پس از کشف انرژی الکتریکی و استفاده از کاربردها و قابلیت‌های آن، پیشرفت‌ها و گسترش عظیمی در جهان رخ داد و موجب تغییر و تحول عظیمی در زندگی بشر شد. اما بدون استفاده از سیم و کابل گسترش و پیشرفت این انرژی امکان‌پذیر نبود و با اختراع این تجهیزات انتقال برق، انرژی الکتریکی سراسر جهان را فرا گرفت؛ به طوری که امروزه در تمام نقاط جهان و در تمام امور روزانه شاهد استفاده از برق هستیم. به همین دلیل و با وجود نیاز پیوسته بشر به انتقال انرژی الکتریکی، صنعت سیم و کابل پیشرفت گسترده‌ای داشته است. سیم و کابل کاربردهای مختلفی دارند و از آن‌ها برای انتقال انرژی الکتریکی، انتقال داده و همچنین در شبکه‌های مخابراتی استفاده می‌شود. اما مساله‌ای که افراد به آن توجه ندارند این است که سیم و کابل را یکسان می‌دانند، در حالی که این گونه نیست و در این مقاله قصد داریم به بررسی تفاوت های سیم و کابل بپردازیم. پس تا پایان این مقاله با ما همراه باشید.

تفاوت های سیم و کابل

سیم و کابل نقش بسزایی در زندگی روزمره ما دارند؛ از سیم کشی خانه گرفته تا پخش کننده‌ی MP3 در همه جای زندگی ما کاربرد دارند. سیم و کابل، از اصطلاحات پرکاربرد در صنعت برق هستند اما اغلب با هم اشتباه گرفته می‌شوند. این تجهیزات، هر دو حامل و انتقال‌ دهنده جریان الکتریکی هستند و نقش بسیار مهمی را در شبکه‌های برق رسانی و دیگر صنایع ایفا می‌کنند. در ابتدا باید بدانیم که اغلب کابل‌های برق از یک یا چند سیم برق تشکیل شده اند. در واقع می‌توان گفت که سیم‌ها جزئی از کابل‌ها هستند و سیم‌ها دارای یک هادی و کابل‌ها چند هادی هستند. برای آنکه متوجه تفاوت‌های هر یک از این تجهیزات مهم در تاسیسات برق شوید، هر یک از آن‌ها را به طور مجزا مورد بررسی قرار خواهیم داد.

سیم برق چیست؟

همانطور که گفته شد، انرژی الکتریکی بدون روشی برای انتقال، مفهومی بی معنی است.همانطور که می‌دانیم برای انتقال انرژی الکتریکی از سیم استفاده می‌شود. سیم یک رشته ی نازک فلزی است که قادر است انرژی الکتریکی را از یک نقطه به یک نقطه‌ی دیگر منتقل کند. همچنین از سیم‌ها برای اتصالات در مدار و گاهی مشخصا برای انتقال داده استفاده می‌شود. اجزای تشکیل دهنده‌ی سیم یک لایه هادی مسی یا آلومینیومی و یک لایه عایق جهت محافظت است.هادی مسی هدایت بیشتری نسبت به هادی آلومینیومی دارد اما به لحاظ قیمت گران‌تر از آلومینیوم است. همانطور که میدانید سیم‌ها گاهی دارای کدهای رنگی هستند که توجه به معنی علائم اختصاری روی سیم و کابل ها، به شناسایی آن‌ها کمک می‌کند. سیم انواع مختلفی دارد که سه دسته کلی آن عبارت است از:

سیم برق چیست؟

  • سیم مفتولی

سیم مفتولی به صورت سیم مسی تک رشته می‌باشد که به آن سیم خشک نیز می‌گویند. این سیم به دلیل داشتن انعطاف مناسب و شکل‌دهی بالا، برای فرم کاری داخلی در انواع مختلف تابلو برق های موجود در بازار مورد استفاده قرار می‎‌گیرد.

  • سیم نیمه افشان

سیم نیمه افشان از بسیاری جهات مانند ولتاژ نامی و نوع کاربرد به سیم‌های مفتولی شبیه هستند. ولی از نظر ساختار می‌توان تا حدی آنها را مشابه سیم‌های افشان اما با تعداد رشته، قطر و همچنین انعطاف کمتر دانست. به کاربردها و موارد استفاده از سیم و کابل نیمه افشان در مقاله کابل نیمه افشان چیست به طور جامع پرداخته‌ایم.

  • سیم برق افشان

این سیم از مجموعه رشته‌های نازک فلزی (معمولا مس) در یک لایه عایق (معمولا از جنس پی وی سی تشکیل شده است. بارزترین ویژگی این سیم انعطاف‌پذیری بالای آن است و به همین علت این سیم به سیم نرم نیز شهرت دارد. سیم نرم برای سیمکشی‌های پرپیچ و خم بیشتر و سیمکشی ساختمان‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد.

مطلب پیشنهادی: انواع کابل های نسوز

کابل چیست؟

دو یا چند رشته هادی که به واسطه پوشش خاص از محیط اطراف خود عایق شده باشند کابل نامیده می‌شوند. همانطور که در مقاله مقایسه کابل مسی و آلومینیومی گفته‌ شد، معمولا از فلز مس و آلومینیوم با خلوص بالا به عنوان هادی سیم و کابل‌ها استفاده می‌شود. کابل ها عمدتا جهت انتقال نیرو، سیگنال‌های الکتریکی و مخابراتی استفاده می‌شوند. کابل ها انواع بسیار زیادی دارند و برای هر کاربرد باید از کابل مناسب استفاده کرد. از انواع کابل‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

کابل چیست؟

  • کابل افشان

در مقاله تفاوت کابل افشان و مفتول به ساختار و کاربرد سیم برق افشان و سیم برق مفتولی پرداخته‌ایم. در این کابل‌ها، بیش از یک رشته افشان وجود دارد. هادی به کار رفته در این نوع از جنس فلز مس بوده و عایق به کار رفته در آن‌ها معمولا از جنس پی وی سی می‌باشد. این کابل‌ها به راحتی نمی‌شکنند، می‌توان آن‌ها را خم کرد و به شکل‌های دلخواه درآورد. این کابل‌ها بسیار نرم هستند.

  • کابل زمینی

همانطور که در مقاله کابل زمینی چیست؟ بیان کردیم، کابل زمینی یکی از کابل‌هایی که در برق‌کشی‌ها به فراوانی استفاده می‌شود. بهتر است از این کابل‌ها در موقعیت‌هایی استفاده شود که کابل در مکان‌های ثابت مورد استفاده قرار می‌گیرد. این نوع از کابل‌ها نسبت به دیگر کابل‌های موجود در بازار جنس خشک‌تری دارد، به همین دلیل بیشترین استفاده آن در کابل‌کشی‌های زمینی است.

  • کابل فیبر نوری

فیبر نوری یکی از تحولات شگرفت در زمینه ارتباطات و انتقال داده است که در مقاله فیبر نوری چیست به آن پرداخته‌ایم. کابل فیبر نوری نوعی کابل ارتباطی است که از رشته‌های شیشه‌ای انعطاف‌پذیر و شفاف ساخته می‌شود و به فیبر نوری معروف است. این کابل داده‌ها را به صورت نور انتقال می‌دهد. ضخامت رشته‌ها تقریبا موی انسان برابر است و هر رشته جداگانه با عایق پلاستیکی پوشانده شده است. یک لایه محافظ خارجی دیگر نیز وجود دارد که از رشته‌ها در برابر تداخل محافظت می‌کند.

  • کابل کواکسیال

یکی از مهم‌ترین کابل‌هایی که در پروژه‌های شبکه برای انتقال داده و سیگنال مورد استفاده قرار می‌گیرد کابل کواکسیال است. کابل کواکسیال را می‌توان یکی از تجهیزات مهم در دسته کابل‌های انتقال داده دانست که موارد استفاده از این کابل را در مقاله کابل کواکسیال چیست و چه کاربردی دارد؟ بررسی کرده‌ایم.

مطلب پیشنهادی: جدول سایز سیم برق

تفاوت سیم و کابل چیست؟

در این مقاله برای داشتن درک درستی از تفاوت میان سیم و کابل به بررسی هر یک از آن‌ها پرداخته‌ایم و در این بخش قصد داریم در هر بخش به بررسی و مقایسه آن‌ها بپردازیم. سیم و کابل در موارد مختلفی با یکدیگر تفاوت‌هایی دارند. یک تفاوت کلی و عمده در مورد سیم و کابل، روکش آن‌ها است. وقتی یک هادی داشته باشیم که یک لایه روکش روی آن باشد، به آن سیم می‌گویند. حال اگر در کنار روکش، یک آرمور یا شیلد نیز در اطراف هادی قرار داده شود، به آن کابل می‌گوییم. در مقاله کابل شیلددار چیست؟ به این ویژگی که کابل و سیم را از هم متمایز می‌کند، پرداخته‌ایم.

تفاوت سیم و کابل چیست؟

  • تفاوت سیم و کابل برق در کاربرد آن ها

در برق کشی ساختمان‌های مختلف، از ساختمان‌های مسکونی گرفته تا صنعتی، سیم‌ها و کابل‌ها از اجزای اصلی به شمار می‌روند. سیم‌ها از یک هادی که عموما مس است و یک عایق که به دور آن کشیده می‌شود تشکیل می‌شوند. سیم‌ها تک رشته‌ای هستند و برای عبور برق با ولتاژهای پایین و خانگی کاربرد زیادی دارند. اما کابل‌ها، هم تک رشته‌ای و هم چند رشته‌ای هستند که بیشتر برای مصارف صنعتی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

  • تفاوت سیم و کابل در مقاومت آن ها

یکی از تفاوت‌های اصلی مربوط به مقاومت آن‌ها می‌شود. در شرایط مختلف، کابل‌ها به دلیل روکش‌هایی که دارند مقاومت بیشتری نیز خواهند داشت. از طرفی، همانطور که در مقاله کابل برق فشار قوی چیست؟ به این موضوع اشاره کردیم، برخی از کابل‌ها از جنس آلومینیوم هستند که یک هسته فولادی دارند و از آن‌ها برای انتقال برق با فشارهای قوی استفاده می‌شود. اما سیم‌ها، ‌به دلیل تک رشته‌ای بودن و مقاومت کمتر و همچنین پوشش نازک‌تر، در مصارف خانگی و سیم کشی‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند.

  • تفاوت سیم و کابل در ولتاژ عبوری از آن‌ ها

به طور کلی در فشارهای ضعیف، متوسط و حتی فشار قوی، سیم و کابل هر یک کاربردهای مجزایی دارند. در مکان‌های با ولتاژ و فشار ضعیف، اصولا هر هادی یا رسانایی که جریان برق را از خود عبور داده و یک روکش برای محافظت و جلوگیری از نشتی برق داشته باشد، سیم نامیده می‌شود. اما در ولتاژ‌ها و برای فشارهای بالاتر، وقتی یک یا چند رشه سیم در هم تنیده هستند، دارای روکشی شامل زره یا شیلد باشد، به آن کابل می‌گویند. همچنین باید بگوییم که شیلد و زره در بیرون از هادی قرار دارند، اما باید توجه کنیم که از هم متمایز هستند و در مقاله کابل زره دار چیست؟ می‌توانید با جزئیات این نوه از کابل‌ها بیشتر آشنا شوید.

مطلب پیشنهادی: خرید چراغ صنعتی

انتخاب و خرید سیم و کابل متناسب با نیاز و تجهیزات شما

همانطور که در این مقاله گفته شد، سیم و کابل از جمله تجهیزات ضروری در تاسیسات برق هستند که تفاوت‌هایی با هم دارند و در تنوع گسترده‌ای تولید می‌شوند. در این مقاله سعی کردیم به تفاوت‌های کلیدی و مهم سیم و کابل اشاره کنیم که در هنگام خرید انواع سیم و کابل باید به آن‌ها توجه داشته باشید. همچنین با وجود تنوع زیاد در بازار سیم و کابل و جهت آشنایی با بهترین برندهای سیم و کابل در ایران، شما می‌توانید با متخصصان و مشاوران مجرب ما در شکوه صنعت در ارتباط باشید. همچنین می‌توانید نظرات و سوالات خود را از طریق کامنت‌ها با ما در میان بگذارید.

۴.۷/۵ - (۱۵ امتیاز)