عموم افرادی که با تجهیزات شبکه سر و کار دارند معمولا پس از شنیدن کلمه فلوک یاد کابل‌های شبکه و تست‌های مربوط به آن می افتند، اما جالب است بدانید که فلوک یک شرکت چند ملیتی آمریکایی است که فعالیت آن تولید و فروش تجهیزات تست و اندازه‌گیری در حوزه‌های مختلف است. تستر کیفیت هوا، مولتی متر، اسیلوسکوپ، فاصله سنج، تستر الکتروموتور، آنالیز کننده کابل شبکه و فیبر نوری، دستگاه آنالیز کیفیت برق ورودی، انواع دماسنج، مقاومت سنج ارت، دستگاه تست عملکرد تجهیزات بیمارستانی و ده‌ها دستگاه دیگر، همه از تجهیزاتی هستند که فلوک تولیدکننده آن‌ها است. یکی از تجهیزات تولیدی شرکت فلوک، آنالیز کننده کابل یا  Cable analyzer است که در ایران با نام دستگاه تست فلوک شناخته می‌شود. دستگاه تست فلوک با اتصال به کابل‌های شبکه مسی و فیبر نوری قادر است با ارسال سیگنال‌های رفت و برگشتی پارامترهای مختلفی را به صورت دقیق بررسی نماید. شاید برای شما جالب باشد که این دستگاه کابل‌های فیبر نوری را هم مورد ارزیابی قرار می‌دهد. برای آشنایی بیشتر با فیبر نوری می‌توانید به مقاله فیبر نوری چیست؟ مراجعه کنید.

تست فلوک چیست؟

فلوک یک وسیله برای بررسی و ارزیابی کابل‌کشی و اتصالات شبکه است و می‌توانید با استفاده از آن متوجه مشکلاتی چون خمیدگی و کشیدگی کابل‌ها شوید و سپس تعمیرات لازم را انجام دهید. این وسیله دقت بالایی در ارزیابی دارد و به همین دلیل بهترین ابزار برای تست تجهیزات و پسیو شبکه است. تجهیزات اندازه‌گیری و تست در تمام تجهیزات برقی و شبکه از اهمیت بالایی برخوردار است. در همین رابطه شما می‌توانید مقاله آشنایی با ۱۰ مورد از لوازم اندازه گیری در تابلو برق را مطالعه فرمایید. البته باید متذکر شد که این دستگاه تست کاربردهای دیگری نیز دارد که برای مثال می‌توان به تشخیص طول کابل شبکه، ارزیابی سرعت انتقال دیتا در شبکه، محل دقیق قطعی کابل، بررسی کیفیت کابل و… اشاره کرد. بنابراین شما می‌توانید با تست فلوک اطلاعات کاملی درباره کابل‌کشی‌های مربوط به شبکه را دریافت کنید و با اطلاعاتی که بدست می‌آورید، روند انجام کارها را به‌ شکل بهتری اداره کنید. تست فلوک کابل‌ شبکه اقدامی مهم برای جلوگیری از آسیب‌های احتمالی و زیان مالی در هر شبکه است.

نحوه کارکرد تست فلوک

تست فلوک کابل شبکه در واقع یک تست رایج و جهانی به وسیله دستگاه آنالیز کننده است که عملکرد یک کابل شبکه را مورد بررسی قرار می دهد. پیش از استفاده از دستگاه تست فلوک لازم است با نوع کابل به‌کار رفته در شبکه آشنایی داشته باشیم. برای این منظور به شما پیشنهاد می‌کنیم با مطالعه مقاله «معرفی کامل علائم اختصاری روی سیم و کابل های برق» با علائم نوشته شده روی کابل‌های شبکه بیشتر آشنا شوید. دستگاه تست فلوک به وسیله ارسال و دریافت سیگنال‌ها و به روش‌های گوناگون درون هادی‌های موجود در یک کابل شبکه و بررسی مقاومت کابل، به سنجش پارامترهای زیادی می‌پردازد. در نهایت این وسیله به نتیجه‌ای دست پیدا می کند که یک گزارش کلی از تمامی اجزای کابل ارائه می کند و نتیجه عملکرد کلی کابل شبکه را به وسیله عددی تحت عنوان هدروم (HEADROOM) به کاربر اعلام می‌کند. هر چه میزان هدروم یک کابل شبکه بالاتر باشد کابل از رسانایی بالایی برخوردار است و دیتا را با سهولت بالاتری ارسال و دریافت می‌کند. بهتر است پیش از هر چیزی، در تست فلوک با دو واژه نکست و هدروم آشنا شویم:

نحوه کارکرد تست فلوک

  • نکست (Next): بزرگ‌ترین عامل نویز در ساختمان کابل‌های شبکه است که براساس واحد دسیبل  (dB)  مشخص می‌شود. در نمودارهای تست فلوک، هرچه مقدار Next بیشتر باشد، کابل از کیفیت بیشتری برخوردار است.
  • هدروم (Headroom) : فرمول محاسبه Next در این تست  (vi*vn) ۲۰log    است. این مقادیر در تست مشخص هستند و مقدار next را تعیین می‌کنند. کمترین مقدار این محاسبه را هدروم می‌نامند. معمولا کابل‌هایی که تست پرمننت را با هدروم بالای ۶ پاس می‌کنند، استاندارد به حساب می‌آیند. اعداد و ارقام دیگری نیز در اعلام نتیجه یک تست وجود دارد اما مهم‌ترین آیتم برای مصرف کننده هدروم است.

تست فلوک چه نتایجی برای ما دارد؟

کارهایی که یک دستگاه تست فلوک انجام می‌دهد به صورت خلاصه عبارت است از:

  1. تست کابل شبکه و فیبر نوری و کابل کواکسیال با ارائه گزارش از تمامی مشخصات و عملکرد آن‌ها.
  2. خطایابی دقیق با ارائه گزارش، دلیل و محل وقوع خطا در کابل‌کشی
  3. نمایش شماره سیم‌ها
  4. اعلام قطعی یا افت در محل دقیق کابل کشی‌های فیبرنوری
  5. اعلام متراژ دقیق شبکه کابلی مورد تست
  6. تست و بررسی تمامی سیم‌ها و زوج‌های کابل به همراه سنجش عملکرد هر یک به صورت اختصاصی و کلی
  7. ارائه گزارش از مدت زمان انتقال یک سیگنال از فرستنده به گیرنده
  8. ارائه گزارش از عملکرد صحیح کلیه تجهیزات حاضر در شبکه
  9. بررسی عملکرد یا افت کابل شبکه در فرکانس‌های مختلف به همراه نمودار
  10. مقایسه سرعت انتشار سیگنال در کابل با سرعت نور و ارائه گزارش
  11. نمایش میزان مقاومت کلی شبکه که با توجه به کیفیت و میزان مس کابل‌ها متغیر است. لازم به ذکر است که در برخی از کابل‌ها و برای کاهش هزینه‌ها از آلومینیوم به عنوان هادی استفاده می‌شود که در تجهیزات شبکه چندان توصیه نمی‌شود. برای این منظور بهتر است با مقایسه کابل مسی و آلومینیومی بیشتر آشنا شوید.
  12. نمایش میزان تلفات انرژی ارسال شده از مبدا به مقصد
  13. نمایش سرعت انتقال داده از مبدا به مقصد. انتقال داده در شبکه توسط کابل‌های انتقال داده صورت می‌گیرد.
  14. بررسی نویز زوج‌ها در تمامی طول کابل و اعلام دقیق محل نویز

تست فلوک چه نتایجی برای ما دارد؟

انواع تست فلوک

برای استفاده از تست فلوک روش‌های مختلفی در نظر گرفته شده است که هر کدام از این روش‌ها ویژگی‌های خاص خود را دارند که باید با دقت بسیاری انجام پذیرند. اولین کاری که باید برای استفاده از دستگاه فلوک انجام دهید، این است که برای دستگاه نوع کابل شبکه را تعریف کنید. از جمله انواع کابل که برای این دستگاه تعریف می‌شوند، می‌توان به کابل shielded، unshielded، Cat6، Cat6A و Cat7 اشاره کرد. با مطالعه مقاله “انواع کابل شبکه کدام است؟” می‌توانید با کابل شبکه بیشتر آشنا شوید. پس از مشخص کردن نوع کابل، باید تنظیماتی نیز روی تست فلوک صورت گیرند تا در پایان test limit انجام شود. دقت داشته باشید که ارزیابی‌ها و تست‌های این وسیله عبارت است از:

  • تست فلوک چنل/کانال (Channel)

استانداردهای TIA و ISO تست کانال Channel شبکه مسی را به عنوان لینک کامل سراسری که تجهیزات فعال در شبکه از طریق آن ارتباط برقرار می‌نمایند، تعریف می‌کنند. در یک شبکه مسی، منظور از کانال اتصال بین دو دستگاه است، از جمله هر نوع پچ کوردی که جهت اتصال متقابل یا اتصال بین آن‌ها استفاده می‌شود. در شبکه  LAN، آزمایش کانال را می‌توان از یک سوئیچ توزیع در مرکز مخابرات تا کارت شبکه روی یک لپ تاپ انجام داد. آزمایش کانال را می‌توان با کابل‌‌های پچ کورد اترنت، کابل‌های ترانک از پیش سربندی ‌شده و کابل‌های تجمعی انجام داد. طول کلی کانال، به همراه کابل و تمامی پچ کورد‌ها و… نباید از ۱۰۰ متر مطابق دستورالعمل استاندارد صنعت بیشتر شود. الزامات عملکرد کابل در تست پچ کورد نسبت به تست کانال سختگیرانه‌تر است، بنابراین کابل‌های شبکه‌ای که تست کانال را پشت سر می‌گذارند همیشه نمی‌توانند تست پچ کورد را پشت سر بگذارند.

  • تست فلوک دائمی/ پرمننت (Permanent)

تست فلوک پرمننت که تستی کامل‌تر از تست چنل است، بدین صورت انجام می‌شود که پس از آن که کابل را به کیستون متصل کردیم، کابل را به کمک ماژول‌های پرمننت و دستگاه تست فلوک به دستگاه وصل کرده و تست را انجام می‌دهیم. لازم به ذکر است که اگر کابلی تست پرمننت را پاس کند، حتما تست چنل را نیز پاس خواهد کرد، اما برعکس آن صادق نیست. مهم‌ترین دلیل تفاوت تست پرمننت و چنل در این مورد است. در هنگام سوکت‌ زدن یا کیستون زدن برای تست پرمننت، باید به سالم و اصلی بودن آن‌ها اطمینان داشته باشیم. در مواردی ممکن است کابل شبکه دارای استاندارد بالا باشد، اما در هنگام تست کیستون شبکه یا پچ کورد استاندارد نبوده و جواب تست، گمراه کننده باشد.

انواع پارامترهای تست فلوک

انواع پارامترهای تست فلوک

این تست دارای پارامترهای فیزیکی است که در ادامه به انواع پارامترهای تست فلوک و کاربرد آن‌ها را مورد بررسی قرار خواهیم داد:

  • Wiremap: این پارامتر جهت شناسایی اشکالات فیزیکی استفاده می‌شود.
  • Propagation delay: این پارامتر نشان دهنده مدت زمانی است که یک سیگنال به کابل فرستاده می‌شود.
  • Delay skew: این پارامتر نشان‌دهنده سریع‌ترین و کندترین زمانی است که یک سیگنال فرستاده می‌شود و معمولا بین ۳۰-۲۵ ثانیه قرار دارد.
  • Cable length: به کمک این پارامتر این اطمینان حاصل می‌شود که طول کابل از حالت استاندارد (۱۰۰ متر) تجاوز نکند.

مزایای استفاده از تست فلوک

با توجه به حساسیت تجهیزات شبکه، لازم است برای خرید کابل شبکه، با بهترین برندهای سیم و کابل در ایران آشنا شوید تا تست فلوک رضایت بخشی داشته باشید. این دستگاه بهترین وسیله برای تست پسیو شبکه و تجهیزات آن است. همچنین این محصول این قابلیت را دارد که ارزیابی کاملی از شبکه را ارائه ‌دهد. سرعت انتقال داده‌ها، تشخیص متراژ شبکه، محل دقیق قطعی شبکه و کیفیت کابل کشی از مهم‌ترین پارامترهایی که است که دستگاه تست فلوک توانایی ارائه آن را دارد. این دستگاه بیشتر برای تست شبکه‌هایی به طول ۹۰ تا ۱۰۰ متر به کار می‌رود و برای متراژهای بالاتر می‌توان تغییراتی را در آن انجام داد. برخی از مزایای استفاده از تست فلوک عبارت است از:

  • توانایی تست انواع کابل‌های فیبر نوری
  • اعلام خمیدگی بیش از حد یا کشیدگی کابل‌ها و محل دقیق آن‌ها
  • گزارش قطعی اتصالات
  • سرعت بالای تست
  • مشخص نمودن متراژ دقیق کابل‌های شبکه فیبر نوری
  • گزارش صحت عملکرد پچ پنل و پچ کوردها
  • اعلام وجود نویز در شبکه در صورت وجود
  • افزایش ۳۳ درصدی بازده شبکه پس از انجام تست
  • هزینه پایین
  • ارائه گراف رنگی
  • اندازه گیری پارامترهای فیزیکی و مفهومی کابل شبکه

با مشاوران ما در شرکت مهندسی شکوه صنعت همراه باشید!

در این مقاله با تست فلوک آشنا شدیم که برای تست سلامت شبکه مورد استفاده قرار می‌گیرد. باید به این مساله توجه داشته باشید که تجهیزات کابل‌ شبکه معمولا ضعیف‌ترین قسمت در شبکه هستند. این کابل‌ها بیشتر از هر بخش دیگری، کنترل و هدایت می‌شوند که این امر احتمال آسیب‌دیدگی و ایجاد خسارت را افزایش می‌دهد. به همین دلیل و برای محافظت از تجهیزات شبکه، شما می‌توانید با مشاوران و متخصصان ما در شرکت مهندسی شکوه صنعت در ارتباط باشید تا بدون نگرانی و دغدغه برای خرید بهترین کابل شبکه اقدام کنید. همچنین می‌توانید نظرات و سوالات خود را از طریق کامنت‌ها با ما در میان بگذارید.

 

۴.۸/۵ - (۲۵ امتیاز)