشاره کرد. همچنین یکی دیگر از عواملی که می‌تواند بر قیمت تابلو برق تاثیرگذار باشد، تجهیزات و لوازم اندازه‌گیری استفاده شده در آن است که در مقاله آشنایی با ۱۰ مورد از لوازم اندازه‌گیری در تابلو برق به معرفی هر یک از آن‌ها پرداخته‌ایم.

کاربردهای تابلو برق سیواکن متناسب با نیاز شما

در این مقاله به معرفی تابلو برق سیواکن پرداختیم و اجزای سازنده‌، نحوه عملکرد، کاربرد و نکاتی در رابطه با خرید این نوع از تابلو برق را مورد بررسی قرار دادیم. همانطور که می‌دانید تابلو برق سیواکن در مراکزی با آمپراژ بالا کاربرد دارد و به خاطر ابعاد خود، نیازمند محیط بزرگی برای نصب هستند؛ به همین جهت از آن‌ها در نیروگاه‌ها و پست‌های برق، مراکز داده و زیرساختی و صنایع و کارخانجات بزرگ استفاده می‌شود. خرید تابلو برق با کیفیت و با قیمت مناسب که استانداردهای نصب و مونتاژ در آن رعایت شده باشد همواره می‌تواند یکی از دغدغه‌های مهم افراد باشد. به همین جهت مهندسان و متخصصان ما در شکوه صنعت آماده ارائه مشاوره و راهنمایی شما جهت استعلام قیمت و خرید بهترین تابلو برق سیواکن هستند. شما می‌توانید با مشاوران ما در تماس باشید و همچنین از طریق کامنت‌ها می‌توانید نظرات و سوالات خود را با ما در میان بگذارید.

۳.۹/۵ - (۲۲ امتیاز)