تابلو برق، محفظه‌ای از تجهیزات الکتریکی است که وظیفه ایجاد و حفظ ارتباط صحیح میان اجزای دستگاه‌های برقی و حفاظت از وسایل الکتریکی در برابر افت ولتاژ، شوک و نوسانات برق را برعهده دارد. در حال حاضر انواع تابلو برق با مشخصات و قابلیت‌های ویژه برای کاربرد‌های مختلف توسط شرکت‌های معتبر طراحی و روانه بازار شده است. در مقاله‌ای مجزا به بررسی انواع تابلو برق موجود در بازار و کارایی هرکدام در صنایع مختلف پرداخته‌ایم. اما موضوع این مقاله تابلو برق PLC، یکی از کاربردی‌ترین تابلوهای برق مورد استفاده در کارخانه‌های صنعتی است.

تابلو برق پی ال سی در حقیقت یک کنترل‌کننده منطقی قابل برنامه‌ریزی رایانه‌های کوچک صنعتی با اجزای ماژولار بوده که برای اتوماسیون فرایندهای کنترلی تجهیزات گوناگون مورد استفاده قرار می‌گیرد. اگر شما هم نمیدانید تابلو برق PLC چیست؟ تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید. در این مقاله تابلوهای برق پی ال سی را بیشتر مورد بررسی قرار خواهیم داد.

تابلو برق PLC چیست؟

واژه plc مخفف عبارت Programmable Logic Controller است که در زبان فارسی آن را به عنوان کنترل گر منطقی برنامه‌پذیر می‌شناسیم. تابلوهای مجهز به پی ال سی را با عنوان تابلو برق اتوماسیون هم می‌شناسند. این کنترل‌گرها قابل برنامه‌ریزی هستند و می‌توانند برای اهداف مخصوص در صنایع مختلف مورد استفاده قرار گیرند. از سوی دیگر می‌توان گفت که این plcها، یک کامپیوتر کوچک هستند که از آن‌ها در محیط‌های صنعتی به خصوص برای کنترل فرآیندها استفاده می‌شود.

در صورتی که این قطعات بر روی تابلوهای برق استفاده شوند، به آن تابلو برقPLC می‌گوییم. وجود این قطعات باعث می‌شود تا تابلوهای برق بتوانند هرچه بهتر و هوشمندتر دستورات قطع کردن، کنترل کردن و یا نظارت بر روی سیستم‌های مختلف را اجرا کنند. قطعات PLC دارای مقاومت بسیار بالایی در برابر رطوبت، ارتعاشات و سروصدا دارند و می‌توانند به خوبی با سایر ماژول‌های دیگر ارتباط برقرار کنند. از سوی دیگر برنامه نویسی این قطعات بسیار آسان است که کار با آن‌ها را آسان‌تر می‌کند.

اگر تفاوت میان تابلو برق plc و هوشمند را نمی‌دانید این مقاله را از دست ندهید: تابلو برق هوشمند چیست؟

تابلو برق PLC چیست؟

تابلو برق PLC چه کاربردی دارد؟

تابلو کنترل PLC فرآیند تولید را کنترل می‌کند و باعث می‌شود تا داده‌ها در زمان و مکان مشخص استفاده شود. به‌طور کلی تابلو برق پی ال سی یا همان برنامه کنترل منطقی در خطوط تولید کارگاه‌ها و کارخانه‌های صنعتی برای ایجاد فرآیند اتوماتیک و پیچیده در دستگاه‌های گوناگون چون موتور ماشین‌آلات، پمپ‌ها، قطع‌کننده‌های مدار و چراغ‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. به عبارت دیگر تابلوهای PLC در حالت کلی برای ارسال وضعیت‌ها و خطاها به مراکز دیسپاچینگ و دریافت فرامین از این مراکز در پست‌های برق استفاده می‌شود. تمامی تابلو‌ها از طریق ارتباطات به این تابلو متصل می‌شوند و خطاها و وضعیت‌ها را به مراکز دیسپاچینگ یا اتاق کنترل هدایت می‌کند. استفاده از تابلو برق پی ال سی انقلاب بزرگی در مدارهای الکتریکی و تابلوهای برق ایجاد کرد که امروزه به وضوح می‌توان تاثیرات وجود آن را در صنایع مختلف مشاهده کرد.

تابلو برق PLC چه ویژگی‌‌هایی دارد؟

تابلو برق پی ال سی (PLC) یکی از پرکاربردترین تابلوهای برق صنایع و کارخانه‌های صنعتی به‌شمار می‌آید. استفاده از تابلو برق PLC در اتوماسیون صنعتی مزیت‌های بسیاری چون کنترل بهتر فرآیندهای تولید، افزایش سرعت و دقت عمل، کاهش میزان مصرف انرژی، تشخیص و عیب‌یابی سریع و امکان اتصال به شبکه را به همراه خواهد داشت. همچنین یکی از روش‌های مقابله در برابر اضافه ولتاژ نیز استفاده از تابلو برق پی ال سی است.

اجزای تابلو برق plc:

مشخصات فنی تابلو برق پی ال سی عبارت‌اند از:

  •  بدنه: مقاوم با پوشش الکترواستاتیک
  •  پردازنده CPU: پردازنده، PLC را به طور منظم برای جلوگیری از خطا بررسی می‌کند و عملکردهایی مانند عملیات حسابی و عملیات منطقی را انجام می‌دهد.
  • حافظه: حافظه ROM سیستم به طور دائم داده‌های ثابت مورد استفاده توسط CPU را ذخیره می‌کند. RAM نیز اطلاعات دستگاه ورودی و خروجی، مقادیر تایمر، شمارنده‌ها و سایر دستگاه‌های داخلی را ذخیره می‌کند.
  • بخش O/P: این بخش خروجی را بر روی دستگاه‌هایی مانند پمپ‌ها، شیر برقی‌ها، چراغ‌ها و موتورها کنترل می‌کند.
  • بخش I/O: بخش ورودی که وضعیت دستگاه‌های میدانی مانند سوئیچ‌ها و حسگرها را بررسی می‌کند.
  • منبع تغذیه: اگرچه اکثر PLCها با ولتاژ ۲۴ VDC یا ۲۲۰VAC کار می‌کنند، برخی از آنها دارای منبع تغذیه ایزوله هستند.
  •  تعدادی ورودی و خروجی دیجیتال و آنالوگ
  • تعدادی تایمر، انواع رله کمکی و شمارنده
  • قطعات با مقاومت عالی در برابر رطوبت و ارتعاشات
  • دارای از حجم قابل برنامه‌ریزی
  • قابلیت برنامه‌نویسی سریع

اجزای تابلو برق plcباید بگوییم که ابعاد و مشخصات تابلو برق PLC با توجه به نیاز افراد و نوع کاربری متفاوت خواهد بود و متناسب با موارد و محیط استفاده ساخته می‌شود.

تابلو برق PLC چگونه کار می‌ کند؟

در این قسمت قرار است با نحوه کار تابلو برق پی ال سی بیشتر آشنا شوید. این تابلوها دارای ورودی و خروجی‌های مختلفی هستند تا امکان برقراری ارتباط را از طریق سیم‌ و کابل با سایر دستگاه‌های صنعتی، مهیا کند. به همین دلیل استفاده از بهترین برندهای سیم و کابل در این فرآیند می‌تواند باعث جلوگیری از ایجاد اختلال در کار تابلو برق پی ال سی شود. چهار مرحله اساسی در عملکرد همه PLC ها وجود دارد؛ اسکن ورودی، اسکن برنامه، اسکن خروجی، نگهداری. این مراحل به طور مداوم در یک حلقه تکراری انجام می‌شود. در ادامه این چهار مرحله را توضیح می‌دهیم:

  • اسکن ورودی: وضعیت تمام دستگاه‌های ورودی که به PLC متصل هستند را تشخیص می‌دهد.
  • اسکن برنامه: منطق برنامه ایجاد شده توسط کاربر را اجرا می‌کند.
  • اسکن خروجی: تمام دستگاه‌های خروجی که به PLC وصل شده‌اند را برق می‌دهد یا از حالت برق خارج می‌کند.
  • نگهداری: این مرحله شامل ارتباط با پایانه‌های برنامه نویسی است.

در کنار این تابلوها از یک دستگاه دیگر به عنوان رابط بین تابلو برق و انسان استفاده می‌شود که به آن HMI گفته می‌شود که در واقع مخفف کلمه Human Machine Interface است. این وسیله می‌تواند بر روی در تابلو برق plc نصب شود و یا در یک تابلوی دورتر که به ماشین آلات نزدیک است، قرار گیرد. HMI به وسیله ورودی‌هایی به تابلوهای برق plc متصل شده و به آن‌ها در کنترل و نظارت بر ماشین آلات کمک می‌کند. تابلو plc می‌تواند سیگنال‌هایی را از طریق شبکه به HMI جهت نظارت بهتر منتقل کند و یا HMI سیگنال‌هایی را برای کنترل ماشین آلات به تابلو plc ارسال کند. به این صورت و با این چرخه این تابلو می‌تواند دستورات را بر روی ماشین آلات اعمال کرده و نظارت بالایی بر روی آن‌ها داشته باشد.

تابلو برق PLC چگونه کار می‌ کند؟

مزایای استفاده از PLC چیست؟

تابلوهای برق را می‌توان قلب تپنده مدارهای الکتریکی دانست و به همین دلیل محافظت از آن ضروری است و برای این کار لازم است که با لوازم اندازه گیری در تابلو برق آشنایی داشته باشید تا از بروز خسارت و اختلال در تجهیزات و سیستم جلوگیری کنید. همچنین استفاده از پی ال سی بر روی تابلوهای برق مزایایی به همراه دارد. برخی از مهم‌ترین مزایای استفاده از این سیستم عبارت‌اند از:

  • سیم‌بندی سیستم‌های جدید در مقایسه با سیستم‌های کنترل رله‌ای تا ۸۰ درصد کاهش می‌یابد.
  • از آنجایی که PLC توان بسیار کمی مصرف می‌کند، توان مصرفی کاهش زیادی خواهد داشت.
  • توابع عیب‌یاب داخلی سیستم PLC ، تشخیص و عیب‌یابی سیستم را بسیار سریع و راحت می‌کند.
  • برعکس سیستم‌های قدیمی در سیستم‌های کنترلی جدید اگر نیاز به تغییر در نحوه کنترل یا ترتیب مراحل آن داشته باشیم، بدون نیاز به تغییر سیم‌بندی و تنها با نوشتن چند خط برنامه این کار را انجام می‌دهیم. در نتیجه در وقت و هزینه‌ها صرفه‌جویی زیادی خواهید داشت.
  • در سیستم‌های مبتنی بر PLC نیاز به قطعات کمکی از قبیل رله، کانتر، تایمر و مبدل‌ها بسیار کمتر شده است. همین امر باعث شده در سیستم‌های جدید از سیم‌بندی، پیچیدگی و وزن تابلو‌ها به میزان چشمگیری کاسته شود.
  • PLC ها استهلاک مکانیکی ندارند و علاوه بر داشتن طول عمر بیشتر، نیازی به تعمیرات و سرویس‌های دوره‌ای نخواهند داشت.
  • بر خلاف مدارات رله کنتاکتوری، نویزهای الکترونیکی و صوتی ایجاد نمی‌کنند.
  • از آنجایی که سرعت عملکرد و پاسخ‌دهی PLC در حدود میکرو‌ثانیه و نهایتا میلی ثانیه است؛ لذا زمان لازم برای انجام هر سیکل کاری ماشین به طور قابل ملاحظه‌ای کاهش یافته و این امر باعث افزایش میزان تولید و بالا رفتن بازدهی دستگاه می‌شود.
  • ضریب اطمینان و درجه حفاظت این سیستم‌ها بسیار بالاتر از ماشین‌های رله‌ای است.
  • وقتی توابع کنترل پیچیده‌تر شود و نیاز به جایگزینی سیستم فعلی باشد، جایگزین کردن PLC بسیار کم ‌هزینه‌تر و راحت‌تر خواهد بود.

خوب است بدانید تابلو برق plc از دسته تابلو برق‌های فشار ضعیف محسوب می‌شوند. برای دیدن انواع دیگر و قیمت تابلو برق فشار ضعیف با کیفیت می‌توانید به سایت شکوه صنعت مراجعه کنید.

کاربرد PLC

کاربرد PLC در صنعت

یکی از کاربردهای مهم PLC ها در کنترل سایت کارخانه‌های مختلف است. معمولاً در صنایعی که بزرگ هستند شما باید از PLC استفاده کنید تا بتوانید سایت کارخانه و همچنین بخش‌های دیگر را تحت کنترل داشته باشید. در نهایت هم می‌توانید اطلاعات مورد نیاز را با استفاده از انواع کابل های انتقال داده به اتاق‌های کنترل مرکزی ببرید. همچنین مقیاسه و نوع دستگاه PLC هم از جمله بخش‌های مهم است. این دستگاه در واقع دارای یک سری تعداد محدود خروجی و ورودی است و شما می‌توانید این تعداد را بیشتر کنید. PLC ها دارای یک سری اسکلت هستند که واحدهای مختلفی را دارند و این واحدها روی آن‌ها سوار می‌شوند. یکی از بخش‌های مهم در دستگاه‏‌های مختلف PLC ها هستند که برای فرایندهای الکترومکانیکی مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرند. این دستگاه‌ها به خصوص برای شرایط سخت ساخته شده‌اند و قادر هستند که در محیط‌های مختلف سرما و گرما مورد استفاده قرار گیرند. برخی از کاربردهای پی ال سی در صنعت عبارت است از:

  • صنایع خودروسازی: سیستم‌های رنگ پاش، سیستم‌های سوراخ کاری، سیستم‌های اتصال قطعات، سیستم‌های تست قطعات و تجهیزات و پرس‌های اتوماتیک
  • صنایع شیمیایی : مورد استفاده در دستگاه‌های ترکیب کننده مواد با یکدیگر و سیستم‌های مخلوط کننده
  • صنایع ساخت پلاستیک: استفاده در سیستم‌های دمش هوا و سیستم تولید آنالیز پلاستیک
  • صنایع غذایی: بسته بندی و عصاره گیری
  • صنایع فولاد و ذوب آهن: فرآیند تولید محصولات
  • صنایع حمل و نقل: تجهیزات حمل و نقل و نوار نقاله
  • صنایع ساختمانی : روشنایی خودکار، بالابر و کنترل هوا
  • صنایع تبدیل انرژی: سیستم های بازیافت گاز، بازیافت تصفیه و ایستگاه های تقویت فشار گاز

در همه این صنایع از کابل‌ها نیز استفاده می‌شود. پس اگر شما نیز به دنبال خرید کابل افشان مسی ارزان هستید به شکوه صنعت سری بزنید.

کاربرد plc در صنعت برق

تابلو plc در صنعت برق نیز بسیار پرطرفدار است. این نوع تابلو برق در شبکه‌های نیروگاه‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد تا عیب‌های سیستم را شناسایی کند. به علاوه در سیستم تولید برق و انتقال آن نیز کاربرد plc در صنعت برق را شاهد هستیم. همچنین تابلو برق پی ال سی در اتوماسیون سازی پست‌های برق هم نقش مهمی دارد.

کاربرد PLC در صنعت

خرید تابلو برق PLC

در این مقاله با تابلوهای برق پی ال سی، نحوه کارکرد آن‌ها و کاربرد و مزایای آن در موارد مختلف آشنا شدیم. خرید انواع تابلو برق plc با کیفیت همواره می‌تواند فرآیند دشواری باشد. در این راستا شما می‌توانید برای اطلاع از قیمت تابلو برق باکیفیت با مشاوران ما در ارتباط باشید. همچنین متخصصان ما در شکوه صنعت در کنار شما هستند تا خرید تجهیزات برق صنعتی ارزان را به آسانی انجام دهید. فراموش نکنید شما می‌توانید نظرات و سوالات خود را از طریق کامنت‌ها با ما به اشتراک بگذارید.

سوالات متداول:

plc مخفف چیست؟

واژه plc مخفف عبارت Programmable Logic Controller است که در زبان فارسی آن را به عنوان کنترل گر منطقی برنامه‌پذیر می‌شناسیم.

انواع تابلو برق plc چیست؟

بر اساس خروجی تابلو برق‌های پی‌ ال سی به سه مدل خروجی رله، خروجی ترانزیستور و خروجی ترایاک تقسیم می‌شوند.

۴.۳/۵ - (۱۹ امتیاز)