امروزه در بسیاری از ساختمان‌های مسکونی، مراکز تجاری و اداری، واحدهای صنعتی، سازه‌های نیروگاهی و آموزشی و بیمارستانی و به طور کلی در هر ساختمانی که نیاز به تاسیسات الکتریکی باشد، استفاده از تابلو برق امری رایج و معمولا ضروری است. یکی از انواع تابلو برق‌هایی که با گسترش و پیشرفت در این زمینه ساخته شد و امروزه برای ساختمان‌های هوشمند نصب می‌شود، تابلو برقی است که در این مقاله با عنوان تابلو برق هوشمند چیست؟ بیشتر با آن آشنا خواهیم و کارکردها و نحوه عملکرد آن را بررسی خواهیم کرد. تابلو هوشمند همانطور که از نامش مشخص است، جهت مدیریت هوشمند ساختمان به کار می‌رود و شامل سخت افزارها و نرم افزارهایی است که برای مانیتورینگ و کنترل یکپارچه روی تابلو برق نصب می‌شوند. برای آنکه با این نوع از تابلو برق بیشتر آشنا شوید، به شما توصیه می‌کنیم تا پایان این مقاله با ما همراه باشید.

تابلو برق هوشمند چیست و چه کاربرد هایی دارد؟

پیش‌تر در مقاله تابلو برق چیست و چه کاربردی دارد؟ با تابلوی برق و مزایای استفاده از آن آشنا شده‌ایم. با پیشرفت تکنولوژی جهت فراهم کردن آسایش بیشتر و مدیریت انرژی در پروژه‌ها از سیستم مدیریت هوشمند ساختمان استفاده می‌شود. در حقیقت یکی از مهم‌ترین و اصلی‌ترین قسمت‌های خانه هوشمند، تابلو برق BMS یا هوشمند است که امروزه بسیاری از اماکن تجاری و مسکونی به این تابلوها مجهز شده‌اند. این تابلوها با واکنش خودکار در برابر نوسانات الکتریکی، نقش مهمی را جهت تامین ایمنی ساختمان و افراد ایفا می‌کنند.

با خرید تابلو برق هوشمند (BMS) و استفاده از آن در خانه‌های هوشمند، ساکنان ساختمان می‌توانند نظارت و کنترل بیشتری روی مصرف انرژی داشته باشند. نصب و استفاده از تابلو برق هوشمند موجب می‌شود که کاربران نیازی به مراجعه و بررسی تابلو نداشته باشند و امنیت جانی افراد حفظ شود و برای راحتی بیشتر بتوانند از راه دور تمام موارد را کنترل کنند. شما می‌توانید از طریق تابلوهای برق هوشمند کنترل تمام قسمت‌های هوشمند خانه را در دست داشته باشید؛ به این دلیل که در خانه‌های هوشمند کلیه تجهیزات برقی، کلیدها و پریزها از طریق کابل به تابلو برق متصل شده و در تابلو برق تقسیم بندی و میزان جریان برق لازم برای وسایل مشخص می‌شود. کاربران می‌توانند با استفاده از ریموت یا تلفن همراه خود، روی تابلو برق هوشمند کنترل داشته و مشکلات احتمالی را بررسی کنند.

تابلو برق هوشمند چیست و چه کاربرد هایی دارد؟نحوه عملکرد تابلو برق هوشمند چگونه است؟

تابلو برق bms، راه حلی ساده و متصل به اترنت است که برای مدیریت آسان توزیع برق به کار می رود. از طریق این وسیله شما می توانید مستقیما از میزان مصرف انرژی تجهیزات الکترونیک خود مطلع شده و از طریق تلفن همراه یا رایانه شخصی وضعیت سیستم الکتریکی ساختمان خود را بررسی کنید. شما می توانید با توجه به مقدار آمپر هر واحد در ساختمان، تابلو برق مناسب خود را تهیه کنید.

معمولا برای ساختمان های کوچک برق تک فاز و برای ساختمان‌های بزرگ و تجاری از برق سه فاز استفاده می‌شود؛ بنابراین در ساختمان‌های مسکونی برق از تابلو مشاعات به وسیله سه رشته سیم به تابلو برق متصل می‌شود. بعد از وارد کردن سیم به داخل تابلو برق، ابتدا آن به کلید مینیاتوری و سپس به کلید محافظ جان و سایر کلیدها متصل می‌گردد. کلیدهای مینیاتوری در تابلو برق هوشمند دو دسته هستند که شامل کلیدهای مورد نیاز برقکار و برق انبار و کلیدهای مینیاتوری هوشمند است. در تابلوی برق هوشمند، مینیاتوری‌ها به رله متصل می‌شود؛ هر رله با شش کلید مینیاتوری فاز بندی شده و قابلیت کنترل دستی دارد. عملکرد این تابلو به گونه‌ای است که برق از کلید مینیاتوری به رله و سپس به ترمینال‌ها کشیده می‌شود. در ادامه با هر یک از این قطعات بیشتر آشنا خواهیم شد.

نحوه نصب تابلو برق هوشمند چگونه است؟

ابعاد مناسب و مکان مناسب برای تابلو برق از جمله مواردی است که باید در زمان هوشمندسازی در نظر گرفته شود. موارد مهم برای انتخاب بهترین محل نصب بعد از خرید تابلو برق، دسترسی آسان و قرار نداشتن در معرض دید است. داخل کمد دیواری، آشپزخانه یا اتاق پذیرایی جای مناسبی برای نصب تابلو برق هوشمند نیست. معمولا مناسب ترین محل برای نصب تابلو برق هوشمند در راهرو اتاق خواب‌ها، راهرو ورودی آپارتمان و قاب جاکفشی است که هم دسترسی به آن آسان باشد و در معرض دید هم قرار نگیرد. باید توجه داشته باشید که تابلو‌ برق هوشمند ابعاد بزرگتری نسبت به تابلو برق سنتی دارد به همین دلیل ممکن است قیمت خرید تابلو برق هوشمند بیشتر برآورد شود. برای نصب تابلو برق هوشمند یک فریم در دیوار کار می‌شود و صفحه مونتاژ داخل این فریم اصلی قرار می‌گیرد که قطعات تابلو برق بر روی آن نصب شده و در داخل فریم قرار می‌گیرند.

در تابلو برق هوشمند از چه قطعاتی استفاده می‌ شود؟

همانطور که گفته شد برای نصب تابلو برق هوشمند یک فریم در دیوار کار می‌شود که صفحه‌ای روی آن قرار می‌گیرد و قطعات روی این صفحه مونتاژ می‌شوند. روی این صفحه یک سری داکت و یک سری ریل نصب می‌شود که قطعات مورد استفاده مثل کلیدهای مینیاتوری، رله‌ها، ترمینال‌ها، منبع تغذیه و… بر روی این ریل‌ها نصب می‌شود. در این قسمت با این قطعات بیشتر آشنا خواهیم شد.

  • منبع تغذیه

تمامی تابلو‌های برق از منبع تغذیه جهت تبدیل برق ۲۲۰ ولت شهری به ولتاژ پایین‌تر و توزیع در میان دستگاه‌های نصب‌شده در آن‌ها استفاده می‌کنند. برق مصرفی تابلو از طریق این منبع تامین می‌شود. بر اساس پروتکل KNX، منبع تغذیه برق شهر را به برق ۳۰ ولت و بر اساس SBUS به برق ۲۴ ولت تبدیل می‌کند.

  • رله

رله وظیفه کنترل سیستم روشنایی، سیستم سرمایشی و گرمایشی را به عهده دارد. رله یک کلید هوشمند است که در مقاله معرفی انواع رله و کاربردهای آن مورد بررسی قرار گرفته است.

  • محافظ جان

همانطور که در مقاله کلید محافظ جان چیست و چه کاربردی دارد؟ بیان کردیم، به منظور حفاظت از جان افراد در مقابل خطر برق گرفتگی و جلوگیری از خطرات جریان نشتی، از کلیدهای حفاظت از خطر برق گرفتگی یا همان محافظ جان استفاده می شود. وقتی محافظ جان در مدار قرار می گیرد می تواند از افراد در برابر برق گرفتگی ناشی از تماس مستقیم و یا تماس غیرمستقیم جلوگیری کند.

  • ترمینال ها

ترمینال‌ها وظیفه برقراری ارتباط بین رله و سرخط‌ها، پرده برقی و سایر تجهیزات را به عهده دارند. همچنین ترمینال‌ها رابط بین برق اصلی و مینیاتوری‌ها هستند.

  • کلید مینیاتوری

همانطور که قبلا در مقاله کلید مینیاتوری چیست گفتیم، در صورت بروز اتصالی یا مشکل در جریان برق، کلید مینیاتوری وظیفه قطع کردن برق را دارد. به علاوه تامین برق چراغ‌ها و سایر تجهیزات به عهده این کلید است. همانطور که در مقاله کلید مینیاتوری چیست؟ مطرح کرده‌ایم، این کلیدها به دلیل ساختار منحصر به فرد خود قابلیت‌های زیادی را برای سیستم‌ها فراهم می‌کنند.

  • کابل ها

کابل ها نقش برقراری ارتباط را در تابلو برق دارند. کابل‌های شماره چهار و شش برای استفاده در تابلو و کابل شبکه KNX برای اتصال به کلیدها مناسب هستند. همانطور که می‌دانید کابل‌ها انواع مختلفی دارند و آشنایی با انواع کابل و کاربردهای آن می‌تواند شما را در راه‌اندازی سیستم‌های الکتریکی کمک کند. به همین جهت در مقاله معرفی انواع کابل های برق موجود در صنعت و بررسی کاربرد انواع کابل برق به این موضوع پرداخته‌ایم.

در تابلو برق هوشمند از چه قطعاتی استفاده می‌ شود؟استفاده از تابلو برق هوشمند چه مزایایی دارد؟

با استفاده از تابلو برق هوشمند، کاربر نیازی به مراجعه به آن جهت قطع و وصل کلیدها و سوئیچ‌های مختلف یا تعمیرات توسط تکنیسین‌های فنی نداشته و می‌توان با تلفن همراه، رایانه‌های شخصی یا کنترل‌های از راه دور آن را مدیریت کرد. همچنین می‌توان از نصب کلید و پریز خودداری کرده و کلیه اتصالات چراغ‌ها و خروجی‌های برقی توسط کابل به درون تابلو برق هدایت شوند و در درون آن اقدام به قطع و وصل جریان الکتریسیته نمود. به طور کلی مزایای استفاده از تابلو برق هوشمند عبارت است از:

  • امکان کنترل تابلو برق هوشمند از راه دور
  • کاهش مصرف انرژی
  • صرفه جویی در مصرف برق
  • کنترل آسان سیستم های روشنایی، گرمایشی، سرمایشی و وسایل الکتریکی
  • افزایش امنیت ساختمان
  • کاهش خطر آتش سوزی
  • افزایش طول عمر وسایل الکتریکی
  • امکان خاموش و روشن کردن کنتاکتورها
  • اعلام قطعی تابلو برق از طریق تلفن

بررسی کاربرد انواع تابلوهای برق هوشمند

از اینکه تا پایان این مقاله با ما همراه بودید، از شما سپاس‌گزاریم. در این مقاله تابلو برق هوشمند را معرفی کردیم که امروزه می‌توان گفت یکی از بخش‌های مهم در تاسیسات الکتریکی منازل مسکونی، مراکز تجاری و اداری و برخی سازمان‌ها است. با خرید تابلو برق هوشمند با کیفیت، علاوه بر توزیع و انتقال انرژی الکتریکی و حفظ ایمنی افراد و تجهیزات الکتریکی، شما می‌توانید در مصرف انرژی مدیریت کرده و همچنین احساس امنیت و آسایش را در منزل مسکونی و یا مرکز تجاری خود داشته باشید. مشاوران و مهندسان ما در شکوه صنعت آماده مشاوره و راهنمایی شما در زمینه خرید انواع تابلو برق نظیر هوشمند و تابلو برق ایستاده هستند. شما می‌توانید با آن‌ها در تماس باشید و یا از طریق کامنت‌ سوالات و نظرات خود را با ما در میان بگذارید.

امتیاز دهید